Protokół w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji Eurocontrol, odnoszącej się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., wielokrotnie zmienianej, ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r. Bruksela.2002.10.08.

PROTOKÓŁ
w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji Eurocontrol, odnoszącej się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., wielokrotnie zmienianej, ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r.

REPUBLIKA ALBANII,

REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,

REPUBLIKA AUSTRII,

KRÓLESTWO BELGII,

REPUBLIKA BUŁGARII,

REPUBLIKA CYPRYJSKA,

REPUBLIKA CHORWACJI,

KRÓLESTWO DANII,

KRÓLESTWO HISZPANII,

REPUBLIKA FINLANDII,

REPUBLIKA FRANCUSKA,

ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ,

REPUBLIKA GRECKA,

REPUBLIKA WĘGIERSKA,

IRLANDIA,

REPUBLIKA WŁOSKA,

BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII,

WIELKIE KSIĘSTWO LUKSEMBURGA,

REPUBLIKA MALTY,

REPUBLIKA MOŁDOWY,

KSIĘSTWO MONAKO,

KRÓLESTWO NORWEGII,

KRÓLESTWO NIDERLANDÓW,

REPUBLIKA PORTUGALSKA,

RUMUNIA,

REPUBLIKA SŁOWACKA,

REPUBLIKA SŁOWENII,

KRÓLESTWO SZWECJI,

KONFEDERACJA SZWAJCARSKA,

REPUBLIKA CZESKA

REPUBLIKA TURCJI,

oraz

WSPÓLNOTA EUROPEJSKA,

UWZGLĘDNIAJĄC Międzynarodową konwencję Eurocontrol odnoszącą się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 roku, zmienioną przez Protokół dodatkowy z dnia 6 lipca 1970 r., następnie zmienioną przez Protokół z dnia 21 listopada 1978 r., razem zmienioną przez Protokół z dnia 12 lutego 1981 r. oraz zmienioną i ujednoliconą przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r., zwaną dalej "Konwencją" o współpracy międzynarodowej, w szczególności jej artykuł 40,

UWZGLĘDNIAJĄC obowiązki nałożone przez Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z dnia 25 marca 1957 r., zmieniony przez Traktat z Amsterdamu z dnia 2 października 1997 r., na Wspólnotę Europejską w ustalonych obszarach objętych przez Konwencję,

ZWAŻYWSZY, że Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej, członkowie Eurocontrol, podczas przyjmowania protokołu ujednolicającego Konwencję, który został otwarty do podpisu dnia 27 czerwca 1997 r., zadeklarowały, że ich podpis nie narusza wyłącznej kompetencji Wspólnoty w ustalonych obszarach objętych przez tę Konwencję oraz wspólnotowego członkostwa w Eurocontrol do wykorzystania takiej wyłącznej kompetencji;

ZWAŻYWSZY, że celem przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji jest udzielenie pomocy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Lotniczej, zwanej dalej "Eurocontrol", w osiągnięciu jej celów określonych w Konwencji, mianowicie bycia wyłącznym i skutecznym organem odpowiedzialnym za politykę dotyczącą kontroli ruchu lotniczego w Europie;

ZWAŻYWSZY, że przystąpienie Wspólnoty Europejskiej do Eurocontrol wymaga sprecyzowania sposobu, w jaki postanowienia Konwencji będą stosowane w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;

ZWAŻYWSZY, że warunki przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji umożliwiają Wspólnocie wykonywanie w famach Eurocontrol takich kompetencji, jakie zostały jej przekazane przez Państwa Członkowskie;

ZWAŻYWSZY, że porozumienia dotyczące lepszej współpracy przy użytkowaniu portu lotniczego w Gibraltarze zostały uzgodnione dnia 2 grudnia 1987 r. w Londynie przez Królestwo Hiszpanii i Zjednoczone Królestwo we Wspólnej deklaracji Ministrów Spraw Zagranicznych obydwu tych państw, i takie porozumienia muszą jeszcze wejść w życie,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Wspólnota Europejska, w ramach swoich kompetencji, przystępuje do Konwencji na warunkach ustanowionych w niniejszym protokole, zgodnie z art. 40 Konwencji.

