(EBC/2003/7)(2003/381/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 maja 2003 r.)
RADA ZARZĄDZAJĄCA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5.1, art. 12.1 i art. 14.3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu spełniania swoich zadań Europejski System Banków Centralnych (ESBC) wymaga wyczerpujących oraz rzetelnych statystyk bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, jak też segregacji rezerw międzynarodowych, wskazujących główne pozycje wpływające na warunki pieniężne i rynki walutowe w strefie euro.
(2) Artykuł 5.1 zdanie pierwsze Statutu zobowiązuje Europejski Bank Centralny (EBC), wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), do zbierania od właściwych władz innych niż KBC albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych informacji statystycznych niezbędnych do podjęcia przez EBC zadań ESBC. Art. 5.1 zdanie drugie stanowi, że do tych celów EBC współpracuje z instytucjami lub organami Wspólnoty oraz z właściwymi władzami Państw Członkowskich lub państw trzecich i organizacjami międzynarodowymi. Art. 5.2 stanowi, iż KBC wykonują, w możliwie najszerszym zakresie, zadania opisane w art. 5.1.
(3) Informacje niezbędne do spełnienia wymogów EBC w dziedzinie statystyk bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej mogą być zbierane i/lub kompilowane przez właściwe władze, inne niż KBC. Dlatego niektóre z zadań, które mają być podjęte na podstawie niniejszych wytycznych, wymagają współpracy między EBC lub KBC i takimi właściwymi władzami, zgodnie z art. 5.1 Statutu. Art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1) zobowiązuje Państwa Członkowskie do zorganizowania ich statystyki oraz do pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia wykonania obowiązków wynikających z art. 5 Statutu.
(4) Część niezbędnych informacji statystycznych dotyczy rachunku finansowego bilansu płatniczego oraz dotyczącego go dochodu i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, za które Eurosystem jest głównie odpowiedzialny. W celu umożliwienia KBC wykonywania obowiązku wspomagania EBC w tym zakresie należy zapewnić im niezbędną fachową wiedzę w dziedzinie statystyki, w szczególności w odniesieniu do pojęć, metodologii i gromadzenia danych, kompilacji, analizy i przekazu. W Irlandii zbieraniem i kompilowaniem odpowiednich informacji statystycznych zajmuje się Central Statistics Office (CSO). W celu spełnienia wymagań statystycznych EBC - Central Bank of Ireland i CSO muszą współpracować ze sobą, jak określono w zaleceniu EBC/2003/8 w sprawie wymagań sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz segregacji rezerw międzynarodowych(2). We Włoszech instytucją odpowiedzialną za zbieranie i kompilowanie odpowiednich informacji statystycznych jest Ufficio Italiano dei Cambi wspólnie z Banca d'Italia.
(5) Od chwili przyjęcia wytycznych EBC/2000/4 z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wymagań sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie statystyk bilansu płatniczego, segregacji rezerw międzynarodowych i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej(3) wymiana informacji statystycznych w ramach ESBC znacząco się rozwinęła. Niezbędne jest zatem zastąpienie wytycznych EBC/2000/4 niniejszymi wytycznymi.
(6) Jak wskazano w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98, w początkowym okresie istnienia obszaru jednej waluty efektywność pod względem kosztów może, z powodu istniejących ograniczeń dotyczących systemów zbierania informacji, wiązać się z koniecznością spełnienia wymagań sprawozdawczych EBC za pomocą procedur przejściowych. Oznacza to w szczególności, że w przypadku rachunku dochodów z inwestycji portfelowych i rachunku inwestycji portfelowych bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej dane dotyczące transgranicznych transakcji lub pozycji strefy euro mogą być kompilowane przy wykorzystaniu wszystkich transakcji lub pozycji między rezydentami strefy euro a rezydentami innych krajów. Ponadto, uwzględniając nieodłączne trudności z prawidłową identyfikacją transgranicznych przepływów inwestycji portfelowych i zapasów oraz związanych z nimi przepływów dochodów, opracowano wspólne podejścia do zbierania tych informacji w całej strefie euro, które zostaną zrealizowane w nadchodzących latach. Systemy zbierania danych dotyczących inwestycji portfelowych powinny odpowiadać wspólnej normie, ustanowionej w załączniku VI najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r.
