Rozporządzenie 816/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2707/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy wspólnotowej w odniesieniu do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 816/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2707/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy wspólnotowej w odniesieniu do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), w szczególności jego art. 15 i art. 47 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W trakcie pobytu na obozach letnich uczniowie nie są upoważnieni do korzystania z pomocy przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2707/2000(2). Celem sprecyzowania zastosowania tego przepisu, należy podkreślić, że uczniowie powinni korzystać z pomocy w dniach zajęć szkolnych. Ponadto ogólna liczba dni zajęć szkolnych powinna zostać potwierdzona przez władze szkolne lub instytucję edukacyjną każdego Państwa Członkowskiego, z wyłączeniem okresu wakacyjnego.

(2) Aby zapewnić, że produkty kwalifikujące się do pomocy na mocy rozporządzenia (WE) nr 2707/2000 oferują wysoki stopień ochrony zdrowia, produkty te powinny być przygotowywane zgodnie z wymogami określonymi w dyrektywie Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów(3) na bazie mleka oraz posiadać znak jakości zdrowotnej wymagany na mocy tej dyrektywy.

(3) W związku z przystąpieniem nowych Państw Członkowskich niektóre nowe produkty powinny zostać uznane za kwalifikujące się, przy uwzględnieniu potrzeby zapewnienia równowagi rynkowej oraz zwyczajów żywieniowych w tych Państwach Członkowskich. Stawki pomocy powinny zostać określone przy uwzględnieniu wartości składników mleka w tych produktach.

(4) Do rozporządzenia należy włączyć przepis przejściowy w celu ułatwienia administracjom krajowym oraz administracjom odpowiedzialnym za wdrażanie systemu, dokonania płatności pomocy w stosowny sposób w przypadku zmiany stawki pomocy z końcem roku szkolnego 2003/2004.

(5) W celu uproszczenia prac administracyjnych w Państwach Członkowskich, należy umożliwić obliczenie uprawnienia do pomocy w oparciu o liczbę uczniów wpisanych na listę wnioskodawcy, w przypadku gdy pomoc jest stosowana przez dostawcę produktów lub przez organizację działającą w imieniu jednej lub wielu szkół lub władz szkolnych.

(6) Ustalone przez Państwa Członkowskie maksymalne ceny, które mogą płacić beneficjenci, są przekazywane do Komisji w celach monitorowania. Należy określić częstotliwość takich komunikatów.

(7) Rozporządzenie (WE) 2707/2000 przewiduje sporządzanie sprawozdania na temat subsydiowanych ilości lecz nie przewiduje sprawozdania na temat maksymalnych dozwolonych ilości. Informacja na temat maksymalnych dozwolonych ilości powinna zostać udostępniona w celu oceny rozwoju systemu.

(8) Aby zapewnić jednolite stosowanie systemu pomocy, należy sprecyzować, że w odniesieniu do serów świeżych, wyłącznie sery świeże naturalne kwalifikują się do pomocy. W związku z tym załącznik do rozporządzenia (WE) nr 2707/2000 powinien zostać zmieniony. Jednakże stosowanie zmienionego przepisu powinno nastąpić po zmianie roku szkolnego.

(9) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2707/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(10) Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie określonym przez swojego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2707/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Beneficjenci, o których mowa w ust. 1 korzystają z pomocy przez wszystkie dni zajęć szkolnych. Całkowita liczba dni zajęć szkolnych powinna zostać potwierdzona przez władze szkolne lub instytucję edukacyjną, z wyłączeniem okresu wakacyjnego. Uczniowie nie korzystają z pomocy podczas pobytów wakacyjnych na obozach szkolnych organizowanych przez instytucję edukacyjną lub jej władze szkolne.";

2) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie wypłacają pomoc na produkty z kategorii I i V wyszczególnione w załączniku I.

2. Państwa Członkowskie mogą wypłacić pomoc na produkty z kategorii II, III i VI - XII wyszczególnione w załączniku I.";

b) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Państwa Członkowskie mogą zezwolić na dodanie maksymalnie 5 mg fluoru na kilogram w produktach z kategorii I-VII.";

c) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Pomoc jest przyznawana wyłącznie do produktów wyszczególnionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, jeżeli produkty spełniają wymagania dyrektywy Rady 92/46/EWG(*), w szczególności wymagania dotyczące przygotowywania w zatwierdzonej instytucji oraz wymagania dotyczące znakowania znakiem jakości zdrowotnej zgodnie z pkt A w rozdziale IV załącznika C do tej dyrektywy.

