Decyzja 2005/659/WE w sprawie wkładu Wspólnoty w finansowanie szczepień przeciw chorobie niebieskiego języka we Francji w latach 2004 i 2005

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 września 2005 r.
w sprawie wkładu Wspólnoty w finansowanie szczepień przeciw chorobie niebieskiego języka we Francji w latach 2004 i 2005

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3445)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2005/659/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(2), w szczególności jej art. 3 ust. 3, 4 i 5 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od 2000 r. pojawiają się we Francji, zwłaszcza na Korsyce, ogniska choroby niebieskiego języka.

(2) W dniu 13 września 2004 r. Francja ponownie ogłosiła pojawienie się nowych ognisk choroby niebieskiego języka na Korsyce. Potwierdzono wystąpienie serotypów 2, 4 i 16.

(3) Pojawienie się choroby niebieskiego języka jest poważnym zagrożeniem dla inwentarza zwierząt Wspólnoty.

(4) Komisja przyjęła różne decyzje, w szczególności decyzję 2005/393/WE z dnia 23 maja 2005 r. w sprawie stref ochrony i nadzoru w odniesieniu do choroby niebieskiego języka i warunków dotyczących przemieszczeń z tych stref lub przez te strefy(3), w celu określenia stref ochrony i nadzoru oraz ustalenia warunków, jakie muszą spełniać zwierzęta przemieszczane z tych stref.

(5) Spośród wszystkich środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 decyzji 90/424/EWG, w odniesieniu do choroby przenoszonej wyłącznie przez "komary", właściwe są tylko te, które mają na celu albo ochronę zwierząt przed atakami nosicieli (poprzez zastosowanie środków owadobójczych, wypuszczanie zwierząt na zewnątrz jedynie w czasie niskiej aktywności nosicieli) albo zapobieganie szerzeniu się epidemii poprzez przemieszczanie zwierząt (decyzja 2005/393/WE). Ubój zwierząt gatunków podatnych jest właściwy jedynie w przypadku zwierząt, u których stwierdzono chorobę.

(6) Ze względu na fakt, że wirus w dalszym ciągu się rozprzestrzenia, a szczepienie zapewnia ochronę jedynie przez okres jednego roku, należy w każdym roku ponownie przeprowadzać szczepienie przeciw chorobie niebieskiego języka w celu zahamowania rozwoju epidemii. Ze względu na rozwój sytuacji związanej z chorobą wskazane jest podjęcie kampanii szczepień w strefach ochrony ustanowionych wokół ognisk choroby.

(7) Szczepienie jest środkiem, który, wraz z już przyjętymi środkami zwalczania choroby, pozwala:

a) ograniczyć liczbę przypadków śmiertelnych w obrębie gatunku owiec;

b) zapobiec wiremii u bydła i w ten sposób umożliwić przemieszczanie zwierząt tego gatunku ze stref objętych ograniczeniami.

(8) Francja przedstawiła plan szczepień, który przewiduje wykorzystanie nowej dostępnej już szczepionki inaktywowanej (serotyp 2).

(9) W dniu 23 listopada 2004 r. Francja przedstawiła wniosek o refundację wydatków poniesionych na szczepienia przeciw tej chorobie. Według dostępnych informacji zakupiono około 300.000 dawek szczepionki inaktywowanej (serotyp 2).

(10) Wkład finansowy Wspólnoty powinien wynosić 100 % kosztów dostarczenia szczepionek i 50 % kosztów przeprowadzenia szczepienia. W oczekiwaniu na przeprowadzenie przez Komisję kontroli należy ustalić wysokość wypłaty pierwszej transzy pomocy finansowej Wspólnoty.

(11) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), środki weterynaryjne oraz środki w zakresie ochrony zdrowia roślin podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi są finansowane przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Kontrola finansowa tych działań podlega art. 8 i 9 wymienionego rozporządzenia.

(12) Wypłatę wsparcia finansowego Wspólnoty należy uzależnić od spełnienia warunku, aby zaplanowane działania zostały rzeczywiście przeprowadzone i aby władze dostarczyły w ustalonym terminie wszelkich niezbędnych informacji.

(13) Władze Francji całkowicie wypełniły zobowiązania techniczne i administracyjne dotyczące środków przewidzianych w art. 3 decyzji Rady 90/424/EWG.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zatwierdzenie kampanii szczepień

Zatwierdza się kampanię szczepień przeciw chorobie niebieskiego języka na Korsyce, przeprowadzoną przez Francję w strefach wymienionych w załączniku I do decyzji 2005/393/WE.

