uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 4, art. 16 ust. 3 i art. 32 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(2), materiał szczególnego ryzyka przeznaczony do żywności, paszy lub nawozów nie może być przywożony do Wspólnoty.
(2) Jakkolwiek surowce kategorii 1, które mogą zawierać materiał szczególnego ryzyka, mogą być przywożone lub wywożone ze Wspólnoty zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 lub ustalonymi na mocy procedury przewidzianej w jego art. 33 ust. 2.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 812/2003 z dnia 12 maja 2003 w sprawie środków przejściowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przywozu i tranzytu niektórych produktów z państw trzecich(3), przewiduje tymczasowe odstępstwo do 30 kwietnia 2004 r. od zakazu przywozu niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002.
(4) Niektóre podmioty gospodarcze i partnerzy handlowi wyrazili zaniepokojenie, z powodu zakazu użytku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych, poza łańcuchem pokarmowym lub paszowym.
(5) Komisja wystąpiła z wnioskiem o opinię naukową w sprawie oceny ilościowej pozostałości ryzyka gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) w niektórych produktach otrzymanych z bydła takich jak żelatyna i łój. Opinia taka jest oczekiwana w bliskiej przyszłości. Komisja zamierza zwrócić się z prośbą o dalszą szczegółową opinię.
(6) Oczekując na opinie, właściwe jest przedstawienie środków przejściowych zezwalających na kontynuowanie wprowadzania do obrotu, wywozu, przywozu i tranzytu niektórych produktów sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, przeznaczonych wyłącznie do celów technicznych.
(7) Należy zatem przyjąć środki przejściowe, aby umożliwić techniczne zastosowanie niektórych, ściśle określonych, surowców kategorii 1 i 2. Szczególne zastosowania takich surowców przeznaczonych do celów technicznych powinny być przedmiotem ścisłego ujęcia w ramy i środków kontrolnych, w następstwie zmniejszając ryzyko przekazania do łańcucha pokarmowego lub paszowego i niezamierzone zastosowanie w innych produktach technicznych takich jak nawozy i dodatki do wzbogacania gleby, kosmetyki, produkty lecznicze i wyroby medyczne.
(8) Gdy nie można uniknąć zastosowania produktów ubocznych kategorii 1 i 2 pochodzenia zwierzęcego do wytwarzania produktów leczniczych, właściwy organ może, na podstawie indywidualnej oceny ryzyka zgodnie z właściwym prawodawstwem wspólnotowym, odstąpić od przepisów rozporządzenia.
(9) Mając na względzie wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych wyprodukowanych we Wspólnocie, przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 powinny być wystarczające, z zastrzeżeniem uzupełnienia przepisów dotyczących zbierania i transportowania w celu zapewnienia ścisłego ujęcia w ramy, identyfikacji, oraz kontynuacji celów kontroli; należy wprowadzić w życie dodatkową certyfikację i wymagania dotyczące ujęcia w ramy mając na względzie partie towaru przeznaczone do przywozu lub w tranzycie.
(10) Państwa Członkowskie powinny wprowadzić w życie dodatkowe przepisy kontrolne, o ile to konieczne, w celu wykonania niniejszego rozporządzenia oraz w celu uniknięcia ryzyka przekazania, oraz powinny współpracować w celu osiągnięcia tego efektu; Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisje i pozostałe Państwa Członkowskie, oraz w przypadku zaistnienia niezgodności podjąć wszelkie niezbędne środki w kontekście odpowiedniego prawodawstwa wspólnotowego.
(11) Aby zapobiec zakłóceniom w wymianie handlowej należy przewidzieć odpowiedni okres czasu w celu dalszego przyjmowania importowanych produktów pochodzenia zwierzęcego, przybywających do punktu kontroli granicznej po dniu 1 maja 2004 r., którym może towarzyszyć stary wzór świadectwa zdrowia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273, z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 808/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 147, z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2245/2003 (Dz.U. L 333 z 20.12.2003, str. 28).
(3) Dz.U. L 117, z 13.5.2003, str. 19. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2268/2003 (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 24).
(4) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 3.
(5) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9.
(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji (WE) nr 2006/78 (Dz.U. L 271 z 30.9.2006, str. 56).
(7) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).
(8) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/27/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 34).
(9) Dz.U. L 169 z 12.7.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(10) Dz.U. L 331 z 7.12.1998, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
(11) Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 14.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.162.62 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 878/2004 ustalające środki przejściowe dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2004, 01/05/2004 |