uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 41-44,
uwzględniając rozporządzenie Rady (Euratom) nr 2587/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. określające projekty inwestycyjne, przekazywane Komisji zgodnie z art. 41 Traktatu(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu poprawy przejrzystości i pewności prawnej niezbędne jest wzmocnienie istniejących reguł i sformalizowanie praktyk stosowanych przez Komisję w celu prowadzenia dyskusji oraz badania projektów inwestycyjnych, które odnoszą się do celów Traktatu Euratom.
(2) Powiadamianie Komisji o projektach inwestycyjnych związanych z nowymi instalacjami, a także wymianą lub przekształceniem, które spełniają kryteria ustanowione przez Radę w rozporządzeniu (Euratom) nr 2587/1999 powinno zostać dokonane za pomocą formularza, który może zostać wysłany w wersji papierowej lub elektronicznej. W interesie pewności prawnej niezbędne jest potwierdzenie osobom lub przedsiębiorstwom, które przedłożyły powiadomienie, faktu otrzymania ich przez Komisję.
(3) Okres, w którym Komisja jest zobowiązana zbadać, przedyskutować oraz przyjąć stanowisko zgodnie z art. 43 Traktatu Euratom, powinien zostać ustalony na okres dwóch miesięcy od otrzymania pełnego powiadomienia. Uwagi dokonane przez strony trzecie powinny zostać przekazane przez Komisję danym osobom lub przedsiębiorstwom w celu ewentualnej reakcji. W interesie pewności prawnej badanie oraz dyskusja powinny zostać zakończone sformułowaniem zalecenia, jak przewidziano na mocy art. 124 Traktatu Euratom.
(4) We wszystkich przypadkach gdy w wyniku wstępnego badania Komisja stwierdza, że istnieją wątpliwości w odniesieniu do celów Traktatu Euratom w świetle rozporządzenia (Euratom) nr 2587/1999, powinna zostać uruchomiona procedura szczegółowego badania i dyskusji w celu umożliwienia Komisji zgromadzenia wszystkich informacji, jakich potrzebuje w celu dostosowania do jej zadań na mocy Traktatu Euratom oraz umożliwienia danym osobom i przedsiębiorstwom przedstawienia ich uwag.
(5) Po rozważeniu uwag przedstawionych przez dane osoby i przedsiębiorstwa Komisja powinna zakończyć badanie poprzez przyjęcie zalecenia niezwłocznie po wyjaśnieniu wątpliwości.
(6) W interesie osiągnięcia skoordynowanego rozwoju inwestycji w dziedzinie jądrowej właściwe jest skuteczne monitorowanie środków ostatecznie podjętych przez dane osoby lub przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem przyjętym przez Komisję.
(7) W celu zapewnienia prawidłowego i skutecznego stosowania przepisów Traktatu Euratom Komisja powinna mieć możliwość odwołania jej zalecenia, jeżeli zostało ono oparte na nieprawidłowej informacji.
(8) Właściwe jest powiadomienie opinii publicznej o projektach inwestycyjnych, o ile w tym samym czasie przestrzegana jest zasada ustanowiona w art. 44 Traktatu Euratom dotycząca konieczności uzyskania zgody danych Państw Członkowskich, osób i przedsiębiorstw. W interesie przejrzystości oraz pewności prawnej właściwe jest opublikowanie wszystkich projektów inwestycyjnych oraz przyjętych zaleceń. Komisja powinna również opublikować roczne sprawozdanie rejestrujące wykonywanie sformułowanych zaleceń, jak również szczególnych środków podjętych przez dane osoby i przedsiębiorstwa w odpowiedzi na stanowisko Komisji.
(9) Jeżeli inwestycje nie są niezbędne do celów Traktatu Euratom lub wykraczają poza jego cele, lub jeżeli ich publiczne finansowanie zakłóca lub zagraża zakłóceniem konkurencyjności na rynku wewnętrznym, niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania Traktatu WE.
(10) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1209/2000(2) należy wprowadzić odpowiednie zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Loyola DE PALACIO | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 315 z 9.12.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 138 z 9.6.2000, str. 12.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.192.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1352/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1209/2000 ustalające procedury przekazywania określone w art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej |
| Data aktu: | 23/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/08/2003 |