Decyzja 2004/363/WE dotycząca środków ochronnych w odniesieniu do influenzy drobiu o wysokiej zaraźliwości w Stanach Zjednoczonych Ameryki

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
dotycząca środków ochronnych w odniesieniu do influenzy drobiu o wysokiej zaraźliwości w Stanach Zjednoczonych Ameryki

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1310)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/363/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 18 ust. 6 i 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(2), w szczególności jej art. 22 ust. 1 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Influenza drobiu jest wysoce zaraźliwą chorobą wirusową drobiu i ptaków, która może szybko przybrać rozmiary epizotyczne mogące stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacznie zmniejszyć rentowność hodowli drobiu.

(2) Istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy może zostać wprowadzony poprzez handel międzynarodowy żywym drobiem i produktami drobiowymi.

(3) 23 lutego 2004 r. Stany Zjednoczone Ameryki potwierdziły powstanie ogniska influenzy drobiu o wysokiej zaraźliwości w stadzie drobiu w stanie Teksas (hrabstwo Gonzales), którego wykrycie potwierdzono podczas nadzoru przeprowadzonego 17 lutego 2004 r.

(4) Wykryty szczep wirusa influenzy drobiu jest podtypem H5N2 i dlatego różni się od szczepu obecnie powodującego epidemie w Azji. Obecna wiedza sugeruje, że ryzyko dla zdrowia publicznego w przypadku tego podtypu jest mniejsze od ryzyka, które stanowi szczep rozprzestrzeniający się w Azji, tj. podtyp wirusa H5N1.

(5) Jednakże z uwagi na ryzyko dla zdrowia zwierząt związane z wprowadzeniem choroby do Wspólnoty, przywóz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego oraz jaj wylęgowych tych gatunków i świeżego mięsa drobiowego, z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, wyrobów i produktów mięsnych składających się lub zawierających mięso tych gatunków, otrzymane z ptaków poddanych ubojowi po 27 stycznia 2004 r., oraz przywóz jaj przeznaczonych do spożycia przez ludzi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki zawieszono 25 lutego 2004 r. na mocy decyzji Komisji 2004/187/WE(3), 2004/256/WE(4) oraz 2004/274/WE(5) z dnia 23 marca 2004 r.

(6) Zgodnie z decyzją Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(6), decyzją Komisji 96/482/WE z dnia 12 lipca 1996 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu drobiu i jaj wylęgowych innych gatunków niż ptaki bezgrzebieniowe i ich jaj pochodzących z państw trzecich z uwzględnieniem środków zdrowotnych stosowanych po ich przywozie(7), decyzją Komisji 2000/585/WE ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt łownych, mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka i mięsa króliczego z państw trzecich oraz uchylająca decyzje Komisji 97/217/WE, 97/218/WE, 97/219/WE i 97/220/WE(8), decyzją Komisji 2000/609/WE z dnia 29 września 2000 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych(9), oraz decyzją Komisji 2001/751/WE z dnia 16 października 2001 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych z państw trzecich, w tym środki zdrowotne stosowane po ich przywozie, zmieniającą decyzję Komisji 95/233/WE ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz drobiu i jaj wylęgowych oraz zmieniającą decyzję Komisji 96/659/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do kongijsko - krymskiej gorączki krwotocznej(10), odpowiednio wymaga się, aby przed wywozem żywego drobiu i jaj wylęgowych, żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych, świeżego mięsa drobiowego i świeżego mięsa z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, władze weterynaryjne Stanów Zjednoczonych Ameryki wydały gwarancje zdrowotne stwierdzające, że w Stanach Zjednoczonych Ameryki nie występuje influenza drobiu. Zatem, władze weterynaryjne Stanów Zjednoczonych Ameryki zawieszają wszystkie zaświadczenia wydane po wybuchu epidemii.

(7) Świadectwa weterynaryjne dotyczące wyrobów i produktów mięsnych składających się z, lub zawierających mięso drobiowe ustanowiono w decyzji Komisji 97/221/WE z dnia 28 lutego 1997 r. ustanawiającej warunki zdrowotne zwierząt i wzór świadectw weterynaryjnych w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z państw trzecich i uchylającej decyzję 91/449/EWG(11) i decyzji Komisji 2000/572/WE z dnia 8 września 2000 r. ustanawiającej warunki dotyczące zdrowia zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa mielonego i wyrobów mięsnych z państw trzecich oraz uchylającej decyzję 97/29/WE(12), a także dokonującej odniesień do wymogów zdrowotnych zwierząt podanych w decyzji 94/984/WE ustanawiającej warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich.

(8) Decyzja Komisji 97/222/WE(13) ustanawia wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz produktów mięsnych oraz ustala reżimy poddawania ich przetwarzaniu w celu zapobieżenia ryzyku rozprzestrzeniania się choroby przez takie produkty. Metody przetwarzania, które należy zastosować do produktu zależy od statusu zdrowotnego kraju pochodzenia w odniesieniu do gatunków, z których pozyskuje się mięso; w celu uniknięcia zbędnego obciążenia handlu, nadal powinno się dopuszczać przetwarzanie produktów drobiowych przywiezionych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w temperaturze co najmniej 70 °C.

(9) Środki kontroli sanitarnej stosowane w odniesieniu do surowców do produkcji pasz zwierzęcych oraz produktów farmaceutycznych lub technicznych umożliwiają wyłączenie z zakresu niniejszej decyzji kontrolowanego przywozu takich produktów.