Artykuł  2

W odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej, w ramach jej kompetencji, Konwencję stosuje się do usług przewozowych żeglugi powietrznej oraz do powiązanych usług kontroli zbliżania i usług lądowiska dla ruchu powietrznego w rejonach informacji powietrznej jej Państw Członkowskich wymienionych w załączniku II do Konwencji, które znajdują się w granicach terytorialnego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Rozumie się, że stosowanie niniejszego Protokołu w odniesieniu do portu lotniczego w Gibraltarze nie narusza odpowiednich stanowisk prawnych Królestwa Hiszpanii oraz Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do sporu dotyczącego suwerenności terytorium, na którym port lotniczy jest położony.

Stosowanie niniejszego Protokołu w odniesieniu do portu lotniczego Gibraltar wstrzymuje się do momentu wejścia w życie porozumień zawartych we Wspólnej deklaracji Ministrów Spraw Zagranicznych Królestwa Hiszpanii i Zjednoczonego Królestwa z dnia 2 grudnia 1987 r. Rządy Hiszpanii i Zjednoczonego Królestwa powiadomią pozostałe Umawiające się Strony niniejszego Protokołu o tej dacie wejścia w życie.

Artykuł  3

Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Protokołu, postanowienia Konwencji interpretuje się w taki sposób, aby również włączyć Wspólnotę Europejską w ramy kompetencji wspólnotowych, natomiast różne warunki używane do wyznaczania Umawiających się Stron Konwencji oraz ich przedstawicieli rozumie się odpowiednio.

Artykuł  4

Wspólnota Europejska nie wnosi składek do budżetu Eurocontrol.

Artykuł  5

Bez uszczerbku dla korzystania ze swoich praw do głosowania na mocy art. 6, Wspólnota Europejska jest uprawniona do bycia reprezentowanym i brania udziału w pracach wszystkich organów Eurocontrol, w których którekolwiek z jej Państw Członkowskich jest uprawnione do bycia reprezentowanym jako Umawiająca się Strona oraz gdzie mogą być omawiane sprawy wchodzące w zakres jej kompetencji, z wyjątkiem organów posiadających funkcje kontrolne.

We wszystkich organach Eurocontrol, w których może uczestniczyć, Wspólnota Europejska będzie przedstawiać swoje stanowiska, w ramach swoich kompetencji, zgodnie ze swoimi regułami instytucjonalnymi.

Wspólnota Europejska nie może przedstawiać kandydatów do członkostwa w wybieralnych organach Eurocontrol ani nie może przedstawiać kandydatów do objęcia urzędów w organach, w których jest uprawniona do uczestnictwa.

Artykuł  6
1.
W odniesieniu do decyzji w kwestiach, w których Wspólnota Europejska posiada wyłączną kompetencję, oraz do celów stosowania reguł przewidzianych w art. 8 Konwencji, Wspólnota Europejska korzysta z praw do głosowania swoich Państw Członkowskich na podstawie Konwencji, a głosy i głosy ważone oddane w ten sposób przez Wspólnotę Europejską kumulują się w celu określenia większości przewidzianych w omawianym art. 8 Konwencji. Jeżeli Wspólnota oddaje głos, jej Państwa Członkowskie nie głosują.

W celu podjęcia decyzji w sprawie ilości Umawiających się Stron Konwencji wymaganej do złożenia wniosku o podjęciu decyzji przez większość trzech czwartych, jak określono pod koniec art. 8 ust. 2 akapit pierwszy, Wspólnota jest uważana za reprezentującą swoje Państwa Członkowskie, które są Członkami Eurocontrol.

2.
Podjęcie decyzji proponowanej w odniesieniu do konkretnego punktu porządku, nad którą ma głosować Wspólnota Europejska, zostaje odroczone, jeżeli Umawiająca się Strona Konwencji, która nie jest członkiem Wspólnoty Europejskiej, składa taki wniosek. Odroczenie jest wykorzystywane na konsultacje między Umawiającymi się Stronami Konwencji, wspomagane przez Agencję Eurocontrol, w sprawie proponowanej decyzji. W przypadku takiego wniosku podjęcie decyzji może zostać odroczone maksymalnie o sześć miesięcy.

