Islandia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Islandii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2002.12.10.

UMOWA
między Unią Europejską a Republiką Islandii w sprawie udziału Republiki Islandii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH)

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

REPUBLIKA ISLANDII,

z drugiej strony,

obie zwane dalej "Uczestniczącymi Stronami",

UWZGLĘDNIAJĄC

- obecność Międzynarodowych Sił Policyjnych do Zadań Specjalnych (IPTF) Organizacji Narodów Zjednoczonych w Bośni i Hercegowinie od 1996 roku i propozycję Unii Europejskiej dotyczącą zapewnienia, do dnia 1 stycznia 2003 roku, kontynuacji misji IPTF w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Bośnię i Hercegowinę tej propozycji w drodze wymiany listów w dniu 2 i 4 marca 2002 roku, która przewiduje między innymi, że zespół planistyczny EUPM, ma uzyskać status obecnie przysługujący członkom Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej (EUMM) w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej(1) stanowiącego, że europejscy członkowie NATO spoza UE oraz inne państwa, które ubiegają się o członkostwo w Unii Europejskiej, jak również inne Państwa Członkowskie OBWE nienależące do UE, obecnie zapewniające sztab dla IPTF, są zapraszane wzięcia udziału w EUPM,

- umowę zawartą w dniu 4 października 2002 roku między UE a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie(2), zawierającą przepisy dotyczące statusu personelu EUPM,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zakres

Republika Islandii przyłącza się do przepisów wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie, włączając jego Załącznik dotyczący mandatu EUPM, przyjętego przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku, zgodnie z postanowieniami uzgodnionymi w poniższych artykułach.

Artykuł  2

Personel oddelegowany do EUPM

1.
Republika Islandii uczestniczy w EUPM, delegując dwóch funkcjonariuszy Policji. Personel ten powinien zostać oddelegowany na co najmniej jeden rok, zakładając, że zapewniona będzie właściwa rotacja delegowanego personelu.
2.
Republika Islandii zapewnia, by personel delegowany do EUPM podejmował się swojej misji zgodnie z przepisami wspólnego działania 2002/210/WPZiB.
3.
Republika Islandii powiadamia we właściwym czasie EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o każdej zmianie w odniesieniu do jej udziału w EUPM.
4.
Personel delegowany do EUPM przechodzi wszechstronne badania lekarskie, podlega szczepieniom i otrzymuje zaświadczenie lekarskie właściwego organu Republiki Islandii, że jest zdolny do pełnienia obowiązków. Personel oddelegowany do EUPM jest zaopatrzony w kopię takiego zaświadczenia.
5.
Republika Islandii ponosi koszty wysłania funkcjonariuszy Policji lub międzynarodowego personelu cywilnego przez nią delegowanego, włączając wynagrodzenie, dodatki, koszty leczenia, ubezpieczenie i koszty podróży obejmującej wyjazd do i przyjazd z Bośni i Hercegowiny.
Artykuł  3

Status personelu delegowanego do EUPM

1.
Personel delegowany do EUPM przez Republikę Islandii objęty jest, do dnia 31 grudnia 2002 roku, umową mającą zastosowanie do zespołu planistycznego EUPM, a od dnia 1 stycznia 2003 roku umową zawartą dnia 4 października 2002 roku między Unią Europejską a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie.
2.
Republika Islandii jest odpowiedzialna za wszelkie roszczenia związane z delegowaniem członka personelu, kierowane przez lub dotyczące członka personelu EUPM. Republika Islandii jest odpowiedzialna za wszelkie powództwa wnoszone przeciwko osobie oddelegowanej.
3.
EUPM jest misją nieuzbrojoną i jako taka nie podlega żadnym zasadom zaangażowania.
4.
Delegowani funkcjonariusze Policji pracują w swoich krajowych mundurach policyjnych. Berety i insygnia dostarczane są przez EUPM.
Artykuł  4

