Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 marca 2004 r.
ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 724)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/253/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 17b,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej z 2003 r., w szczególności dostosowania w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Węgrom przyznano trzyletni okres przejściowy w związku z systemem, który ma być stosowany na granicy z Rumunią w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt.

(2) Należy określić środki mające zapewnić, że wszystkie kontrole przewidziane w dyrektywie 91/496/WE są przeprowadzane przez władze węgierskie w trakcie wspomnianego okresu.

(3) W związku z kontynuowaniem negocjacji z Rumunią w sprawie przystąpienia tego państwa do Unii Europejskiej, niewłaściwe jest wymaganie przygotowywania infrastruktury na węgiersko-rumuńskich przejściach granicznych do przeprowadzania kontroli żywych zwierząt.

(4) Jednakże w trakcie okresu przejściowego należy przewidzieć inspekcje w stanowiskach inspekcyjnych w pobliżu granicy węgiersko-rumuńskiej, które są połączone z przejściami granicznymi. Wykonanie odpowiednich przepisów dyrektywy 91/496/EWG powinno zostać odpowiednio dostosowane.

(5) Zgodnie z art. 53 Aktu Przystąpienia uważa się, że nowym Państwom Członkowskim notyfikowano niniejszą decyzję w dniu przystąpienia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Na granicy z Rumunią Węgry wykonują przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG od 1 maja 2004 r. do 30 kwietnia 2007 r. zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1) "przejście graniczne" oznacza lokalizację na granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dostarczane są żywe zwierzęta w celu ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty oraz gdzie dokonuje się ich kontroli zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją;

2) "stanowisko inspekcyjne" oznacza lokalizację w pobliżu granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dokonuje się kontroli żywych zwierząt zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją.

Artykuł  3

Dostosowanie kontroli weterynaryjnych

Przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG i aktów wykonawczych do niej stosuje się w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii zgodnie z następującymi dostosowaniami:

a) w art. 3 ust. 1 lit. a), art. 4 ust. 1, art. 8 sekcja A ust. 1 lit. a) i art. 12 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "przejście graniczne";

b) w art. 3 ust. 1 lit. b) i c), art. 4 ust. 2, art. 7, art. 8 sekcja A ust. 2, art. 9 i art. 10 dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "stanowisko inspekcyjne";

c) artikułu 6 dyrektywy 91/496/EWG nie stosuje się.

Artykuł  4

Wymogi w odniesieniu do stanowisk inspekcyjnych

Stanowiska inspekcyjne spełniają wymogi określone w załączniku I.

Artykuł  5

Szczególne wymogi dotyczące funkcjonowania przejść granicznych i stanowisk inspekcyjnych

1.
Wszystkie żywe zwierzęta dostarczane w celu wprowadzenia do Wspólnoty na granicy między Rumunią a Węgrami są dostarczane drogą lądową do przejścia granicznego wymienionego w załączniku II.
2.
Przejście graniczne jest połączone ze stanowiskami inspekcyjnymi wymienionymi w załączniku III. Przejście graniczne wraz z odpowiednimi stanowiskami inspekcyjnymi podlegają służbom weterynaryjnym odpowiedzialnym za kontrole graniczne.
3.
Żywe zwierzęta są niezwłocznie przenoszone z przejścia granicznego do odpowiednich stanowisk inspekcyjnych pod dozorem celnym w obecności personelu właściwego organu. Ponadto organ lokalnie odpowiedzialny za przejście graniczne powiadamia faksem urzędowego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za wyznaczone stanowisko inspekcyjne o odprawieniu każdej przesyłki.
Artykuł  6

Wykonanie

Władze węgierskie ustanawiają przepisy wykonawcze do niniejszej decyzji, w szczególności w zakresie kar mających zastosowanie w stosunku do naruszeń art. 5 ust. 1 i 3 popełnionych przez osoby fizyczne lub prawne, oraz zapewniają ich wykonanie. Wspomniane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. W poważnych przypadkach mogą one obejmować zniszczenie zwierząt zgodnie z przepisami art. 12 dyrektywy 91/496/EWG. Władze węgierskie powiadamiają o tych przepisach Komisję najpóźniej 1 maja 2004 r. i bezzwłocznie notyfikują wszelkie późniejsze zmiany ich dotyczące.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z zastrzeżeniem oraz w dniu wejścia w życie Aktu Przystąpienia.

Artykuł  8

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 kwietnia 2007 r.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r. (Dz.U. L 236 z 23.9.2003).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Stanowiska inspekcyjne muszą posiadać oraz zatrudniać:

1) urządzenia (najlepiej łatwe w czyszczeniu i dezynfekowaniu) do rozładowywania i załadowywania różnych środków transportu drogowego oraz urządzenia do przeprowadzania inspekcji, karmienia, pojenia i leczenia zwierząt, o odpowiedniej dla liczby zwierząt podlegających inspekcji przestrzeni, oświetleniu i wentylacji; urządzenia muszą zapewniać odpowiednią ochronę przed czynnikami pogodowymi dla zwierząt we wszystkich porach roku;

2) wystarczająco przestronne pomieszczenia do dyspozycji pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie kontroli weterynaryjnych, w tym przebieralnie, toalety i odpowiednie środki do mycia i dezynfekcji;

3) odpowiednie pomieszczenia i urządzenia do pobierania próbek do rutynowej kontroli określonej w regułach wspólnotowych;

4) skuteczny system przekazywania informacji między przejściem granicznym a ośrodkami inspekcyjnymi;

5) sprzęt i urządzenia do mycia i przeprowadzania dezynfekcji;

6) wystarczającą, w stosunku do liczby zwierząt wymagających kontroli, liczbę pracowników i personelu pomocniczego, specjalnie wyszkolonych do przeprowadzania kontroli przewidywanych w dyrektywie 91/496/EWG.

ZAŁĄCZNIK  II

Nagylak

ZAŁĄCZNIK  III

Stanowiska inspekcyjne:

Stanowisko nr 1: Horse Farm, Magyarcsanád, Külterület, 0180/115.

Stanowisko nr 2: Nagylak, Határátkelo, HRSZ 031/8.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.79.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii
Data aktu: 10/03/2004
Data ogłoszenia: 17/03/2004
Data wejścia w życie: 17/03/2004, 01/05/2004