Decyzja 2004/416/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niektórych owoców cytrusowych pochodzących z Brazylii

DECYZJA KOMISJI 2004/416/WE
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niektórych owoców cytrusowych pochodzących z Brazylii 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1584)

(2004/416/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), a w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Hiszpania poinformowała pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję, że w trakcie kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych w 2003 r. w owocach cytrusowych pochodzących z Argentyny lub Brazylii wykryto liczne zakażenia organizmami szkodliwymi, a w szczególności szczepami Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus) oraz Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus). Ponadto zakażenia owoców cytrusowych pochodzących z Brazylii szczepami Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus) w 2003 r. zgłosiła także Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

(2) Hiszpania podjęła urzędowe środki nadzwyczajne zakazujące przywozu owoców cytrusowych pochodzących z Argentyny lub Brazylii na jej terytorium od dnia 12 listopada 2003 r.

(3) Dyrektywa nr 2000/29/WE wymaga, by w celu ochrony Wspólnoty przed wprowadzaniem przedmiotowych organizmów szkodliwych, owoce cytrusowe pochodzące z państw trzecich spełniały określone wymagania techniczne, a w szczególności te określone w pkt 16.2 i 16.4 sekcji I, części A załącznika IV do tej dyrektywy. Informacje dostarczone przez Hiszpanię, Holandię i Zjednoczone Królestwo wskazują na to, że wymogi te nie zostały spełnione w odniesieniu do owoców cytrusowych przywożonych z Argentyny i Brazylii.

(4) Dlatego też należy podjąć tymczasowe środki nadzwyczajne, które stosują się do przywozu owoców cytrusowych pochodzących z Argentyny lub Brazylii na terytorium Wspólnoty.

(5) W przypadku gdy okaże się, że te środki nadzwyczajne nie są wystarczające, by zapobiec wprowadzaniu przedmiotowych szkodliwych organizmów, lub że nie są one przestrzegane, należy przewidzieć bardziej rygorystyczne lub alternatywne środki.

(6) Skuteczność środków nadzwyczajnych powinna podlegać ciągłej ocenie do dnia 30 listopada 2004 r., w szczególności na podstawie informacji dostarczanych przez Państwa Członkowskie. W świetle wyników tej oceny należy rozważyć dalsze możliwe środki.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 2

Na zasadzie odstępstwa od pkt 16.4 sekcji I części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, owoce Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybrydy (zwane dalej owocami cytrusowymi), pochodzące z Brazylii, mogą być wprowadzane na terytorium Unii wyłącznie, jeśli spełniają wymagania określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2 3

Nie naruszając przepisów dyrektywy Komisji 94/3/WE(2), każde państwo członkowskie przywożące owoce cytrusowe pochodzące z Brazylii przedstawia, najpóźniej do dnia 31 grudnia każdego roku, Komisji i innym państwom członkowskim szczegółowe sprawozdanie techniczne z wyników kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych na tych owocach zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE między dniem 1 maja a 30 listopada tego roku.

Artykuł  3 4

Między dniem 1 maja a 30 listopada każdego roku Komisja nieustannie śledzi rozwój sytuacji. W przypadku gdy okaże się, że środki nadzwyczajne są niewystarczające, by zapobiec wprowadzaniu Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus) lub że nie były one przestrzegane, Komisja podejmuje bardziej rygorystyczne lub alternatywne środki w ramach procedury określonej w art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE

Artykuł  4 5

(skreślony)

Artykuł  5 6

Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi każdego roku.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji

David BYRNE

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji nr 2004/31/WE (Dz.U. L 85 z 23. 3.2004, str. 18).

(2) Dz.U. L 32 z 5.2.1994, s. 37.

ZAŁĄCZNIK  7

Nie naruszając przepisów mających zastosowanie do owoców wymienionych w pkt 16.1, 16.2, 16.3 i 16.5 sekcji I części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, stosuje się poniższe wymagania:

1. (skreślony).

2. Owocom cytrusowym innym niż Citrus aurantium L. pochodzącym z Brazylii towarzyszy świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, poświadczające urzędowo, iż:

a) owoce te pochodzą z obszaru uznanego za wolny od Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus), zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 18 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, i wymienionego na świadectwie;

lub

b) – od rozpoczęcia ostatniego cyklu wegetacyjnego, w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych symptomów występowania Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus), a podczas odpowiedniego urzędowego badania w żadnym z zebranych z miejsca uprawy owoców nie zaobserwowano symptomów występowania tego organizmu,

i

– miejsce produkcji, urządzeń do pakowania, eksporterzy oraz wszystkie inne podmioty rynkowe zaangażowane w przeładunek owoców są urzędowo zarejestrowane w tym celu.

3. Owoce cytrusowe objęte niniejszą decyzją mogą być wprowadzane na terytorium Wspólnoty wyłącznie pod warunkiem że w transporcie z miejsca ich uprawy do punktu eksportu do Wspólnoty towarzyszą im dokumenty wydane z upoważnienia i pod nadzorem Krajowej Organizacji Ochrony Roślin Brazylii, jako część systemu dokumentacji, o którym informacje dostępne są Komisji.

1 Tytuł:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

2 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

3 Art. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

4 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

5 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
6 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2007/347/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2013/67/UE z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.31.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024