Decyzja 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

DECYZJA RADY
z dnia 18 lutego 2002 r.
w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

(2003/148/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 300 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając Umowę wewnętrzną w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o partnerstwie AKP-WE, podpisanej w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r.(1), stosowanej tymczasowo zgodnie z decyzją przedstawicieli rządów Państw Członkowskich z dnia 18 września 2000 r., w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istotne elementy wymienione w art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE zostały pogwałcone przez rząd Zimbabwe.

(2) Konsultacje z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE zostały podjęte w dniu 11 stycznia 2002 r. i przy tej okazji władze Zimbabwe przedstawiły swój punkt widzenia i podjęły szczególne zobowiązania, chociaż niewystarczające, dotyczące zakończenie aktów przemocy, przeprowadzenia w dniach 9 i 10 marca 2002 r. wolnych i sprawiedliwych wyborów prezydenckich, a w szczególności obecności obserwatorów międzynarodowych i mediów podczas tych wyborów.

(3) Uwzględniono ostatnie zmiany polityczne w Zimbabwe jak również fakt, że niektóre ważne środki dotyczące istotnych elementów Umowy o partnerstwie AKP-WE nie zostały dotychczas wprowadzone we właściwy sposób. Ograniczające ustawodawstwo, jakie zostało ostatnio przyjęte, oraz eskalacja przemocy, jak również zastraszanie przeciwników politycznych poważnie osłabiają wolność słowa, zrzeszania się i pokojowych zgromadzeń w Zimbabwe,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Konsultacje podjęte z Republiką Zimbabwe w trybie art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-WE są niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Środki wyszczególnione w liście stanowiącym Załącznik są przyjęte jako właściwe środki w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-WE.

Środki te zostaną uchylone, pod warunkiem że sytuacja w Zimbabwe będzie gwarantować poszanowanie praw człowieka, zasad demokratycznych i państwa prawa.

Podjęte środki stosuje się przez okres dwunastu miesięcy 1 , a w terminie sześciu miesięcy poddane będą kontroli.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Rady

J. PIQUÉ I CAMPS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000 r., str. 3.

ZAŁĄCZNIK 

Bruksela, dnia...

LIST DO PREZYDENTA ZIMBABWE

Unia Europejska przywiązuje największą wagę do postanowień art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE. Poszanowanie praw człowieka, instytucje demokratyczne i państwo prawa stanowią istotne elementy Umowy o partnerstwie, a w konsekwencji podstawę naszych stosunków.

Jest to powód, dla którego Unia Europejska wyraziła w dniu 29 października 2001 r. swój głęboki niepokój w sprawie sytuacji w Zimbabwe oraz podjęła decyzję o zaproszeniu władz Zimbabwe do otwarcia konsultacji, aby dokładnie ocenić sytuację i jej zaradzić.

W toku tych konsultacji, które odbyły się w Brukseli w dniu 11 stycznia 2002 r. Unia Europejska ponownie wyraziła swój głęboki niepokój w sprawie aktów przemocy politycznej, wolności prasy, niezawisłości sądownictwa, zakończenia nielegalnej okupacji gospodarstw rolnych i organizacji wolnych i sprawiedliwych wyborów oraz oceniła, że w tych dziedzinach powinien się jeszcze dokonać znaczący postęp.

Unia Europejska była przekonana, że zorganizowanie wolnych i sprawiedliwych wyborów prezydenckich w marcu 2002 r. wprowadziłoby kraj na drogę demokracji, pokoju społecznego i ożywienia gospodarczego. Tymczasem Unia Europejska zauważa, że jej oczekiwania nie zostały spełnione. Warunki minimalne uzgodnione na forum międzynarodowym dla przeprowadzenia wolnych i bezstronnych wyborów nie są spełnione.

W świetle wymienionych elementów Unia Europejska podjęła decyzję o zakończeniu konsultacji podjętych w trybie art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE. Unia postanowiła podjąć następujące właściwe środki w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy:

a) finansowanie wsparcia budżetowego przewidzianego w krajowych programach indykatywnych (KPI) Zimbabwe objętych 7 i 8 EFR zostaje zawieszone;

b) zawieszone zostaje finansowanie wszystkich projektów z wyjątkiem tych, z których bezpośrednio korzysta ludność, przede wszystkim w dziedzinie społecznej;

c) finansowanie ukierunkowuje się na przynoszenie bezpośrednich korzyści ludności, przede wszystkim w dziedzinie społecznej, demokratyzacji, poszanowania praw człowieka i państwa prawa;

d) podpisanie krajowych programów indykatywnych (KPI) objętych 9 EFR zostaje zawieszone;

e) stosowanie art. 12 załącznika 2 do Umowy o partnerstwie AKP-WE zostaje zawieszone w zakresie, w jakim wydaje się to konieczne do zastosowania środków ograniczających przyjętych na mocy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

f) wspieranie operacji humanitarnych nie będzie naruszone przez niniejszą decyzję;

g) projekty regionalne będą oceniane indywidualnie.

Środki te będą uchylone, pod warunkiem że sytuacja w Zimbabwe będzie gwarantować poszanowanie praw człowieka, zasad demokratycznych i państwa prawa. Unia Europejska zastrzega sobie prawo podjęcia dodatkowych środków ograniczających.

Unia Europejska będzie nadal uważnie śledzić rozwój sytuacji w Zimbabwe i chciałaby jeszcze raz podkreślić swoje pragnienie prowadzenia dialogu z Zimbabwe, na podstawie Umowy o partnerstwie AKP-WE.

Z wyrazami szacunku,

W imieniu Komisji W imieniu Rady
1 Z dniem 20 lutego 2003 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2004 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2003/112/WE z dnia 18 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.46.25).

Z dniem 20 lutego 2004 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2005 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2004/157/WE z dnia 19 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.50.60).

Z dniem 19 lutego 2005 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2006 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2005/139/WE z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.48.28).

Z dniem 18 lutego 2006 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2007 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2006/114/WE z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.48.26).

Z dniem 19 lutego 2007 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2008 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2007/127/WE z dnia 19 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.53.23).

Z dniem 18 lutego 2008 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2009 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2008/158/WE z dnia 18 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.51.19).

Z dniem 19 lutego 2009 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2010 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2009/144/WE z dnia 19 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.49.15).

Z dniem 16 lutego 2010 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2011 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2010/97/WPZiB z dnia 16 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.44.20).

Z dniem 15 lutego 2011 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2012 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2011/106/WPZiB z dnia 15 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.43.31).

Z dniem 17 lutego 2012 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 sierpnia 2012 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2012/96/UE z dnia 17 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.47.47).

Z dniem 7 sierpnia 2012 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 sierpnia 2013 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2012/470/UE z dnia 7 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.213.13).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024