Wspólne działanie 2004/523/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej dotyczącej państwa prawa w Gruzji, EUJUST THEMIS

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2004/523/WPZiB
z dnia 28 czerwca 2004 r.
w sprawie misji Unii Europejskiej dotyczącej państwa prawa w Gruzji, EUJUST THEMIS

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci i art. 26,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska (UE) rozpoczęła większe zaangażowanie w Kaukazie Południowym, na co wskazuje mianowanie specjalnego przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w tym regionie. Poprzez obecność SPUE UE będzie nadal koordynować wysiłki podejmowane przez wspólnotę międzynarodową w Gruzji i przyczyniać się do trwających wysiłków nowego rządu, dotyczących reform.

(2) UE dąży do wspierania procesu przejściowego w Gruzji poprzez pełen zakres instrumentów UE, włącznie z Porozumieniem o partnerstwie i współpracy, które jest realizowane za pomocą programów WE w Gruzji. W kwestii państwa prawa nowy rząd Gruzji podjął pewne zdecydowane kroki. UE ma zamiar pomóc Gruzji w jej dalszym rozwoju i zobowiązuje się, w szczególności, do dalszego wspierania wysiłków rządu zmierzających w kierunku dostosowania norm lokalnych w odniesieniu do państwa prawa do norm międzynarodowych i UE, w pełnej i ścisłej współpracy z innymi międzynarodowymi podmiotami, w szczególności z OBWE.

(3) Sytuacja dotycząca bezpieczeństwa w Gruzji jest stabilna, ale może ulec pogorszeniu, co może mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego oraz wzmocnienia demokracji i państwa prawa. Zobowiązanie UE do wysiłków politycznych i zaangażowania zasobów pozwoli na umocnienie stabilizacji w regionie.

(4) W dniu 3 czerwca 2004 r. premier Gruzji, pan Zhvania, zwrócił się do UE o rozlokowanie w Gruzji misji UE dotyczącej państwa prawa w kontekście EPBiO, stwierdzając, że powinny być podjęte właściwe ustalenia w odniesieniu do statusu i działalności misji. W tym celu należy zawrzeć porozumienie pomiędzy władzami Gruzji i UE.

(5) Zgodnie z wytycznymi posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r. niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę Sekretarza Generalnego/ Wysokiego Przedstawiciela (SG/WP), zgodnie z art. 18 i 26 TUE, w zakresie realizowania środków podlegających kontroli politycznej i strategicznemu kierownictwu wykonywanemu przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 25 TUE.

(6) W kontekście tej misji i biorąc pod uwagę jej ograniczony rozmiar, uczestniczą w niej jedynie Państwa Członkowskie UE.

(7) Artykuł 14 ust. 1 TUE wymaga określenia kwoty referencyjnej dla całego okresu realizowania niniejszego wspólnego działania; poprzez wskazanie kwot, które mają być wydatkowane z budżetu wspólnotowego, co obrazuje wolę organu ustawodawczego, a możliwość wydatkowania środków zależy od ich przyznania w danym roku budżetowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Unia Europejska niniejszym ustanawia misję UE dotyczącą państwa prawa w Gruzji w kontekście EPBiO, EUJUST THEMIS, zawierającą fazę planowania, rozpoczynającą się nie później niż 1 lipca, i fazę operacyjną, która rozpocznie się najpóźniej od 15 lipca 2004 r.
2.
EUJUST THEMIS działa zgodnie z celami i innymi przepisami zawartymi w stanowisku misji, określonym w art. 2.
Artykuł  2

Stanowisko misji

1.
EUJUST THEMIS w pełnym współdziałaniu i komplementarności z innymi programami WE, jak również z programami innych podmiotów udzielających pomocy, pomaga w rozwoju poziomej strategii rządowej kierującej procesem reform wszystkich właściwych zainteresowanych w ramach wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, włącznie z ustanowieniem mechanizmu koordynacji i ustanowieniem priorytetów dotyczących reformy wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
2.
W ramach swych środków i potencjału EUJUST THEMIS, bardziej szczegółowo, mogłyby:

po pierwsze:

a) zapewnić pilną pomoc dla nowej strategii reform wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych;

b) wspierać ogólne współdziałanie roli odpowiednich organów gruzińskich w zakresie reformy sądowej i w przeciwdziałaniu korupcji;

c) wspierać planowanie nowych niezbędnych uregulowań prawnych, np. Kodeksu Postępowania Karnego;

po drugie:

d) wspierać rozwój współpracy, zarówno międzynarodowej, jak i regionalnej, w sferze wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

