Poprawka do Regulaminu wewnętrznego EKES-u.

Druga poprawka(1) do Regulaminu wewnętrznego EKES-u, przyjęta na sesji plenarnej w dniu 31 marca 2004 r.

W art. 3, 8, 10, 10a, 13, 16, 19, 24, 50, 51, 52 i 72 Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego wprowadza się następujące zmiany:
1) W tytule I rozdział II art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

1. Biuro składa się z 37 członków, w ten sposób zapewniając, że każde Państwo Członkowskie będzie w nim reprezentowane.

2. Biuro składa się z:

a) Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących oraz 25 członków wybranych bezpośrednio przez Zgromadzenie;

b) trzech przewodniczących grup politycznych, wybranych zgodnie z przepisami art. 27;

c) sześciu przewodniczących sekcji specjalistycznych.

3. Przewodniczący jest wybierany naprzemiennie spośród członków trzech grup politycznych.

4. Przewodniczący i Wiceprzewodniczący nie mogą ponownie zostać wybrani na to samo odnośne stanowisko w okresie dwóch lat następujących po pierwszym dwuletnim mandacie.

5. Wiceprzewodniczący są wybierani spośród członków tych dwóch grup politycznych, do których Przewodniczący nie należy.

6. Wybory członków Biura muszą zostać dokonane w poszanowaniu zasady stworzonej w ust. 1 niniejszego artykułu, z zachowaniem równowagi pomiędzy grupami politycznymi utworzonymi na mocy art. 27.".

2) W tytule 1 rozdział II art. 8 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Biuro może tworzyć w swoich ramach grupy ad hoc celem zajęcia się jakąkolwiek kwestią odnoszącą się do jego kompetencji. Z wyłączeniem kwestii nominacji urzędników, inni członkowie mogą zostać dołączeni do prac tych grup.".

3) W tytule I rozdział II art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

1. Niniejszym ustanawia się »grupę budżetową« zobowiązaną do wspierania prac Biura w wykonywaniu jego prerogatyw w dziedzinie finansowej i budżetowej.

2. Grupie budżetowej przewodniczy jeden z Wiceprzewodniczących, z zachowaniem podległości Przewodniczącemu. Składa się ona z dziewięciu członków mianowanych przez Biuro na podstawie propozycji grup politycznych.

3. W ramach określonych kwestii Biuro może delegować swoje uprawnienia decyzyjne do grupy budżetowej.

4. Propozycje przyjęte jednogłośnie przez grupę budżetową są przedstawione, bez debaty, do zatwierdzenia przez Biuro.

5. Grupa budżetowa uczestniczy w opracowywaniu budżetu i zapewnia jego prawidłowe wykonanie.

6. Przewodniczący grupy budżetowej uczestniczy w negocjacjach z władzami budżetowymi i zdaje z nich sprawozdanie do Biura.

7. W ramach wykonywania jej zakresu odpowiedzialności, mandat grupy budżetowej zawiera zadanie doradzania Przewodniczącemu, Biuru i Komitetowi, jak również zadanie kontrolowania dotyczące służb.".

4) W tytule I rozdział II dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Artykuł 10a

1. Niniejszym ustanawia się »grupę ds. komunikacji«, zobowiązaną do nadania biegu strategii komunikacji Komitetu i do zapewnienia jej ciągłego przebiegu.

2. Grupie ds. komunikacji przewodniczy jeden z Wiceprzewodniczących, z zachowaniem podległości Przewodniczącemu. Składa się ona z dziewięciu członków, mianowanych przez Biuro, na podstawie propozycji grup politycznych.".

5) W tytule I rozdział III art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

Obydwaj Wiceprzewodniczący są odpowiednio przewodniczącymi grupy budżetowej i grupy ds. komunikacji i wykonują tę pracę z zachowaniem podległości Przewodniczącemu.".

6) W tytule I rozdział IV art. 16 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 16

1. Biuro sekcji specjalistycznej, wybierane na dwa lata, składa się z dwunastu członków, w tym jeden przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących, czyli jeden na grupę.

2. Wybór przewodniczących sekcji specjalistycznej oraz innych członków ich Biura jest dokonywany przez Komitet.

3. Przewodniczący i inni członkowie Biura mogą być ponownie wybierani.

4. Przewodniczenie trzem specjalistycznym sekcjom jest przedmiotem rotacji pomiędzy grupami politycznymi raz na dwa lata. Ta sama grupa polityczna nie może przewodniczyć sekcji specjalistycznej dłużej niż cztery lata pod rząd.".