______

(*) Dz.U. L 268 z 14.9.1992.";

3) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Stawki pomocy na okresy od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 czerwca 2004 r., od dnia 1 lipca 2004 r. do dnia 30 czerwca 2005 r., od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2006 r., od dnia 1 lipca 2006 r. do dnia 30 czerwca 2007 r. oraz od dnia 1 lipca 2007 r. do [...] zostały określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.";

b) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli stawka pomocy w EUR ulega zmianie, do ogólnej ilości dostarczonej w ciągu danego miesiąca stosuje się stawkę, która obowiązywała pierwszego dnia tego miesiąca.

Jednakże na rok szkolny 2003/2004, stawka pomocy obowiązująca pierwszego dnia czerwca może być stosowana przez miesiąc lipiec, jeżeli rok szkolny w danym Państwie Członkowskim kończy się w lipcu.";

4) artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. W celu zapewnienia zgodności z maksymalną ilością 0,25 litra, określoną w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999, całkowitą ilość przetworów mlecznych uprawnionych do pomocy w okresie objętym wnioskiem oblicza się w oparciu liczbę uczniów wpisanych na listę instytucji lub, w przypadkach zastosowania art. 6 ust. 2 lit. c) i d), w oparciu o liczbę uczniów figurujących na liście wnioskodawcy.

2. W przypadku produktów kategorii VIII-XII wyszczególnionych w załączniku I, obliczenia uwzględniają następujące przeliczniki:

a) kategoria VIII: 100 kg = 300 kg mleka pełnego;

b) kategoria IX: 100 kg = 765 kg mleka pełnego;

c) kategoria X: 100 kg = 850 kg mleka pełnego;

d) kategoria XI: 100 kg = 935 kg mleka pełnego;

e) kategoria XII: 100 kg = 750 kg mleka pełnego.";

5) artykuł 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie działania konieczne do zapewnienia, że kwota pomocy znajduje należyte odzwierciedlenie w cenie płaconej przez beneficjentów.

W tym celu Państwa Członkowskie ustalają maksymalne ceny, jakie mają płacić uczniowie za różne produkty wyszczególnione w załączniku I, które są dystrybuowane na ich terytorium. Państwo Członkowskie ustala maksymalne ceny na początku każdego roku szkolnego lub najpóźniej do 1 października. W przypadkach gdy Państwa Członkowskie dostarczają wspomniane produkty nieodpłatnie, nie ustala się maksymalnych cen.";

6) artykuł 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

a) punkt a) otrzymuje brzmienie:

"a) ilości, w odniesieniu do których wypłacono pomoc w ciągu poprzedniego roku szkolnego oraz maksymalne dopuszczalne ilości";

b) dodaje się pkt c) w brzmieniu:

"c) maksymalne ceny określone w art. 14 ust. 1 akapit drugi na bieżący rok szkolny wraz z uzasadnieniem.";

7) załącznik zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

8) tekst załącznika II do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik II;

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2004 r.

Jednakże pomoc do serów świeżych smakowych z kategorii VI w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2707/2000, przed dniem stosowania niniejszego rozporządzenia, może być nadal przyznawana do dnia 31 sierpnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1787/2003 (Dz.U. L 270, str. 121).

(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 37. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1787/2003 (Dz.U. L 270, str. 122).

(3) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz produktów kwalifikujących się do pomocy wspólnotowej

Kategoria I

a) mleko pełne poddane obróbce cieplnej, spełniające wymagania przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) 2597/97 w zakresie zawartości tłuszczu

b) mleko pełne poddane obróbce cieplnej o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) jogurt z mleka pełnego otrzymany z mleka określonego w pkt a)

Kategoria II

a) mleko poddane obróbce cieplnej o minimalnej zawartości tłuszczu 3 %

b) mleko poddane obróbce cieplnej o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) "Piimä/filmjölk" lub jogurt otrzymany z mleka określonego w pkt a)

Kategoria III

a) mleko poddane obróbce cieplnej o minimalnej zawartości tłuszczu 2,5 %

b) mleko poddane obróbce cieplnej o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) jogurt otrzymany z mleka określonego w pkt a)

Kategoria IV

a) mleko poddane obróbce cieplnej, o minimalnej zawartości tłuszczu 2,0 %

b) mleko poddane obróbce cieplnej, o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) jogurt otrzymany z mleka określonego w pkt a)

