uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 280 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota i Państwa Członkowskie postawiły sobie za cel przeciwdziałanie nadużyciom finansowym i wszelkiej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Wspólnoty. Należy wykorzystać wszystkie dostępne środki do osiągnięcia tego celu, utrzymując obecny podział i równowagę obowiązków między poziomem krajowym i wspólnotowym.
(2) Działania mające na celu zapewnienie lepszego informowania, przeprowadzania badań oraz zapewnienie szkolenia lub pomocy technicznej i naukowej w zwalczaniu nadużyć finansowych znacznie wspomogą ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(3) Dlatego działania w tej dziedzinie powinny być promowane, a organy zaangażowane w tę dziedzinę powinny być wspierane poprzez przyznawanie dotacji operacyjnych. Doświadczenie pokazało wartość zapewniania wsparcia na poziomie wspólnotowym w porównaniu z krajowymi działaniami promocyjnymi.
(4) Do 2003 r. wsparcie dla organów i działań było zapewnione poprzez kredyty linii A03600 i A03010 (konferencje, kongresy i spotkania w związku z działaniami stowarzyszeń prawników europejskich w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty) oraz linii B5-910 (ogólne środki zwalczania nadużyć finansowych) ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
(5) Artykuł 112 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) ustanawia ścisłe warunki pomocy finansowej dla środków określonych w instrumencie podstawowym, który już rozpoczęto.
(6) Konieczne jest więc przyjęcie tego instrumentu podstawowego, aby poprzez przyjęcie niniejszej decyzji ustanawiającej uporządkowany, szczególny i wielodyscyplinarny program działań wspólnotowych na konkretny okres wszystkie istniejące środki wsparcia były racjonalizowane i uzupełniane.
(7) Program powinien być otwarty dla wszystkich Państw Członkowskich oraz krajów sąsiadujących w związku ze znaczeniem zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony interesów finansowych Wspólnoty poza samymi Państwami Członkowskimi.
(8) Parlament Europejski, Rada i Komisja, przyjmując rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002, zobowiązały się do osiągnięcia celu związanego z zapewnieniem, że ten dokument podstawowy wchodzi w życie od początku roku obrachunkowego 2004.
(9) Środki wsparcia powinny również uwzględniać szczególne cechy charakterystyczne organów zaangażowanych w ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(10) Niniejsza decyzja ustanawia na cały okres trwania programu ramy finansowe tworzące główne odniesienie w rozumieniu pkt 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4), dla organów budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.
(11) Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie tymczasowe opracowane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) na temat wykonania tego programu oraz sprawozdanie końcowe na temat osiągnięcia celów wspomnianego programu.
(12) Niniejsza decyzja jest zgodna z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.
(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla dotacji przyznanych w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty na podstawie programów dotyczących wymiaru stosowania prawa,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 318 z 30.12.2003, str. 5.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 kwietnia 2004 r.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Sprostowanie w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.
(4) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(5) Albania, Bośnia i Hercegowina, Była Jugosławiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra i Serbia.
(6) Algieria, Armenia, Autonomia Palestyńska, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Maroko, Mołdawia, Syria, Tunezja i Ukraina.
(7) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.143.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 804/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program Herkules) |
| Data aktu: | 21/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |