Dania i Grenlandia-Wspólnota Europejska. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące tymczasowego stosowania postanowień Protokołu zmieniającego czwarty Protokół ustanawiający warunki połowów przewidzianych w Umowie w sprawie rybołówstwa zawartej między Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a Rządem Danii oraz Rządem Lokalnym Grenlandii, z drugiej strony, przez okres od dnia 1 stycznia 2004 roku do dnia 31 grudnia 2006 roku. Bruksela.2003.12.22.

POROZUMIENIE W FORMIE WYMIANY LISTÓW
dotyczące tymczasowego stosowania postanowień Protokołu zmieniającego czwarty Protokół ustanawiający warunki połowów przewidzianych w Umowie w sprawie rybołówstwa zawartej między Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a Rządem Danii oraz Rządem Lokalnym Grenlandii z drugiej strony, przez okres od dnia 1 stycznia 2004 roku do dnia 31 grudnia 2006 roku

A. List Rządu Danii i Rządu Lokalnego Grenlandii

Szanowny Panie,

W odniesieniu do Protokołu, parafowanego dnia 25 czerwca 2001 roku, określającego wielkości dopuszczalne połowów i wkład finansowy na okres od dnia 1 stycznia 2001 roku do dnia 31 grudnia 2006 roku, oraz w odniesieniu do posiedzenia Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniach 16-18 czerwca 2003 roku, mam zaszczyt poinformować Pana, że Rząd Lokalny Grenlandii jest gotowy do stosowania zmian Protokołu dotyczącego postanowień w sprawie połowów naukowo - badawczych, jak określono w załączonym Protokole, na zasadzie tymczasowości, z mocą od dnia 1 lipca 2003 roku, do czasu jego wejścia w życie, pod warunkiem że Wspólnota Europejska jest gotowa zrobić to samo.

W celu wykonania postanowień dotyczących połowów naukowo-badawczych, władze Grenlandii przekażą Komisji Europejskiej wszelkie dostępne naukowe informacje i dane (podział na strefy, uwagi itd.) przed dniem 17 lipca 2003 roku. Przed dniem 31 lipca 2003 roku władze Grenlandii podejmą decyzję w sprawie przyznania licencji i związanych z tym warunków. Warunki techniczne określone w załączniku V do Protokołu mogą zostać zmienione w drodze porozumienia administracyjnego między Stronami.

Grenlandia przeprowadza reformę strukturalną sektora rybołówstwa, a Wspólnota Europejska zapewni program wsparcia budżetowego, zgodnie z postanowieniami artykułu 11 ustęp 6 załączonego Protokołu i opisanymi w "Szczegółowych zasadach wykonania dotyczących wsparcia budżetowego w zakresie polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa w Grenlandii" załączonych do niniejszej wymiany listów.

Zmiany czwartego Protokołu uwzględniają wytyczne przewidziane w komunikacie Komisji skierowanym do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie zintegrowanych ram w odniesieniu do umów o partnerstwie w obszarze rybołówstwo z państwami trzecimi (COM(2002) 637 final).

Będę zobowiązany, jeśli potwierdzi Pan zgodę Wspólnoty Europejskiej na takie tymczasowe stosowanie.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rządu Danii i Rządu

Lokalnego Grenlandii

(podpis pominięto)

B. List Wspólnoty Europejskiej

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu z datą dzisiejszą o następującej treści:

"W odniesieniu do Protokołu, parafowanego dnia 25 czerwca 2001 roku, określającego wielkości dopuszczalne połowów i wkład finansowy na okres od dnia 1 stycznia 2001 roku do dnia 31 grudnia 2006 roku, oraz w odniesieniu do posiedzenia Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniach 16-18 czerwca 2003 roku, mam zaszczyt poinformować Pana, że Rząd Lokalny Grenlandii jest gotowy do stosowania zmian Protokołu dotyczącego postanowień w sprawie połowów naukowo - badawczych, jak określono w załączonym Protokole, na zasadzie tymczasowości, z mocą od dnia 1 lipca 2003 roku, do czasu jego wejścia w życie, pod warunkiem że Wspólnota Europejska jest gotowa zrobić to samo.

