Decyzja 2002/153/WE dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, uchylająca decyzję 2001/740/WE oraz zmieniająca po raz ósmy decyzję 2001/327/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lutego 2002 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, uchylająca decyzję 2001/740/WE oraz zmieniająca po raz ósmy decyzję 2001/327/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 557)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/153/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lutego 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2001/740/WE(4), ostatnio zmieniona decyzją 2002/48/WE(5), dotyczy niektórych środków ochronnych odnoszących się do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie.

(2) Decyzja Komisji 2001/304/WE(6), ostatnio zmieniona decyzją 2002/49/WE(7) w sprawie oznaczania i wykorzystania niektórych produktów zwierzęcych w związku z decyzją Komisji 2001/172/WE(8) dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie.

(3) Decyzja Komisji 2001/327/WE(9), ostatnio zmieniona decyzją 2001/904/WE(10), dotyczy ograniczeń w przemieszczaniu zwierząt z gatunków wrażliwych na pryszczycę.

(4) Dyrektywa Rady 64/433/EWG(11), ostatnio zmieniona dyrektywą 95/23/WE(12), dotyczy warunków zdrowotnych w odniesieniu do produkcji i wprowadzania na rynek świeżego mięsa.

(5) Dyrektywa Rady 94/65/WE(13) ustanawia wymagania dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek mielonego mięsa oraz przetworów mięsnych.

(6) Dyrektywa Rady 91/495/EWG(14), ostatnio zmieniona dyrektywą 94/65/WE, dotyczy zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej.

(7) Dyrektywa Rady 80/215/EWG(15), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii oraz Szwecji, dotyczy problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi.

(8) Dyrektywa Rady 77/99/EWG(16), ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 97/76/WE(17), dotyczy problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych oraz niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego.

(9) Komisja ds. Pryszczycy i Innych Epizootii Międzynarodowego Biura Epizootycznego (OIE) oceniła dokumentację dotyczącą zwalczania pryszczycy, przedłożoną przez delegata Zjednoczonego Królestwa, oraz, zgodnie z rezolucją nr XVII (Przywracanie statusu Państwa Członkowskiego uznanego za wolny od pryszczycy) przyjętą przez Międzynarodowy Komitet OIE w czasie 65. Posiedzenia Generalnego (maj 1997), dnia 21 stycznia 2002 r., ponownie uznała uprzednio przyznany mu status kraju wolnego od pryszczycy bez prowadzenia szczepień.

(10) Dlatego niezbędne jest uchylenie decyzji Komisji 2001/740/WE dotyczącej niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie.

(11) Jednakże niezbędne są przepisy zapewniające, że niektóre zapasy mięsa oraz produktów mięsnych, wyprodukowane w okresie epidemii oraz niespełniające kryteriów zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego, są wprowadzane do obrotu tylko na terytorium Wielkiej Brytanii.

(12) W celu zapewnienia, że przepisy decyzji 2001/327/WE są stosowane również do handlu owcami i kozami pochodzącymi lub sprowadzanymi z Wielkiej Brytanii po dniu, w którym decyzja 2001/740/WE zostanie uchylona, należy odpowiednio zmienić decyzję 2001/327/WE.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Zjednoczone Królestwo stanowi, że mięso określone w ust. 2 uzyskane z bydła, owiec, kóz i świń oraz innych parzystokopytnych, które spełnia co najmniej jeden z warunków wymienionych w ust. 3, nie jest wysyłane do innych Państw Członkowskich.
2.
Mięso określone w ust. 1 obejmuje "świeże mięso" określone w dyrektywie 64/433/EWG oraz 91/495/EWG oraz "mięso mielone i przetwory mięsne" określone w dyrektywie Rady 94/65/WE.
3.
Warunki dotyczące mięsa, które nie może zostać dopuszczone do handlu wewnątrzwspólnotowego:

a) mięso, które nie może zostać dopuszczone do handlu wewnątrzwspólnotowego zgodnie ze wspólnotowymi środkami ochronnymi w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, pozostającymi w mocy od dnia 21 lutego 2001 r. do chwili wejścia w życie niniejszej decyzji;

b) mięso noszące znak jakości zdrowotnej ustanowiony decyzją Komisji 2001/304/WE.

Artykuł  2
1.
Zjednoczone Królestwo stanowi, że produkty mięsne uzyskane z bydła, owiec, kóz i świń oraz innych parzystokopytnych, które spełnia co najmniej jeden z warunków określonych w ust. 2, nie jest wysyłane do innych Państw Członkowskich.
2.
Warunki dotyczące produktów mięsnych, które nie mogą zostać dopuszczone do handlu wewnątrzwspólnotowego:

a) produkty mięsne produkowane z mięsa spełniającego co najmniej jeden z warunków określonych w art. 1 ust. 3;

b) produkty mięsne, które nie mogą zostać dopuszczone do handlu wewnątrzwspólnotowego zgodne ze wspólnotowymi środkami ochronnymi w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, pozostającymi w mocy od dnia 21 lutego 2001 r. do chwili wejścia w życie niniejszej decyzji;

c) produkty mięsne noszące znak jakości zdrowotnej ustanowiony decyzją Komisji 2001/304/WE.

3.
Zakaz przewidziany w ust. 1 nie stosuje się do produktów mięsnych spełniających wymogi zdrowia publicznego dyrektywy 77/99/EWG oraz które przeszły jedną z obróbek ustanowionych w art. 4 ust. 1 dyrektywy Rady 80/215/EWG albo zostało poddane podczas przetwarzania jednolicie i całkowicie działaniu substancji o wartości pH 6 albo mniejszej.
Artykuł  3

Decyzja Komisji 2001/740/WE traci moc.

Artykuł  4

W art. 2 ust. 1 zdanie wprowadzające decyzji Komisji 2001/327/WE skreśla się wyrazy "i decyzja Komisji 2001/740/WE".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(4) Dz.U. L 277 z 20.10.2001, str. 30.

(5) Dz.U. L 21 z 24.1.2002, str. 28.

(6) Dz.U. L 104 z 13.4.2001, str. 6.

(7) Dz.U. L 21 z 24.1.2002, str. 30.

(8) Dz.U. L 62 z 2.3.2001, str. 22.

(9) Dz.U. L 115 z 25.4.2001, str. 12.

(10) Dz.U. L 335 z 19.12.2001, str. 21.

(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(12) Dz.U. L 243 z 11.10.1995, str. 7.

(13) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10.

(14) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41.

(15) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4.

(16) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

(17) Dz.U. L 10 z 16.1.1998, str. 25.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.50.98

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/153/WE dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, uchylająca decyzję 2001/740/WE oraz zmieniająca po raz ósmy decyzję 2001/327/WE
Data aktu: 20/02/2002
Data ogłoszenia: 21/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970