7) W tytule I rozdział V art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

1. W drodze wyjątku, poprzez inicjatywę swojego Biura, Komitet może stworzyć w swoich ramach podkomitety, których zadaniem jest opracowanie projektu opinii lub sprawozdania informacyjnego, w kwestiach o ściśle horyzontalnym, ogólnym charakterze, do przedstawienia najpierw Biuru, a następnie do rozważenia przez Komitet.

2. W czasie pomiędzy sesjami Biuro może, pod warunkiem późniejszego dokonania ratyfikacji przez Komitet, przejść procedurę stworzenia podkomitetów. Podkomitet może zostać stworzony wyłącznie do celów jednej sprawy. Przestaje on istnieć z chwilą głosowania przez Komitet projektu opinii lub sprawozdania informacyjnego, które przygotował.

3. Kiedy dany problem odnosi się do kompetencji kilku sekcji specjalistycznych, podkomitet składa się z członków zainteresowanych sekcji specjalistycznych.

4. Przepisy odnoszące się do sekcji specjalistycznych są analogicznie stosowane do podkomitetów.".

8) W tytule I rozdział VII art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 24

1. Komitet ma zdolność tworzenia komisji konsultacyjnych. Składają się one z członków Komitetu i z delegatów pochodzących z obszarów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, których Komitet chce dołączyć.

2. Utworzenie tych komisji wynika z decyzji podjętej przez Zgromadzenie plenarne, które potwierdza decyzję podjętą przez Biuro. Decyzja odnosząca się do utworzenia tych komisji powinna określić ich przedmiot, strukturę, skład, czas istnienia oraz zasady funkcjonowania.

3. Zgodnie z przepisami ust. 1 i 2 niniejszego artykułu jest możliwe stworzenie »komisji konsultacyjnej ds. zmian przemysłowych« (KKZP), składającej się z członków Komitetu i delegatów pochodzących z reprezentatywnych organizacji zawodowych sektora węgla i stali, jak również z sektorów z nim powiązanych. Przewodniczący tej komisji jest członkiem Biura Komitetu. Jest on wybierany spośród dwudziestu pięciu członków Biura, do których odnosi się art. 3 ust. 2 lit. a) niniejszego Regulaminu wewnętrznego.".

9) W tytule II rozdział II sekcja B art. 50 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 50

1. Przewodniczący otwiera posiedzenie, kieruje debatami i czuwa nad przestrzeganiem rozporządzenia. Asystują mu dwaj Wiceprzewodniczący.

2. W przypadku nieobecności Przewodniczący jest zastępowany przez Wiceprzewodniczących. W przypadku nieobecności Wiceprzewodniczących zastępstwo jest zapewniane przez najstarszego członka Biura.

3. Komitet omawia podstawy prac sekcji specjalistycznej, kompetentnej zdać sprawozdanie przed Zgromadzeniem.

4. W przypadku braku głosu sprzeciwu podczas przyjmowania tekstu w ramach sekcji specjalistycznej Biuro może zaproponować Zgromadzeniu procedurę głosowania bez debaty. Procedura ta jest stosowana, jeśli co najmniej 25 radnych nie wyraża sprzeciwu.

5. Jeśli tekst nie uzyskuje większości głosów w ramach Zgromadzenia, Przewodniczący Komitetu, w porozumieniu ze Zgromadzeniem, może odesłać opinię do odnośnej sekcji specjalistycznej do ponownego zbadania albo zastosować procedurę wskazania ogólnego sprawozdawcy, który przedstawia nowy projekt opinii w czasie tej samej sesji lub w czasie innej sesji.".

10) W tytule II rozdział II sekcja B art. 51 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 51

1. Poprawki muszą być sporządzone na piśmie, podpisane przez autorów i złożone w sekretariacie przed otwarciem sesji.

2. Biuro określa warunki składania poprawek w celu zachowania dobrej organizacji prac Zgromadzenia.

3. Jednakże Komitet akceptuje składanie poprawek przed otwarciem sesji, jeśli są one zaopatrzone w podpisy co najmniej piętnastu członków.

4. Poprawki muszą wskazywać, do jakiej części tekstu się odnoszą, i muszą być skomentowane przez krótkie wyjaśnienie powodów.

5. Jako ogólną regułę przyjmuje się, że do każdej poprawki Zgromadzenie wysłuchuje wyłącznie jej autora, mówcę jej przeciwnego oraz sprawozdawcę.

6. Podczas badania poprawki sprawozdawca może przedstawić ustnie, za uzyskaniem zgody autora niniejszej poprawki, propozycje kompromisu, do głosowania nad którymi Zgromadzenie jest wezwane.