W celu wykonania postanowień dotyczących połowów naukowo - badawczych, władze Grenlandii przekażą Komisji Europejskiej wszelkie dostępne naukowe informacje i dane (podział na strefy, uwagi itd.) przed dniem 17 lipca 2003 roku. Przed dniem 31 lipca 2003 roku władze Grenlandii podejmą decyzję w sprawie przyznania licencji i związanych z tym warunków. Warunki techniczne określone w załączniku V do Protokołu mogą zostać zmienione w drodze porozumienia administracyjnego między Stronami.

Grenlandia przeprowadza reformę strukturalną sektora rybołówstwa, a Wspólnota Europejska zapewni program wsparcia budżetowego, zgodnie z postanowieniami artykułu 11 ustęp 6 załączonego Protokołu i opisanymi w »Szczegółowych zasadach wykonania dotyczących wsparcia budżetowego w zakresie polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa w Grenlandii« załączonych do niniejszej wymiany listów.

Zmiany czwartego Protokołu uwzględniają wytyczne przewidziane w komunikacie Komisji skierowanym do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie zintegrowanych ram w odniesieniu do umów o partnerstwie w obszarze rybołówstwo z państwami trzecimi (COM(2002) 637 final).

Będę zobowiązany, jeśli potwierdzi Pan zgodę Wspólnoty Europejskiej na takie tymczasowe stosowanie."

Mam zaszczyt potwierdzić zgodę Wspólnoty Europejskiej na takie tymczasowe stosowanie

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rady Unii Europejskiej.

(podpis pominięto)

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWE ZASADY WYKONANIA DOTYCZĄCE WSPARCIA BUDŻETOWEGO W ZAKRESIE POLITYKI STRUKTURALNEJ W SEKTORZE RYBOŁÓWSTWA W GRENLANDII

Kiedy jesienią 2000 roku Rząd Lokalny Grenlandii przedstawił Parlamentowi swoje sprawozdanie w sprawie planu ogólnych działań strukturalnych ("Wizja przyszłości"), jasne było to, iż sprawozdanie to nie obejmowało uzgodnień dotyczących poszczególnych sektorów przemysłu, a raczej ramowy opis warunków niezbędnych do rozwoju w Grenlandii przemysłu głównie na arenie międzynarodowej.

Jednakże w międzyczasie powstała potrzeba sformułowania spójnej polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa, po części dlatego, że sprawozdanie z ustaleń koalicji rządowej podkreśla, iż "... będzie ona działała w celu handlowego i politycznego rozdzielenia przemysłu i jego spółek poprzez zapewnienie jaśniejszych ram", oraz "... sektor rybołówstwa musi stać się sektorem opłacalnym/dochodowym", a po części dlatego, że sektor rybołówstwa ma fundamentalne znaczenie dla krajowej gospodarki Grenlandii. Dwa powyżej wskazane stwierdzenia przewidują, iż polityka strukturalna jest stworzona w odniesieniu do sektora rybołówstwa i, że jest ona odpowiednia.

Polityka strukturalna w sektorze rybołówstwa spełni również wymagania UE w powiązaniu ze wsparciem na rozwój, które Rząd Lokalny Grenlandii będzie otrzymywał jako wynik zawarcia umowy w sprawie wsparcia budżetowego. Porozumienie zakłada istnienie ogólnej, długoterminowej spójnej polityki w ramach określonego sektora, w tym przypadku w ramach rybołówstwa. Obecnie Rząd Lokalny Grenlandii nie ma spójnej polityki w zakresie rybołówstwa, więc jest to także dobra okazja, by taką politykę stworzyć.

