Rozporządzenie 878/2004 ustalające środki przejściowe dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 878/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
ustalające środki przejściowe dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 4, art. 16 ust. 3 i art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(2), materiał szczególnego ryzyka przeznaczony do żywności, paszy lub nawozów nie może być przywożony do Wspólnoty.

(2) Jakkolwiek surowce kategorii 1, które mogą zawierać materiał szczególnego ryzyka, mogą być przywożone lub wywożone ze Wspólnoty zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 lub ustalonymi na mocy procedury przewidzianej w jego art. 33 ust. 2.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 812/2003 z dnia 12 maja 2003 w sprawie środków przejściowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przywozu i tranzytu niektórych produktów z państw trzecich(3), przewiduje tymczasowe odstępstwo do 30 kwietnia 2004 r. od zakazu przywozu niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002.

(4) Niektóre podmioty gospodarcze i partnerzy handlowi wyrazili zaniepokojenie, z powodu zakazu użytku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych, poza łańcuchem pokarmowym lub paszowym.

(5) Komisja wystąpiła z wnioskiem o opinię naukową w sprawie oceny ilościowej pozostałości ryzyka gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) w niektórych produktach otrzymanych z bydła takich jak żelatyna i łój. Opinia taka jest oczekiwana w bliskiej przyszłości. Komisja zamierza zwrócić się z prośbą o dalszą szczegółową opinię.

(6) Oczekując na opinie, właściwe jest przedstawienie środków przejściowych zezwalających na kontynuowanie wprowadzania do obrotu, wywozu, przywozu i tranzytu niektórych produktów sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, przeznaczonych wyłącznie do celów technicznych.

(7) Należy zatem przyjąć środki przejściowe, aby umożliwić techniczne zastosowanie niektórych, ściśle określonych, surowców kategorii 1 i 2. Szczególne zastosowania takich surowców przeznaczonych do celów technicznych powinny być przedmiotem ścisłego ujęcia w ramy i środków kontrolnych, w następstwie zmniejszając ryzyko przekazania do łańcucha pokarmowego lub paszowego i niezamierzone zastosowanie w innych produktach technicznych takich jak nawozy i dodatki do wzbogacania gleby, kosmetyki, produkty lecznicze i wyroby medyczne.

(8) Gdy nie można uniknąć zastosowania produktów ubocznych kategorii 1 i 2 pochodzenia zwierzęcego do wytwarzania produktów leczniczych, właściwy organ może, na podstawie indywidualnej oceny ryzyka zgodnie z właściwym prawodawstwem wspólnotowym, odstąpić od przepisów rozporządzenia.

(9) Mając na względzie wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych wyprodukowanych we Wspólnocie, przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 powinny być wystarczające, z zastrzeżeniem uzupełnienia przepisów dotyczących zbierania i transportowania w celu zapewnienia ścisłego ujęcia w ramy, identyfikacji, oraz kontynuacji celów kontroli; należy wprowadzić w życie dodatkową certyfikację i wymagania dotyczące ujęcia w ramy mając na względzie partie towaru przeznaczone do przywozu lub w tranzycie.

(10) Państwa Członkowskie powinny wprowadzić w życie dodatkowe przepisy kontrolne, o ile to konieczne, w celu wykonania niniejszego rozporządzenia oraz w celu uniknięcia ryzyka przekazania, oraz powinny współpracować w celu osiągnięcia tego efektu; Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisje i pozostałe Państwa Członkowskie, oraz w przypadku zaistnienia niezgodności podjąć wszelkie niezbędne środki w kontekście odpowiedniego prawodawstwa wspólnotowego.

(11) Aby zapobiec zakłóceniom w wymianie handlowej należy przewidzieć odpowiedni okres czasu w celu dalszego przyjmowania importowanych produktów pochodzenia zwierzęcego, przybywających do punktu kontroli granicznej po dniu 1 maja 2004 r., którym może towarzyszyć stary wzór świadectwa zdrowia.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2

Zakres

1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do następujących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 i przeznaczonych wyłącznie do zastosowania technicznego:

a) skór i skórek otrzymanych ze zwierząt poddawanych działaniu substancji zabronionych na mocy dyrektywy Rady 96/22/WE(4);

b) wytopionych tłuszczów otrzymanych z surowców kategorii 1, produkowanych za pomocą metody 1 zgodnie z załącznikiem V, rozdział III do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, które w przypadku tłuszczów wytopionych pochodzących od przeżuwaczy zostały oczyszczone w taki sposób, aby maksymalny poziom wszystkich pozostałych nierozpuszczalnych zanieczyszczeń nie przekraczał 0,15 % wagi, oraz otrzymanych pochodnych tłuszczów spełniających przynajmniej normy określone w rozdziale III załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

c) jelit przeżuwaczy (z zawartością lub bez zawartości); oraz

d) kości i produktów kostnych, włączając kręgosłupy i czaszki, oraz rogów bydła, które zostały usunięte z czaszki za pomocą metody nienaruszającej otworów czaszkowych.

