Decyzja 2004/61 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 61/2004
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik XIII do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 2/2004 z dnia 6 lutego 2004 r.(1).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego(2) należy włączyć do Porozumienia.

(3) Szczególne położenie geograficzne oraz mała gęstość zaludnienia Islandii, jak również skład floty statków powietrznych obsługujących trasy krajowe w Islandii wymaga, aby rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 nie stosować do krajowych usług lotniczych na terytorium Islandii. Środki dotyczące bezpieczeństwa narodowego stosowane do krajowych usług lotniczych w Islandii zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

(4) W świetle szczególnej sytuacji Liechtensteinu wynikającej z połączonych skutków, na które składają się bardzo małe terytorium, szczególna struktura geograficzna, jak również fakt, że całkowita wielkość ruchu lotniczego w Liechtensteinie jest bardzo ograniczona, że nie ma regularnych międzynarodowych usług lotniczych do lub z Liechtensteinu oraz, że infrastruktura lotnictwa cywilnego w Liechtensteinie składa się jedynie z heliportu, rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 nie należy stosować do istniejącej infrastruktury lotnictwa cywilnego na terytorium Liechtensteinu.

(5) Ponieważ większość norweskich regionalnych portów lotniczych jest usytuowanych w oddalonych obszarach a środki bezpieczeństwa narodowego stosowanego do krajowych usług lotniczych w Norwegii zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, datę wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 w niektórych norweskich regionalnych portach lotniczych należy dostosować,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Do załącznika XIII do Porozumienia wprowadza się następujące zmiany:

1) po pkt 66g (dyrektywa 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się, co następuje:

"66h. 32002 R 2320: rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1).

Przepisy rozporządzenia, dla potrzeb niniejszego Porozumienia, należy rozumieć z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) środki ustanowione w tym rozporządzeniu nie mają zastosowania do krajowych usług lotniczych w portach lotniczych na terytorium Islandii.

b) środki ustanowione w tym rozporządzeniu nie mają zastosowania do istniejącej infrastruktury lotnictwa cywilnego na terytorium Liechtensteinu.

c) rozporządzenie to wprowadza się najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r. w norweskich regionalnych portach lotniczych określonych w dodatku 8 do załącznika XIII, pod warunkiem że spełnione zostały następujące wymagania:

i) nie ma regularnych międzynarodowych usług lotniczych do/z tego portu lotniczego.

ii) niezbędne środki wyrównawcze są wprowadzane w norweskich portach lotniczych, w przypadku gdy rozporządzenie jest w pełni wykonywane w odniesieniu do lotów przybywających z każdego takiego regionalnego portu lotniczego - działania takie, jak oddzielenie odlatujących pasażerów, którzy przeszli kontrolę od pasażerów przylatujących, którzy jeszcze nie przeszli kontroli, według norm określonych w rozporządzeniu oraz powtórnej kontroli pasażerów i bagażu - w celu upewnienia się, że poziom bezpieczeństwa nie został naruszony.";

2) pozycję "Dodatek 8" dodaje się na końcu załącznika XIII;

3) tekst w Załączniku do niniejszej decyzji dodaje się jako tekst dodatku 8 do załącznika XIII.

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 27 kwietnia 2004 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia, zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 kwietnia 2004 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu
P. WESTERLUND
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 116 z 22.4.2004, str. 42.

(2) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.

(*) Nie wskazano żadnych wymogów konstytucyjnych.

ZAŁĄCZNIK 

Norweskie regionalne porty lotnicze określone w dostosowaniu c) w pkt 66h (rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady):

ANDØYA (wojskowy port lotniczy obsługujący ruch cywilny)

BÅTSFJORD

BERLEVÅG

FØRDE, Bringeland

HAMMERFEST

HASVIK

HONNINGSVÅG, Valan

LEKNES

MEHAMN

MO I RANA, Røssvoll

MOSJØEN, Kjærstad

NAMSOS

NARVIK, Framnes

ØRSTA/VOLDA, Hovden

RØRVIK, Ryum

RØST

SANDANE, Anda

SANDNESSJØEN, Stokka

SOGNDAL, Haukåsen

SØRKJOSEN

STOKMARKNES, Skagen

SVOLVÆR, Helle

VADSØ

VÆRØY (heliport)

VARDØ, Svartnes.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.277.175

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/61 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 26/08/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/04/2004