7. W przypadku kontropinii, której celem jest przedstawienie stanowiska całkowicie przeciwstawnego opinii sekcji specjalistycznej, zadaniem Biura jest dokonanie oceny, wspólnie z przewodniczącym sekcji specjalistycznej i sprawozdawcą, czy jest możliwe przedstawienie tej poprawki w jej aktualnym stanie do rozważań Komitetu, czy też należy podjąć decyzję o odesłaniu jej do sekcji specjalistycznej w celu dokonania ponownego zbadania.

8. W takim wypadku do zadań Przewodniczącego Komitetu należy zaproponowanie Komitetowi, wspólnie z przewodniczącym i sprawozdawcą odnośnej sekcji specjalistycznej, przetworzenia poprawek, tak aby zachować spójność tekstu docelowego.".

11) W tytule II rozdział II sekcja B art. 52 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 52

1. Przewodniczący, czy to z własnej inicjatywy, czy na zapytanie jednego z członków, może zaprosić Komitet do wyrażenia jego stanowiska o możliwości ograniczenia czasu wypowiedzi, tak samo jak liczby występujących, przy zawieszeniu sesji lub przy zamknięciu debat. Po zamknięciu debat nie można już oddawać głosu, chyba że w celu wyjaśnienia głosowania, co ma miejsce po obliczaniu głosów i w czasie wskazanym przez Przewodniczącego.

2. Radny może w każdej chwili poprosić o głos, w celu przedstawienia propozycji porządku obrad, i otrzymać go w drodze priorytetu.".

12) W tytule III rozdział VII art. 72 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 72

1. Uprawnienia przyznane przez Regulamin pracowniczy Wspólnot Europejskich organowi wyposażonemu w umocowanie do nominowania są wykonywane:

- jeśli chodzi o Sekretarza Generalnego - przez Biuro,

- jeśli chodzi o urzędników grupy funkcji AD 16, AD 15 i AD 14, na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego - przez Biuro, jeśli chodzi o zastosowanie art. 13, 29, 30, 31, 32, 40, 41, 49, 50, 51, 78 i 90 ust. 1 Regulaminu pracowniczego; co do innych postanowień Regulaminu, włączając w to art. 90 ust. 2, są one wykonywane przez Przewodniczącego na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego,

- jeśli chodzi o urzędników grupy funkcji AD 13, AD 12 i AD 11 - przez Przewodniczącego, na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego,

- jeśli chodzi o urzędników innych stopni grupy funkcji AD i grupy funkcji AST - przez Sekretarza Generalnego.

2. Uprawnienia przyznawane przez przepisy stosowane do innych agentów Wspólnot (RAA), dysponujących umocowaniem do zawierania umów zobowiązujących, są wykonywane:

- jeśli chodzi o agentów czasowych w stopniach AD 16, AD 15 i AD 14, na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego - przez Biuro, jeśli chodzi o zastosowanie art. 11, 17, 33 i 48 RAA; co do pozostałych przepisów RAA, są one wykonywane przez Przewodniczącego na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego,

- jeśli chodzi o agentów czasowych w stopniach AD 13, AD 12 i AD 11 - przez Przewodniczącego, na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego,

- jeśli chodzi o agentów czasowych w innych stopniach grupy funkcji Administratorów oraz dla grupy funkcji Asystentów - przez Sekretarza Generalnego,

- jeśli chodzi o doradców specjalnych, agentów pomocniczych, agentów kontraktowych i agentów lokalnych - przez Sekretarza Generalnego.

3. Uprawnienia przyznawane instytucji przez art. 110 Statusu Urzędników, dotyczące wykonywania ogólnych przepisów wykonawczych Statusu i przepisów przyjętych za wspólnym porozumieniem, są wykonywane przez Przewodniczącego.

4. Biuro, Przewodniczący i Sekretarz Generalny mogą delegować upoważnienia, które zostały im przyznane na mocy niniejszego artykułu.

5. Akty delegowania podjęte zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu określają zakres przyznanych umocowań, ich ograniczenia i czas, na jaki zostały przyznane, jak również fakt, czy korzystający z tej delegacji mogą dokonywać dalszego delegowania swoich uprawnień.".

Wejście w życie

Niniejsze zmiany wchodzą w życie z dniem 30 kwietnia 2004 r., z wyjątkiem art. 10.1 i 10.2, 10a, 13, 16.1 i 24.3, które wejdą w życie z dniem 24 października 2004 r.

Rozporządzenie czasowe

Na pozostały okres dwuletniego mandatu 2002-2004 Zgromadzenie wybierze członków Biura pochodzących z nowych Państw Członkowskich w miarę ich przybywania na stanowiska.

______

(1) Pierwsza poprawka została przyjęta na sesji plenarnej w dniu 27 lutego 2003 r. opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich L 258 z 10 października 2003 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024