Artykuł  2

Przyznanie Francji wsparcia finansowego Wspólnoty

W celu zwalczania choroby niebieskiego języka w 2004 r. i w pierwszej połowie 2005 r. Francja może uzyskać na szczepienia przeciw chorobie niebieskiego języka na Korsyce wkład finansowy Wspólnoty w wysokości:

– 100 % poniesionych kosztów (bez VAT) na zakup 300.000 dawek szczepionki inaktywowanej (serotyp 2),

– 50 % kosztów wynagrodzenia i honorariów wypłaconych pracownikom zatrudnionym specjalnie do przeprowadzenia szczepienia, jak również kosztów (bez VAT) wydatków bezpośrednio związanych z tym szczepieniem (materiały eksploatacyjne i drobny sprzęt).

Artykuł  3

Definicja

W niniejszej decyzji stosuje się następującą definicję:

"rozsądne wypłaty": wypłaty dokonane na zakup sprzętu lub usług po cenach proporcjonalnych do cen rynkowych występujących przed kampanią szczepień.

Artykuł  4

Zasady wypłaty wsparcia finansowego

1.
Z zastrzeżeniem wyniku ewentualnych kontroli, o których mowa w art. 7, wypłaca się pierwszą transzę w wysokości 150.000 EUR, z tytułu wsparcia finansowego Wspólnoty, o którym mowa w art. 2, na podstawie dokumentów potwierdzających przedstawionych przez Francję, dotyczących szczepienie zwierząt.
2.
Saldo wsparcia finansowego Wspólnoty, o którym mowa w art. 2 zostanie ustalone w późniejszej decyzji, przyjętej zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 41 decyzji 90/424/EWG.
Artykuł  5

Wydatki kwalifikowane objęte wsparciem finansowym Wspólnoty

Wkład wspólnotowy, o którym mowa w art. 2 odnosi się jedynie do rozsądnych i uzasadnionych wypłat dotyczących dozwolonych wydatków wymienionych w art. 2.

Artykuł  6

Warunki płatności i dokumenty potwierdzające

1.
Wsparcie finansowe Wspólnoty, o którym mowa w art. 2 wypłacane jest na podstawie:

a) wniosku złożonego zgodnie z Załącznikiem w terminie ustalonym w ust. 2;

b) dokumentów potwierdzających wydatki, o których mowa w art. 2, w tym sprawozdania epidemiologicznego z każdego gospodarstwa, w którym zwierzęta zostały zaszczepione;

c) wyników wszystkich kontroli na miejscu, przeprowadzanych przez Komisję przewidzianych zgodnie z art. 7.

Dokumenty, o których mowa w lit. b) powyżej, należy udostępnić na potrzeby kontroli na miejscu prowadzonych przez Komisję.

2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 lit. a) należy złożyć w formie elektronicznej, zgodnie z Załącznikiem w terminie 60 dni kalendarzowych od daty notyfikacji niniejszej decyzji. W przypadku niedotrzymania tego terminu wsparcie finansowe Wspólnoty zmniejsza się o 25 % za każdy miesiąc opóźnienia.
Artykuł  7

Kontrole Komisji na miejscu

Komisja we współpracy z właściwymi władzami francuskimi może przeprowadzić kontrole na miejscu dotyczące zastosowania środków, o których mowa w art. 1 oraz związanych z nimi wydatkami.

Artykuł  8

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 września 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 74.

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31).

(3) Dz.U. L 130 z 24.5.2005, str. 22. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/603/WE (Dz.U. L 206 z 9.8.2005, str. 11).

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

ZAŁĄCZNIK 

Wniosek o wkład w koszty kwalifikowane w ramach kampanii szczepień przeciw chorobie niebieskiego języka

Poniesione koszty
Kategoria szczepionki Liczba dawek Kwota (bez VAT)
Wynagrodzenia i honoraria (pracowników zatrudnionych specjalnie w tym celu)
Materiały eksploatacyjne i specjalny sprzęt używany do szczepienia
Ogółem

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.244.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/659/WE w sprawie wkładu Wspólnoty w finansowanie szczepień przeciw chorobie niebieskiego języka we Francji w latach 2004 i 2005
Data aktu: 15/09/2005
Data ogłoszenia: 20/09/2005