uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003(2), w szczególności jego art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle doświadczenia zdobytego w ciągu ostatnich lat konieczna jest zmiana rozporządzenia Komisji (WE) nr 20/98 z dnia 7 stycznia 1998 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania(3), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 983/2000(4); w imię jasności i racjonalności rozporządzenie to należy zastąpić nowym rozporządzeniem.
(2) W konsekwencji należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 20/98.
(3) Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 stanowi, że nowe grupy producentów mogą skorzystać z okresu przejściowego nie dłuższego niż pięć lat, w którym muszą spełnić warunki uznania określone w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003(5) określa warunki udzielenia wstępnego uznania grupom producentów.
(4) W celu zachęcenia do tworzenia grup producentów art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje także, że w ciągu pięciu lat od wstępnego uznania, Państwa Członkowskie mogą przyznawać wstępnie uznanym grupom producentów dwa rodzaje pomocy, z których jeden ma na celu pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych, a drugi pokrycie części inwestycji, wymaganych do uzyskania uznania i jako takie wymienionych w planach uznania.
(5) W celu ułatwienia prawidłowego stosowania systemu pomocy na pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych pomoc powinna być przyznawana według stawki zryczałtowanej; pomoc według stawki zryczałtowanej powinna podlegać pułapowi w celu dostosowania jej do ograniczeń budżetowych; ponadto w celu uwzględnienia różnych potrzeb finansowych różnej wielkości grup producentów, pułap ten należy dostosować do rynkowej produkcji grup producentów.
(6) W celu zagwarantowania równego traktowania organizacji producentów, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, i grup producentów, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, pomoc, o której mowa w art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 z 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(6), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(7), oraz w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z 28 października 1996 r. wprowadzające wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(8), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2699/2000(9), powinna być dodawana do odpowiedniej wartość produkcji wprowadzonej do obrotu zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1433/2003 z 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(10).
(7) Klęski żywiołowe mogą powodować bardzo duży spadek produkcji wprowadzonej do obrotu w danym roku; aby uniknąć w takich przypadkach znacznego zmniejszenia pomocy wspólnotowej dla danej wstępnie uznanej grupy producentów, które mogłoby zagrozić jej funkcjonowaniu, należy ograniczyć spadek produkcji wprowadzonej do obrotu uwzględnianej dla celów obliczania kwoty pomocy; ograniczenie to powinno być określone w odniesieniu do średnich dochodów i średniej ceny uzyskanej przez wstępnie uznaną grupę producentów lub przez jej członków podczas trzech lat poprzedzających rok klęski żywiołowej i ustalona na poziomie uwzględniającym normalne wahania produkcji związane z warunkami klimatycznymi.
(8) W celu zapewnienia odpowiedniego stosowania pomocy przewidzianej niniejszym rozporządzeniem Państwo Członkowskie powinno sprawdzać, czy przyznanie pomocy jest należycie uzasadnione, z uwzględnieniem ewentualnego uprzedniego przyznania pomocy rozruchowej dla grupy producentów oraz ewentualnego przemieszczania się producentów między grupami i/lub organizacjami producentów; Państwa Członkowskie muszą również dopilnować, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków, na które przysługuje finansowanie wspólnotowe na mocy niniejszego rozporządzenia.
(9) W przypadku połączenia, pomoc może być nadal przyznawana grupom producentów powstałym w wyniku połączenia, w celu uwzględnienia potrzeb finansowych nowych grup i zapewnienia prawidłowego stosowania systemu pomocy.
(10) Pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu powinna być wstrzymana z chwilą uznania organizacji producentów przez Państwo Członkowskie; jednakże w celu uwzględnienia wieloletniego charakteru finansowania inwestycji, inwestycje, na które przysługuje pomoc inwestycyjna na mocy niniejszego rozporządzenia mogą być przeniesione do programów operacyjnych określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(11) Artykuł 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje szczególny system dla Portugalii; należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia zgodności z tym szczególnym systemem; przepisy ustalające wartość produkcji wprowadzonej do obrotu powinny w przypadku klęski żywiołowej stosować się także do Portugalii.
(12) Biorąc pod uwagę wysoki stopień odpowiedzialności i inicjatywy udzielony grupom producentów, konieczne jest ustanowienie ścisłych procedur kontrolnych oraz sankcji odstraszających na wypadek naruszenia przepisów; w imię uproszczenia i racjonalności sankcje powinny mieć zastosowanie zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1433/2003.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64.
(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1998, str. 40.
(4) Dz.U. L 113 z 12.5.2000, str. 36.
(5) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.
(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(7) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.
(8) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(9) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.
(10) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25.
(11) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.286.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1943/2003 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania |
| Data aktu: | 03/11/2003 |
| Data ogłoszenia: | 04/11/2003 |
| Data wejścia w życie: | 07/11/2003, 01/05/2004 |