Rozporządzenie 824/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 824/2003
z dnia 13 maja 2003 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 (w zakresie pomocy w odniesieniu do prywatnego składowania niektórych serów w roku gospodarczym 2003/2004)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 509/2002(2), w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 pomoc w odniesieniu do prywatnego składowania może być przyznawana dla serów, które mogą być długo przechowywane, i serów, które są produkowane z mleka owczego lub koziego i wymagają co najmniej sześciomiesięcznego okresu dojrzewania, jeśli rozwój cen i stan zapasów tych serów wskazują na poważną nierównowagę rynku, która może być zlikwidowana lub zredukowana przez składowanie sezonowe.

(2) Trudności wynikające z sezonowego charakteru produkcji niektórych serów, które mogą być długo przechowywane, oraz Pecorino Romano, Kefalo-Tyri i Kasseri pogarszane są sezonowością konsumpcji, która stanowi odwrotność tej produkcji. Nieskonsolidowany system produkcji takich serów jeszcze bardziej pogłębia omawiane trudności. Dlatego też należy przewidzieć możliwość powrotu do sezonowego składowania ilości odpowiadającej różnicy między letnią a zimową produkcją.

(3) Należy określić rodzaje sera kwalifikujące się do uzyskania pomocy oraz maksymalną ilość, w odniesieniu do której ta pomoc może być przyznana, jak również okres trwania umów, który powinien odzwierciedlać rzeczywiste wymagania rynku oraz możliwości przechowywania serów.

(4) Niezbędne jest określenie warunków umowy składu oraz decydujących kroków w celu umożliwienia identyfikacji i poddania kontroli serów objętych umową. Pomoc musi być ustalana z odniesieniem do kosztów składowania oraz równowagi, którą należy utrzymać między serami, dla których pomoc jest przyznawana a pozostałymi serami sprzedawanymi na rynku.

(5) Powinny być również ustalone szczegółowe zasady w odniesieniu do dokumentacji, rachunkowości oraz częstotliwości i charakteru kontroli. Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość przerzucenia całości lub części kosztów kontroli na wykonawcę.

(6) Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Niniejsze rozporządzenie, na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999, określa szczegółowe zasady przyznawania pomocy w odniesieniu do prywatnego składowania niektórych serów (pomoc określona poniżej) w roku gospodarczym 2003/2004.

Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) "partia składowana" oznacza ilość sera jednego rodzaju ważącą co najmniej dwie tony, przyjętą na skład do jednego magazynu jednego dnia;

b) "dzień rozpoczęcia składowania objętego umową" oznacza dzień następujący po dniu przyjęcia na skład;

c) "ostatni dzień składowania objętego umową" oznacza dzień poprzedzający dzień odebrania ze składu.

Artykuł  3

Sery kwalifikujące się do uzyskania pomocy

1.
Pomoc przyznawana jest na niektóre sery, które mogą być długo przechowywane, oraz na Pecorino Romano, Kefalo-Tyri i Kasseri. Stosuje się warunki określone w Załączniku.
2.
Ser musi być wyprodukowany we Wspólnocie. Musi on:

a) posiadać zamieszczone w sposób trwały oznaczenie przedsiębiorstwa produkującego oraz dzień i miesiąc produkcji; informacje te mogą być wskazane w formie kodu;

b) przejść badanie jakościowe stwierdzające, że zapewniona została odpowiednia gwarancja klasyfikacji, zgodnie z kategoriami zdefiniowanymi w Załączniku, dotyczącymi dojrzewania.

Artykuł  4

Umowa składu

1.
Umowy składu zawierane są między agencją interwencyjną Państwa Członkowskiego, na którego terytorium ser jest składowany, a osobami fizycznymi lub prawnymi (wykonawcy określeni poniżej).
2.
Umowy składu sporządzane są na piśmie na podstawie wniosku o zawarcie umowy.

Wnioski powinny być złożone w agencjach interwencyjnych w ciągu 30 dni od daty przyjęcia na skład i mogą dotyczyć tylko partii sera, w odniesieniu do których wprowadzanie na skład zostało zakończone. Agencje interwencyjne rejestrują daty otrzymania wniosków.

W przypadku gdy wniosek nadejdzie do agencji interwencyjnej w ciągu 10 dni roboczych po upływie ostatecznego terminu, umowa składu może wciąż zostać zawarta, jednakże pomoc zostaje zmniejszona o 30 %.

3.
Umowy składu zawierane są na jedną lub więcej partii i określają:

a) ilość objętego umową sera;

b) terminy wykonania umowy;

c) kwotę pomocy,

d) magazyn.

4.
Umowy składu zawierane są w ciągu 30 dni od daty zarejestrowania wniosku o zawarcie umowy.
5.
Przepisy kontrolne, w szczególności te wskazane w art. 7, podlegają harmonogramowi przygotowywanemu przez agencję interwencyjną. W umowie składu znajduje się odniesienie do tego harmonogramu.
Artykuł  5

Przyjęcie na skład i odbiór ze składu

1.
Terminy przyjmowania na skład i odbioru ze składu podane są w Załączniku.
2.
Odbiorem ze składu jest odbiór całej składowanej partii.
3.
Jeżeli na koniec pierwszych 60 dni składowania objętego umową pogorszenie jakości sera jest większe niż podczas normalnego składowania, wykonawca jest uprawniony, jednorazowo w odniesieniu do partii składowanej, do zastąpienia pogorszonej ilości na swój własny koszt.

W przypadku gdy kontrole podczas składowania lub przy odbiorze ze składu ujawnią pogorszony towar, pomoc w odniesieniu do tego towaru nie zostaje wypłacona. Ponadto część partii nadal kwalifikująca się do uzyskania pomocy musi ważyć co najmniej dwie tony.

Przepisy akapitu drugiego stosuje się również w przypadku, gdy część partii zostaje odebrana przed rozpoczęciem okresu odbioru ze składu wskazanego w ust. 1 lub przed wygaśnięciem minimalnego okresu składowania wskazanego w art. 8 ust. 2.

4.
Do celów obliczenia pomocy w stosunku do zastąpionych ilości (ust. 3 akapit pierwszy) pierwszym dniem składowania objętego umową jest dzień rozpoczęcia składowania objętego umową.
Artykuł  6

Wymagania dotyczące składowania

1.
Państwa Członkowskie zapewniają, że wszystkie wymagania przyznające prawo do uzyskania pomocy są spełnione.
2.
Wykonawca lub, na żądanie lub za zezwoleniem Państwa Członkowskiego, osoba odpowiedzialna za magazyn udostępniają agencji właściwej do przeprowadzenia kontroli całą dokumentację niezbędną do sprawdzenia:

a) prawa własności w czasie przyjmowania na skład;

b) pochodzenia i daty produkcji;

c) daty przyjmowania na skład;

d) faktycznej obecności towaru w magazynie i adresu magazynu;

e) daty odbioru ze składu.

3.
Wykonawca lub, gdzie właściwe, osoba odpowiedzialna za magazyn prowadzą dla każdej umowy ewidencję towarową dostępną w każdym magazynie, ukazującą:

a) numer identyfikacyjny każdej składowanej partii;

b) daty przyjęcia na skład i odbioru ze składu;

c) liczbę serów i ich wagę w każdej składowanej partii;

d) umiejscowienie serów w magazynie.

4.
Składowany ser musi być łatwy do zidentyfikowania, łatwo dostępny i identyfikowalny indywidualnie na podstawie umowy. Do składowanych serów załączane jest szczególne oznakowanie.
Artykuł  7

Kontrole

1.
Wyżej wymieniona agencja przy przyjmowaniu na skład przeprowadza kontrole, w szczególności w celu zapewnienia, że ser kwalifikuje się do przyznania pomocy oraz w celu zapobiegnięcia jakiejkolwiek możliwości zastąpienia towaru podczas okresu składowania objętego umową.
2.
Agencja dokonuje niezapowiedzianych kontroli wyrywkowych w celu sprawdzenia, czy ser znajduje się w magazynach. Próbka musi być reprezentatywna i stanowić co najmniej 10 % całkowitej ilości oddanej na skład na podstawie umowy w ramach tego systemu.

Kontrole powinny obejmować, oprócz badania ewidencji towarowej wskazanej w art. 6 ust. 3, fizyczne sprawdzenie wagi, charakteru i możliwości zidentyfikowania. Powinno dotyczyć to co najmniej 5 % próbki kontrolnej.

3.
Na koniec okresu składowania objętego umową agencja dokonuje kontroli, aby sprawdzić, czy ser jest obecny. Jeżeli pozostaje on w magazynie po upływie maksymalnego okresu składowania objętego umową, kontrola taka może być przeprowadzona po odebraniu sera ze składu.

Do celów powyższej kontroli wykonawca informuje agencję, wskazując właściwe partie składowane, co najmniej na pięć dni roboczych przed upływem okresu składowania objętego umową lub zanim okres ten się rozpocznie, czy odbiór odbywa się podczas okresu składowania objętego umową czy po nim.

Państwa Członkowskie mogą przyjąć termin krótszy niż pięć dni roboczych.