(7) Sprawozdawczość w zakresie danych dotyczących transakcji i pozycji w odniesieniu do aktywów i/lub pasywów rezydentów strefy euro względem rezydentów innych Państwach Członkowskich strefy euro jest niezbędna do spełnienia wymagań statystycznych EBC w dziedzinie inwestycji portfelowych (i powiązanych dochodów). Dane są wykorzystywane do kompilowania zagregowanych transakcji i pozycji strefy euro w zakresie pasywów odnoszących się do inwestycji portfelowych i sald debetowych odnoszących się do dochodów z inwestycji portfelowych. Jest to zgodne z wymaganiami krajowymi lub ustaloną praktyką.
(8) Scentralizowana baza danych o papierach wartościowych (CSDB), która w przyszłości będzie wykorzystywana do wielu różnych celów statystycznych (kompilacja i opracowywanie) i niestatystycznych (analizy gospodarcze dotyczące stabilności finansowej lub operacji finansowych), zostanie udostępniona KBC. Zawarte w niej dane będą udostępniane właściwym władzom, innym niż KBC, z zastrzeżeniem wszelkich ograniczeń prawnych. W znacznej mierze ułatwi to przedstawianie przez nie wymaganych danych w zakresie kompilacji statystyk dotyczących inwestycji portfelowych w odniesieniu do transakcji i pozycji strefy euro. W szczególności gdy system CSDB zacznie działać, powinno być możliwe dokładne rejestrowanie podziału sektorowego transakcji i pozycji w odniesieniu do pasywów transakcji portfelowych w bilansie płatniczym i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro.
(9) Struktura oceny jakości statystyk bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz segregacji rezerw międzynarodowych strefy euro powinna być określona, w najszerszym możliwym zakresie, zgodnie z "Data Quality Assessment Framework" opracowanymi przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW). KBC powinny oceniać, tam gdzie jest to stosowne, współpracując z właściwymi władzami, jakość danych, które przekazują. Kryteria oceny jakości danych obejmują m.in. aktualność, dokładność, wiarygodność, jak również spójność wewnętrzną i zewnętrzną oraz rzetelność (przez okres ograniczony do "stabilności", co oznacza, że niezbędne zmiany mają ograniczony wpływ).
(10) Przekazywanie przez KBC poufnych informacji statystycznych EBC dokonywane jest w zakresie oraz w stopniu szczegółowości niezbędnym do wykonywania zadań ESBC. W przypadku gdy źródłem informacji statystycznych oznaczonych jako poufne są właściwe władze, inne niż KBC, korzystanie przez EBC z takich informacji powinno ograniczać się do wykonywania zadań statystycznych związanych z ESBC.
(11) Niezbędne jest ustanowienie procedury wprowadzania zmian technicznych w załącznikach do niniejszych wytycznych w skuteczny sposób, pod warunkiem że takie zmiany nie zmienią podstawowej struktury pojęciowej oraz nie wpłyną na obciążenia sprawozdawcze jednostek sprawozdawczych w Państwach Członkowskich. Przy stosowaniu tej procedury uwzględniane będą uwagi Komitetu ds. Danych Statystycznych ESBC. KBC mogą proponować takie zmiany techniczne w załącznikach do niniejszych wytycznych poprzez Komitet ds. Danych Statystycznych.
(12) Zgodnie z art. 12.1 i art. 14.3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 2 maja 2003 r.
|
W imieniu Rady Zarządzającej EBC |
|
Willem F. DUISENBERG |
______
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.
(2) Dz.U. C 126 z 28.5.2003.
(3) Dz.U. L 168 z 23.6.2001, str. 25.
ZAŁĄCZNIKI