Wspólne działanie 2005/724/WPZiB w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, uchylające wspólne działanie 2005/589/WPZiB

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2005/724/WPZiB
z dnia 17 października 2005 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, uchylające wspólne działanie 2005/589/WPZiB *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 18 ust. 5 i art. 23 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 28 lipca 2005 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2005/589/WPZiB(1) przedłużające mandat Michaela SAHLINA jako Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii do dnia 15 listopada 2005 r.

(2) Uzgodniono, że Erwan FOUÉRÉ zostanie mianowany nowym Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii od dnia 1 listopada 2005 r.

(3) Wspólne działanie 2005/589/WPZiB należy uchylić.

(4) Specjalny Przedstawiciel Unii Europejskiej będzie wykonywał swój mandat w sytuacji, która może się pogorszyć i zaszkodzić celom Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa określonym w art. 11 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Erwan FOUÉRÉ zostaje mianowany Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej (SPUE) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii na okres od 1 listopada 2005 r. do 28 lutego 2006 r.

Artykuł  2

Podstawą mandatu SPUE jest cel polityki Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, jakim jest przyczynianie się do umocnienia pokojowego procesu politycznego oraz pełnego wprowadzenia w życie Umowy ramowej Ohrid, co z kolei ułatwi dalszy postęp w kierunku integracji europejskiej w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

SPUE wspiera działalność Wysokiego Przedstawiciela w regionie.

Artykuł  3

Dla osiągnięcia powyższego celu polityki mandat SPUE obejmuje:

a) utrzymywanie bliskich kontaktów z rządem Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz stronami zaangażowanymi w proces polityczny;

b) udzielanie porad i pomocy Unii Europejskiej w procesie politycznym;

c) zapewnienie koordynacji wysiłków podejmowanych przez społeczność międzynarodową na rzecz wprowadzenia w życie i trwałego przestrzegania postanowień Umowy ramowej z 13 sierpnia 2001 r., określonych w Umowie i jej załącznikach;

d) uważne śledzenie kwestii związanych z bezpieczeństwem i stosunkami międzyetnicznymi oraz przekazywanie sprawozdań na ten temat, a także współpraca z właściwymi organami w tym celu;

e) 1 zapewnianie lokalnego doradztwa politycznego Szefowi Policyjnego Zespołu Doradczego UE (EUPAT), zapewnienie koordynacji działań EUPAT i innych podmiotów UE oraz przyjęcie odpowiedzialności za stosunki między EUPAT a władzami strony przyjmującej i środkami masowego przekazu;

f) 2 wraz z Szefem EUPAT i w koordynacji z Prezydencją prowadzenie regularnego dialogu z władzami Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii na temat postępów prac EUPAT.

Artykuł  4
1.
SPUE jest odpowiedzialny za wykonywanie mandatu, działając pod zwierzchnictwem i kierownictwem operacyjnym Wysokiego Przedstawiciela. SPUE jest odpowiedzialny przed Komisją za wszelkie wydatki.
2.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC) utrzymuje uprzywilejowane stosunki ze SPUE i jest podstawowym punktem kontaktowym z Radą. PSC ukierunkowuje działania SPUE pod względem strategicznym i politycznym w ramach mandatu.
Artykuł  5
1.
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem SPUE wynosi 215.000 EUR.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej stosowanymi do budżetu z zastrzeżeniem, że jakiekolwiek zaliczki nie stanowią własności Wspólnoty.
3.
Zarządzanie wydatkami podlega umowie pomiędzy SPUE a Komisją.
4.
Wsparcie logistyczne w regionie zapewniają, w zależności od sytuacji, Prezydencja, Komisja lub Państwa Członkowskie.
Artykuł  6
1.
W granicach swojego mandatu i udostępnionych środków finansowych SPUE odpowiada za powołanie własnego zespołu w porozumieniu z Prezydencją, przy wsparciu ze strony Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela oraz przy pełnym współudziale Komisji. SPUE powiadamia Prezydencję i Komisję o ostatecznym składzie swojego zespołu.
2.
Państwa Członkowskie i instytucje Unii Europejskiej mogą zaproponować oddelegowanie pracowników do współpracy ze SPUE. Wynagrodzenie ewentualnych pracowników oddelegowanych przez Państwo Członkowskie lub instytucję Unii Europejskiej do SPUE jest wypłacane odpowiednio przez dane Państwo Członkowskie lub daną instytucję Unii Europejskiej.
3.
Wszystkie stanowiska kategorii A, które nie zostaną obsadzone drogą oddelegowania, ogłasza w odpowiedni sposób Sekretariat Generalny Rady, a informację o nich przekazuje się również Państwom Członkowskim oraz instytucjom Unii Europejskiej, w celu rekrutacji kandydatów o najlepszych kwalifikacjach.
4.
Przywileje, immunitety i dalsze gwarancje niezbędne do wykonania i sprawnego działania misji SPUE i jego pracowników ustala się między stronami. Państwa Członkowskie i Komisja zapewniają w tym celu wszelkie niezbędne wsparcie.
Artykuł  7