Jednakże rozporządzenie to nie ma zastosowania w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego określonych w art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt i) i ii) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.

2.
Wspomniane rozporządzenie ma zastosowanie do następujących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowiec kategorii 2 w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. g) tego rozporządzenia, które są przeznaczone do żywienia zwierząt innych niż hodowlane zwierzęta lądowe, do żywienia hodowlanych zwierząt futerkowych lub do celów technicznych, m.in. przynęty w połowach:

a) bezkręgowe lądowe inne niż gatunki wywołujące choroby u zwierząt lub ludzi, w tym wszelkie formy ich przeobrażenia, takie jak larwy;

b) zwierzęta wodne, z wyjątkiem ssaków wodnych, jeśli nie pochodzą z akwakultury;

c) zwierzęta akwakultury hodowane specjalnie z przeznaczeniem na wykorzystanie jako przynęta w połowach, pod warunkiem że przynęta nie jest wykorzystywana w akwakulturze bez uprzedniego przetworzenia;

d) zwierzęta należące do rzędów zoologicznych Rodentia i Lagomorpha, w tym zwierzęta trzymane jako hodowlane do wyrobu produktów pochodzenia zwierzęcego; oraz

e) produkty otrzymane ze zwierząt, o których mowa w lit. a)-d), lub wyprodukowane przez te zwierzęta, takie jak ikra, lecz z wyłączeniem mączki otrzymanej ze zwierząt wymienionych w lit. d).

Artykuł  1a 3

Odstępstwo dotyczące dokumentów handlowych i świadectw zdrowia

W drodze odstępstwa od pkt 1 rozdział III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1772/2002, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia mogą być dostarczane przez detalistów do użytkowników końcowych innych niż przedsiębiorstwa, bez towarzyszącego im trakcie transportu dokumentu handlowego lub, jeśli wymaga tego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, świadectwa zdrowia.

Artykuł  2 4

Odstępstwo uwzględniające wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

W drodze odstępstwa od art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, Państwa Członkowskie mogą zatwierdzić wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego określonych w art. 1 niniejszego rozporządzenia ("produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego").

Jednak, odstępstwo przewidziane w pierwszym akapicie nie stosuje się do wywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego określonych w art. 1 ust. 1 lit. c) i d) niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3 5

Odstępstwo uwzględniające przywóz i tranzyt produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

W drodze odstępstwa od art. 29 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, Państwa Członkowskie mogą zatwierdzić przywóz i tranzyt produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.

Dla produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego wymagana jest etykieta, podobna do tej określonej w stosownie art. 5 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Warunki wprowadzania do obrotu, wywozu i przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

1.
Wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego jest przeprowadzane w sposób nie przedstawiający ryzyka dla zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska.
2. 6
Przywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego podlega wymaganiom świadectwa sanitarnego zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

W odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w art. 1 ust. 1, przywożone partie towaru i partie towaru w tranzycie są ujęte w ramy zgodnie z procedurą monitorującą określoną w art. 8 ust. 4 dyrektywy Rady 97/78/WE(5).

Artykuł  5 7

Wymogi dotyczące etykietowania, dostawy, prowadzenia dokumentacji i obróbki

1.
Oprócz wymagań dotyczących identyfikacji określonych w rozdziale I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, wszystkie opakowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego wymienione w art. 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia noszą etykietę wskazującą "ZABRONIONE W ŻYWNOŚCI, PASZY, NAWOZACH, KOSMETYKACH, PRODUKTACH LECZNICZYCH I WYROBACH MEDYCZNYCH".

Jednakże w przypadku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do produktów leczniczych zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym można użyć innej etykiety określającej "PRZEZNACZONE WYŁĄCZNIE DO PRODUKTÓW LECZNICZYCH".

2.
Wszystkie opakowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w art. 1 ust. 2, noszą etykietę "NIEPRZEZNACZONE DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI", chyba że są one wysyłane w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży, wskazujących, że zawartość jest przeznaczona wyłącznie do karmienia zwierząt domowych lub wykorzystywania jako przynęta w połowach.
3.
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione w art. 1 niniejszego rozporządzenia są dostarczane do zakładu technicznego, w którym materiał ten zostanie wykorzystany i który został zatwierdzony zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002. Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione w art. 1 ust. 2 mogą być również dostarczone:

a) do zakładu pośredniego zatwierdzonego zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

b) do składu zatwierdzonego zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

c) do wytwórni karmy dla zwierząt domowych zatwierdzonej zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

d) do gospodarstwa lub przedsiębiorstwa trzymającego zwierzęta zgodnie z wymogami określonymi w art. 23 ust. 2 lit c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

e) do miejsca produkcji lub zakładu produkującego:

i) produkty kosmetyczne zgodnie z dyrektywą Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(6);

ii) weterynaryjne produkty lecznicze zgodnie z dyrektywą 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(7);

iii) produkty lecznicze zgodnie z dyrektywą 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi(8);

iv) wyroby medyczne zgodnie z dyrektywą Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącą wyrobów medycznych(9); lub

v) wyroby medyczne używane do diagnozy in vitro zgodnie z dyrektywą 98/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wyrobów medycznych używanych do diagnozy in vitro(10); lub

f) bezpośrednio do sprzedaży detalicznej, gdzie produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są:

i) wysyłane w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży noszących etykietę wyraźnie wskazującą, że zawartość przeznaczona jest wyłącznie do:

– karmienia zwierząt domowych; lub do przynęt w połowach;

ii) suszone w procesie przetwórstwa wystarczającym do zniszczenia organizmów chorobotwórczych, w tym salmonelli; lub

iii) w przypadku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. b), c) oraz, w odniesieniu do zwierząt z rzędu Rodentia, d) głęboko zamrożone.

