(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 12 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Komisja, w imieniu Wspólnoty, zadecyduje o zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty każdego z chemikaliów podlegających procedurze zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC).
(2) Program Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych (UNEP) i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wyznaczono do zapewnienia obsługi w zakresie sekretariatu dla funkcjonowania tymczasowej procedury PIC, przewidzianej przez Akt Końcowy Konferencji Pełnomocników w sprawie Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC) w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, w szczególności rezolucją w sprawie tymczasowych uzgodnień ustanowionych we wspomnianym Akcie; Konwencja została podpisana dnia 11 września 1998 r. i zatwierdzona przez Wspólnotę decyzją Rady 2003/106/WE(2).
(3) Komisja, działając jako wspólnie wyznaczony organ, zobowiązana jest do przekazywania, w imieniu Wspólnoty i jej Państw Członkowskich, decyzji w sprawie chemikaliów do Sekretariatu tymczasowej procedury PIC, zwanego dalej "Sekretariatem tymczasowym".
(4) Sekretariat tymczasowy zażądał, aby uczestnicy procedury PIC, składając sprawozdanie o swoich decyzjach w sprawie przywozu, używali specjalnego formularza odpowiedzi kraju przywozu.
(5) Do wykazu chemikaliów podlegających tymczasowej procedurze PIC dodano monokrotofos, w odniesieniu do którego Komisja otrzymała od tymczasowego Sekretariatu informację w formie wytycznych dla decyzji. Monokrotofos objęty jest obecnie tymczasową procedurą PIC w takim zakresie, że niektóre formy użytkowe bardzo niebezpiecznych pestycydów zawierających monokrotofos zostały wymienione w załączniku III do Konwencji rotterdamskiej. Do czasu oceny przez Wspólnotę monokrotofosu w ramach dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(4), tymczasowa odpowiedź w odniesieniu do tych form użytkowych pestycydowych została określona w decyzji Komisji 2000/657/WE z dnia 16 października 2000 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów(5), zmienionej decyzją 2001/852/WE(6). Na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2002 z dnia 20 listopada 2002 r. przedłużającego okres określony w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG i dotyczącego niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje(7), monokrotofos został wyłączony z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia dla zawierających go środków ochrony roślin mają zostać wycofane do dnia 25 lipca 2003 r. Dlatego też tymczasowa odpowiedź określona w decyzji 2000/657/WE powinna zostać zastąpiona ostateczną decyzją w sprawie przywozu.
(6) Chemikalia 2,4,5-T, chlorobenzylat i fosfamidon wchodzą w zakres dyrektywy 91/414/EWG, przewidującej okres przejściowy, w którym Państwa Członkowskie mogą, w do czasu wydania decyzji przez Wspólnotę, podejmować decyzje w sprawie substancji i produktów objętych zakresem tej dyrektywy. Rozporządzeniem (WE) nr 2076/2002 substancje te zostały wyłączone z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje należało wycofać do dnia 25 lipca 2003 r. Dlatego też decyzje w sprawie przywozu form użytkowych pestycydów 2,4,5-T, chlorobenzylatu i fosfamidonu, wymienionych w decyzji 2000/657/WE, wydane jako odpowiedzi tymczasowe w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty, należy zastąpić decyzjami ostatecznymi.
(7) Chemikalia paration i paration metylowy również wchodzą w zakres dyrektywy 91/414/EWG. Decyzją Komisji 2001/520/WE z dnia 9 lipca 2001 r. dotyczącą niewłączenia parationu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(8) oraz decyzją Komisji 2003/166/WE z dnia 10 marca 2003 r. dotyczącą niewłączania parationu metylowego do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(9) substancje te zostały wyłączone z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia na środki ochrony roślin je zawierające zostały wycofane. W następstwie tego decyzje w sprawie przywozu dotyczące form użytkowych pestycydów parationu i parationu metylowego, wymienionych w decyzji Komisji 2001/852/WE z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie przyjęcia decyzji w sprawie wspólnotowego przywozu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów i zmieniającej decyzję 2000/657/WE odpowiednio, przekazane jako tymczasowe odpowiedzi do czasu decyzji Wspólnoty, powinny zostać zastąpione decyzjami ostatecznymi.
(8) Chemikalia tlenku etylenu objęte są dyrektywą Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującą wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(10), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 807/2003(11). Znalazło to swoje odbicie w ostatecznej decyzji w sprawie przywozu zawartej w decyzji 2001/852/WE. Jednakże tlenek etylenu został ostatnio zgłoszony w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na podstawie dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(12), która przewiduje okres przejściowy, w którym Państwa Członkowskie mogą, do czasu wydania decyzji przez Wspólnotę, podejmować decyzje w sprawie substancji i produktów objętych jej zakresem. Dlatego też należy zastąpić decyzję w sprawie przywozu zawartą w decyzji 2001/852/WE.
(9) Chemikalia polibromowane bifenyle (PBB) poddano surowym ograniczeniom na poziomie wspólnotowym dyrektywą Rady 76/769/EWG z dnia 7 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(13), ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/11/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(14). Znalazło to swoje odbicie we wspólnotowej decyzji w sprawie przywozu opublikowanej w okólniku V PIC opisującym sytuację na dzień 30 czerwca 1995 r. Decyzja ta jednak nie uwzględniała całkowitego zakazu dotyczącego PBB, obowiązującego w Austrii, ustanowionego w 1993 r. Dlatego też konieczne jest zastąpienie tej decyzji w sprawie przywozu.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG(15), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 807/2003,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, str. 27.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(5) Dz.U. L 275 z 27.10.2000, str. 44.
(6) Dz.U. L 318 z 4.12.2001, str. 28.
(7) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 3.
(8) Dz.U. L 187 z 10.7.2001, str. 47.
(9) Dz.U. L 67 z 12.3.2003, str. 18.
(10) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.
(11) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36.
(12) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.
(13) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(14) Dz.U. L 42 z 15.2.2003, str. 45.
(15) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.
-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/416/WE z dnia 19 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.147.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 3 decyzji nr 2009/966/UE z dnia 30 listopada 2009 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniającej decyzje Komisji 2000/657/WE, 2001/852/WE, 2003/508/WE, 2004/382/WE i 2005/416/WE (Dz.U.UE.L.09.341.14) z dniem 30 listopada 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.174.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/508/WE przyjmująca wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniająca decyzje 2000/657/WE i 2001/852/WE |
| Data aktu: | 07/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/07/2003 |