Decyzja 2005/443/WE w sprawie opłacania w euro przez Zjednoczone Królestwo pewnych wydatków wynikających z instrumentów prawnych związanych ze wspólną polityką rolną

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 czerwca 2005 r.
w sprawie opłacania w euro przez Zjednoczone Królestwo pewnych wydatków wynikających z instrumentów prawnych związanych ze wspólną polityką rolną

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1730)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2005/443/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające porozumienia agromonetarne dotyczące euro(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2808/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie(2), w szczególności jego art. 12 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 wymaga od nieuczestniczących Państw Członkowskich, które zamierzają opłacić w euro wydatki wynikające z instrumentów prawnych dotyczących wspólnej polityki rolnej, podjęcia środków w celu zapewnienia, że użycie euro nie spowoduje systematycznej przewagi w porównaniu z użyciem waluty krajowej.

(2) Decyzja Komisji 2001/121/WE z dnia 30 stycznia 2001 r. w sprawie opłacania w euro przez Zjednoczone Królestwo pewnych wydatków wynikających z instrumentów prawnych związanych ze wspólną polityką rolną i uchylająca decyzję 2000/328/WE(3) zatwierdziła odpowiednie środki przedstawione przez Zjednoczone Królestwo.

(3) Dnia 14 kwietnia 2005 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o zamiarze wprowadzenia zmian w środkach zatwierdzonych decyzją 2001/121/WE i przedstawiło nowe środki, które zamierza podjąć w celu niedopuszczenia do systematycznej przewagi wynikającej z użycia euro, a nie funta szterlinga. Powiadomienie to wpłynęło dnia 14 kwietnia 2005 r.

(4) Planowane przez Zjednoczone Królestwo środki można streścić w następujący sposób:

- ustanowione w prawodawstwie wspólnotowym kwoty mogą być wypłacane podmiotom gospodarczym w euro;

- podmioty gospodarcze ponoszą pełne ryzyko związane z kursem wymiany wynikające z późniejszej zamiany na funta szterlinga;

- podmioty gospodarcze muszą podjąć stałe zobowiązanie na minimalny okres jednego roku;

- w odniesieniu do jednolitych płatności oraz innych płatności bezpośrednich, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników i zmieniającym rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(4) podmioty gospodarcze dokonują wyboru płatności w euro w momencie składania pojedynczego wniosku, o którym mowa w art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w zakresie wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(5);

- w odniesieniu do środków wspierania rynku, podmioty gospodarcze występują o dokonanie płatności w euro trzy miesiące przed terminem operacyjnym; również w przypadku odstąpienia od porozumienia, powiadomienie musi nastąpić trzy miesiące przed terminem operacyjnym; nowe płatności w euro są w takim przypadku możliwe dopiero po okresie jednego roku.

(5) Powyższe środki są zgodne z celem ustalonym rozporządzeniem (WE) nr 2799/98, a mianowicie celem niedopuszczenia do systematycznej przewagi wynikającej z użycia euro, a nie waluty krajowej. Powinny zatem zostać zatwierdzone.

(6) Należy zatem uchylić decyzję 2001/121/WE i zastąpić niniejszą decyzją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się środki przedstawione przez Zjednoczone Królestwo dnia 14 kwietnia 2005 r. dotyczące opłacania w euro wydatków wynikających z instrumentów prawnych związanych ze wspólną polityką rolną wymienionych w Załączniku.

Artykuł  2

Decyzja 2001/121/WE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 czerwca 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 36. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1250/2004 (Dz.U. L 237 z 8.7.2004, str. 13).

(3) Dz.U. L 44 z 15.2.2001, str. 43.

(4) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).

(5) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 436/2005 (Dz.U. L 72 z 18.3.2005, str. 4).

ZAŁĄCZNIK 

ŚRODKI WYRAŻANE I WYPŁACANE W EURO

System Rozporządzenia
Płatność jednolita oraz inne płatności bezpośrednie Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003
Refundacje wywozowe Rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/1999(1)
Skup wołowiny Rozporządzenie Komisji (WE) nr 562/2000(2)
Pomoc w odniesieniu do prywatnego składowania wołowiny Rozporządzenie Komisji (WE) nr 907/2000(3)
Pomoc w odniesieniu do prywatnego składowania wieprzowiny Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3444/90(4)
Pomoc w odniesieniu do prywatnego składowania baraniny Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3446/90(5)
Skup masła Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2771/1999(6)
Pomoc w odniesieniu do prywatnego składowania masła i śmietany Rozporządzenie (WE) nr 2771/1999
Pomoc w odniesieniu do masła dostarczanego do instytucji i organizacji o celu niezarobkowym Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2191/81(7)
Pomoc w odniesieniu do produkcji masła Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2571/97(8)
Pomoc w odniesieniu do koncentratu masła przeznaczonego do gotowania Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 429/90(9)
Pomoc w odniesieniu do mleka odtłuszczonego używanego w produkcji kazeiny i kazeinianów Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2921/90(10)
Wspólnotowa pomoc w odniesieniu do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2707/2000(11)
Skup odtłuszczonego mleka w proszku Rozporządzenie Komisji (WE) nr 214/2001(12)
Pomoc w odniesieniu do odtłuszczonego mleka w proszku przeznaczonego na paszę Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2799/1999(13)
Skup zboża Rozporządzenie Komisji (WE) nr 824/2000(14)
Refundacja za skrobię dla użytkowników końcowych Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1722/93(15)
Refundacje za whisky Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2825/93(16)
Pomoc w odniesieniu do suszu paszowego Rozporządzenie Komisji (WE) nr 382/2005(17)
Pomoc w odniesieniu do wykorzystywania moszczu gronowego Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1623/2000(18)
Pomoc w odniesieniu do cukru w przemyśle chemicznym Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1265/2001(19)
Pomoc w odniesieniu do rafinacji preferencyjnego surowego cukru trzcinowego Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1646/2001(20)
Działania promocyjne w odniesieniu do przetworów mlecznych Rozporządzenie Komisji (WE) nr 94/2002(21)
______

(1) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.

(2) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 22.

(3) Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 6.

(4) Dz.U. L 333 z 30.11.1990, str. 22.

(5) Dz.U. L 333 z 30.11.1990, str. 39.

(6) Dz.U. L 333 z 24.12.1999, str. 11.

(7) Dz.U. L 213 z 1.8.1981, str. 20.

(8) Dz.U. L 350 z 20.12.1997, str. 3.

(9) Dz.U. L 45 z 21.2.1990, str. 8.

(10) Dz.U. L 279 z 11.10.1990, str. 22.

(11) Dz.U. L 311 z 12.2.2000, str. 37.

(12) Dz.U. L 37 z 7.2.2001, str. 100.

(13) Dz.U. L 340 z 31.12.1999, str. 3.

(14) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 31.

(15) Dz.U. L 159 z 1.7.1993, str. 112.

(16) Dz.U. L 258 z 16.10.1993, str. 6.

(17) Dz.U. L 61 z 8.3.2005, str. 4.

(18) Dz.U. L 194 z 31.7.2000, str. 45.

(19) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 63.

(20) Dz.U. L 219 z 14.8.2001, str. 14.

(21) Dz.U. L 17 z 19.1.2002, str. 20.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.153.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/443/WE w sprawie opłacania w euro przez Zjednoczone Królestwo pewnych wydatków wynikających z instrumentów prawnych związanych ze wspólną polityką rolną
Data aktu: 14/06/2005
Data ogłoszenia: 16/06/2005
Data wejścia w życie: 16/06/2005