Decyzja 2005/779/WE dotycząca środków ochrony zdrowia zwierząt przed chorobą pęcherzykową świń we Włoszech

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 listopada 2005 r.
dotycząca środków ochrony zdrowia zwierząt przed chorobą pęcherzykową świń we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 4273)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/779/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 listopada 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W niektórych regionach Włoch wystąpiły przypadki choroby pęcherzykowej świń.

(2) Włochy podjęły środki zwalczania choroby zgodnie z dyrektywą Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń(2).

(3) Włochy podjęły również dodatkowe środki zwalczania i monitorowania choroby pęcherzykowej świń, obowiązujące w całych Włoszech. Środki te są określone w rocznych programach zwalczania i monitorowania choroby pęcherzykowej świń przedłożonych przez Włochy i zatwierdzonych zgodnie z art. 24 ust. 6 oraz art. 29 i 32 decyzji Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(3).

(4) Decyzja Komisji 2004/840/WE z dnia 30 listopada 2004 r. zatwierdzająca programy zwalczania i monitorowania niektórych chorób zwierząt oraz programy kontroli mające na celu zapobieganie chorobom odzwierzęcym, przedstawione przez Państwa Członkowskie na rok 2005, oraz ustalająca wysokość wkładu finansowego Wspólnoty(4) zatwierdziła program zwalczania i monitorowania choroby pęcherzykowej świń w roku 2005 przedłożony przez Włochy.

(5) Środki określone w rocznych programach zwalczania i monitorowania choroby pęcherzykowej świń mają na celu uznanie gospodarstw, w których hodowane są świnie, za wolne od choroby pęcherzykowej świń oraz zapewnienie, że wszystkie regiony Włoch osiągną ten status. Programy zawierają również przepisy dotyczące przemieszczania żywych świń i handlu żywymi świniami z regionów i gospodarstw, które w odniesieniu do choroby pęcherzykowej świń nie posiadają tego samego statusu.

(6) W związku z zadowalającymi wynikami wielokrotnego pobierania próbek i badania świń ze wszystkich gospodarstw objętych rocznymi programami zwalczania i monitorowania większość regionów Włoch - z wyjątkiem Abruzji, Kampanii, Kalabrii i Sycylii - została uznana za wolne od choroby pęcherzykowej świń.

(7) Jednakże biorąc pod uwagę charakter choroby oraz jej stałe utrzymywanie się w określonych regionach Włoch, należy utrzymać kontrole mające na celu wczesne wykrywanie choroby pęcherzykowej świń w regionach uznanych za wolne od tej choroby.

(8) Występowanie choroby w regionach, które nie są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, może również - poprzez handel żywymi świniami - zagrozić gospodarstwom, w których hodowane są świnie w innych regionach Włoch. Świnie nie powinny być zatem przemieszczane z regionów, które nie są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, do innych regionów Włoch, chyba że pochodzą z gospodarstw spełniających określone warunki.

(9) Świnie z regionów, które nie są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, nie powinny być wysyłane do innych Państw Członkowskich. Natomiast świnie z regionów, które są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, powinny być wysyłane jedynie z gospodarstw uznanych za wolne od tej choroby.

(10) Przepisy niniejszej decyzji stosuje się bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy 92/119/EWG. Należy zdefiniować pojęcie "punkt gromadzenia świń" w sposób odmienny niż w dyrektywie Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(5).

(11) Przepisy dotyczące statusu gospodarstw, w których hodowane są świnie, i regionów w odniesieniu do choroby pęcherzykowej świń oraz przepisy dotyczące przemieszczania żywych świń i wewnątrzwspólnotowego handlu żywymi świniami z gospodarstw i regionów o różnym statusie w zakresie tej choroby powinny w interesie przejrzystości zostać określone na poziomie Wspólnoty.

(12) Środki przewidziane niniejszą decyzją są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja ustanawia przepisy dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby pęcherzykowej świń dla regionów Włoch, które są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, oraz dla regionów, które nie są uznane za wolne od tej choroby.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1)
stosuje się definicje dyrektywy 92/119/EWG;
2)
"punkt gromadzenia świń" oznacza gospodarstwo podmiotu prowadzącego handel, do którego, względnie z którego, zakupione świnie są regularnie przemieszczane w okresie 30 dni od daty zakupu.

