Rozporządzenie 634/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 i rozporządzenia (WE) nr 2111/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 634/2004
z dnia 5 kwietnia 2004 r.
ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 i rozporządzenia (WE) nr 2111/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej, w szczególności jego art. 41 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy przyjąć środki przejściowe w celu umożliwienia producentom i przetwórcom w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji (dalej zwanym "nowymi Państwami Członkowskimi") korzystania z przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(1).

(2) Mechanizm badania zgodności ze wspólnotowymi i krajowymi progami przetworzenia, przewidziany w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 oraz w art. 37 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2111/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(2) nie ma zastosowania bezpośrednio do nowych Państw Członkowskich. Dlatego należy ustanowić środki przejściowe w celu jego stosowania. W pierwszym roku gospodarczym jego stosowania, dla którego nie ma danych do obliczeń, pomoc powinna być wypłacona w całości. Jednakże jako środek ostrożnościowy, należy pomniejszyć pomoc o pewną sumę, która będzie zwracana, jeśli nie nastąpi przekroczenie na koniec roku gospodarczego. Dla następnych lat gospodarczych należy przygotować przepisy w celu stopniowego wprowadzania systemu badania zgodności z progiem.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Kwota pomocy określona w odniesieniu do roku gospodarczego 2004/2005 wyłącznie dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (dalej zwanych "nowymi Państwami Członkowskimi") w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 i wskazana w tabelach 1, 2 i 3 załącznika I do tego rozporządzenia ustalona jest zgodnie z tabelami, odpowiednio, 1, 2 i 3 Załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1.
Gdy badanie zgodności z progiem przetworzenia, w celu ustalenia pomocy na rok gospodarczy 2005/2006, wykaże, że próg wspólnotowy nie został przekroczony, dodatkowa kwota równa 25 % pomocy przewidzianej w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 jest wypłacana we wszystkich nowych Państwach Członkowskich po zakończeniu roku gospodarczego 2004/2005.
2.
Gdy badanie zgodności z progiem przetworzenia, w celu ustalenia pomocy na rok gospodarczy 2005/2006, wykaże, że próg wspólnotowy został przekroczony, w tych nowych Państwach Członkowskich, w których próg nie został przekroczony lub w których próg został przekroczony mniej niż 25 %, wypłacana jest dodatkowa kwota po zakończeniu roku gospodarczego 2004/2005.

Dodatkowa kwota określona w akapicie pierwszym oparta jest na kwocie, o którą krajowy próg został przekroczony, maksymalnie do 25 % pomocy ustanowionej w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2202/96.

Artykuł  3

Podczas badania zgodności z krajowymi progami przetworzenia dla pomarańczy, cytryn, i grejpfrutów oraz wspólnie dla mandarynek, klementynek i mandarynek "Satsuma" w nowych Państwach Członkowskich, obliczenia dokonuje się w oparciu o:

a) w roku gospodarczym 2005/2006, porównanie krajowego progu przetworzenia z ilością przetworzoną z pomocą uzyskaną w trakcie roku gospodarczego lub okresu równoważnego poprzedzającego ten rok gospodarczy;

b) w roku gospodarczym 2006/2007, porównanie krajowego progu przetworzenia ze średnią ilością przetworzoną z pomocą uzyskaną w trakcie dwóch lat gospodarczych lub okresów równoważnych poprzedzających ten rok gospodarczy.

Kwota otrzymana podczas badania zgodności z krajowymi progami dla każdego z odnośnych produktów jest dodana do kwot dla wszystkich pozostałych Państw Członkowskich w celu badania zgodności z progami wspólnotowymi.

Artykuł  3a 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 13 rozporządzenia (WE) nr 2111/2003, na rok gospodarczy 2004/2005 i wyłącznie w odniesieniu do nowych Państw Członkowskich, organizacje producentów, które zamierzają uczestniczyć w systemie pomocy, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2202/96, informują o tym właściwe organy Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się ich siedziba zarządu, nie później niż 120 dni po ich uznaniu lub przyznaniu wstępnego uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 2200/96(3), a w każdym razie nie później niż dnia 21 stycznia 2005 r.

Artykuł  3b 2

Na zasadzie odstępstwa od art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2003, na rok gospodarczy 2004/2005 i wyłącznie w odniesieniu do nowych Państw Członkowskich umowy krótkoterminowe, obejmujące co najmniej osiem pełnych następujących po sobie miesięcy, powinny być zawierane nie później niż dnia 1 lutego 2005 r.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem i z zastrzeżeniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9).

(2) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 5.

(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Kwoty pomocy przewidziane w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 na rok gospodarczy 2004/2005 wyłącznie dla nowych Państw Członkowskich

TABELA 1
(EUR/100 kg)
Rok gospodarczy 2004/2005
Cytryny 6,82
Grejpfruty 6,82
Pomarańcze 7,35
Mandarynki 6,82
Klementynki 6,82
Mandarynki "Satsuma" 6,82

TABELA 2

(EUR/100 kg)
Rok gospodarczy 2004/2005
Cytryny 7,85
Grejpfruty 7,85
Pomarańcze 8,45
Mandarynki 7,85
Klementynki 7,85
Mandarynki "Satsuma" 7,85

TABELA 3

(EUR/100 kg)
Rok gospodarczy 2004/2005
Cytryny 6,14
Grejpfruty 6,14
Pomarańcze 6,61
Mandarynki 6,14
Klementynki 6,14
Mandarynki "Satsuma" 6,14
1 Art. 3a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2112/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
2 Art. 3b dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2112/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.100.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 634/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 i rozporządzenia (WE) nr 2111/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej
Data aktu: 05/04/2004
Data ogłoszenia: 06/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004