3.
EUJUST THEMIS pomaga w rozwijaniu ogólnej polityki i ulepszaniu planowania na najwyższym poziomie oraz wykonywania potencjału w kwestiach określonych jako wymagające pilnej pomocy.
Artykuł  3

Struktura

1.
EUJUST THEMIS ma, zasadniczo, następującą strukturę:

a) kwatera główna misji w Tbilisi, w skład której wchodzą szef misji i personel określony w planie operacyjnym (OPLAN);

b) kolokowani eksperci, na przykład, przy następujących kluczowych stanowiskach we władzach Gruzji:

– urząd premiera,

– Ministerstwo Sprawiedliwości,

– Rada Bezpieczeństwa Narodowego,

– Rada Sprawiedliwości,

– urząd Prokuratora Generalnego,

– Biuro Obrońców z Urzędu.

2.
Dokładne rozmieszczenie będzie zależało od bardziej szczegółowej oceny potrzeb na początku misji, która to ocena ma być przeprowadzona w ścisłej współpracy z władzami Gruzji, jak również z Komisją oraz międzynarodowymi podmiotami udzielającymi pomocy.
Artykuł  4

Szef misji i eksperci misji

1.
Szef misji odpowiada za bieżące zarządzanie działaniami EUJUST THEMIS i jest odpowiedzialny za kwestie personalne i dyscyplinarne.
2.
Szef misji podpisuje umowę z Komisją.
3.
Wszyscy eksperci wchodzący w skład personelu EUJUST THEMIS pozostają pod kierownictwem właściwego Państwa Członkowskiego lub instytucji UE i wykonują swoje obowiązki oraz działają w interesie misji. Zarówno podczas trwania, jak i po zakończeniu misji eksperci misji zachowują najwyższy poziom dyskrecji w odniesieniu do wszystkich faktów i informacji związanych z misją.
Artykuł  5

Faza planowania

1.
W czasie fazy planowania misji ustanawia się zespół planowania, który składa się z szefa misji, który przewodniczy zespołowi planowania, i personelu niezbędnego do wykonywania funkcji wynikających z potrzeb misji.
2.
Wyczerpująca ocena sytuacji zostanie przeprowadzona jako priorytet procesu planowania i może być uaktualniana w miarę potrzeb.
3.
Zespół planowania sporządza OPLAN i opracowuje wszystkie narzędzia techniczne niezbędne do wykonania EUJUST THEMIS. OPLAN bierze pod uwagę wyczerpującą ocenę sytuacji. Rada zatwierdza OPLAN.
4.
Zespół planowania pracuje w ścisłej współpracy z właściwymi międzynarodowymi podmiotami, włącznie z OBWE, Radą Europy i dwustronnymi podmiotami udzielającymi pomocy.
Artykuł  6

Personel

1.
Liczba i kompetencje personelu EUJUST THEMIS są zgodne ze stanowiskiem misji określonym w art. 2 i strukturą określoną w art. 3.
2.
Eksperci misji są oddelegowani przez Państwa Członkowskie lub instytucje UE. Okresem oddelegowania powinien być jeden rok. Każde Państwo Członkowskie ponosi koszty związane z ekspertami misji oddelegowanymi przez nie, włącznie z wynagrodzeniem, kosztami medycznymi, dodatkami innymi niż diety i koszty podróży do Gruzji i z powrotem.
3.
Personel międzynarodowy i lokalny jest zatrudniany przez EUJUST THEMIS na podstawie umów, według potrzeb.
Artykuł  7

