Decyzja 2004/204/WE ustanawiająca szczegółowe regulacje dotyczące funkcjonowania rejestrów przeznaczonych do wprowadzania informacji w sprawie genetycznych modyfikacji GMO, przewidzianych w dyrektywie 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 lutego 2004 r.
ustanawiająca szczegółowe regulacje dotyczące funkcjonowania rejestrów przeznaczonych do wprowadzania informacji w sprawie genetycznych modyfikacji GMO, przewidzianych w dyrektywie 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 540)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/204/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), w szczególności jej art. 31 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, dla potrzeb powiadamiania o organizmach zmodyfikowanych genetycznie, zwanych dalej "GMO", wymaga się różnych zestawów informacji. Wymagane dane dotyczą poszczególnych GMO, środowiska, do którego uwalniane są GMO, oraz interakcji między GMO a odbierającym je środowiskiem, w tym wszelkiego rodzaju skutków dla zdrowia człowieka.

(2) Informacje wymagane w powiadomieniach dotyczących świadomego uwalniania GMO wymieniono w załączniku III do dyrektywy 2001/18/WE. Załącznik IV do tej dyrektywy określa ogólne warunki przekazywania informacji dodatkowych w powiadomieniach o wprowadzaniu GMO na rynek. Określa on także informacje umieszczane na etykietach wymagane w odniesieniu do GMO jako produktów lub znajdujących się w produktach wprowadzanych do obrotu. Niektóre z tych informacji dodatkowych, w tym informacje dotyczące zmian genetycznych, które można zastosować do wykrywania i identyfikacji określonych produktów GMO, w tym metody wykrywania dotyczące progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE i ułatwiające kontrolę i inspekcję po ich wprowadzeniu na rynek, należy wprowadzić do jednego lub większej liczby rejestrów.

(3) Zgodnie z art. 31 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE, dla potrzeb wprowadzania informacji w sprawie zmian genetycznych w GMO określonych w pkt 7 sekcji A załącznika IV do tej dyrektywy, Komisja ustanawia jeden lub większą liczbę rejestrów, zwanych dalej "rejestrami".

(4) Jeśli sytuacja tego wymaga, informacje te muszą obejmować pobieranie próbek GMO jako produktów lub znajdujących się w produktach lub ich materiału genetycznego, a także nazwę właściwego organu oraz szczegóły dotyczące sekwencji nukleotydowej lub innego rodzaju informacje niezbędne do zidentyfikowania produktu GMO i jego pochodnych, w tym metodologię wykrywania i identyfikacji produktu GMO, oraz dane doświadczalne wykazujące parametry uwierzytelniające przedstawioną metodę.

(5) Ustanawiając wykaz informacji wprowadzanych do rejestrów, należy uwzględnić fakt, że pozostałe zestawy informacji, takich jak ocena ryzyka dla środowiska naturalnego, badania naukowe, w tym badania wykazujące bezpieczeństwo produktu oraz, jeśli jest to właściwe, odniesienia do niezależnych badań i dogłębnej analizy, a także metod identyfikacji i wykrywania, oraz wszelkiego rodzaju inne informacje przedkładane przez powiadamiającego, metody i plany monitorowania GMO, także reakcji w okolicznościach krytycznych i wyników monitorowania produktów po ich wprowadzeniu na rynek co do zasady udostępnia się zgodnie z właściwymi przepisami dyrektywy 2001/18/WE, rozporządzenia (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie zmodyfikowanych(2) oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. dotyczącego publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3), a zatem należy je wprowadzić do rejestru.

