Decyzja 2003/543/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach

DECYZJA RADY 2003/543/WPZiB
z dnia 21 lipca 2003 r.
dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając wspólne działanie 2002/589/WPZiB z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz uchylające wspólne działanie 1999/34/WPZiB(1), w szczególności jego art. 6, w powiązaniu z art. 23 ust. 2 tiret drugie Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2001/200/WPZiB(2) Unia Europejska zdecydowała wnieść wkład w zwalczanie niekontrolowanego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej, która stanowiła zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa i zmniejszyła perspektywy stałego rozwoju, między innymi w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Wkład Unii Europejskiej na mocy tej decyzji do Regionalnego Centrum Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Pokoju, Rozbrojenia i Rozwoju w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (UN-LiREC) w Limie, działającego w imieniu Departamentu ds. Rozbrojenia (DDA) Organizacji Narodów Zjednoczonych, był skuteczny w zapewnieniu działań przygotowawczych i wstępnego wykonania niektórych elementów w dziedzinie zwalczania niekontrolowanego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni krótkiej w regionie. W celu kontynuacji tych działań, UN-LiREC i DDA zaapelowały o ponowną pomoc ze strony Unii Europejskiej.

(2) W dążeniu do celów określonych w art. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB, Unia Europejska przewiduje działanie w ramach odpowiednich międzynarodowych forów oraz w kontekście regionalnym, właściwym ze względu na świadczenie pomocy poprzez organizacje, programy i agencje międzynarodowe, jak również poprzez uzgodnienia regionalne.

(3) UN-LiREC, działając w imieniu DDA, pełniąc swoją funkcję jako Regionalna Izba Likwidacyjna ds. Broni, Amunicji i Materiałów Wybuchowych w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, dąży do ogólnego celu zapewnienia pomocy państwom w regionie w wykonywaniu regionalnych uzgodnień i regulacji oraz rozwoju skoordynowanego podejścia mającego na celu zapobieganie przemytowi broni i poprawę zdolności i możliwości w regionie poprzez dużą ilość szczególnych projektów.

(4) Celem różnych projektów UN-LiREC jest szkolenie wykładowców w akademiach stosowania prawa, rozwój wyposażenia w celu poprawy kontroli legalnego handlu bronią, zapobieganie i zwalczanie nielegalnego przemytu broni w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, ułatwianie zniszczenia nadwyżek broni oraz poprawa zarządzania zapasami, jak również wspieranie parlamentarzystów w poprawianiu ustawodawstwa odnoszącego się do broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

(5) Działania na mocy tych projektów będą podejmowane przez UN-LiREC oraz Organizację Państw Amerykańskich we współpracy z innymi instytucjami.

(6) Komisja wyraziła zgodę na powierzenie jej wykonania niniejszej decyzji.

(7) Dlatego Unia Europejska planuje zaproponowanie ciągłej pomocy finansowej na rzecz działalności UN-LiREC zgodnie z tytułem II wspólnego działania 2002/589/WPZiB.

(8) Komisja zapewni odpowiednią zauważalność wkładu Unii Europejskiej na rzecz projektów, włączając w to właściwe środki podejmowane przez UN-LiREC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia Europejska wnosi wkład w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach poprzez ciągłe wspieranie działalności planowanej przez UN-LiREC.
2.
W tym celu Unia Europejska zapewnia wsparcie finansowe Departamentowi ds. Rozbrojenia (DDA) Organizacji Narodów Zjednoczonych, w którego imieniu działa UN-LiREC, na rzecz projektów mających na celu szkolenie wykładowców (instruktorów) w akademiach stosowania prawa poprzez rozwój specjalnych kursów i ćwiczeń symulacyjnych, rozwój wyposażenia w celu ułatwienia wysiłków na rzecz poprawy kontroli legalnego handlu bronią, zapobiegania i zwalczania jej nielegalnego przemytu w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, ułatwianie zniszczenia nadwyżek broni i poprawy zarządzania zapasami, jak również wspieranie parlamentarzystów w poprawianiu ustawodawstwa dotyczącego mechanizmów kontrolnych odnoszących się do broni, amunicji i materiałów wybuchowych.
3.
Komisji powierza się wykonanie niniejszej decyzji. W tym celu Komisja zawiera porozumienie finansowe z DDA, w którego imieniu działa UN-LiREC, w sprawie warunków wykorzystania wkładu Unii Europejskiej, który przybierze formę darowizny. Porozumienie finansowe, które zostanie zawarte, będzie przewidywać, że UN-LiREC, DDA oraz partnerzy UN-LiREC zapewnią zauważalność wkładu Unii Europejskiej w projekt, w sposób właściwy do jego rozmiaru.
Artykuł  2
1.
Do celów określonych w art. 1 ustala się finansową kwotę referencyjną w wysokości 700.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty ustalonej w ust. 1 podlega wspólnotowym procedurom i zasadom mającym zastosowanie do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
Artykuł  3

Komisja przedkłada regularne sprawozdania z wykonywania niniejszej decyzji odpowiednim organom Rady, zgodnie z art. 9 ust. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB. Informacja ta będzie oparta w szczególności na regularnych sprawozdaniach, które będą dostarczane przez UN-LiREC/DDA na mocy ich umownych relacji z Komisją, jak przewidziano w art. 1 powyżej.

Artykuł  4
1.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia 1 sierpnia 2003 r.; wydatki poniesione w wykonywaniu niniejszego działania stają się wymagalne od tego dnia. Decyzja wygasa dnia 31 lipca 2004 r.
2.
Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi 10 miesięcy po dniu jej przyjęcia.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lipca 2003 r.
W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.185.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/543/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach
Data aktu: 21/07/2003
Data ogłoszenia: 24/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/08/2003