Status personelu

1.
Status personelu EUJUST THEMIS w Gruzji, włącznie z, tam gdzie to odpowiednie, przywilejami, immunitetami i dalszymi gwarancjami niezbędnymi do zakończenia i sprawnego funkcjonowania EUJUST THEMIS zostaje uzgodniony zgodnie z procedurą ustaloną w art. 24 TUE. Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel wspomagający Prezydencję może negocjować takie uzgodnienia w jej imieniu.
2.
Państwo Członkowskie lub instytucja UE posiadające oddelegowanego członka personelu są odpowiedzialne za wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem ze strony lub dotyczące członka personelu. Państwo Członkowskie lub instytucja UE, o którym mowa, są odpowiedzialne za wnoszenie wszelkich powództw przeciwko oddelegowanemu.
Artykuł  8

Układ podporządkowania

1.
Struktura EUJUST THEMIS, jako część szerszego podejścia UE dotyczącego państwa prawa w Gruzji, posiada jednolity układ podporządkowania w zakresie operacji zarządzania kryzysowego.
2.
Specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej (EUSR) składa sprawozdanie Radzie za pośrednictwem Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela.
3.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zapewnia kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne.
4.
Szef misji dowodzi EUJUST THEMIS i odpowiada za bieżące zarządzanie.
5.
Szef misji składa sprawozdanie Sekretarzowi Generalnemu/Wysokiemu Przedstawicielowi za pośrednictwem EUSR.
6.
Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel udziela wytycznych szefowi misji za pośrednictwem EUSR.
Artykuł  9

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.
KPB sprawuje w ramach odpowiedzialności Rady kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne misji. Rada niniejszym upoważnia KPB do podejmowania stosownych decyzji zgodnie z art. 25 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia do mianowania, na wniosek Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela, szefa misji, do zmiany OPLAN i układu podporządkowania. Uprawnienie do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia operacji spoczywa nadal na Radzie, wspomaganej przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela.
2.
KPB składa Radzie sprawozdania w regularnych odstępach czasu.
3.
KPB otrzymuje, w regularnych odstępach czasu, sprawozdania od szefa misji, dotyczące prowadzenia misji. KPB może zaprosić szefa misji do udziału w swoich posiedzeniach, jeżeli uzna to za stosowne.
Artykuł  10

Uzgodnienia finansowe

1. 1
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z misją wynosi 2.307.873 EUR.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej stosowanymi do budżetu, z wyjątkiem wszelkich zaliczek niebędących własnością Wspólnoty. Obywatele państw trzecich mają prawo do udziału w przetargach.
3.
Szef misji przekazuje w pełni sprawozdanie Komisji i jest w pełni nadzorowany przez Komisję w odniesieniu do działań podjętych w ramach swojej umowy.
4.
Uzgodnienia finansowe uwzględniają wymogi operacyjne EUJUST THEMIS, włącznie z dopasowywaniem wyposażenia.
5.
Wydatki posiadają niezbędną kwalifikację od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  11

Działanie wspólnotowe

1.
Rada odnotowuje zamiar Komisji polegający na skierowaniu jej działań w kierunku osiągnięcia celów niniejszego wspólnego działania poprzez, tam gdzie to właściwe, odpowiednie instrumenty wspólnotowe.
2.
Rada odnotowuje również, że uzgodnienia koordynacyjne są niezbędne zarówno w Tbilisi, jak i w Brukseli.
Artykuł  12

Udostępnianie informacji niejawnych

Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel jest upoważniony do udostępniania państwu przyjmującemu, OBWE i Radzie Europy oraz ONZ, tam gdzie to właściwe i zgodnie z potrzebami operacyjnymi misji, informacji i dokumentów niejawnych do poziomu "RESTREINT UE" powstałych do celów operacyjnych, zgodnie z rozporządzeniami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. W tym celu zostaną sporządzone uzgodnienia lokalne.

Artykuł 13

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie stosuje się do 14 lipca 2005 r.

Artykuł  14

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 2004 r.
W imieniu Rady
M. CULLEN
Przewodniczący
1 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2004/638/GASP z dnia 13 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.291.17) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 13 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024