4.
W sprawie kontroli przeprowadzanych na mocy ust. 1, 2 i 3 sporządzane są sprawozdania określające:

a) datę kontroli;

b) czas jej trwania;

c) przeprowadzone czynności.

Sprawozdania podpisywane są przez inspektora i potwierdzane przez wykonawcę lub, gdzie właściwe, osobę odpowiedzialną za magazyn, do sprawozdań należy załączyć dokumentację dotyczącą płatności.

5.
W przypadku nieprawidłowości dotyczących 5 % lub większej ilości skontrolowanego sera kontrola zostaje rozszerzona na większą próbkę, która zostanie ustalona przez agencję.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o takich przypadkach w terminie czterech tygodni.

6.
Państwa Członkowskie mogą przewidzieć, że koszty kontroli są w całości lub w części ponoszone przez wykonawcę.
Artykuł  8

Pomoc w odniesieniu do składowania

1.
Wysokość pomocy ustala się następująco:

a) 20 EUR za tonę w odniesieniu do kosztów stałych;

b) 0,25 EUR za tonę za dzień składowania objętego umową, w odniesieniu do kosztów składowania;

c) kwota za tonę za dzień składowania objętego umową, w odniesieniu do kosztów finansowych:

i) 0,28 EUR dla serów, które mogą być długo przechowywane;

ii) 0,38 EUR dla Pecorino Romano;

iii) 0,47 EUR dla Kefalo-Tyri i Kasseri.

2.
Nie przyznaje się pomocy w przypadku, gdy składowanie objęte umową jest krótsze niż 60 dni. Najwyższą pomoc wypłaca się za okres 180 dni składowania objętego umową.

Jeżeli wykonawca nie dotrzyma terminu określonego na mocy art. 7 ust. 3 akapit drugi lub trzeci, pomoc zostaje zmniejszona o 15 % i wypłacana jest tylko w odniesieniu do okresu, w stosunku do którego wykonawca udowodni w sposób dostateczny dla agencji, że ser pozostawał w tym okresie w składowaniu objętym umową.

3.
Pomoc jest wypłacana na wniosek wykonawcy na koniec okresu składowania objętego umową, w ciągu 120 dni od wpłynięcia wniosku, pod warunkiem że zostały przeprowadzone kontrole wskazane w art. 7 ust. 3 i że wymagania dotyczące przyznawania prawa do pomocy zostały spełnione.

Jednakże jeżeli toczy się administracyjne postępowanie wyjaśniające w sprawie prawa do pomocy, pomoc nie jest wypłacana do momentu, gdy prawo to nie zostanie uznane.

Artykuł  9

Powiadomienia

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 15 stycznia 2004 r. o ilości sera, w odniesieniu do której zawarto umowy.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 maja 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.

(2) Dz.U. L 79 z 22.3.2002, str. 15.

ZAŁĄCZNIK

Kategoria sera Ilość kwalifikująca się do uzyskania pomocy Minimalny wiek sera Okres przyjmowania na skład Okres odbioru ze składu
Francuskie sery, które mogą być długo przechowywane: 16.000 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
- Beaufort i Comté, chroniona

nazwa pochodzenia,

30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca
- Emmental grand cru label rouge, 2004 r.
- Emmental i Gruyère klasa A i B.
Niemieckie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.000 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
Emmentaler/Bergkäse Markenkäse i Klasse fein. 30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.
Irlandzkie sery, które mogą być długo przechowywane: 900 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
Special Grade. 30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.
Austriackie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.700 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
Güteklasse Emmentaler/Bergkäse/Alpkäse. 30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.
Fińskie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.700 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
I luokka. 30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.
Szwedzkie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.700 t 10 dni od dnia 15 maja do dnia od dnia 1 października
Västerbotten/Prästost/Svecia/Grevé 30 września 2003 r. 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.
Pecorino Romano 15.000 t 90 dni i wyprodukowane po dniu od dnia 1 października 2002 r. od dnia 15 maja do dnia 31 grudnia 2003 r. przed dniem 31 marca 2004 r.
Sery Kefalo-Tyri i Kasseri wytwarzane z mleka owczego lub koziego lub z mieszanki tych dwóch. 3.200 t 90 dni i wyprodukowane po dniu 30 listopada 2002 r. od dnia 15 maja do dnia 30 listopada 2003 r. przed dniem 31 marca 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.118.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 824/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999
Data aktu: 13/05/2003
Data ogłoszenia: 14/05/2003
Data wejścia w życie: 17/05/2003, 01/05/2004, 01/07/2003