(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 zdanie pierwsze,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych(1) (CMAA) przewiduje możliwość jej rozszerzenia w celu podwyższenia poziomu współpracy w sprawach celnych i uzupełnienia jej, zgodnie z ich odpowiednim ustawodawstwem celnym, w drodze umów w sprawie poszczególnych sektorów lub spraw.
(2) W imieniu Wspólnoty, Komisja negocjowała ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki umowę o intensyfikacji i rozszerzeniu umowy CMAA w celu włączenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych (Umowa).
(3) Umowa rozszerza współpracę w sprawach celnych między Wspólnotą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w celu włączenia do niej bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych. Zaleca ona niezwłoczne i skuteczne rozszerzenie Inicjatywy Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na wszystkie spełniające określone warunki porty we Wspólnocie. Umowa ustanawia również program prac dotyczący dalszych środków wykonawczych, w tym opracowania standardów technik zarządzania ryzykiem, informacji wymaganych dla określenia przesyłek wysokiego ryzyka przywożonych do na terytorium Stron, oraz programów partnerstwa branżowego.
(4) W celu zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw w ramach zagwarantowania ciągłości zgodnego z prawem handlu przy użyciu kontenerów, konieczna jest zewnętrzna koordynacja standardów kontroli celnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W szczególności, konieczne jest zapewnienie, że wszystkie porty wspólnotowe uczestniczą w Inicjatywie Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na takich samych zasadach i że porównywalne standardy są propagowane w portach Stanów Zjednoczonych (USA). Tak więc bezpośredni cel i treść Umowy obejmują ułatwienie zgodnego z prawem handlu między Wspólnotą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki poprzez zapewnienie, na wzajemnych podstawach, wysokiego poziomu bezpieczeństwa w celu umożliwienia współpracy w zakresie opracowywania działań w szczególnych obszarach kontroli będących w kompetencji Wspólnoty.
(5) Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość rozszerzenia Inicjatywy Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na wszystkie porty wspólnotowe w drodze uzgodnień ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w zakresie uczestnictwa portów wspólnotowych w Inicjatywie Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów i przewidujących w tych portach obecność amerykańskich funkcjonariuszy celnych lub możliwość utrzymania w tym celu wszelkich takich istniejących deklaracji zasad, pod warunkiem że uzgodnienia te są zgodne z Traktatem i z umową CMAA rozszerzoną na mocy Umowy.
(6) Konieczne jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a instytucjami Wspólnoty w celu dalszej intensyfikacji i pogłębiania współpracy w sprawach celnych w ramach rozszerzonej umowy CMAA.
(7) W tym celu należy ustanowić procedurę konsultacji, zgodnie z którą Państwa Członkowskie planujące negocjacje uzgodnień ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w kwestiach objętych rozszerzoną umową CMAA niezwłocznie powiadamiałyby o takim zamiarze i przekazywałyby istotne informacje. Jeżeli Państwo Członkowskie lub Komisja żądają tego w krótkim okresie czasu, informacje powinny być przedmiotem konsultacji między Państwami Członkowskimi a Komisją.
(8) Głównym celem konsultacji powinno być ułatwienie wymiany informacji i zapewnienie, że uzgodnienia są zgodne z Traktatem i wspólnymi politykami, w szczególności wspólnymi ramami współpracy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, wymienionymi w rozszerzonej umowie CMAA.
(9) W przypadku gdy Komisja uznaje, że uzgodnienia ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, które Państwo Członkowskie zamierza wprowadzić w życie są niezgodne z rozszarzoną umową CMAA lub że przedmiot ustaleń powinien być włączony do rozszerzonej umowy CMAA, odpowiednio informuje o tym Państwo Członkowskie.
(10) Procedura konsultacji pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Państw Członkowskich i Wspólnoty do zawierania planowanych uzgodnień.
(11) Umowa powinna zostać zatwierdzona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| M. McDOWELL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 222 z 12.8.1997, str. 17.
(2) Dz.U. L 302 z 19.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. 311 z 12.12.2000, str. 17).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.304.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/634/WE dotycząca zawarcia umowy między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o intensyfikacji i rozszerzeniu Umowy o współpracy celnej i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, w celu włączenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych |
| Data aktu: | 30/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/03/2004 |