W odniesieniu do kwestii, w których Wspólnota Europejska nie posiada wyłącznej kompetencji, Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej głosują zgodnie ze swoimi prawami do głosowania przewidzianymi w art. 8 Konwencji, a Wspólnota Europejska nie głosuje.

3.
Wspólnota Europejska powiadamia w każdym przypadku pozostałe Umawiające się Strony Konwencji, o przypadkach w których, w odniesieniu do różnych punktów porządku dziennego Zgromadzenia Ogólnego, Rada i pozostałe obradujące organy, w odniesieniu do których Zgromadzenie Ogólne i Rada posiadają przekazane uprawnienia, będzie korzystać ze swojego prawa do głosowania przewidzianego w ust. 1 powyżej. Obowiązek ten ma miejsce również, gdy decyzje są podejmowane korespondencyjnie.
Artykuł  7

Zakres kompetencji przekazanych Wspólnocie jest określony w warunkach ogólnych pisemnej deklaracji złożonej przez Wspólnotę Europejską podczas podpisywania niniejszego protokołu.

Deklaracja ta może zostać zmieniona zgodnie z potrzebami w drodze powiadomienia Eurocontrol przez Wspólnotę Europejską. Nie zastępuje to ani w żaden sposób nie ogranicza kwestii, które mogą być objęte przez powiadomienia o kompetencji Wspólnoty, złożone przed podjęciem decyzji przez Eurocontrol w drodze formalnego głosowania lub w inny sposób.

Artykuł  8

Artykuł 34 Konwencji stosuje się w odniesieniu do wszelkich sporów powstałych między dwoma Umawiającymi się Stronami niniejszego Protokołu lub większą ich liczbą albo między jedną lub kilkoma Umawiającymi się Stronami niniejszego Protokołu a Eurocontrol w odniesieniu do interpretacji, stosowania i wykonywania mniejszego Protokołu, w tym jego istnienia, ważności i wygaśnięcia.

Artykuł  9
1.
Niniejszy protokół zostaje otwarty do podpisu przez wszystkie państwa sygnatariuszy Protokołu ujednolicającego Międzynarodową konwencję Eurocontrol odnoszącą się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., ze zmianami, otwartego do podpisu i dnia 27 czerwca 1997 r., zwanego dalej "Protokołem ujednolicającym", oraz przez Wspólnotę Europejską.

Zostaje również otwarty, przed datą jego wejścia w życie, do podpisu przez każde państwo należycie upoważnione do podpisania Protokołu ujednolicającego, zgodnie z art. II tego protokołu.

2.
Niniejszy Protokół podlega ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu. Dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia lub zatwierdzenia składa się Rządowi Królestwa Belgii.
3.
Niniejszy Protokół wchodzi w życie z chwilą jego ratyfikowania, przyjęcia lub zatwierdzenia, z jednej strony, przez wszystkie państwa sygnatariuszy, które są również sygnatariuszami Protokołu ujednolicającego i których ratyfikacja, przyjęcie lub zatwierdzenie jest wymagane do wejścia w życie Protokołu ujednolicającego, a z drugiej strony - przez Wspólnotę Europejską, pierwszego dnia drugiego miesiąca po złożeniu ostatniego dokumentu ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia, pod warunkiem że Protokół ujednolicający wszedł w życie tego dnia. Jeżeli ten warunek nie zostaje spełniony, wchodzi w życie tego samego dnia, co Protokół ujednolicający.
4.
Niniejszy Protokół wchodzi w życie w odniesieniu do tych sygnatariuszy, którzy złożyli swoje dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia lub zatwierdzenia po jego wejściu w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca po złożeniu odpowiednich dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia lub zatwierdzenia.
5.
Rząd Królestwa Belgii powiadamia rządy pozostałych państw sygnatariuszy niniejszego Protokołu oraz Wspólnotę Europejską o każdym podpisie, każdym złożeniu dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia oraz o każdej dacie wejścia w życie niniejszego Protokołu zgodnie z ust. 3 i 4.
Artykuł  10

Każde przystąpienie do Konwencji po jej wejściu w życie stanowi również zgodę na związanie się postanowieniami niniejszego protokołu. Postanowienia art. 39 i 40 Konwencji stosuje się również w odniesieniu do niniejszego Protokołu.

Artykuł  11
1.
Niniejszy Protokół pozostaje w mocy przez czas nieokreślony.
2.
Jeżeli wszystkie Państwa Członkowskie Eurocontrol, które są Członkami Wspólnoty Europejskiej wystąpią z Eurocontrol, powiadomienie o wystąpieniu z Konwencji, jak również z niniejszego Protokołu, jest uważane za złożone przez Wspólnotę Europejską wraz z powiadomieniem o wystąpieniu, na podstawie art. 38 ust. 2 Konwencji, ostatniego Państwa Członkowskiego Wspólnoty Europejskiej występującego z Eurocontrol.
Artykuł  12

Rząd Królestwa Belgii rejestruje niniejszy protokół w Sekretariacie Generalnym Narodów Zjednoczonych na podstawie art. 102 Karty Narodów Zjednoczonych oraz w Radzie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego na podstawie art. 83 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

NA DOWÓD CZEGO, niżej podpisani pełnomocnicy, po przedstawieniu swoich pełnomocnictw uznanych za należyte i sporządzone we właściwej formie, podpisali niniejszy Protokół.

SPORZĄDZONO w Brukseli, ósmego dnia października 2002 r. w każdym z języków urzędowych państw sygnatariuszy, w pojedynczym oryginalnym egzemplarzu, który pozostaje złożony w archiwach Rządu Królestwa Belgii, który przekazuje uwierzytelnione odpisy Rządom pozostałych Państw Sygnatariuszy oraz Wspólnocie Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości rozstrzygający jest tekst w języku francuskim.

Deklaracja dotycząca kompetencji Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do kwestii objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol

Zgodnie z odpowiednimi artykułami Traktatu WE, na podstawie interpretacji Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, niniejsza deklaracja określa kompetencje Wspólnoty Europejskiej w kwestiach objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol.

A. ZASADY OGÓLNE

1. Wykonywanie kompetencji, które Państwa Członkowskie przekazały Wspólnocie na podstawie Traktatu WE, ze względu na swój charakter, podlega stałym zmianom. W ramach Traktatu właściwe instytucje mogą podejmować decyzje, które ustalają zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej. Dlatego Wspólnota Europejska zastrzega sobie prawo do dokonywania odpowiednich zmian niniejszej deklaracji, co nie stanowi warunku wstępnego do wykonywania jej kompetencji w Eurocontrol.

2. W odniesieniu do Eurocontrol właściwa jest jedynie zewnętrzna kompetencja Wspólnoty Europejskiej. W następstwie tego, o ile właściwe instytucje wyraźnie zdecydują o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej na podstawie Traktatu w danym obszarze, Wspólnota Europejska posiada wyłączną kompetencję jedynie w takim zakresie, w jakim na jej wewnętrzne prawodawstwo mają wpływ umowy międzynarodowe lub inne reguły ustanowione w ramach współpracy międzynarodowej(1).

B. KOMPETENCJE WYKONYWANE PRZEZ WSPÓLNOTĘ EUROPEJSKĄ

1. Obszary kompetencji w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego

a) Normalizacja: obejmuje harmonizację specyfikacji technicznych ogólnie oraz te powiązane ze sprzętem i systemami używanymi do świadczenia usług dotyczących ruchu lotniczego w szczególności

(art. 95 i 80 Traktatu WE).

