Rozporządzenie 2331/2003 w sprawie wykonania art. 12 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 wprowadzającego plan ogólnych preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. oraz zmieniające to rozporządzenie

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2331/2003
z dnia 23 grudnia 2003 r.
w sprawie wykonania art. 12 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 wprowadzającego plan ogólnych preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. oraz zmieniające to rozporządzenie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2501/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. wprowadzające plan ogólnych preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r.(1), w szczególności jego art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Preferencje taryfowe określone w art. 7 i 10 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 powinny zostać zniesione w przypadku produktów pochodzących z kraju beneficjenta, należących do sektora, który w ciągu trzech kolejnych lat spełniał jedno z kryteriów ustanowionych w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia.

(2) Preferencje taryfowe zniesione w ramach wcześniejszych planów i na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 815/2003(2) powinny zostać ponownie ustanowione w odniesieniu do sektora, który w ciągu trzech kolejnych lat nie spełniał kryteriów określonych w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001.

(3) Warunek podany w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001, zgodnie z którym nie stosuje się ustępów 1 i 2 art. 12 wobec tych krajów beneficjentów, których eksport do Wspólnoty nie przekracza progu określonego w tym warunku, został spełniony przez Argentynę, Iran i Urugwaj.

(4) Preferencje taryfowe zniesione w ramach wcześniejszych planów i na mocy rozporządzenia (WE) nr 815/2003 powinny zostać ponownie ustanowione w odniesieniu do sektorów wszystkich krajów beneficjentów, których eksport do Wspólnoty nie przekracza progu określonego w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001.

(5) Najbardziej aktualne i kompletne statystyki, na podstawie których zostaną określone sektory spełniające warunki określone w rozporządzeniu (WE) nr 2501/2001, to statystyki za lata 1999-2001.

(6) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 należy zmienić w celu ukazania zmian w zakresie zniesienia lub ponownego ustanowienia preferencji taryfowych przewidzianych w art. 7 i 10.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Ogólnych Preferencji Taryfowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Preferencje taryfowe przewidziane w art. 7 i 10 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 znosi się zgodnie z art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do produktów pochodzących z krajów beneficjentów wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, wchodzących w zakres sektorów określonych w tym załączniku dla każdego kraju, którego to dotyczy.
2.
Preferencje taryfowe przewidziane w art. 7 i 10 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 ustanawia się ponownie zgodnie z art. 12 ust. 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do produktów pochodzących z krajów beneficjentów wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, wchodzących w zakres sektorów określonych w tym załączniku dla każdego kraju, którego to dotyczy.
3.
Preferencje taryfowe zniesione w ramach wcześniejszych planów i na mocy rozporządzenia (WE) nr 815/2003, powinny zostać ponownie ustanowione zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 w odniesieniu do wszystkich krajów beneficjentów wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 zastępuje się tekstem podanym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 346 z 31.12.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2211/2003 (Dz.U. L 332 z 19.12.2003 r., str. 1).

(2) Dz.U. L 116 z 13.5.2003 r., str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Sektory, w odniesieniu do których znosi się preferencje taryfowe

Kod kraju Kraj beneficjent Sektor Wyszczególnienie
BR Brazylia XXXIV Pozostałe metale nieszlachetne i artykuły z metali nieszlachetnych
CN Chińska Republika Ludowa XXV Biżuteria i metale szlachetne
MX Meksyk XXXI Pojazdy samochodowe
PK Pakistan XXII Odzież
RU Federacja Rosyjska XXXIV Pozostałe metale nieszlachetne i artykuły z metali nieszlachetnych
TH Tajlandia XXIV Szkło i ceramika

ZAŁĄCZNIK  II

- Sektory, w odniesieniu do których ponownie ustanawia się preferencje taryfowe w wyniku zastosowania art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001
Kod kraju Kraj beneficjent Sektor Wyszczególnienie
BR Brazylia XXIII Obuwie
IN Indie XVII Skóra wyprawiona i surowa
ΤΗ Tajlandia XVIII Wyroby skórzane i futrzarskie

