(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/534/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 lipca 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 1998 r. ustanawiającą sieć nadzoru i kontroli epidemiologicznej chorób zakaźnych we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 3 lit. a) i c) i art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 2119/98/WE ustanawia stworzenie sieci na poziomie Wspólnoty w celu promocji współdziałania i koordynacji w odniesieniu do profilaktyki i kontroli pewnych kategorii chorób zakaźnych wymienionych w tej decyzji. Choroby spowodowane czynnikami wyprodukowanymi w celu maksymalizacji zachorowalności i/lub śmiertelności po celowym uwolnieniu powinny zostać objęte tą decyzją.
(2) Decyzja Komisji 2000/96/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie stopniowego obejmowania chorób zakaźnych siecią wspólnotową zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), wymienia pewne choroby zakaźne, które mają być objęte nadzorem epidemiologicznym poprzez sieć wspólnotową ustanowioną decyzją nr 2119/98/WE.
(3) Decyzja Komisji 2002/253/WE z dnia 19 marca 2002 r. ustanawiająca definicje przypadku w celu zgłaszania chorób zakaźnych do sieci wspólnotowej na podstawie decyzji nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) określa definicje przypadku chorób zakaźnych wymienionych w decyzji 2000/96/WE.
(4) Jest stosowne, aby choroby zakaźne, których definicje przypadku są określone w decyzji 2002/253/WE, były zgodne z wykazem chorób zakaźnych w decyzji 2000/96/WE.
(5) Ospa może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego w przypadku celowego uwolnienia. Dlatego też ta choroba zakaźna powinna zostać ujęta w załączniku 1 do decyzji 2000/96/WE. Definicja przypadku dla ospy powinna zostać włączona do decyzji 2002/253/WE.
(6) Mimo że tężec nie jest przenoszalny wśród ludzi i występuje sporadycznie na terenie Wspólnoty, ocena programów szczepień w oparciu o nadzór epidemiologiczny przyczyniłaby się do poprawy polityki szczepień. Tężec powinien więc być wymieniony jako choroba zakaźna w decyzji 2000/96/WE. Definicja przypadku tężca znajduje się już w decyzji 2002/253/WE.
(7) Celowe uwolnienie wąglika na terenie Wspólnoty może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Dlatego też choroba ta powinna zostać wymieniona jako choroba zakaźna w decyzji 2000/96/WE. Definicja przypadku wąglika znajduje się już w decyzji 2002/253/WE.
(8) Zatrucie jadem kiełbasianym nie ogranicza się jedynie do zatruć pokarmowych, a zatem wszelkie odniesienia dotyczące takiego sposobu zakażania się tą chorobą powinny zostać skreślone.
(9) Definicja przypadku błonicy w decyzji 2002/253/WE powinna zostać zweryfikowana przy uwzględnieniu najnowszych danych naukowych.
(10) Decyzja 2000/96/WE definiuje kryteria selekcji chorób zakaźnych w specjalnych obszarach, które powinny zostać objęte nadzorem epidemiologicznym sieci wspólnotowej ustanowionej na mocy decyzji nr 2119/98/WE. Gorączka Q oraz tularemia odpowiadały, by tym kryteriom w przypadku celowego uwolnienia. Choroby te występują również w stanie naturalnym na terenie Wspólnoty Europejskiej. Nadzór epidemiologiczny w oparciu o definicję przypadku przyniósłby dodatkowe korzyści. Choroby te powinny więc zostać ujęte w decyzji 2000/96/WE. Definicje przypadku gorączki Q i tularemii powinny zostać włączone do decyzji 2002/253/WE.
(11) Decyzje nr 2119/98/WE, 2000/96/WE i 2002/253/WE powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(12) Środki przewidziane przez tą decyzję są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 7 decyzji nr 2119/98/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 1.
(2) Dz.U. L 28 z 3.2.2000, str. 50.
(3) Dz.U. L 86 z 3.4.2002, str. 44.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.184.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/534/WE zmieniająca decyzję nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2000/96/WE w odniesieniu do chorób zakaźnych wymienionych w tych decyzjach oraz zmieniająca decyzję 2002/253/WE w odniesieniu do definicji przypadku dla chorób zakaźnych |
| Data aktu: | 17/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 23/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/07/2003 |