Decyzja 804/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program Herkules)

DECYZJA NR 804/2004/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program Herkules)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 280 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota i Państwa Członkowskie postawiły sobie za cel przeciwdziałanie nadużyciom finansowym i wszelkiej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Wspólnoty. Należy wykorzystać wszystkie dostępne środki do osiągnięcia tego celu, utrzymując obecny podział i równowagę obowiązków między poziomem krajowym i wspólnotowym.

(2) Działania mające na celu zapewnienie lepszego informowania, przeprowadzania badań oraz zapewnienie szkolenia lub pomocy technicznej i naukowej w zwalczaniu nadużyć finansowych znacznie wspomogą ochronę interesów finansowych Wspólnoty.

(3) Dlatego działania w tej dziedzinie powinny być promowane, a organy zaangażowane w tę dziedzinę powinny być wspierane poprzez przyznawanie dotacji operacyjnych. Doświadczenie pokazało wartość zapewniania wsparcia na poziomie wspólnotowym w porównaniu z krajowymi działaniami promocyjnymi.

(4) Do 2003 r. wsparcie dla organów i działań było zapewnione poprzez kredyty linii A03600 i A03010 (konferencje, kongresy i spotkania w związku z działaniami stowarzyszeń prawników europejskich w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty) oraz linii B5-910 (ogólne środki zwalczania nadużyć finansowych) ogólnego budżetu Unii Europejskiej.

(5) Artykuł 112 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) ustanawia ścisłe warunki pomocy finansowej dla środków określonych w instrumencie podstawowym, który już rozpoczęto.

(6) Konieczne jest więc przyjęcie tego instrumentu podstawowego, aby poprzez przyjęcie niniejszej decyzji ustanawiającej uporządkowany, szczególny i wielodyscyplinarny program działań wspólnotowych na konkretny okres wszystkie istniejące środki wsparcia były racjonalizowane i uzupełniane.

(7) Program powinien być otwarty dla wszystkich Państw Członkowskich oraz krajów sąsiadujących w związku ze znaczeniem zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony interesów finansowych Wspólnoty poza samymi Państwami Członkowskimi.

(8) Parlament Europejski, Rada i Komisja, przyjmując rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002, zobowiązały się do osiągnięcia celu związanego z zapewnieniem, że ten dokument podstawowy wchodzi w życie od początku roku obrachunkowego 2004.

(9) Środki wsparcia powinny również uwzględniać szczególne cechy charakterystyczne organów zaangażowanych w ochronę interesów finansowych Wspólnoty.

(10) Niniejsza decyzja ustanawia na cały okres trwania programu ramy finansowe tworzące główne odniesienie w rozumieniu pkt 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4), dla organów budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.

(11) Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie tymczasowe opracowane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) na temat wykonania tego programu oraz sprawozdanie końcowe na temat osiągnięcia celów wspomnianego programu.

(12) Niniejsza decyzja jest zgodna z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.

(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla dotacji przyznanych w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty na podstawie programów dotyczących wymiaru stosowania prawa,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Cele programu

1.
Niniejsza decyzja ustanawia wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty. Program nosi nazwę program Herkules II (zwany dalej "programem").
2.
Program wspiera działania zgodnie z kryteriami ogólnymi określonymi w niniejszej decyzji. Koncentruje się on w szczególności na osiągnięciu następujących celów:

a) zacieśniania współpracy w wielu dziedzinach na szczeblu ponadnarodowym między organami państw członkowskich, Komisją a OLAF-em;

b) tworzenia sieci z udziałem państw członkowskich oraz krajów przystępujących i kandydujących - zgodnie z protokołem ustaleń - ułatwiających wymianę informacji, doświadczeń i najlepszych praktyk przy jednoczesnym poszanowaniu odrębnych tradycji każdego z państw członkowskich;

c) zapewnienia wsparcia technicznego i operacyjnego organom ścigania w państwach członkowskich w walce przeciwko przestępczości transgranicznej, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia dla organów celnych;

d) zapewnienia równowagi geograficznej bez wystawiania na ryzyko skuteczności operacyjnej poprzez włączenie, jeżeli jest to możliwe, wszystkich państw członkowskich oraz krajów przystępujących i kandydujących - zgodnie z protokołem ustaleń - do działań finansowanych w ramach programu;

e) zwielokrotnienia i wzmocnienia środków w najbardziej krytycznych obszarach, w szczególności takich jak przemyt papierosów i ich podrabianie.

