Wspólne działanie 2004/570/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2004/570/WPZiB
z dnia 12 lipca 2004 r.
w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci, art. 26 i art. 28 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska ogłasza gotowość Unii Europejskiej do przeprowadzenia misji EPBiO w Bośni i Hercegowinie (BiH), z uwzględnieniem elementów wojskowych.

(2) Ogólna Umowa Ramowa na rzecz Pokoju i Bezpieczeństwa (GFAP) w BiH przewiduje, między innymi, ustalenia odnoszące się do ustanowienia międzynarodowych wojskowych sił implementacyjnych.

(3) W dniu 12 czerwca 2002 r., Rada uchwaliła wspólne działanie 2004/569/WPZiB (1) w sprawie mandatu Specjalnego Przedstawiciela UE w Bośni i Hercegowinie. Specjalny Przedstawiciel UE (SPUE) w BiH będzie zapewniać ogólną polityczną koordynację UE w BiH.

(4) W dniu 11 marca 2002 r., Rada uchwaliła wspólne działanie 2002/210/WPZiB (2) w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie. W celu ustanowienia i wzmocnienia lokalnych zdolności policyjnych szczególnie na poziomie Państwa i zwalczania zorganizowanej przestępczości.

(5) W dniu 26 kwietnia 2004 r., Rada zatwierdziła ogólną koncepcję misji EPBiO w BiH uwzględniającej elementy wojskowe.

(6) W dniach 17-18 czerwca 2004 r., Rada Europejska uchwaliła ogólną politykę w stosunku do BiH.

(7) Podczas spotkania na szczycie NATO w Istambule w dniach 28-29 czerwca 2004 r., szefowie państw i rządów zadecydowali o zakończeniu operacji NATO SFOR w Bośni i Hercegowinie do końca 2004 roku.

(8) Rezolucja Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych 1551 (2004) przyjęta dnia 9 lipca 2004 r. z zadowoleniem przyjęła zamiar Unii Europejskiej zapoczątkowania misji UE w BiH, w tym elementów wojskowych, od grudnia 2004 r., na warunkach określonych w liście z 29 czerwca 2004 r. od Ministra Spraw Zagranicznych Irlandii i Przewodniczącego Rady Unii Europejskiej do Przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa. Rada Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych dalej określiła, że ustalenia w sprawie statusu sił obecnie zawarte w dodatku B do załącznika 1 A do Umowy tymczasowo będą mieć zastosowanie do zaproponowanej misji i sił UE, w tym od momentu ich utworzenia w BiH przed wyrażeniem zgody stron niniejszej umowy w tej sprawie.

(9) Rada wyraziła zgodę na to, że operacja wojskowa UE powinna stanowić środek odstraszający, zapewniać trwałą zgodność z obowiązkiem pełnienia roli określonej w załącznikach 1 A i 2 do GFAP w BiH oraz przyczyniać się do bezpiecznego środowiska zgodnie z jej mandatem wymaganym do realizacji podstawowych zadań Planu Wykonania Misji przez Biuro Wysokiego Przedstawiciela i procesu stabilizacji i stowarzyszenia (SAP).

(10) Operacja powinna wzmocnić ogólne podejście UE do BiH oraz wspierać wysiłki BiH na rzecz integracji z UE, mając na względzie jako cel średniookresowy podpisanie Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

(11) Operacja wojskowa UE powinna posiadać pełnię władz, z których korzysta za pośrednictwem dowódcy sił, w celu wypełnienia roli określonej w załącznikach 1 A i 2 do GFAP w BiH, monitorowania realizacji elementów wojskowych GFAP, oraz przeprowadzenia oceny i zajęcia się przypadkami nieprzestrzegania przez Strony.

(12) Poza kontaktami już ustanowionymi w związku z działaniami UE w BiH, Unia Europejska powinna prowadzić ścisłe konsultacje z władzami BiH, szczególnie z Ministrem Obrony w sprawie prowadzenia operacji wojskowej UE.

(13) Konsultacje z NATO będą prowadzone zgodnie z odpowiednimi przepisami ustanowionymi w wymianie listów z dnia 17 marca 2003 r. pomiędzy Sekretarzem Generalnym/Wysokim Przedstawicielem (SG/WP) a Sekretarzem Generalnym NATO. W kolejnej wymianie listów odpowiednio z dnia 30 czerwca i 8 lipca 2004 r., Rada Północnoatlantycka postanowiła udostępnić Zastępcę Naczelnego Dowódcy Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie w charakterze dowódcy operacji UE oraz postanowiono, że Kwatera Główna operacji UE zostanie ustanowiona w Kwaterze Głównej Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie (SHAPE).

(14) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa sprawuje kontrolę polityczną i zapewnia kierownictwo strategiczne operacji prowadzonej przez UE w BiH oraz podejmuje odpowiednie decyzje zgodnie z art. 25 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej.

