Rozporządzenie 1799/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1210/2003 dotyczące niektórych szczególnych ograniczeń w stosunkach gospodarczych i finansowych z Irakiem

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1799/2003
z dnia 13 października 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1210/2003 dotyczące niektórych szczególnych ograniczeń w stosunkach gospodarczych i finansowych z Irakiem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 60 i 301,

uwzględniając wspólne stanowisko Rady 2003/495/WPZiB z dnia 7 lipca 2003 r. w sprawie Iraku(1), zmienione wspólnym stanowiskiem 2003/735/WPZiB(2),

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) w następstwie rezolucji 1483 (2003) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 22 maja 2003 r., Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1210/2003 z dnia 7 lipca 2003 r. dotyczące niektórych szczególnych ograniczeń w stosunkach gospodarczych i finansowych z Irakiem(3), które, między innymi przewiduje środki zamrażające skierowane przeciwko byłemu rządowi Iraku oraz innym podmiotom państwowym. Środki te weszły w życie dnia 9 lipca 2003 r.

(2) przegląd stosownych tekstów doprowadził do wniosku, że rezolucja nie wymaga, aby środki zamrażające zostały zastosowane w odniesieniu do funduszy i zasobów gospodarczych ministerstw i innych organów państwowych, które nie znajdowały się poza Irakiem w dniu 22 maja 2003 r., ale zostały przeniesione poza Irak po tym dniu.

(3) ze względu na to, zakaz udostępniania funduszy i zasobów gospodarczych organom państwowym w Iraku, który osłabia funkcjonowanie takich organów i niepotrzebnie hamuje odbudowę Iraku, powinien zostać ponownie rozważony. W rezultacie, wyjaśnienia dotyczące płatności związanych z wywozem, dokonywane za pośrednictwem banków państwowych wymienionych we właściwym Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1210/2003 stają się zbyteczne.

(4) rezolucja 1483 (2003) przedstawia zamrożenie funduszy oraz zasobów gospodarczych jako pierwszy krok w procesie prowadzącym do przekazania ich do Funduszu Rozwoju na rzecz Iraku. Zwalnia z tego procesu również fundusze i zasoby gospodarcze podlegające zastawom lub orzeczeniom ustanowionym lub wydanym przed dniem 22 maja 2003 r. Utrzymywanie środków zamrażających nie jest dlatego właściwe, jeżeli dane fundusze i zasoby gospodarcze są wyraźnie zwolnione z wymogu w celu spowodowania przekazania ich do tego Funduszu.

(5) uważa się, że brak wymogu zamrożenia nie powinien naruszać stosowalności normalnych zasad dotyczących uznawania i wprowadzania w życie orzeczeń sądów arbitrażowych i zagranicznych. Ponadto, nie powinno się przyznawać zwolnień w odniesieniu do jakichkolwiek orzeczeń podjętych z naruszeniem rozporządzenia Rady (WE) nr 3541/92 z dnia 7 grudnia 1992 r. zakazującego zaspokajania roszczeń irackich z tytułu umów i transakcji, na których wykonanie wpływ wywarła rezolucja 661 (1990) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych i rezolucje pokrewne(4).

(6) od czasu gdy zmiany te odnoszą się do interpretacji rezolucji 1483 (2003), właściwe jest nadanie im mocy wstecznej do dnia, w którym rozporządzenie (WE) nr 1210/2003 weszło w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1210/2003 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Wszystkie fundusze i zasoby gospodarcze należące do poprzedniego rządu irackiego, lub jakiegokolwiek organu państwowego, przedsiębiorstwa, włączając w to spółki ustanowione na mocy prawa prywatnego, w których władze państwowe posiadają udziały większościowe lub kontrolne, lub agencje tego rządu, wskazane przez Komitet ds. Sankcji i wymienione w załączniku III, zostają zamrożone, jeżeli znajdowały się poza Irakiem w dniu 22 maja 2003 r.

2. Wszystkie fundusze i zasoby gospodarcze wskazane przez Komitet ds. Sankcji i wymienione w załączniku IV, należące do, stanowiące własność lub będące w posiadaniu następujących osób, zostają zamrożone:

a) były Prezydent Saddam Hussein;

b) wyżsi urzędnicy jego reżimu;

c) najbliżsi członkowie ich rodzin; lub

d) osoby prawne, organy lub podmioty będące własnością lub kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio przez osoby określone w lit. a), b) i c) lub przez każdą osobę fizyczną lub prawną działającą w ich imieniu lub pod ich kierownictwem.

3. Żadne fundusze nie zostają udostępnione, bezpośrednio lub pośrednio, lub przekazane na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, organowi lub podmiotowi wymienionemu w załączniku IV.

4. Żadne zasoby gospodarcze nie zostają udostępnione, bezpośrednio lub pośrednio, lub przekazane na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, organowi lub podmiotowi wymienionemu w załączniku IV, aby umożliwić tej osobie, grupie lub podmiotowi uzyskiwanie funduszy, towarów lub usług.";

2) w art. 5 skreśla się ust. 2;

3) art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1. W drodze odstępstwa od art. 4, właściwe władze Państw Członkowskich, wymienione w załączniku V, mogą zezwolić na wydanie zamrożonych funduszy lub zasobów gospodarczych, jeżeli zostają spełnione wszystkie z poniższych warunków:

a) fundusze lub zasoby gospodarcze podlegają sądowemu, administracyjnemu lub arbitrażowemu zastawowi ustanowionemu przed dniem 22 maja 2003 r., lub sądowemu, administracyjnemu lub arbitrażowemu orzeczeniu wydanemu przed tym dniem;

b) fundusze lub zasoby gospodarcze zostaną użyte wyłącznie do zaspokojenia roszczeń zabezpieczonych takim zastawem lub uznanych za uzasadnione w takim orzeczeniu, w granicach ustalonych przez przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące prawa osób posiadających takie roszczenia;

c) zaspokajanie roszczenia nie narusza rozporządzenia (WE) nr 3541/92; oraz

d) uznanie zastawu lub orzeczenia nie jest sprzeczne z porządkiem publicznym danego Państwa Członkowskiego.

2. We wszystkich innych okolicznościach, fundusze, zasoby gospodarcze i przychody z zasobów gospodarczych zamrożone na mocy art. 4 zostają odmrożone tylko w celu ich przekazania do Funduszu Rozwoju na rzecz Iraku prowadzonego przez Bank Centralny Iraku, zgodnie z warunkami wymienionymi w rezolucji 1483 (2003) Rady Bezpieczeństwa ONZ.";

4) tytuł załącznika V otrzymuje brzmienie:

"Wykaz właściwych organów określonych w art. 6, 7 i 8."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 9 lipca 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia13 października 2003 r.

W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 169 z 8.7.2003, str. 72.

(2) Dz.U. L 264 z 15.10.2003, str. 40.

(3) Dz.U. L 169 z 8.7.2003, str. 6.

(4) Dz.U. L 361 z 10.12.1992, str. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.264.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1799/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1210/2003 dotyczące niektórych szczególnych ograniczeń w stosunkach gospodarczych i finansowych z Irakiem
Data aktu: 13/10/2003
Data ogłoszenia: 15/10/2003
Data wejścia w życie: 16/10/2003, 01/05/2004, 09/07/2003