Celem trwałej strukturalnej polityki w zakresie rybołówstwa jest stworzenie ram i warunków, które zapewnią najlepsze z możliwych warunki dla przemysłu, a poprzez to zagwarantują stały wzrost, zatrudnienie i dochody. W tym względzie, trzeba skupić się na przemyśle rybnym, ale w takiej perspektywie, że rozwój innych sektorów przemysłu ma równoważne znaczenie.

Polityka strukturalna w zakresie rybołówstwa określi jedynie wskaźniki planowanego rozwoju.

Dla stworzenia skutecznej polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa bezwzględnie potrzebne jest polityczne poparcie, oraz poparcie możliwie najszersze. Dlatego największe znaczenie ma to, iż za wskaźnikami, które pojawią się z nadchodzącej polityki jest szerokie i silne poparcie polityczne. Tak jak we wszystkich innych sektorach objętych ogólną polityką strukturalną, ważne jest, aby wsparcie, zarówno polityczne, jak i administracyjne, takiej umowy było utrzymywane przez długi okres czasu w celu zagwarantowania właściwej realizacji polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa.

Dlatego szczególne znaczenia ma to, że Grenlandia w swoich relacjach z UE okazuje się godnym zaufania partnerem we współpracy ze stabilnym rządem itd.

Podsumowując, ogólny cel przyszłej polityki rybołówstwa może być sformułowany w następujący sposób:

"Musimy osiągnąć maksymalnie długoterminowy zysk gospodarczy z zasobów rybołówstwa istniejących w wodach Grenlandii."

Polityka prowadzona jak dotąd, musi w dużym stopniu skupiać się na zagadnieniach mających charakter bardziej krótkoterminowy, między innymi na tych wymienionych poniżej:

– subsydia obejmujące między innymi sprawami system cen minimalnych, subsydia do paliwa, subsydia do rozwoju przemysłu, specjalne w przemyśle rybnym stawki za energię elektryczną i wodę, oraz zarządzanie wydajnością,

– kwestia własności, która między innymi sprawami obejmuje:

– zlewanie się roli własności i roli uprawnień,

– ograniczenia we własności kwot,

– ograniczenia w dostępie do licencji.

Jednym z celów jest zmiana stosunku do problemów tak, aby rozważania stały się bardziej przewidywalne oraz długoterminowe. W związku z powyższym, znaczenie obecnych problemów odnoszących się do pomiaru społeczno - ekonomicznych wartości i zysków musi zostać podkreślone. Istnieje potrzeba stworzenia gospodarczego modelu sektora rybołówstwa w Grenlandii, który będzie miał ilościowy wkład w szacowanie społeczno - ekonomicznego wyniku i dochodów.

Zgodnie z zasadami dobrego zarządzania, plan działań ogólnej polityki strukturalnej posiada trzy ośrodki zainteresowania, które same, jak i łącznie odgrywają podstawową rolę w długoterminowej strategii i rozwoju przemysłu:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Problemy i wyzwania jakie stanowi stworzenie polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa ukazują powyżej przedstawione ośrodki zainteresowania. Istnieje potrzeba stworzenia planu równoległego do ogólnego planu działania strukturalnego, także po to, aby dopasować go do innych inicjatyw o charakterze polityki strukturalnej.

Odnosząc się do przyszłej polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa, będzie istniała stała potrzeba tworzenia państwowych regulacji określonego rodzaju. Zostanie to wykonane zgodnie z ustawodawstwem istniejącym w dziedzinach rybołówstwa, podatków oraz finansów.

Celem jest przedstawienie propozycji polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa Parlamentowi Grenlandii na czytanie w czasie sesji jesiennej w 2004 roku. Harmonogram pełnego procesu jest przedstawiony poniżej. Aby wykonać założenia tego harmonogramu, wszystkie inicjatywy muszą być przedstawione dokładnie, jedna po drugiej, w celu transpozycji tych politycznych inicjatyw do ogólnej polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa. Ponadto, zamiarem Rządu Lokalnego jest to, by model gospodarczy został opracowany i sporządzony w tym samym czasie tak, aby mógł być wykorzystany jako instrument pomiaru tego, jakie inicjatywy najlepiej służą społeczeństwu i do pokazania rzeczywistej sytuacji w sektorze rybołówstwa.