(15) Zgodnie z wytycznymi posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie określa rolę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela zgodnie z art. 18 i 26 Traktatu o Unii Europejskiej przy wykonywaniu środków, które podlegają kontroli politycznej i kierownictwu strategicznemu sprawowanym przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej.

(16) Państwa trzecie powinny uczestniczyć w operacji wojskowej UE zgodnie z wytycznymi określonymi przez Radę Europejską.

(17) Zgodnie z art. 28 ustęp 3 Traktatu o Unii Europejskiej, wydatki operacyjne wynikające z niniejszego wspólnego działania mającego wpływ na kwestie wojskowe lub obronne są pokrywane przez Państwa Członkowskie zgodnie z decyzją Rady 2004/197/WPZiB z dnia 23 lutego 2004 r. ustanawiającej mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe i obronne (3) (dalej zwany "ATHENA").

(18) Art. 14 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wzywa do określenia we wspólnych działaniach środków, które mają być udostępnione Unii. Finansowa kwota referencyjna dla kosztów wspólnych operacji wojskowej UE stanowi najlepszą bieżącą ocenę i nie ma wpływu na końcowe dane, które zostaną uwzględnione w budżecie, jaki zostanie zatwierdzony zgodnie z zasadami wyszczególnionymi w ATHENA.

(19) Zgodnie z art. 6 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejską i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w opracowywaniu i wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii Europejskiej, które mają wpływ na kwestie obronne. Dania nie uczestniczy w realizacji niniejszego wspólnego działania i dlatego też nie uczestniczy w finansowaniu operacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Z zastrzeżeniem dalszej decyzji Rady w sprawie rozpoczęcia operacji, po tym jak wszystkie mające zastosowanie decyzje zostaną podjęte, Unia Europejska przeprowadzi operację wojskową w Bośni i Hercegowinie (BiH) o nazwie "ALTHEA" w celu zapewnienia środków odstraszających, trwałej zgodności z obowiązkiem pełnienia roli określonej w załącznikach 1 A i 2 do Ogólnej Umowy Ramowej na rzecz Pokoju (GFAP) w Bośni i Hercegowinie oraz przyczynienia się do bezpiecznego środowiska zgodnie z jej mandatem wymaganym do realizacji podstawowych zadań Planu Wykonania Misji przez Biuro Wysokiego Przedstawiciela (OHR) i procesu stabilizacji i stowarzyszenia. Działanie to stanowi część ogólnej misji EPBiO w BiH.
2.
Siły rozmieszczone w tym celu działają zgodnie z koncepcją ogólną zatwierdzoną przez Radę.
3.
Operacja wojskowa UE jest przeprowadzana z wykorzystaniem środków i wspólnych zasobów NATO na podstawie uzgodnionej z NATO.
Artykuł  2

Wyznaczenie dowódcy operacji UE

Admirał Rainer FEIST, Zastępca Naczelnego Dowódcy Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie, zostaje niniejszym mianowany dowódcą operacji UE.

Artykuł 3

Wyznaczenie Kwatery Głównej Operacji UE

Kwatera Główna Operacji UE znajduje się w Kwaterze Głównej Połączonych Sił Zbrojnych w Europie (SHAPE).

Artykuł  4

Wyznaczenie dowódcy sił UE

Major Generał A. David LEAKEY zostaje niniejszym mianowany dowódcą sił UE.

Artykuł 5

Planowanie i rozpoczęcie operacji

Rada decyduje o rozpoczęciu operacji wojskowych UE po zatwierdzeniu planu operacji i zasad zaangażowania, oraz wszelkich niezbędnych, dalszych decyzji.

Artykuł  6

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.
W ramach odpowiedzialności Rady, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne operacji wojskowych UE. Niniejszym Rada upoważnia Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa do podjęcia stosownych decyzji zgodnie z art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej. Upoważnienie to zawiera uprawnienia do zmiany dokumentów związanych z planowaniem, z uwzględnieniem planu operacji, układu podporządkowania i zasad zaangażowania. Upoważnienie to obejmuje również uprawnienia do podjęcia dalszych decyzji odnośnie do wyznaczenia nowego dowódcy operacji UE i/lub dowódcy sił UE. Uprawnienie do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia operacji wojskowej UE spoczywa nadal na Radzie, wspieranej przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela.
2.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa składa sprawozdania Radzie w regularnych odstępach czasu.
3.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa otrzymuje w regularnych odstępach czasu sprawozdania od przewodniczącego Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (CEUMC) dotyczące prowadzenia operacji wojskowej. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa może wezwać dowódcę operacji UE i/lub dowódcę sił UE na swoje posiedzenia, jeśli uzna to za właściwe.
Artykuł  7