Artykuł  1a 2

Działania

Program jest realizowany poprzez następujące działania w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty, w tym zwalczania przemytu i podrabiania papierosów oraz zapobiegania temu zjawisku:

a) pomoc techniczna dla organów krajowych poprzez:

i) udostępnianie specyficznej wiedzy, sprzętu i narzędzi technologii informatycznych (IT) ułatwiających współpracę ponadnarodową oraz współpracę z OLAF-em;

ii) wsparcie dla wspólnych operacji;

iii) intensywniejszą wymianę personalną;

b) szkolenia, seminaria i konferencje, których celem jest:

i) lepsze zrozumienie mechanizmów wspólnotowych i krajowych;

ii) wymiana doświadczeń pomiędzy organami państw członkowskich oraz krajów przystępujących i krajów kandydujących;

iii) koordynacja działań państw członkowskich, krajów przystępujących, krajów kandydujących oraz państw trzecich;

iv) upowszechnianie wiedzy, w szczególności operacyjnej;

v) wspieranie działalności naukowej na wysokim poziomie, w tym badań;

vi) poprawa współpracy pomiędzy przedstawicielami praktyki a kadrą naukową;

vii) podnoszenie świadomości przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości i innych środowisk prawniczych z myślą o ochronie interesów finansowych Wspólnoty;

c) wsparcie poprzez:

i) tworzenie i udostępnianie specyficznych baz danych i narzędzi IT ułatwiających dostęp do danych i ich analizę;

ii) intensywniejszą wymianę danych;

iii) tworzenie i udostępnianie narzędzi IT w celu prowadzenia dochodzeń, działań monitoringowych i wywiadowczych.

Artykuł  2 3

Finansowanie wspólnotowe

1.
Finansowanie wspólnotowe może przybrać następujące formy prawne, zgodnie z rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1605/2002:

a) dotacje;

b) zamówienia publiczne.

2.
Aby kwalifikować się do dotacji wspólnotowej zmierzającej do ochrony interesów finansowych Wspólnoty, beneficjenci dotacji muszą spełniać przepisy ustanowione w niniejszej decyzji. Działalność musi być zgodna z zasadami leżącymi u podstaw działań Wspólnoty w dziedzinie ochrony jej interesów finansowych i musi uwzględniać szczególne kryteria ustanowione w związanych z nimi zaproszeniach do składania wniosków, zgodnie z priorytetami określonymi w corocznym programie dotacji, określającym kryteria ogólne wymienione w niniejszej decyzji.
3.
Finansowanie wspólnotowe pokrywa, w ramach udzielania zamówień publicznych lub przyznawania dotacji, wydatki operacyjne związane z działaniami w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty.
4.
Działania prowadzone przez organy, które mogą otrzymać dotacje wspólnotowe (zamówienie publiczne lub dotacja) na podstawie programu, zawarte są w dziale działań skierowanych na wzmocnienie środków wspólnotowych w celu ochrony interesów finansowych i realizują cele stanowiące przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w tej dziedzinie lub cel, który jest częścią polityki Unii Europejskiej w tym obszarze.
Artykuł  2a 4