Wymienione poniżej cele mają zastosowanie do ośrodków zainteresowania wszystkich polityk częściowych i do polityki strukturalnej w ogólności:

1. cele muszą być jasne i osiągalne w czasie;

2. cele muszą być wymierne, oparte na wcześniej określonych wskaźnikach;

3. musi istnieć możliwość ich kontroli; oraz

4. inicjatywy wykonane lub dopiero realizowane muszą dać się oszacować pod względem celów.

Ponadto, jasno musi być określone jakie będą konsekwencje jeżeli cele nie zostaną osiągnięte w określonym terminie.

1. Ośrodki zainteresowania polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwo

Elementy poszczególnych punktów głównych są wymienione poniżej. Wyliczenie to zostanie również wykorzystane przy formułowaniu ram dla trwałego tworzenia polityki.

1.1. Odnowa struktur społecznych

Sektor publiczny w Grenlandii jest bardzo zdominowany w ogólnym zasięgu przez gałęzie przemysłu z powodu wielu publicznych spółek oraz z powodu szczególnych warunków geograficznych i gospodarczych w Grenlandii, gdzie sektor publiczny udziela wielu subwencji i pomocy.

Sektor publiczny ma duży wpływ na tworzenie ram dla przekształcenia społeczeństwa Grenlandii w nowoczesne społeczeństwo opiekuńcze.Pytanie brzmi jednak, czy sektor publiczny powinien nadal dominować w sektorze rybołówstwa. Rząd jest zdania, że teraz jest czas, aby ocenić jaka będzie przyszła rola sektora publicznego w przemyśle rybnym Grenlandii.

W odniesieniu do przyszłej polityki rybołówstwa, niezbędne jest spojrzenie na następujące obszary:

– "logistyka": celem politycznym jest zapewnienie infrastruktury, która wspiera podstawowe potrzeby grenlandzkiej przedsiębiorczości, włączając rybołówstwo,

– "własność": celem politycznym jest poprawa działalności i pozycji finansowej spółek lokalnych, aby umożliwić ich wykup i prywatyzację w całości lub w części,

– "subsydia": celem politycznym jest usunięcie istniejących subwencji całkowicie lub zredukowanie ich do poziomu, który będzie wspierać ruch przemysłu poprzez większe ukierunkowanie rynku. Powyższe stosuje się zarówno do bezpośrednich, jak i pośrednich subwencji włączając istniejące w przemyśle rybnym stawki za energię elektryczną i wodę, ceny minimalne surowców, dotacje oleju dla statków i istniejące handlowe programy wsparcia (ESU),

– "zwiększanie efektywności": celem politycznym jest przeprowadzenie strukturalnych dostosowań, zarówno na lądzie, jak i na morzu w taki sposób, aby znacząco zredukować publiczne dotacje i subsydia skrośne.

1.2. Lepsze ramy dla przemysłu rybnego

Rząd Lokalny Grenlandii tworzy, poprzez ustawodawstwo i regulacje, ramy i warunki dla przemysłu rybnego. Ma to zastosowanie do obszarów takich jak:

– "inwestycje": dostarczenie kapitał ryzyka. Ramy, w których więcej kapitału ryzyka może być dostarczone na rozwój grenlandzkiego rybołówstwo, z ostatecznym celem zredukowania publicznych finansowych interwencji,

– "zarządzanie zasobami": wymagana jest ocena istniejącego systemu kwot połowowych i technicznych środków kontroli. Ocena będzie musiała zostać przeprowadzona w celu utrzymania stałego rozwoju rybołówstwo,

– "doradztwo biologiczne": w dziedzinie doradztwa biologicznego celem politycznym jest poprawa wiedzy naukowej na temat biomasy ryb i skorupiaków poprzez połączone nakłady,

– "rozwój": celem politycznym jest odnalezienie i rozwój nowych gatunków handlowych włączając metody rozwoju w celu wykorzystania tych nowych zasobów. Wykorzystanie nowych gatunków w rybołówstwie zostanie dokonane z poszanowaniem zasady stałego rozwoju.