(6) Dla przejrzystości, oraz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, rejestry należy udostępnić opinii publicznej i Państwom Członkowskim oraz Komisji. Zatem rejestry powinny zawierać dwa zestawy danych, jeden udostępniany opinii publicznej, a drugi wyłącznie Państwom Członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności. Pierwszy zestaw danych powinien zawierać wszystkie dane wprowadzone do rejestrów, z wyjątkiem danych, których zgodnie z art. 25 dyrektywy 2001/18/WE nie można ujawnić z przyczyn poufności, w szczególności w związku z ochroną interesów handlowych; drugi zestaw danych powinien obejmować dodatkowe, poufne dane. Poszczególne wnioski o udostępnienie traktuje się zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, które jednakże w zakresie ustanowionych wyjątków, przewiduje ochronę tych samych interesów, które przewidziano w art. 25 dyrektywy 2001/18/WE.

(7) W terminie obowiązywania zgody, oraz we właściwym terminie po jej wygaśnięciu, właściwym władzom, służbom przeprowadzającym inspekcje, laboratoriom kontrolnym Państw Członkowskich oraz Komisji należy udostępnić metody odnoszące się do progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE.

(8) W momencie gdy właściwe władze przedkładają Komisji dane dla potrzeb wprowadzenia ich do rejestrów, może się okazać, iż brakuje lub może brakować pewnych danych, takich jak data zatwierdzenia czy parametry uwierzytelniania dotyczące metody identyfikacji i wykrywania. Ponadto, w terminie obowiązywania zgody, a nawet przez pewien czas po jej wygaśnięciu, konieczne mogą się okazać uaktualnienia, takie jak dotyczące metod identyfikacji i wykrywania, nazw handlowych czy osób odpowiedzialnych. Dlatego też należy ustanowić przepis dotyczący uaktualniania rejestrów.

(9) Przyszłe osiągnięcia w dziedzinie metodologii modyfikacji genetycznej, czy dotyczące metod wykrywania i identyfikacji, w tym metod wykrywania dotyczących progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, mogą spowodować konieczność dostosowania niniejszej decyzji do postępu technicznego. Podobnie przyszłe osiągnięcia w dziedzinie ustawodawstwa wspólnotowego mogą spowodować konieczność dostosowania niniejszej decyzji w interesie spójności i skuteczności.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 30 ust. 1 dyrektywy 2001/18/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia szczegółowe regulacje dotyczące funkcjonowania rejestrów (zwanych dalej "rejestrami"), które Komisja ma ustanowić na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE, do celów wprowadzania informacji w sprawie zmian genetycznych w organizmach zmodyfikowanych genetycznie (zwanych dalej "GMO").

Artykuł  2

Zgodnie z przepisami art. 3, informacje określone w art. 1 obejmują szczegóły dotyczące sekwencji nukleotydowych lub innego rodzaju informacje niezbędne do zidentyfikowania produktu GMO i jego pochodnych, takie jak metodologia wykrywania i identyfikacji produktu GMO, w tym metody wykrywania dotyczące progów ustanowionych na podstawie dyrektywy 2001/18/WE, a także dane doświadczalne wykazujące uwierzytelnienie metodologii.

Rejestry są spójne i zgodne z ustanowionymi na podstawie innego, właściwego ustawodawstwa wspólnotowego.

Artykuł  3

Do rejestrów wprowadza się następujące informacje:

a) szczegóły dotyczące podmiotu powiadamiającego oraz osób odpowiedzialnych:

i) nazwę i pełny adres podmiotu powiadamiającego;

ii) nazwę i pełny adres podmiotu ustanowionego we Wspólnocie, który odpowiada za wprowadzanie na rynek, czy to jako producent, importer czy dystrybutor, jeżeli jest to podmiot inny niż powiadamiający;

b) ogólne informacje dotyczące GMO:

i) nazwę(-y) handlową(-e) produktów GMO i nazwy GMO znajdujących się w nich, w tym nazwę(-y) naukową(-e) i potoczną(-e) biorcy lub, jeśli sytuacja tego wymaga, macierzystego organizmu GMO;

ii) unikalny(-e) identyfikator(-y) GMO zawarty(-e) w produkcie (produktach);

iii) powiadomienie Państwa Członkowskiego;

iv) numer powiadomienia;