Organy kwalifikujące się do finansowania wspólnotowego

Następujące organy kwalifikują się do finansowania wspólnotowego w ramach programu:

a) wszystkie krajowe i regionalne organy administracyjne państwa członkowskiego lub kraju spoza Wspólnoty, określonego w art. 3, które wspierają wzmocnienie działań Wspólnoty w dziedzinie ochrony jej interesów finansowych;

b) wszystkie instytuty badawcze i oświatowe, które posiadają co najmniej od roku osobowość prawną, zostały założone i działają w państwie członkowskim lub w kraju spoza Wspólnoty, określonego w art. 3, oraz wspierają wzmocnienie działań Wspólnoty w dziedzinie ochrony jej interesów finansowych,

c) wszystkie organy o celu niezarobkowym, które posiadają co najmniej od roku osobowość prawną, zostały założone i działają w państwie członkowskim lub w kraju spoza Wspólnoty, określonym w art. 3, oraz wspierają wzmocnienie działań Wspólnoty w dziedzinie ochrony jej interesów finansowych.

Artykuł  2b 5

Wybór beneficjentów

Organy uprawnione zgodnie z art. 2a do otrzymania dotacji na działania są wybierane w następstwie zaproszenia do składania wniosków zgodnie z priorytetami określonymi w corocznym programie dotacji, który wyszczególnia kryteria ogólne, o których mowa w niniejszej decyzji. Dotacje przyznane na działanie objęte programem spełniają kryteria ogólne określone w niniejszej decyzji.

Artykuł  2c 6

Kryteria oceny wniosków o dotacje

Wnioski o dotację na działania oceniane są w świetle:

a) spójności proponowanego działania z celami programu;

b) komplementarności proponowanego działania z innymi wspieranymi działaniami;

c) wykonalności proponowanego działania, tj. rzeczywistej możliwości, że zostanie ono przeprowadzone przy użyciu proponowanych środków;

d) wskaźnika wydatków i korzyści proponowanego działania;

e) dodatkowej użyteczności proponowanego działania;

f) liczby odbiorców, do których skierowane jest proponowane działanie;

g) transnarodowych i wielodyscyplinarnych aspektów działania;

h) zakresu geograficznego proponowanego działania.

Artykuł  2d 7

Kwalifikowalność wydatków

Zgodnie z art. 2 ust. 4 jedynie wydatki wymagane do pomyślnego wykonania działania brane są pod uwagę przy obliczaniu wysokości dotacji.

Za kwalifikowalne uznawane są również wydatki związane z uczestnictwem przedstawicieli krajów bałkańskich biorących udział w procesie stabilizacji i stowarzyszenia krajów Europy Południowo-Wschodniej(5), Federacji Rosyjskiej, krajów objętych europejską polityką sąsiedztwa(6) oraz niektórych innych krajów, z którymi Wspólnota zawarła układ o wzajemnej pomocy w dziedzinie ceł.

Artykuł  3

Udział krajów spoza Wspólnoty

Wraz z beneficjentami i organami w Państwach Członkowskich, udział we wspólnotowym programie działań otwarty jest również dla tych w:

a) 8 krajach przystępujących;

b) państwach EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG;

c) 9 krajach kandydujących stowarzyszonych z Unią Europejską na warunkach ustalonych w układach o stowarzyszeniu lub protokołach dodatkowych do nich w sprawie udziału w programach wspólnotowych, które zostały lub mają zostać zawarte z tymi krajami;

Artykuł  4 10

Realizacja

Finansowanie wspólnotowe realizuje się zgodnie z rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1605/2002.

Artykuł  5

Przyznawanie dotacji

1.
Pomoc finansowa przyznana na działania nie może pokrywać wszystkich kwalifikujących się wydatków. Kwota dotacji na działanie przyznana na podstawie programu nie może przekraczać następujących wskaźników:

a) 50 % kwalifikujących się wydatków na wsparcie techniczne;

b) 11 80 % kwalifikowalnych wydatków na środki szkoleniowe wspierające wymianę wyspecjalizowanej kadry pracowniczej oraz przeprowadzanie seminariów i konferencji, pod warunkiem że beneficjentami tymi są beneficjenci określeni w art. 2a lit. a);

c) 12 90 % kwalifikowalnych wydatków na przeprowadzenie seminariów i konferencji itp., pod warunkiem że beneficjentami tymi są beneficjenci określeni w art. 2a lit. b) i c).