We wszystkich obszarach wpływających na możliwości i warunki różnych spółek, zadanie dotyczące zapewnienia dobrych ram i warunków należy do Rządu. Celem jest zapewnienie, że wysiłki we wszystkich tych obszarach są skoordynowane, aby osiągnąć wspólny cel.

1.3. Rozwój kwalifikacji - edukacja i rynek pracy

Polityki dotyczące edukacji i rynku pracy odgrywają ważną rolę w zakresie rozwoju sektora publicznego, jak również sektora prywatnego w Grenlandii. Zdolność i chęć do nauki są warunkiem koniecznym, jeśli polityczne ramy dotyczące przemysłu mają być osiągnięte i wykorzystane w optymalny sposób. Jednym z wyzwań stojących na przeciw rybołówstwa jest zdolność prowadzenia niezbędnego stałego rozwoju kwalifikacji pracownika w przemyśle rybnym w Grenlandii.

Warunek konieczny "wzmożony rozwój kwalifikacji" jest, tak jak inne kwestie, stworzony przez:

– "edukację i rynek pracy": celem politycznym jest zapewnienie właściwego wykorzystania i rozwoju dostępnej siły roboczej w Grenlandii. Dostosowania strukturalne stworzą potrzebę dostosowania siły roboczej do zmienionych lub nowych form produkcji zarówno w zakładach na lądzie, jak i na pokładzie statków rybackich.

2. Budżet Gabinetu na rok 2004

Budżet Gabinetu na rok 2004 zostanie opublikowany przed początkiem sierpnia 2003 roku. Czytanie budżetu odbędzie się podczas jesiennej sesji Parlamentu Grenlandii w 2003 roku, a przyjęcia budżetu oczekuje się dnia 15 listopada 2003 roku lub przed tą datą.

Budżet Gabinetu na rok 2004 przewiduje wzrost w kwocie zapewnianej na administrację w dziedzinie objętej przez Ministerstwo Rybołówstwa, Łowiectwa i Rolnictwa. Wzrost ten ma poprawić możliwości ministerstwa w odniesieniu do wykonywania niezbędnych jakościowych ocen skutków gospodarczych wielu inicjatyw, na przykład przez ustanowienie, realizację, utrzymanie i analizy modeli gospodarki w zakresie rybołówstwa w Grenlandii i gospodarki światowej. Ponadto, wzmocnienie prawnych obowiązków ministerstwa poprawi obsługę prowadzoną przez Gabinet w zakresie regulacyjnych aspektów rybołówstwa na poziomie lokalnym, regionalnym, dwustronnym i międzynarodowym.

3. Harmonogram

Czas Pozycja Uwagi
30 czerwca 2003 roku Decyzja w sprawie wsparcia budżetowego jest podjęta Rząd Lokalny Grenlandii i Komisja UE zwierają umowę w sprawie wsparcia budżetowego. Umowa jest opisana w uwagach wyjaśniających do budżetu Gabinetu na rok 2004, który będzie zaprezentowany podczas sesji jesiennej Parlamentu Grenlandii w 2003 roku.
Sierpień 2003 rok Grupa kierująca jest utworzona Grupa kierująca jest utworzona w celu koordynacji całego projektu. Jej członkowie obejmują dyrektorów zaangażowanych departamentów (sekretariat Rady, Urząd Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rybołówstwa, Łowiectwa i Gospodarki Rolnej, Ministerstwo Przedsiębiorczości oraz Ministerstwo Edukacji, Kultury, Kościoła i Nauki), z przewodniczącym urzędu polityki strukturalnej i przewodniczącym poszczególnych grup roboczych jako delegatami. Członkowie grupy kierującej spotykają się regularnie i są na bieżąco w sprawie postępu poczynionego przez grupy robocze.
Sierpień 2003 rok Grupa kierująca tworzy trzy grupy robocze Przygotowany plan projektu dotyczącego polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa przyjmuje grupa kierująca. Plan projektu musi co najmniej zawierać:

Trzy grupy robocze zajmujące się punktami głównymi

1. Odnową struktur społecznych; 2. Lepszymi ramami dla

przemysłu rybnego;

3. Rozwojem kwalifikacji

Sierpień 2003 rok Seminarium dotyczące planowania polityki rybołówstwa jest rozpoczęte W celu osiągnięcia możliwie najszerszej debaty w sprawie polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa, wyniki pracy grup roboczych będą przedstawione na seminarium najbardziej ważnym udziałowcom w przemyśle rybnym.
Koniec lutego 2004 roku Grupy robocze dostarczają swoje projekty dotyczące polityk częściowej Poszczególne grupy robocze zakończyły swoją pracę i sporządziły propozycję dotyczącą polityk częściowych w sprawach obejmujących ośrodki zainteresowania, nad którymi grupy robocze pracowały.
Maj 2004 rok Gabinet prowadzi seminarium dotyczące polityki rybołówstwa, na którym dyskutowany jest projekt polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwa Seminarium jest prowadzone z udziałem najbardziej ważnych udziałowców w przemyśle rybnym. Odpowiedzi są przyjmowane do prezentacji opartych na propozycjach trzech grup roboczych dotyczących polityk częściowych.
Sierpień 2004 rok Propozycja dotycząca polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwa jest dostarczana Parlamentowi Grenlandii Gabinet przedstawia swoją propozycję dotyczącą polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa w Grenlandii do czytania podczas jesiennej sesji Parlamentu Grenlandii.
Jesień 2004 rok Czytanie w Parlamencie Grenlandii propozycji dotyczącej polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa
Grudzień 2004 rok Pierwsze sprawozdanie do Komisji Wymierne tematy w odniesieniu do reszty umowy w sprawie wsparcia budżetowego na rok 2005 i 2006, są określone w sprawozdaniu do Komisji. W odniesieniu do politycznego czytania propozycji Gabinetu dotyczącej polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwa w Grenlandii, pojawiły się nowe cele zgodnie z zasadami obszaru wsparcia budżetowego.
Grudzień 2005 rok Drugie sprawozdanie do Komisji Drugie roczne sprawozdanie do Komisji będzie pierwsze, razem ze sprawozdaniem w sprawie postępu dotyczącego inicjatyw wykonanych po przedstawieniu polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwa. Ocena inicjatyw nadal realizowanych, może także zostać włączona do tego sprawozdania.
Grudzień 2006 rok Trzecie sprawozdanie do Komisji Trzecie i ostatnie sprawozdanie w ramach protokołu IV. Sprawozdanie będzie zawierać sprawdzenie inicjatyw wykonanych po przedstawieniu polityki strukturalnej w zakresie rybołówstwa.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.342.38

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Dania i Grenlandia-Wspólnota Europejska. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące tymczasowego stosowania postanowień Protokołu zmieniającego czwarty Protokół ustanawiający warunki połowów przewidzianych w Umowie w sprawie rybołówstwa zawartej między Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a Rządem Danii oraz Rządem Lokalnym Grenlandii, z drugiej strony, przez okres od dnia 1 stycznia 2004 roku do dnia 31 grudnia 2006 roku. Bruksela.2003.12.22.
Data aktu: 22/12/2003
Data ogłoszenia: 30/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/12/2003