Spójność reakcji UE

1.
Operacja stanowi część ściśle koordynowanej obecności UE w BiH. Rada zapewnia maksymalną spójność i efektywność działań UE w BiH. Bez uszczerbku dla kompetencji Wspólnoty, Specjalny Przedstawiciel UE rozwija ogólną koordynację polityczną UE w BiH. Specjalny Przedstawiciel UE przewodniczy grupie koordynującej złożonej ze wszystkich zaangażowanych przedstawicieli UE, z uwzględnieniem dowódcy sił UE, w celu koordynowania aspektów wdrażania działania UE.
2. 1
Bez uszczerbku dla struktury dowodzenia dowódca sił UE przeprowadza konsultacje ze SPUE i uwzględnia jego wytyczne polityczne w kwestiach o lokalnym wymiarze politycznym, z wyjątkiem przypadków gdy decyzje należy podjąć w trybie pilnym lub gdy nadrzędne jest bezpieczeństwo operacyjne.
3. 2
Dowódca sił UE współpracuje, w odpowiednich przypadkach, z misją policyjną UE i prowadzi konsultacje z szefem misji policyjnej UE w sprawach związanych z policją.
Artykuł  8

Kierownictwo wojskowe

1.
Komitet Wojskowy UE (EUMC) monitoruje właściwą realizację operacji wojskowej UE prowadzonej przez dowódcę operacji UE.
2.
EUMC otrzymuje sprawozdania od dowódcy operacji UE w regularnych odstępach czasu. Może on wezwać dowódcę operacji i/lub dowódcę sił UE na swoje posiedzenia, jeśli uzna to za konieczne.
3.
Przewodniczący Komitetu Wojskowego UE działa jako podstawowy punkt kontaktowy z dowódcą operacji UE.
Artykuł  9

Stosunki z BiH

Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel i Specjalny Przedstawiciel UE w BiH w ramach swoich mandatów działają jako podstawowe punkty kontaktowe z władzami BiH w sprawach odnoszących się do realizacji niniejszego wspólnego działania. Prezydencja jest informowana regularnie i niezwłocznie o tych kontaktach. Dowódca sił UE, w bliskiej współpracy ze Specjalnym Przedstawicielem UE, utrzymuje kontakt z władzami lokalnymi w sprawach odnoszących się do jego misji.

Artykuł 10

Współpraca i łączność

Bez uszczerbku dla układu podporządkowania, dowódcy UE prowadzą ścisłą współpracę ze Specjalnym Przedstawicielem UE w BiH w celu zapewnienia spójności operacji wojskowej UE w szerszym kontekście działań UE w BiH. W tym zakresie, dowódcy UE komunikują się z innymi międzynarodowymi uczestnikami w tym obszarze, jeśli zostanie to uznane za właściwe.

Artykuł  11

Udział państw trzecich

1.
Bez uszczerbku dla autonomii podejmowania decyzji przez Unię Europejską i dla jednolitych ram instytucjonalnych, oraz zgodnie z odpowiednimi wytycznymi Rady Europejskiej:

– europejscy członkowie NATO nie należący do UE i Kanada biorą udział w operacji wojskowej UE, jeśli wyrażą takie życzenie,

– kraje, które kandydują do przystąpienia do Unii Europejskiej mogą zostać zaproszone do uczestnictwa w operacji wojskowej UE zgodnie z uzgodnionymi warunkami,

– potencjalni partnerzy i inne państwa trzecie mogą również być zaproszeni do wzięcia udziału w operacji.

2.
Niniejszym Rada upoważnia Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa do podjęcia, na zalecenie dowódcy operacji UE i EUMC, stosownych decyzji w sprawie przyjęcia proponowanych wkładów.
3.
Szczegółowe ustalenia dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem porozumienia, zgodnie z art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej. Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel wspierający Prezydencję może negocjować takie uzgodnienia w jej imieniu. Tam gdzie UE i państwo trzecie zawarły porozumienie ustanawiające ramy dla uczestnictwa takiego państwa trzeciego w operacjach zarządzania kryzysowego UE, postanowienia takiego porozumienia mają zastosowanie w kontekście tej operacji.
4.
Państwa trzecie wnoszące znaczne wkłady wojskowe do operacji wojskowej UE, mają takie same prawa i obowiązki w warunkach codziennego zarządzania operacją jak Państwa Członkowskie UE biorące udział w operacji.
5.
Niniejszym Rada upoważnia Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa do podjęcia stosownych decyzji w sprawie ustanowienia Komitetu Uczestników w przypadku, gdy państwa trzecie wniosą znaczący wkład wojskowy.
Artykuł  12

Ustalenia finansowe

1.
ATHENA zarządza kosztami wspólnymi operacji wojskowej UE.
2.
Do celów niniejszej operacji wojskowej UE:

– koszary i zakwaterowanie dla sił jako całości nie kwalifikują się do zapłaty jako koszty wspólne,

– wydatki związane z transportem sił jako całość nie kwalifikują się do zapłaty jako koszty wspólne.