- Kraje, w odniesieniu do których wszystkie wcześniej zniesione preferencje taryfowe ustanawia się ponownie, zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001

Argentyna

Brunei Darussalam

Białoruś

Chile

Kolumbia

Kostaryka

Iran

Kuwejt

Makao

Mauritius

Filipiny

Ukraina

Urugwaj

ZAŁĄCZNIK  III

Kraj beneficjent bez wskaźnika rozwoju.Kraje beneficjenci i terytoria objęte wspólnotowym planem ogólnych preferencji taryfowych

Kolumna A: Kod zgodny z nomenklaturą krajów i terytoriów statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty

Kolumna B: Nazwa kraju

Kolumna C: Sektory nie włączone do ogólnych ustaleń dotyczących odpowiedniego kraju beneficjenta (art. 7 ust. 7)

Kolumna D: Sektory, w odniesieniu do których zniesiono preferencje taryfowe w odniesieniu do kraju beneficjenta, którego dotyczą (art. 7 ust. 8 i art. 10 ust. 3)

Kolumna E: Kraje objęte specjalnymi ustaleniami motywującymi ochronę prawa pracy (tytuł III, sekcja 1)

Kolumna F: Sektory włączone do zakresu tych ustaleń w odniesieniu do kraju beneficjenta, którego dotyczą (art. 8 ust. 1 i 2)

Kolumna G: Kraje objęte specjalnymi ustaleniami motywującymi ochronę środowiska naturalnego (tytuł III sekcja 2)

Kolumna H: Kraje objęte szczególnymi ustaleniami dla najmniej rozwiniętych krajów (art. 9)

Kolumna I: Kraje objęte szczególnymi ustaleniami w celu zwalczania produkcji i handlu narkotykami (tytuł IV)