2. 13
(skreślony).
Artykuł  5a 14

Kontrole i audyty

1.
Beneficjent otrzymujący dotację zapewnia, w stosownych przypadkach, dokumenty uzupełniające znajdujące się w posiadaniu partnerów lub członków zostały udostępnione Komisji.
2.
Komisja może przeprowadzić audyt sposobu wykorzystania finansowania wspólnotowego bezpośrednio przez swoich pracowników lub z udziałem jakiegokolwiek innego, wybranego przez siebie wykwalifikowanego organu zewnętrznego. Taki audyt może być przeprowadzony podczas okresu obowiązywania umowy lub porozumienia i przez okres pięciu lat od daty końcowej płatności. Tam gdzie to właściwe, wyniki audytu mogą prowadzić do podjęcia przez Komisję decyzji o odzyskaniu środków.
3.
Pracownicy Komisji oraz inny upoważniony przez Komisję personel mają stosowne prawo dostępu do miejsc i pomieszczeń, gdzie prowadzone jest działanie, oraz do wszystkich informacji, w tym informacji w formacie elektronicznym, niezbędnych w celu przeprowadzenia audytów, o których mowa w ust. 2.
4.
Trybunał Obrachunkowy i OLAF korzystają z takich samych praw, w szczególności prawa dostępu, jak osoby, o których mowa w ust. 3.
5.
Ponadto w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami Komisja przeprowadza kontrole na miejscu i inspekcje na podstawie niniejszego programu zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(7). W koniecznych przypadkach dochodzenia są przeprowadzane przez OLAF i podlegają rozporządzeniu (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(8).
Artykuł  6

Przepisy finansowe

1. 15
Obowiązywanie programu zostaje przedłużone od dnia 1 stycznia 2007 r. i kończy się dnia 31 grudnia 2013 r.
2. 16
Kopertę finansową dla realizacji niniejszego programu na lata 2007-2013 ustala się na 98.525.000 EUR.
3.
Wartość przyznanych rocznych środków jest zatwierdzana przez władzę budżetową w ramach limitów perspektywy finansowej.
Artykuł  7 17

Monitorowanie i ocena

Komisja (OLAF) informuje co roku Parlament Europejski i Radę o wynikach programu. Informacje te obejmują również spójność i komplementarność z innymi programami i działaniami na poziomie Unii Europejskiej.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zostaje przeprowadzona niezależna kontrola realizacji programu, w tym również jego efektywności i stopnia osiągnięcia zamierzonych celów.

Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja (OLAF) przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat osiągnięcia celów niniejszego programu.

Artykuł  7a 18

Zarządzanie programem

Na podstawie analizy kosztów i wyników Komisja może zaangażować ekspertów oraz skorzystać z wszelkich innych form pomocy technicznej i administracyjnej, które nie obejmują zadań organów publicznych zleconych na podstawie umów o świadczenie usług ad hoc. Może również finansować badania oraz organizować spotkania ekspertów w celu ułatwienia realizacji programu, a także podejmować działania informacyjne, wydawnicze i upowszechniające bezpośrednio związane z realizacją celów programu.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 318 z 30.12.2003, str. 5.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 kwietnia 2004 r.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Sprostowanie w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.

(4) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).

(5) Albania, Bośnia i Hercegowina, Była Jugosławiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra i Serbia.

(6) Algieria, Armenia, Autonomia Palestyńska, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Maroko, Mołdawia, Syria, Tunezja i Ukraina.

(7) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  19

(skreślony)

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
2 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
4 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
5 Art. 2b dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
6 Art. 2c dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
7 Art. 2d dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
8 Art. 3 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
9 Art. 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
10 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
11 Art. 5 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. a) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
12 Art. 5 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
13 Art. 5 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 7 lit. c) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
14 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
15 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
16 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b) decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
17 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
18 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 11 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.
19 Załącznik skreślony przez art. 1 pkt 12 decyzji nr 878/2007/WE z dnia 23 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.193.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2007 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.143.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 804/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program Herkules)
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004