ROZDZIAŁ  II

UZNANIE REGIONÓW, PROWINCJI I GOSPODARSTW WE WŁOSZECH ZA WOLNE OD CHOROBY PĘCHERZYKOWEJ ŚWIŃ 1

Artykuł  3

Uznawanie regionów

1. 
Regiony Włoch wymienione w załączniku I są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń.
2. 
Regiony Włoch wymienione w załączniku II nie są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń.
Artykuł  3a 2

Zawieszenie uznawania prowincji w regionie uznawanym za wolny

1. 
Włochy zagwarantują, że w przypadku pojawienia się ogniska choroby pęcherzykowej świń w prowincji w regionie uznawanym za wolny od choroby pęcherzykowej świń natychmiast zostanie zawieszone uznawanie tej prowincji za wolną od tej choroby, chyba że źródło infekcji zostanie jasno ustalone jako ognisko wtórne, a dochodzenie epidemiologiczne przeprowadzone zgodnie z art. 8 dyrektywy 92/119/EWG w sprawie ogniska choroby wykaże, że ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby jest znikome.
2. 
Środki przewidziane w art. 7, 8 i 9 stosuje się do prowincji, o której mowa w ust. 1.
3. 
Włochy mogą ponownie uznać prowincję, o której mowa w ust. 1, za wolną od choroby pęcherzykowej świń, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:
a)
we wszystkich gospodarstwach w prowincji dwukrotnie, w odstępie wynoszącym 28-40 dni, pobrane zostaną próbki do badań serologicznych na określonej liczbie świń, wystarczającej do wykrycia chorobowości w zakresie choroby pęcherzykowej świń wynoszącej 5% przy przedziale ufności wynoszącym 95%, i badania te zakończą się wynikiem negatywnym;
b)
nie stosuje się już środków w obszarach zapowietrzonych i zagrożonych ustalonych wokół ognisk choroby pęcherzykowej świń w tej prowincji, zgodnie z pkt 7 ppkt 3 i 4 oraz pkt 8 ppkt 3 lit. b) załącznika II do dyrektywy 92/119/EWG;
c)
wyniki dochodzenia epidemiologicznego przeprowadzonego zgodnie z art. 8 dyrektywy 92/119/EWG odnośnie do ognisk choroby pęcherzykowej świń nie wykazały ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby.
4. 
Włochy informują niezwłocznie Komisję i inne państwa członkowskie o wszelkich środkach podjętych zgodnie z ust. 1, 2 i 3 i publikują informacje o tych środkach. Zawieszenie określone w ust. 1 nie przekroczy okresu 6 miesięcy.
Artykuł  4

Uznawanie gospodarstw

1. 
Włochy zapewniają, że spełnione są wymogi ust. 2 do 6.
2. 
W regionach uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń gospodarstwo, w którym hodowane są świnie, uznawane jest za wolne od tej choroby, jeśli:
a)
określona liczba świń hodowlanych, wystarczająca do wykrycia u 5 % zwierząt choroby pęcherzykowej świń przy przedziale pewności wynoszącym 95 %, została dwukrotnie, w odstępie wynoszącym 28 do 40 dni, przebadana serologicznie z wynikiem negatywnym; oraz
b)
jeśli w gospodarstwach w regionach uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń nie ma świń hodowlanych, wszystkie świnie przemieszczane do tych gospodarstw pochodzą z gospodarstw uznanych za wolne od tej choroby.
3. 
W regionach nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń gospodarstwo, w którym hodowane są świnie, uznawane jest za wolne od tej choroby, jeśli określona liczba świń, wystarczająca do wykrycia u 5 % zwierząt choroby pęcherzykowej świń przy przedziale pewności wynoszącym 95 %, została dwukrotnie, w odstępie wynoszącym 28 do 40 dni, przebadana serologicznie z wynikiem negatywnym.
4. 
Uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń gospodarstwo, w którym hodowane są świnie, zachowuje ten status, jeśli:
a)
pobieranie próbek i kontrola są przeprowadzane zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 6 i ich wyniki są negatywne; oraz
b)
świnie przemieszczane do takiego gospodarstwa pochodzą z gospodarstw uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń.
5. 
Status gospodarstwa uznanego za wolne od choroby pęcherzykowej świń:
a)
zostaje zawieszony w przypadku wykrycia jakiegokolwiek przypadku seropozytywnego, który został potwierdzony dalszymi badaniami, do momentu kiedy przedmiotowa świnia zostanie poddana ubojowi pod urzędowym nadzorem; lub
b)
zostaje cofnięty w przypadku wykrycia dwóch lub więcej przypadków seropozytywnych.
6. 
Gospodarstwo, w którym hodowane są świnie, ponownie uzyskuje status wolnego od choroby pęcherzykowej świń, jeśli pobieranie próbek i kontrola przewidziane w ust. 2, względnie ust. 3, zostały przeprowadzone z wynikiem negatywnym.

