Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 marca 2004 r.
ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 724)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/253/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 17b,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej z 2003 r., w szczególności dostosowania w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Węgrom przyznano trzyletni okres przejściowy w związku z systemem, który ma być stosowany na granicy z Rumunią w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt.

(2) Należy określić środki mające zapewnić, że wszystkie kontrole przewidziane w dyrektywie 91/496/WE są przeprowadzane przez władze węgierskie w trakcie wspomnianego okresu.

(3) W związku z kontynuowaniem negocjacji z Rumunią w sprawie przystąpienia tego państwa do Unii Europejskiej, niewłaściwe jest wymaganie przygotowywania infrastruktury na węgiersko-rumuńskich przejściach granicznych do przeprowadzania kontroli żywych zwierząt.

(4) Jednakże w trakcie okresu przejściowego należy przewidzieć inspekcje w stanowiskach inspekcyjnych w pobliżu granicy węgiersko-rumuńskiej, które są połączone z przejściami granicznymi. Wykonanie odpowiednich przepisów dyrektywy 91/496/EWG powinno zostać odpowiednio dostosowane.

(5) Zgodnie z art. 53 Aktu Przystąpienia uważa się, że nowym Państwom Członkowskim notyfikowano niniejszą decyzję w dniu przystąpienia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Na granicy z Rumunią Węgry wykonują przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG od 1 maja 2004 r. do 30 kwietnia 2007 r. zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1) "przejście graniczne" oznacza lokalizację na granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dostarczane są żywe zwierzęta w celu ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty oraz gdzie dokonuje się ich kontroli zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją;

2) "stanowisko inspekcyjne" oznacza lokalizację w pobliżu granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dokonuje się kontroli żywych zwierząt zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją.

Artykuł  3

Dostosowanie kontroli weterynaryjnych

Przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG i aktów wykonawczych do niej stosuje się w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii zgodnie z następującymi dostosowaniami:

a) w art. 3 ust. 1 lit. a), art. 4 ust. 1, art. 8 sekcja A ust. 1 lit. a) i art. 12 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "przejście graniczne";

b) w art. 3 ust. 1 lit. b) i c), art. 4 ust. 2, art. 7, art. 8 sekcja A ust. 2, art. 9 i art. 10 dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "stanowisko inspekcyjne";

c) artikułu 6 dyrektywy 91/496/EWG nie stosuje się.

Artykuł  4

Wymogi w odniesieniu do stanowisk inspekcyjnych

Stanowiska inspekcyjne spełniają wymogi określone w załączniku I.

Artykuł  5

Szczególne wymogi dotyczące funkcjonowania przejść granicznych i stanowisk inspekcyjnych

1.
Wszystkie żywe zwierzęta dostarczane w celu wprowadzenia do Wspólnoty na granicy między Rumunią a Węgrami są dostarczane drogą lądową do przejścia granicznego wymienionego w załączniku II.
2.
Przejście graniczne jest połączone ze stanowiskami inspekcyjnymi wymienionymi w załączniku III. Przejście graniczne wraz z odpowiednimi stanowiskami inspekcyjnymi podlegają służbom weterynaryjnym odpowiedzialnym za kontrole graniczne.
3.
Żywe zwierzęta są niezwłocznie przenoszone z przejścia granicznego do odpowiednich stanowisk inspekcyjnych pod dozorem celnym w obecności personelu właściwego organu. Ponadto organ lokalnie odpowiedzialny za przejście graniczne powiadamia faksem urzędowego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za wyznaczone stanowisko inspekcyjne o odprawieniu każdej przesyłki.
Artykuł  6

Wykonanie

Władze węgierskie ustanawiają przepisy wykonawcze do niniejszej decyzji, w szczególności w zakresie kar mających zastosowanie w stosunku do naruszeń art. 5 ust. 1 i 3 popełnionych przez osoby fizyczne lub prawne, oraz zapewniają ich wykonanie. Wspomniane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. W poważnych przypadkach mogą one obejmować zniszczenie zwierząt zgodnie z przepisami art. 12 dyrektywy 91/496/EWG. Władze węgierskie powiadamiają o tych przepisach Komisję najpóźniej 1 maja 2004 r. i bezzwłocznie notyfikują wszelkie późniejsze zmiany ich dotyczące.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z zastrzeżeniem oraz w dniu wejścia w życie Aktu Przystąpienia.

Artykuł  8

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 kwietnia 2007 r.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r. (Dz.U. L 236 z 23.9.2003).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Stanowiska inspekcyjne muszą posiadać oraz zatrudniać:

1) urządzenia (najlepiej łatwe w czyszczeniu i dezynfekowaniu) do rozładowywania i załadowywania różnych środków transportu drogowego oraz urządzenia do przeprowadzania inspekcji, karmienia, pojenia i leczenia zwierząt, o odpowiedniej dla liczby zwierząt podlegających inspekcji przestrzeni, oświetleniu i wentylacji; urządzenia muszą zapewniać odpowiednią ochronę przed czynnikami pogodowymi dla zwierząt we wszystkich porach roku;

2) wystarczająco przestronne pomieszczenia do dyspozycji pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie kontroli weterynaryjnych, w tym przebieralnie, toalety i odpowiednie środki do mycia i dezynfekcji;

3) odpowiednie pomieszczenia i urządzenia do pobierania próbek do rutynowej kontroli określonej w regułach wspólnotowych;

4) skuteczny system przekazywania informacji między przejściem granicznym a ośrodkami inspekcyjnymi;

5) sprzęt i urządzenia do mycia i przeprowadzania dezynfekcji;

6) wystarczającą, w stosunku do liczby zwierząt wymagających kontroli, liczbę pracowników i personelu pomocniczego, specjalnie wyszkolonych do przeprowadzania kontroli przewidywanych w dyrektywie 91/496/EWG.

ZAŁĄCZNIK  II

Nagylak

ZAŁĄCZNIK  III

Stanowiska inspekcyjne:

Stanowisko nr 1: Horse Farm, Magyarcsanád, Külterület, 0180/115.

Stanowisko nr 2: Nagylak, Határátkelo, HRSZ 031/8.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.79.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii
Data aktu: 10/03/2004
Data ogłoszenia: 17/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970