v) decyzję zatwierdzającą GMO;

c) informacje dotyczące insertu:

i) informacje w sprawie sekwencji nukleotydowej insertu zastosowanego do opracowania metody wykrywania, w tym, jeśli sytuacja tego wymaga, pełnej sekwencji insertu, a także liczbę par podstawowych sekwencji pobocznych konieczną do ustanowienia metody wykrywania specyficznej dla zdarzenia, oraz metod wykrywania dotyczących progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, jak również numery dostępu do publicznych baz danych i odniesienia zawierające sekwencję danych insertu lub jego części;

ii) szczegółowe odwzorowanie wprowadzonego DNA, w tym wszystkich elementów genetycznych, obszarów kodowania i niekodowania, a także wskazanie ich kolejności i kierunku;

d) informacje dotyczące metod wykrywania i identyfikacji:

i) opis technik identyfikacji i wykrywania dla potrzeb wykrywania specyficznego dla zdarzenia, w tym, jeśli sytuacja tego wymaga, metod wykrywania dotyczących progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE;

ii) informacje w sprawie wykrywania i identyfikacji narzędzi, takich jak aparat PCR i przeciwciała;

iii) jeśli sytuacja tego wymaga, informacje w sprawie parametrów uwierzytelniania, zgodnych z międzynarodowymi wytycznymi;

e) informacje w sprawie pobierania, przechowywania i dostarczania próbek:

i) nazwisko i adres osoby (osób) odpowiedzialnej(-ych) za pobieranie, przechowywanie i dostarczanie próbek kontrolnych;

ii) informacje w sprawie przechowywanych próbek, takie jak rodzaj materiału, charakterystyka genetyczna, ilość materiału repozycyjnego, stabilność, warunki właściwego przechowywania i okres składowania.

Artykuł  4

Rejestry udostępnia się opinii publicznej zgodnie z art. 25 dyrektywy 2001/18/WE oraz rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001.

Zapisane informacje dzieli się w sposób następujący:

a) zestaw danych dostępnych dla opinii publicznej;

b) zestaw danych obejmujących dodatkowe dane poufne, udostępniane wyłącznie Państwom Członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Artykuł  5

Na podstawie art. 13 ust. 1 dyrektywy 2001/18/WE właściwe władze wybierają z otrzymywanych powiadomień wszelkie dane odnoszące się do informacji wymienionych w art. 3 niniejszej decyzji. Posługując się formularzem dostarczanym do tego celu przez Komisję, przedkładają Komisji te dane w momencie przedkładania sprawozdania z oceny, lub nie później niż w terminie dwóch tygodni od jego złożenia, w celu umożliwienia Komisji ich wprowadzenia do rejestrów. Po otrzymaniu zweryfikowanej zgody właściwych władz formularz może wypełnić podmiot powiadamiający.

W celu uniknięcia powielania informacji można dokonać połączeń z innymi rejestrami lub bazami danych, takimi jak Formaty Streszczenia Informacji Zgłoszeniowych (SNIF), opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, sprawozdanie z oceny właściwych władz, Izby ds. Bezpieczeństwa Biologicznego ustanowionej zgodnie z Protokołem z Kartaginy w sprawie Rejestru Bezpieczeństwa Biologicznego i Molekularnego Wspólnego Centrum Badań.

Artykuł  6

Nie później niż w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania wszelkich informacji odnoszących się do uaktualniania rejestrów właściwe władze przesyłają je Komisji. Informacje te wprowadza się do rejestrów nie później niż w terminie dwóch tygodni od ich otrzymania.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.6.2003, str. 24).

(2) Dz.U. L 287 z 5.11.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.65.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/204/WE ustanawiająca szczegółowe regulacje dotyczące funkcjonowania rejestrów przeznaczonych do wprowadzania informacji w sprawie genetycznych modyfikacji GMO, przewidzianych w dyrektywie 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 23/02/2004
Data ogłoszenia: 03/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/03/2004