ROZDZIAŁ  III

NADZÓR

Artykuł  5

Nadzór w regionach uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń

1. 
Włochy zapewniają, że w regionach uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń pobieranie próbek i kontrola mające na celu wykrycie tej choroby przeprowadzane są zgodnie z ust. 2 i 3.
2.  3
 W gospodarstwach, w których hodowane są świnie hodowlane, pobieranie próbek do badań serologicznych przeprowadza się na losowej próbie 12 świń hodowlanych lub na wszystkich świniach hodowlanych, jeśli w gospodarstwie jest ich mniej niż 12
a)
raz w roku, jeśli gospodarstwo produkuje głównie świnie przeznaczone do uboju;
b)
dwa razy w roku w pozostałych przypadkach.
3.  4
 W punktach gromadzenia świń pobieranie próbek przeprowadza się w odstępach miesięcznych:
a)
do celów badania serologicznego na określonej liczbie świń wystarczającej do wykrycia chorobowości w zakresie choroby pęcherzykowej świń wynoszącej 5 % przy przedziale ufności wynoszącym 95 %;
b)
do celów badania wirusologicznego odchodów, które powinny być pobierane z każdej zagrody, w której są lub były trzymane świnie.
Artykuł  6 5

Nadzór w regionach nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń

1. 
Włochy zapewniają, że w regionach nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń pobieranie próbek i kontrola mająca na celu wykrycie tej choroby przeprowadzane są zgodnie z ust. 2, 3 i 4.
2. 
W odniesieniu do gospodarstw uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń, w których hodowane są świnie hodowlane, oraz do punktów gromadzenia świń stosuje się przepisy art. 5 ust. 2.
3. 
W gospodarstwach uznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń, w których nie są hodowane świnie hodowlane, pobieranie próbek do badań serologicznych przeprowadza się dwa razy w roku na losowej próbie 12 świń lub na wszystkich świniach, jeśli w gospodarstwie jest ich mniej niż 12.
4.  6
 W punktach gromadzenia świń pobieranie próbek będzie przeprowadzane w odstępach miesięcznych:
a)
do celów badania serologicznego na określonej liczbie świń wystarczającej do wykrycia chorobowości w zakresie choroby pęcherzykowej świń wynoszącej 5 % przy przedziale ufności wynoszącym 95 %;
b)
do celów badania wirusologicznego odchodów, które powinny być pobierane z każdej zagrody, w której są lub były trzymane świnie.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEMIESZCZANIE ŻYWYCH ŚWIŃ W GRANICACH WŁOCH I DO INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

SEKCJA  I

Przemieszczanie w granicach włoch

Artykuł  7

Środki w odniesieniu do przemieszczania żywych świń w granicach Włoch

1.  7
 Włochy zapewniają, że spełnione są wymogi ust. 3 i 4 w odniesieniu do przemieszczania żywych świń w granicach Włoch.
2.  8
 (skreślony).
3.  9
 Zabrania się przemieszczania świń z gospodarstw nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń do czasu uznania danego gospodarstwa za wolne od tej choroby.
4.  10
 Zakazane jest przemieszczanie świń z regionów nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń do innych regionów Włoch.
Artykuł  8

Odstępstwa i warunki

W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 4, władze Włoch mogą zezwolić na przemieszczanie świń z gospodarstw położonych w regionach nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń do innych regionów Włoch, pod warunkiem że:

a)
gospodarstwo pochodzenia jest od co najmniej dwóch lat nieprzerwanie uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń;
b)
w okresie 60 dni przed przemieszczeniem gospodarstwo pochodzenia nie znajdowało się w strefie ochrony lub nadzoru wyznaczonej w następstwie wybuchu choroby pęcherzykowej świń;
c)
w okresie 12 miesięcy przed przemieszczeniem do gospodarstwa pochodzenia nie zostały przemieszczone żadne świnie z gospodarstw, w których podejrzewano występowanie choroby pęcherzykowej świń;
d)
na 20 do 30 dni przed przemieszczeniem ze świń z gospodarstwa pochodzenia pobierane są próbki, oraz określona liczba świń, wystarczająca do wykrycia u 5 % zwierząt choroby pęcherzykowej świń przy przedziale pewności wynoszącym 95 %, poddawana jest badaniom serologicznym;
e) 11
 pobieranie próbek i badania serologiczne przeprowadza się w następujący sposób:
i)
Od świń w gospodarstwie przeznaczenia pobierane są próbki przynajmniej 28 dni po przemieszczeniu a badanie serologiczne wykonywane jest u tych świń w liczbie wystarczającej do wykrycia choroby pęcherzykowej świń u 5 % zwierząt przy przedziale pewności wynoszącym 95 %, próbki te muszą być także pobrane od świń które zostały przemieszczone do gospodarstwa docelowego, i żadne świnie nie mogą być z niego przemieszczane do momentu otrzymania ujemnego wyniku przeprowadzonego badania;
ii)
Próbki od świń przeznaczonych do ubojni pobierane są w ciągu 10 dni przed przemieszczeniem a badanie serologiczne wykonywane jest u świń w liczbie wystarczającej do wykrycia choroby pęcherzykowej świń u 5 % zwierząt przy przedziale ufności wynoszącym 95 %; świnie te nie mogą być przemieszczane z gospodarstwa pochodzenia do momentu otrzymania ujemnego wyniku przeprowadzonego badania;
f)
przemieszczane zwierzęta są transportowane w zapieczętowanych pojazdach pod nadzorem władz;
g)
właściwy dla gospodarstwa przeznaczenia urząd weterynaryjny powiadamiany jest z wyprzedzeniem wynoszącym przynajmniej 48 godzin o planowanym przemieszczaniu świń;
h)
pojazdy używane do transportu świń są przed przemieszczeniem i po przemieszczeniu czyszczone i dezynfekowane pod urzędowym nadzorem.

SEKCJA  II

Przemieszczenia wewnątrzwspólnotowe

Artykuł  9

Wysyłka żywych świń z Włoch do innych Państw Członkowskich

1. 
Włochy zapewniają, że spełnione są wymogi ust. 2 i 3.
2. 
Zakazana jest wysyłka świń z regionów nieuznanych za wolne od choroby pęcherzykowej świń do innych Państw Członkowskich.
3. 
Świnie wysyłane do innych Państw Członkowskich z regionów, które są uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń, powinny pochodzić z gospodarstw uznanych za wolne od tej choroby.
Artykuł  10

Obowiązek w odniesieniu do świadectw

Włochy zapewniają, że świadectwa zdrowia przewidziane w art. 5 ust. 1 dyrektywy 64/432/EWG, które towarzyszą świniom wysyłanym z Włoch do innych Państw Członkowskich zgodnie z art. 9 niniejszej decyzji, zawierają następującą adnotację:

"Zwierzęta spełniające wymogi decyzji Komisji 2005/779/WE dotyczącej środków ochrony zdrowia zwierząt przed chorobą pęcherzykową świń we Włoszech".

ROZDZIAŁ  V

OBOWIĄZEK POWIADOMIENIA

Artykuł  11

Powiadamianie Komisji i Państw Członkowskich

W sześciomiesięcznych odstępach władze Włoch przekazują Komisji i Państwom Członkowskim wszelkie informacje dotyczące zastosowania niniejszej decyzji poprzez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

ROZDZIAŁ  VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  12

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 listopada 2005 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 69. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(3) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(4) Dz.U. L 361 z 8.12.2004, str. 41.

(5) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 21/2004 (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  12

Regiony Włoch uznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń

Regiony:
Abruzja
Basilicata
-
Kampania
Emilia-Romania
Friuli-Wenecja Julijska
Lacjum
Liguria
Lombardia
Marche
Molise
Piemont
Apulia
Sardynia
Sycylia
Toskania
Trydent-Górna Adyga
Umbria
Dolina Aosty
Wenecja Euganejska.

ZAŁĄCZNIK  II  13

Regiony Włoch nieuznane za wolne od choroby pęcherzykowej świń

Regiony:
Kalabria.
1 Tytuł rozdziału II zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2008/297/WE z dnia 27 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.102.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2008/297/WE z dnia 27 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.102.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2008/297/WE z dnia 27 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.102.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
6 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2008/297/WE z dnia 27 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.102.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 7 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
9 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
10 Art. 7 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
11 Art. 8 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/9/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.7.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
12 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/2/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.2.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/620/WE z dnia 20 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.217.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 3 decyzji nr (UE) 2017/1910 z dnia 17 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

13 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/2/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.2.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/620/WE z dnia 20 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.217.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 3 decyzji nr (UE) 2017/1910 z dnia 17 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024