A Β C D E F G H Ι
AE Zjednoczone Emiraty Arabskie
AF Afganistan X
AG Antigua i Barbuda
AI Anguilla
AM Armenia II, XXVI
AN Antyle Niderlandzkie
AO Angola X
AQ Antarktyka
AR Argentyna
AS Samoa Amerykańskie
AW Aruba
AZ Azerbejdżan II, XXVI
BB Barbados
BD Bangladesz X
BF Burkina Faso X
BH Bahrajn
BI Burundi X
BJ Benin X
BM Bermudy
BN Brunei Darussalam(1) XXV
BO Boliwia X
BR Brazylia I, VI, IX, XI, XII, XVII, XIX, XX, XXIII, XXVI
BS Bahamy
BT Bhutan X
BV Wyspa Bouveta
BW Botswana
BY Białoruś II, XXVI XV
BZ Belize
CC Wyspy Kokosowe (lub Wyspy Keelinga)
CD Demokratyczna Republika Konga X
CF Republika Środkowoafrykańska X
CG Kongo
CI Wybrzeże Kości Słoniowej
CK Wyspy Cooka
CL Chile V
CM Kamerun
CN Chińska Republika Ludowa XXVI(2) III, IV, VIII, XIV, XVI, XVIII, XX, XXII, XXIII, XXIV, XXVII, XXVIII, XXIX, XXXII, XXXIII
CO Kolumbia V X
CR Kostaryka V X
CU Kuba
CV Republika Zielonego Przylądka X
CX Wyspy Bożego Narodzenia
CY Cypr
DJ Dżibuti X
DEM Dominika
DO Republika Dominikany
DZ Algieria
EC Ekwador X
EG Egipt
ER Erytrea X
ET Etiopia X
FJ Fidżi
FK Falklandy
FM Sfederowane Stany Mikronezji
GA Gabon
GD Grenada
GE Gruzja II, XXVI
GH Ghana
GI Gibraltar
GL Grenlandia II
GM Gambia X
GN Gwinea X
GQ Gwinea Równikowa X
GS Południowa Gruzja i Wyspy Sandwich Południowe
GT Gwatemala X
GU Guam
GW Gwinea Bissau X
GY Gujana
HM Wyspa Heard i Wyspy McDonalda
HN Honduras X
HT Haiti X
ID Indonezja X, XIX, XXIII
IN Indie XVIII, XXI
IO Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego
IQ Irak
IR Iran (Islamska Republika Iranu)
JM Jamajka
JO Jordania
KE Kenia
KG Kirgistan II, XXVI
KH Kambodża X
KI Kiribati X
KM Komory X
KN St Kitts i Nevis
KW Kuwejt
KY Kajmany
KZ Kazachstan II, XXVI
LA Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna X
LB Liban
LC St Lucia
LK Sri Lanka
LR Liberia X
LS Lesotho X
LY Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna(1) XIII
MA Maroko XV
MD Mołdawia (Republika Mołdowy) II, XXVI X Wszystkie z wyjątkiem II i XXVI
MG Madagaskar X
MH Wyspy Marshalla
ML Mali X
MM Myanmar X
MN Mongolia
MO Makao
MP Północne Wyspy Mariana
MR Mauretania X
MS Montserrat
MU Mauritius
MV Malediwy X
MW Malawi X
MX Meksyk XI, XIV, XXIV, XXVI, XXXI
MY Malezja X, XVI, XIX, XXIX
MZ Mozambik X
NA Namibia
NC Nowa Kaledonia
NE Niger X
NF Wyspa Norfolk
NG Nigeria
NI Nikaragua X
NP Nepal X
NR Nauru
NU Wyspa Niue
OM Oman
PA Panama X
ΡΕ Peru X
PF Polinezja Francuska
PG Papua Nowa Gwinea
PH Filipiny
PK Pakistan XVII, XVIII, XXI, XXII X
PM St Pierre i Miquelon
PN Pitcairn
PW Palau
PY Paragwaj
QA Katar
RU Federacja Rosyjska II, XXVI XIII, XV, XXXIV
RW Rwanda X
SA Arabia Saudyjska XIII
SB Wyspy Salomona X
SC Seszele
SD Sudan X
SH Wyspa Św. Heleny
SL Sierra Leone X
SN Senegal X
SO Somalia X
SR Surinam
ST Wyspy Świętego Tomasza i Książęca X
SV Salwador X
SY Syryjska Republika Arabska
SZ Suazi
TC Wyspy Turks i Caicos
TD Czad X
TF Południowe francuskie terytoria zależne
TG Togo X
ΤΗ Tajlandia II, XI, XVI, XXIII, XXIV, XXV, XXIX
TJ Tadżykistan II, XXVI
TK Wyspy Tokelau
TM Turkmenistan II, XXVI
TN Tunezja XV, XXII
TO Tonga
TP Timor Wschodni
TT Trynidad i Tobago
TV Tuvalu X
TZ Tanzania (Zjednoczona Republika Tanzanii) X
UA Ukraina II, XXVI
UG Uganda X
UM Odległe Mniejsze Wyspy Stanów Zjednoczonych
UY Urugwaj I
UZ Uzbekistan II, XXVI
VC St Vincent i Grenadyny Północne
VE Wenezuela X
VG Wyspy Dziewicze (Brytyjskie)
VI Wyspy Dziewicze (USA)
VN Wietnam
VU Vanuatu X
WF Wallis i Futuna
WS Samoa X
YE Jemen X
YT Majotta
ZA Republika Południowej Afryki XXVI
ZM Zambia X
ZW Zimbabwe
(1) Kraj beneficjent bez wskaźnika rozwoju.
(2) Tylko produkty z sektora XXVI, podkreślone w załączniku III, pozostają nieobjęte w odniesieniu do Chińskiej

Republiki Ludowej, na podstawie art. 7 ust. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.346.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2331/2003 w sprawie wykonania art. 12 rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 wprowadzającego plan ogólnych preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. oraz zmieniające to rozporządzenie
Data aktu: 23/12/2003
Data ogłoszenia: 31/12/2003
Data wejścia w życie: 01/01/2005