Zasady dowodzenia

1.
Udział Republiki Islandii w EUPM pozostaje bez uszczerbku dla autonomii Unii przy podejmowaniu decyzji. Personel delegowany przez Republikę Islandii wykonuje swoje obowiązki i postępuje zgodnie z interesami EUPM.
2.
Cały personel EUPM podlega całkowicie dowództwu swoich władz krajowych.
3.
Władze krajowe przekazują dowództwo operacyjne (OPCOM) szefowi misji/komisarzowi policji EUPM, który sprawuje to dowództwo poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Szef misji/komisarz policji kieruje EUPM i zapewnia bieżące zarządzanie nią.
5.
Republika Islandii ma takie same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania Operacją jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacji, zgodnie z artykułem 8 ustęp 2 wspólnego działania 2002/210/WPZiB. Odbywa się to na miejscu w normalnym toku operacji, również w ramach Kwatery Głównej Misji Policyjnej.
6.
Szef misji/komisarz policji EUPM jest odpowiedzialny za kontrolę dyscyplinarną personelu misji. W stosownym przypadku postępowanie dyscyplinarne jest prowadzone przez właściwy organ krajowy.
7.
Krajowy Szef Kontyngentu (NPCs) zostaje wyznaczony przez Republikę Islandii w celu reprezentowania kontyngentu w Misji. NPCs zdaje sprawozdanie szefowi misji/komisarzowi policji EUPM dotyczące spraw krajowych i jest odpowiedzialny za bieżącą dyscyplinę Kontyngentu.
8.
Decyzja Unii Europejskiej o zakończeniu operacji zostaje podjęta po konsultacji z Republiką Islandii, pod warunkiem że dane państwo nadal uczestniczy w EUPM w dniu zakończenia misji.
Artykuł  5

Informacje niejawne

Republika Islandii przyjmuje właściwe środki w celu zapewnienia, żeby w przypadku gdy personel delegowany do EUPM będzie mieć do czynienia z informacjami niejawnymi UE, personel ten przestrzegał przepisów Rady Unii Europejskiej dotyczących bezpieczeństwa, które są zawarte w decyzji Rady 2001/264/WE(3).

Artykuł  6

Wpłaty na pokrycie kosztów bieżących

1.
Republika Islandii wpłaca kwotę w wysokości 25.000 EUR rocznie w celu pokrycia kosztów bieżących EUPM. Republika Islandii przewiduje dokonywanie dodatkowych dobrowolnych wpłat na pokrycie kosztów bieżących, uwzględniając swoje środki i poziom uczestnictwa.
2.
Między szefem misji/komisarzem policji EUPM a odpowiednimi służbami administracyjnymi Republiki Islandii podpisane zostaje porozumienie w sprawie wpłat Republiki Islandii na pokrycie kosztów bieżących EUPM. Porozumienie to zawiera następujące postanowienia dotyczące:

a) danej kwoty, łącznie z ewentualnymi dodatkowymi składkami dobrowolnymi;

b) uzgodnień dotyczących płatności i zarządzania daną kwotą;

c) uzgodnień obejmujących kontrolę i audyt danej kwoty, gdy sytuacja tego wymaga.

3.
Republika Islandii oficjalnie powiadamia EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o całkowitej kwocie swojej wpłaty na pokrycie kosztów bieżących do dnia 15 listopada 2002 roku, a następnie do dnia 1 listopada każdego roku, i zawiera porozumienie finansowe do dnia 15 grudnia każdego roku.
4.
Wpłaty Republiki Islandii w celu pokrycia bieżących kosztów EUPM są deponowane do dnia 31 marca każdego roku na rachunku bankowym wskazanym temu państwu.
Artykuł  7

Niewykonanie zobowiązań

W przypadku gdy jedna z Uczestniczących Stron nie wykonuje swoich zobowiązań zaciągniętych w poprzednich artykułach, wówczas druga Strona ma prawo wypowiedzieć niniejszą umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza umowa wchodzi w życie wraz z jej podpisaniem. Pozostaje ona w mocy przez czas uczestniczenia Republiki Islandii w EUPM.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 2002 roku, w czterech egzemplarzach w języku angielskim.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Republiki Islandii
(podpis pominięto) (podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 293 z 29.10.2002, str. 2.

(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.239.5

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Islandia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Islandii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2002.12.10.
Data aktu: 10/12/2002
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 10/12/2002, 01/05/2004