3.
Bez względu na finansowanie jakiejkolwiek przyszłej operacji i mając na uwadze szczególne wymogi ustanawiania tej operacji, Rada może, w świetle procesu konstytuowania sił, rozważyć finansowanie Wielonarodowej Grupy Operacyjnej Północ.
4.
Ustala się finansową kwotę referencyjną dla kosztów wspólnych operacji wojskowej UE w wysokości 71.700.000 EUR.
5.
Procedury zamówień publicznych dla operacji wojskowych UE będą otwarte dla oferentów z Państw Członkowskich UE mających wkład w finansowanie operacji.
Artykuł  13

Stosunki z NATO

1.
Stosunki z NATO są utrzymywane zgodnie z odpowiednimi przepisami ustanowionymi w wymianie listów pomiędzy Sekretarzem Generalnym/Wysokim Przedstawicielem (SG/WP) a Sekretarzem Generalnym NATO z dnia 17 marca 2003 r.
2.
Cały układ podporządkowania pozostaje pod kontrolą polityczną i kierownictwem strategicznym UE podczas trwania operacji wojskowej UE, po konsultacji między obiema organizacjami. W tych ramach, dowódca operacji UE składa sprawozdania z prowadzenia operacji wyłącznie organom UE. NATO jest informowane o rozwoju sytuacji przez właściwe organy, w szczególności PSC oraz przez przewodniczącego Komitetu Wojskowego UE.
Artykuł  14

Ujawnienie informacji NATO i państwom trzecim

1.
Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel jest niniejszym upoważniony do ujawnienia NATO i stronom trzecim związanym z niniejszym wspólnym działaniem informacji niejawnych UE i dokumentów stworzonych do celów operacji wojskowej UE zgodnie z przepisami bezpieczeństwa Rady.
2.
Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel jest niniejszym upoważniony do ujawnienia stronom trzecim związanym z niniejszym wspólnym działaniem informacji jawnych UE związanych z dyskusjami Rady odnośnie do operacji objętych obowiązkiem zachowania tajemnicy służbowej zgodnie z przepisami art. 6 ustęp 1 regulaminu Rady.
Artykuł  15

Działanie wspólnotowe

Rada odnotowuje zamiar Komisji prowadzenia, w stosownych przypadkach, swojego działania w kierunku osiągnięcia celów niniejszego wspólnego działania.

Artykuł 16

Procedura przeglądu

1.
Jako część procedury przeglądowe misji UE, przegląd jest prowadzony raz na sześć miesięcy

– aby Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa był w stanie określić, biorąc pod uwagę sytuację bezpieczeństwa i wskazówki WP/Specjalnego Przedstawiciela UE oraz dowódcy sił UE za pośrednictwem układu podporządkowania, oraz zgodnie ze wskazówkami wojskowymi EUMC, wszelkie modyfikacje, jakie należy wprowadzić co do wielkości, mandatu i zadań operacji wojskowej UE, oraz kiedy należy ją zakończyć,

– aby Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa był w stanie określić, biorąc pod uwagę sytuację bezpieczeństwa i wskazówki WP/Specjalnego Przedstawiciela UE oraz dowódcy sił UE, oraz zgodnie ze wskazówkami Szefa Misji EUMC i CIVCOM, czy całość lub część sił Zintegrowanej Jednostki Policyjnej (IPU) należy przemieścić w ramach zakresu obowiązków Specjalnego Przedstawiciela UE mających na celu promowanie państwa prawnego, z uwzględnieniem wsparcia dla Państwowej Agencji Informacyjnej i Ochrony (SIPA). W takim przypadku należy dokonać przeglądu składu misji policyjnej i wojskowej.

2.
Nie później niż 31 grudnia 2005 r., Rada oceni kontynuowanie operacji.
Artykuł  17

Wejście w życie i zakończenie

1.
Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.
2.
Operacja wojskowa UE zakończy się z datą, o której zadecyduje Rada.
3.
Niniejsze wspólne działanie zostanie uchylone po przeniesieniu wszystkich sił UE, zgodnie z zatwierdzonym planem zakończenia operacji wojskowej UE.
Artykuł  18

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 12 lipca 2004 r.
W imieniu Rady
B. BOT
Przewodniczący

______

(1) Patrz strona 7 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(2) Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 63 z 28.2.2004, str. 68.

1 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2007/720/WPZiB z dnia 8 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.291.29) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 8 listopada 2007 r.
2 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2007/720/WPZiB z dnia 8 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.291.29) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 8 listopada 2007 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024