Kategoria V

a) mleko półtłuste poddane obróbce cieplnej, spełniające wymagania przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) 2597/97 w zakresie zawartości tłuszczu

b) mleko półtłuste poddane obróbce cieplnej, o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka półtłustego określonego w pkt a)

c) jogurt z mleka półtłustego otrzymany z mleka określonego w pkt a)

d) Piimä/fil o minimalnej zawartości tłuszczu 1,5 %

Kategoria VI

a) mleko poddane obróbce cieplnej o minimalnej zawartości tłuszczu 1 %

b) mleko poddane obróbce cieplnej, o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) jogurt otrzymany z mleka określonego w pkt a)

Kategoria VII

a) mleko odtłuszczone poddane obróbce cieplnej, spełniające wymagania przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) 2597/97 w zakresie zawartości tłuszczu

b) mleko odtłuszczone poddane obróbce cieplnej, o smaku czekoladowym lub innym, zawierające wagowo co najmniej 90 % mleka określonego w pkt a)

c) jogurt z mleka odtłuszczonego otrzymany z mleka określonego w pkt a)

d) Piimä/fil o zawartości tłuszczu poniżej 1,5 %

Kategoria VIII

Sery świeże i przetworzone, naturalne(1), o zawartości tłuszczu co najmniej 40 % w suchej masie

Kategoria IX

Sery inne niż świeże i przetworzone, o zawartości tłuszczu co najmniej 45 % w suchej masie

Kategoria X

Ser "Grana Padano"

Kategoria XI

ser "Parmigiano-Reggiano"

Kategoria XII

ser "Halloumi".

______

(1) Do celów niniejszej kategorii, ser naturalny oznacza ser otrzymany wyłącznie z mleka, przy czym dopuszcza się dodanie substancji niezbędnych do jego wytworzenia, pod warunkiem że substancje te nie są stosowane do zastąpienia, częściowo lub w całości, jednego ze składników mleka.

ZAŁĄCZNIK  II

A. Stawki pomocy na okres od 1.5.2004 do 30.6.2004:

a) 23,24 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii I

b) 21,82 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii II

c) 20,41 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii III

d) 19,00 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IV

e) 17,58 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii V

f) 16,17 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VI

g) 13,34 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VII

h) 69,72 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VIII

i) 177,79 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IX

j) 197,54 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii X

k) 217,29 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XI

l) 174,30 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XII

B. Stawki pomocy na okres od 1.7.2004 do 30.6.2005:

a) 21,69 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii I

b) 20,39 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii II

c) 19,08 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii III

d) 17,78 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IV

e) 16,47 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii V

f) 15,17 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VI

g) 12,56 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VII

h) 65,07 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VIII

i) 165,93 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IX

j) 184,37 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii X

k) 202,80 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XI

l) 162,68 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XII

C. Stawki pomocy na okres od 1.7.2005 do 30.6.2006:

a) 20,16 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii I

b) 18,95 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii II

c) 17,76 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii III

d) 16,57 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IV

e) 15,39 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii V

f) 14,17 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VI

g) 11,78 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VII

h) 63,48 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VIII

i) 161,87 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IX

j) 179,86 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii X

k) 197,85 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XI

l) 158,70 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XII

D. Stawki pomocy na okres od 1.7.2006 do 30.6.2007:

a) 18,61 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii I

b) 17,52 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii II

c) 16,43 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii III

d) 15,34 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IV

e) 14,25 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii V

f) 13,16 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VI

g) 10,97 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VII

h) 55,83 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VIII

i) 142,37 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IX

j) 158,19 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii X

k) 174,00 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XI

l) 139,70 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XII

E. Stawki pomocy na okres od 1.7.2007 do [...]

a) 18,15 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii I

b) 17,12 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii II

c) 16,10 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii III

d) 15,07 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IV

e) 14,04 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii V

f) 13,01 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VI

g) 10,96 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VII

h) 54,45 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii VIII

i) 138,85 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii IX

j) 154,28 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii X

k) 169,70 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XI

l) 136,13 EUR/100 kg w odniesieniu do produktów z kategorii XII

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.153.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 816/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2707/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy wspólnotowej w odniesieniu do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 03/05/2004, 01/05/2004