uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(2), w szczególności jego art. 1 ust. 3, art. 3 ust. 2, art. 6, art. 6b ust. 3, art. 6c ust. 7, art. 25, art. 26 i art. 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2201/96 wprowadza pomoc dla organizacji producentów dostarczających pomidory, brzoskwinie i gruszki do produkcji przetworów wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik I do tego rozporządzenia oraz pomoc w odniesieniu do produkcji śliwek i fig. Przetwory te muszą zostać uzyskane z owoców i warzyw zebranych we Wspólnocie.
(2) W celu uproszczenia i wyjaśnienia systemu niektóre zasady stosowania systemu pomocy powinny zostać zmienione w świetle dotychczasowych doświadczeń. Dla jasności, rozporządzenie Komisji (WE) nr 449/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1426/2002(4), powinno zostać uchylone i zastąpione.
(3) W celu zapewnienia, że system jest jednolicie stosowany, powinny zostać określone produkty wymienione w art. 6a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 oraz w załączniku I do tego rozporządzenia, lata gospodarcze stosowane w odniesieniu do tych produktów oraz okresy dostarczania surowców.
(4) Owoce w syropie cukrowym produkowane są w Unii Europejskiej z całkowitą zawartością cukru mniejszą niż 14° liczby Brixa. Zawartość cukru w produktach uprawnionych do pomocy powinna zostać zmniejszona. Stosowana definicja powinna być oparta na definicji Komitetu Kodeksu Żywnościowego.
(5) System musi być przystosowany do funkcjonowania z wystarczającą ilością organizacji producentów oraz, z uwagi na spójność i w drodze analogii do rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1933/2001(6), zakres pojęcia "grupy producentów tymczasowo zatwierdzonych" określonego w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy oraz w art. 6a ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 musi obejmować grupy producentów, którym przyznano wstępne zatwierdzenie na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków owoców i warzyw(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003(8).
(6) System pomocy produkcyjnej oparty jest na umowach zawieranych między organizacjami uznanych producentów lub organizacjami producentów, którym przyznano wstępne uznanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 2200/96, a przetwórcami. W niektórych okolicznościach producenci i organizacje producentów mogą również działać jako przetwórcy. Rodzaje umów oraz dane szczegółowe, które zawarte są w umowach, powinny zostać wymienione do celów stosowania systemu pomocy.
(7) W celu poprawy sposobu funkcjonowania systemu właściwe organy powinny znać wielkość obrotu produkcji wszystkich członków organizacji producentów, członków innych organizacji producentów oraz indywidualnych producentów zamierzających zakwalifikować się do objęcia systemem pomocy. Właściwe organy powinny również znać przetwórców, którzy zawierają umowy z takimi organizacjami producentów, oraz tacy przetwórcy powinni dostarczać tym organom informacji niezbędnych w celu zapewnienia, że system funkcjonuje właściwie. Przetwórcy pomidorów, brzoskwiń i gruszek muszą uzyskać zatwierdzenie przed zawarciem umów.
(8) Umowy muszą być zawierane przed upływem określonego terminu w przypadku pomidorów, brzoskwiń i gruszek oraz przed rozpoczęciem każdego roku gospodarczego w przypadku innych produktów. W celu zapewnienia jak największej skuteczności systemu, w drodze zmiany umów, strony takich umów powinny jednakże zostać upoważnione do zwiększania w określonych granicach ilości pierwotnie ustanowionych w umowie.
(9) Liczba wniosków o przyznanie pomocy złożonych przez organizacje producentów oraz przetwórców musi być ustalona z uwzględnieniem procesu przetwarzania. Wnioski o przyznanie pomocy muszą zawierać wszelkie informacje niezbędne do celów sprawdzenia kwalifikowania się do przyznania pomocy. W celu kompensaty obowiązków nałożonych na organizacje producentów należy ustanowić przepisy dotyczące wypłaty pomocy z góry, pod warunkiem że zostanie wniesione zabezpieczenie w celu zwrotu, jeżeli nie zostaną spełnione wymogi dla otrzymania zaliczki.
(10) W celu zapewnienia właściwego stosowania systemu pomocy organizacje producentów i przetwórcy muszą przesyłać niezbędne informacje, prowadzić odpowiednią uaktualnioną dokumentację oraz, w szczególności, określać obszary upraw pomidorów, brzoskwiń i gruszek, na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(9), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 495/2001(10), oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(11), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001(12), do celów wszelkich inspekcji i kontroli uważanych za niezbędne.
(11) W celu spełnienia wymogów rozporządzenia (WE) nr 2201/96 oraz do celów rynkowych w odniesieniu do przetwórców powinna zostać dopuszczona większa elastyczność w produkcji mieszanek z owoców oraz w produkcji sosów wytwarzanych z surowców, dla których została przyznana pomoc.
(12) Do celów zarządzania systemem pomocy należy ustanowić procedury kontroli fizycznej oraz kontroli dokumentacji przy dostawie oraz procesów uszlachetniania, kontrole muszą obejmować dostateczną reprezentatywną liczbę wniosków o przyznanie pomocy, a także muszą być ustanowione pewne kary w stosunku do organizacji producentów i przetwórców naruszających przepisy, w szczególności składających fałszywe oświadczenia lub nieprzetwarzających dostarczonych produktów.
(13) W celu zapewnienia jakości i wiarygodności przeprowadzanych kontroli należy zmniejszyć obciążenia obowiązkowych kontroli zapasów. Jednakże w przypadku nowo zatwierdzonych zobowiązań przetwórczych powinny odbywać się dwie kontrole w pierwszym roku gospodarczym, w którym objęte są one tym systemem.
(14) W celu zapewnienia właściwego stosowania art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 dane stosowane do celów obliczeń jakiegokolwiek przekroczenia wspólnotowego progu dla brzoskwiń, gruszek i pomidorów powinny zostać jasno określone.
(15) W celu zapewnienia, że system obliczania jakiegokolwiek przekroczenia progu wspólnotowego spełnia te wymogi, należy ustanowić przepis na okres przejściowy w oparciu o dane wynikające z wniosków o przyznanie pomocy na rok gospodarczy 2003/2004.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 sierpnia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.
(3) Dz.U. L 64 z 6.3.2001, str. 16.
(4) Dz.U. L 206 z 3.8.2002, str. 4.
(5) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(6) Dz.U. L 262 z 2.10.2001, str. 6.
(7) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(8) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64.
(9) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(10) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6.
(11) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.
(12) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.
(13) Dz.U. L 153 z 7.6.1986, str. 1.
(14) Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 58.
(15) Dz.U. L 35 z 6.2.2002, str. 11.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 416/2004 z dnia 5 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.68.12) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 maja 2004 r. Odstępstwo wygasa z dniem 14 czerwca 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 921/2007 z dnia 1 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.201.6) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 444/2004 z dnia 10 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.72.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 180/2005 z dnia 2 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.30.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2005 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.218.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1535/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych |
| Data aktu: | 29/08/2003 |
| Data ogłoszenia: | 30/08/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/09/2003 |