(10) Stany Zjednoczone Ameryki podpisały ze Wspólnotą Europejską Umowę w sprawie sanitarnych środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w handlu żywymi zwierzętami i produktami zwierzęcymi(14).

(11) Stany Zjednoczone Ameryki przekazały kilka informacji dodatkowych dotyczących sytuacji chorobowej oraz środków kontroli podejmowanych w tym względzie celem wprowadzenia przez Wspólnotę środków regionalizacji zgodnie z postanowieniami Umowy Weterynaryjnej; jednakże obecnie dostępne informacje zezwalają na ograniczenie środków ochronnych wyłącznie do obszaru stanu Teksas.

(12) Uchyla się decyzję 2004/274/WE.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki wyłącznie żywego drobiu i jaj wylęgowych, żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych, świeżego mięsa drobiowego, świeżego mięsa z ptaków bezgrzebieniowych lub dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, produktów i wyrobów mięsnych zawierających, lub składających się z mięsa dowolnego z wymienionych gatunków oraz jaj przeznaczonych do spożycia przez ludzi, jeżeli pochodzą lub zostały przywiezione z regionu Stanów Zjednoczonych Ameryki podanego w Załączniku.
2.
Zawiesza się przywóz produktów określonych w ust. 1 pochodzących lub przywiezionych z pozostałych części Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Artykuł  2

Na zasadzie odstępstwa od art. 1 ust. 2, Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz:

a) produktów mięsnych składających się z, lub zawierających mięso drobiowe, z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, w przypadku gdy mięso tych gatunków poddano jednej z form przetwarzania podanych w pkt B, C lub D części IV Załącznika do decyzji 97/222/WE;

b) świeżego mięsa drobiowego, świeżego mięsa z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, produktów i przetworów zwierzęcych składających się z, lub zawierających mięso tych gatunków pod warunkiem że mięso pozyskano z ptaków poddanych ubojowi przed 27 stycznia 2004 r.

Artykuł  3
1.
W świadectwach weterynaryjnych towarzyszących przesyłkom, przewidzianych na mocy:

a) decyzji 94/984/WE, w odniesieniu do świeżego mięsa drobiowego pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

b) decyzji 94/482/WE, w odniesieniu do drobiu żywego lub jaj wylęgowych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

c) decyzji 97/221/WE, w odniesieniu do produktów mięsnych składających się z, lub zawierających mięso drobiowe, z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

d) decyzji 2000/572/WE, w odniesieniu do wyrobów mięsnych składających się z, lub zawierających mięso drobiowe, z ptaków bezgrzebieniowych lub z dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

e) decyzji 2000/585/WE, w odniesieniu do świeżego mięsa dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

f) decyzji 2000/609/WE, w odniesieniu do świeżego mięsa z ptaków bezgrzebieniowych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

g) decyzji 2001/751/WE, w odniesieniu do żywych ptaków bezgrzebieniowych lub ich jaj wylęgowych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki;

umieszcza się następujące wyrażenia właściwe dla danych gatunków i produktów:

a) "świeże mięso drobiowe, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

b) "drób żywy lub jaja wylęgowe, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

c) "produkty mięsne, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

d) "przetwory mięsne, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

e) "świeże mięso z ptactwa utrzymywanego przez człowieka i ptactwa łownego (niepotrzebne skreślić), zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

f) "świeże mięso z ptaków bezgrzebieniowych, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE";

g) "żywe ptaki bezgrzebieniowe lub ich jaja wylęgowe, zgodnie z decyzją Komisji 2004/363/WE".

2.
Państwa Członkowskie dokonują weryfikacji świadectw zdrowotnych dla tych zwierząt opatrzonych kodem regionu "US-1" i potwierdzających, iż wymienione gatunki są one wolne od influenzy drobiu.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie zmieniają środki stosowane do przywozu tak, aby były one zgodne z niniejszą decyzją i niezwłocznie właściwie ogłaszają przyjęte środki.

Państwa Członkowskie niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja podlega przeglądowi w świetle rozwoju influenzy drobiu w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Artykuł  6

Decyzja 2004/274/WE zostaje uchylona.

Artykuł  7

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 23 sierpnia 2004 r.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56, ostatnio zmieniona dyrektywą 96/43/WE (Dz.U. L 162, 1.7.1996, str. 1).

(2) Dz.U. L 24 z 31.1.1998, str. 9.

(3) Dz.U. L 57 z 25.2.2004, str. 35.

(4) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, str. 31.

(5) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 27.

(6) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/118/WE (Dz.U. L 36 z 7.2.2004, str. 34)

(7) Dz.U. L 196 z 7.8.1996, str. 13. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/118/WE.

(8) Dz.U. L 251 z 6.10.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/245/WE, (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 62).

(9) Dz.U. L 258 z 12.10.2000, str. 49. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/118/WE.

(10) Dz.U. L 281 z 25.10.2001, str. 24. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/118/WE.

(11) Dz.U. L 89 z 4.4.1997, str. 32.

(12) Dz.U. L 240 z 23.9.2000, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/212/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, str. 11).

(13) Dz.U. L 98 z 4.4.1997, str. 39. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/826/WE (Dz.U. L 311 z 27.11.2003, str. 29).

(14)Decyzja Rady 98/258/WE (Dz.U. L 118 z 21.4.1998, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

US-1:

Terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, z wyjątkiem stanu Teksas.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024