Zasadniczo SPUE składa osobiście sprawozdania Wysokiemu Przedstawicielowi i PSC oraz może również składać sprawozdania odpowiedniej grupie roboczej. Sprawozdania pisemne przekazuje się regularnie Wysokiemu Przedstawicielowi, Radzie i Komisji. Na podstawie zalecenia Wysokiego Przedstawiciela oraz PSC SPUE może składać sprawozdanie Radzie ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych.

Artykuł  8

W celu zapewnienia spójności działań zewnętrznych Unii Europejskiej SPUE koordynuje swoje działania z działaniami Wysokiego Przedstawiciela, Prezydencji i Komisji. SPUE regularnie dostarcza informacji przedstawicielstwom Państw Członkowskich. W terenie utrzymywany jest ścisły kontakt z Prezydencją i szefami misji, dokładającymi wszelkich starań, aby wspierać Specjalnego Przedstawiciela UE w wykonywaniu jego mandatu. SPUE kontaktuje się również z innymi podmiotami międzynarodowymi i regionalnymi obecnymi na miejscu.

Artykuł  9 3

Wykonanie niniejszego wspólnego działania i jego spójność z innymi działaniami Unii Europejskiej w regionie są przedmiotem regularnej kontroli. SPUE przedstawia Sekretarzowi Generalnemu/Wysokiemu Przedstawicielowi (SG/WP), Radzie i Komisji sprawozdanie z postępu prac do końca czerwca 2006 r., a także obszerne sprawozdanie z wykonania mandatu do połowy listopada 2006 r. Na podstawie tych sprawozdań wspólne działanie oceniane jest przez odpowiednie grupy robocze oraz przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC). W kontekście ogólnych priorytetów dotyczących rozmieszczania SG/WP przedstawia PSC zalecenia dotyczące decyzji Rady w sprawie odnowienia, zmiany lub zakończenia mandatu.

Artykuł  10

Niniejszym uchyla się wspólne działanie 2005/589/WPZiB ze skutkiem od dnia 31.10.2005 r.

Artykuł  11

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Artykuł  12

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 października 2005 r.
W imieniu Rady
M. BECKETT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 199 z 29.7.2005, str. 103.

* Z dniem 20 lutego 2006 r. mandat pana Erwana Fouéré jako Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (FYROM), został przedłużony do dnia 28 lutego 2007 r. na mocy art. 1 wspólnego działania nr 2006/123/WPZiB z dnia 20 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.49.20).

Z dniem 16 marca 2010 r. mandat pana Erwana Fouéré jako Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (FYROM), został przedłużony do dnia 31 sierpnia 2010 r. na mocy art. 1 decyzji nr 2010/156/WPZiB z dnia 16 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.67.6).

1 Art. 3 lit. e) zmieniona przez art. 3 pkt 1 wspólnego działania nr 2006/123/WPZiB z dnia 20 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.49.20) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 20 lutego 2006 r.
2 Art. 3 lit. f) zmieniona przez art. 3 pkt 1 wspólnego działania nr 2006/123/WPZiB z dnia 20 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.49.20) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 20 lutego 2006 r.
3 Art. 9 zmieniony przez art. 3 pkt 2 wspólnego działania nr 2006/123/WPZiB z dnia 20 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.49.20) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 20 lutego 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.272.26

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2005/724/WPZiB w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, uchylające wspólne działanie 2005/589/WPZiB
Data aktu: 17/10/2005
Data ogłoszenia: 18/10/2005
Data wejścia w życie: 01/11/2005, 17/10/2005