Bez uszczerbku dla rozporządzenia Komisji (WE) nr 811/2003 z dnia 12 maja 2003 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ryb, składowania lub spopielania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz niektórych środków przejściowych(11), produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione w art. 1 ust. 2 lit. b) niniejszego rozporządzenia mogą również być dostarczane jako składnik paszowy do gospodarstwa lub przedsiębiorstwa trzymającego zwierzęta wodne.

4.
Właściciel, kierownictwo, lub ich przedstawiciel, zakładu, gospodarstwa lub przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu:

a) prowadzą dokumentację zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

b) w stosownych przypadkach dopilnowują, aby produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego były poddawanie obróbce spełniającej wymagania właściwych organów dotyczące tego, że otrzymany surowiec nie stanowi zagrożenia dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego;

c) wysyłają dalej lub wykorzystują produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wyłącznie do celów zatwierdzonych przez właściwe organy.

Artykuł  6

Kontrole

1.
W przypadku partii towarów przywożonych i w tranzycie, właściwy organ regularnie przeprowadza kontrole dokumentów, przynajmniej dwa razy w roku, w łańcuchu ujmującym w ramy z punktów kontroli granicznej pierwszego miejsca wjazdu do zatwierdzonego zakładu technicznego w przypadku przywozu, oraz do punktów granicznych kontroli wyjazdu w przypadku tranzytu, w celu uzgodnienia ilości przywożonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, wykorzystanych i usuniętych, zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem oraz rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002.

W przypadku partii towaru w tranzycie, właściwe władze odpowiedzialne za punkty kontroli granicznej odpowiednio pierwszego miejsca wjazdu i wyjazdu współpracują o ile to konieczne w celu zapewnienia skutecznej kontroli i wykrywalności. Właściwe władze współpracują podczas obserwacji, w celu uzgodnienia ilości przywiezionych do jednego z Państw Członkowskich i wykorzystanych w innym, ilości wywiezionych z jednego Państwa Członkowskiego lecz wyprodukowanych w innym, oraz ilości w tranzycie na wjeździe i wyjeździe.

2.
W przypadku partii towaru przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Wspólnocie lub do wywozu, właściwe władze przeprowadzają kontrole określone w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002, w szczególności jego art. 7 i 8, mając ten sam cel sprawdzanie uzgodnionych ilości i stosowanie się do przepisów.
Artykuł  7

Informacje dostarczane przez Państwa Członkowskie

Państwa Członkowskie niezwłocznie informują Komisje i inne Państwa Członkowskie w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt o:

a) wykorzystaniu produktów w ramach odstępstw określonych w art. 2 i 3, oraz:

b) 8 przepisach dotyczących weryfikacji określonych w art. 6 w celu zapewnienia, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są stosowane tylko dla celów zatwierdzonych zgodnie z art. 5 ust. 3.

Artykuł  8

Środki które należy podjąć w przypadku wystąpienia niezgodności z niniejszym rozporządzeniem

Właściwy organ podejmuje niezwłocznie odpowiednie działanie w przypadku jakiejkolwiek niezgodności.

Artykuł  9

Wejście w życie i zakres stosowania

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2004 r.
3.
Jednakże świadectwa sporządzone kształcie zgodnym z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 812/2003 mogą być stosowane do dnia 15 czerwca 2004 r.
4.
Państwa Członkowskie zatwierdzają do dnia 15 sierpnia 2004 r. przywóz partii towaru, które opuściły państwo trzecie przed dniem 15 czerwca 2004 r., i którym mogą wciąż towarzyszyć świadectwa przewidziane w powyższym ust. 3.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 273, z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 808/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 147, z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2245/2003 (Dz.U. L 333 z 20.12.2003, str. 28).

(3) Dz.U. L 117, z 13.5.2003, str. 19. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2268/2003 (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 24).

(4) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 3.

(5) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji (WE) nr 2006/78 (Dz.U. L 271 z 30.9.2006, str. 56).

(7) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).

(8) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/27/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 34).

(9) Dz.U. L 169 z 12.7.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(10) Dz.U. L 331 z 7.12.1998, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(11) Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 14.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
3 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
4 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
5 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
6 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
7 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
8 Art. 7 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1877/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.360.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.162.62

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 878/2004 ustalające środki przejściowe dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004, 01/05/2004