W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91(2), dyrektywa Rady 93/65/EWG(3) oraz dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4).

b) Polityka w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego (artykuły 163 do 173 Traktatu WE)

W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5), decyzja Rady 2002/834/WE(6) oraz decyzja Rady 2002/835/WE(7). W większości obejmują one podstawowe badania (uniwersytety, instytuty badawcze) oraz badania i rozwój technologiczny odnoszące się do aeronautyki i telematyki, w tym systemy i wyposażenie dotyczące kontroli ruchu lotniczego;

c) Sieci transeuropejskie (art. 154 do 156 Traktatu WE): obejmują transport, telekomunikację i energię w celu zapewnienia współdziałania i zgodności sieci krajowych za pomocą wspólnego planowania, motywowania finansowego i standardów współdziałania.

W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(8) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95(9).

d) Polityka w dziedzinie harmonizacji spektrum radiowego: celem w szczególności jest ustanowienie polityki i ram prawnych w celu zapewnienia koordynacji koncepcji politycznych i harmonizacji warunków dostępności i skutecznego korzystania ze spektrum radiowego niezbędnych do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w obszarach objętych polityką Wspólnoty, takich jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.

W tym obszarze najważniejszym instrumentem prawnym przyjętym przez Wspólnotę Europejską jest decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(10).

2. Obszary kompetencji w dziedzinie transportu lotniczego

Polityka dotycząca transportu lotniczego (art. 80 ust. 2 Traktatu WE i późniejsze ustawodawstwo) ma na celu ułatwienie świadczenia usług transportowych we Wspólnocie, wspieranie bezpieczeństwa oraz przyczynienie się do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/92(11), (EWG) nr 2408/92(12), (EWG) nr 2409/92(13) i (EWG) nr 95/93(14) oraz rozporządzenia (WE) nr 1592/2002(15) i (WE) nr 2320/2002(16) Parlamentu Europejskiego i Rady, wprowadzone w życie rozporządzeniem Komisji (WE) nr 622/2003(17), rozporządzenie (WE) nr 437/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(18) oraz dyrektywa 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(19).

3. Może się również zdarzyć, że działania, które mają zostać podjęte przez Eurocontrol, mają wpływ na ustanowione reguły ogólnych polityk wspólnotowych, takich jak konkurencja, swobodny przepływ towarów i usług (w tym zamówienia publiczne i ochrona danych), ochrona środowiska naturalnego, polityka społeczna oraz spójność gospodarcza i społeczna.

C. KOMPETENCJE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

1. Jeżeli Wspólnota Europejska nie ustanowiła swoich wewnętrznych reguł i nie podjęto decyzji o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej, kompetencja spoczywa na jej Państwach Członkowskich.

2. Traktat nie przyznaje Wspólnocie Europejskiej kompetencji w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa narodowego i obrony; dlatego przeznaczenie i wykorzystanie przestrzeni powietrznej do celów wojskowych nie wchodzi w zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej.

______

(1) jak ustanowiono przez Trybunał Sprawiedliwości w opiniach 1/94 (Zb.Orz. 1994, str. I-5267), 2/91 (Zb.Orz. 1993, str. I-1061) oraz 1/76 (Zb.Orz. 1977, str. 741) oraz w sprawie 22/71 (Zb.Orz. 1971, str. 949).

(2) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1).

(3) Dz.U. L 187 z 29.7.1993, str. 52. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2082/2000 (Dz.U. L 254 z 9.10.2000, str. 1).

(4) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).

(5) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 44.

(8) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).

(9) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).

(10) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(11) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 1.

(12) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 8. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

(13) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 15.

(14) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 221 z 4.9.2003, str. 1).

(15) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.

(16) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.

(17) Dz.U. L 89 z 5.4.2003, str. 9.

(18) Dz.U. L 66 z 11.3.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1358/2003 (Dz.U. L 194 z 1.8.2003, str. 9).

(19) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, str. 23.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.304.210

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji Eurocontrol, odnoszącej się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., wielokrotnie zmienianej, ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r. Bruksela.2002.10.08.
Data aktu: 08/10/2002
Data ogłoszenia: 30/09/2004
Data wejścia w życie: 29/04/2004