Angola-Wspólnota Europejska. Protokół ustalający na okres od dnia 3 sierpnia 2002 roku do dnia 2 sierpnia 2004 roku dopuszczalne wielkości połowów i udział finansowy przewidziane w Umowie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Angoli w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Angoli.

PROTOKÓŁ
ustalający na okres od dnia 3 sierpnia 2002 roku do dnia 2 sierpnia 2004 roku dopuszczalne wielkości połowów i udział finansowy przewidziane w Umowie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Angoli w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Angoli

Artykuł  1

Począwszy od dnia 3 sierpnia 2002 roku, przez okres dwóch lat, limity określone w artykule 2 Umowy ustala się w sposób następujący:

1. Krewetkowce: 6.550 ton rejestrowych brutto na miesiąc, jako średnia roczna (maksymalnie 22 statki)

Połowy prowadzone przez statki wspólnotowe nie mogą przekroczyć 5.000ton krewetek i garneli, w tym 30 % krewetek i 70 % garneli.

2. Statki rybackie przeznaczone do połowów przydennych: (trawlery, taklowce głębinowe oraz statki mocujące sieci skrzelowe): 4.200ton rejestrowych brutto na miesiąc, jako średnia roczna.

Połowy Centrophorus granulosus są zabronione.

3. Połowy gatunków pelagicznych: dwa statki

Ten rodzaj połowu, ze względu na swoją specyfikę, podlega sześciomiesięcznemu okresowi próbnemu.

4. Sejnery zamrażalnie do połowu tuńczyka: 15 statków.

5. Taklowce powierzchniowe: 18 statków.

Powyższe limity wielkości połowów mogą być podwyższone, jeśli wspólnotowi armatorzy statków są gotowi brać udział w rozwijaniu branży rybołówstwa w Angoli. W takim przypadku obydwie Strony, spotykając się w ramach Wspólnego Komitetu, wspólnie zdecydują o dodatkowych dopuszczalnych wielkościach połowów oraz o rekompensacie finansowej.

Artykuł  2

Po upływie okresu próbnego dla połowów gatunków pelagicznych oraz na podstawie osiągniętych wyników i dostępnych opinii naukowych, obie Strony w ramach Wspólnego Komitetu poprzedzonego spotkaniem Wspólnej Grupy Naukowej określonej w artykule 6 zadecydują o dopuszczalnych wielkościach połowów dla gatunków pelagicznych na pozostałe lata objęte Protokołem oraz o rekompensacie finansowej wypłacanej w zamian za powyższe wielkości dopuszczalne.

Artykuł  3
1.
Niniejszym ustanawia się rekompensatę finansową przewidzianą w artykule 7 Umowy na okres określony w artykule 1 niniejszego Protokołu w wysokości 15.500.000 EUR na rok (9.975.000 EUR właściwej rekompensaty finansowej na rok oraz 5.525.000 EUR na środki określone w artykule 3 Protokołu) w zamian za wielkości dopuszczalne połowów określone w artykule 1.

Rekompensatę finansową wpłaca się na rachunek określony przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Ministerstwa Rybołówstwa i Środowiska.

Rekompensatę finansową wpłaca się najpóźniej do dnia 30 listopada pierwszego roku obowiązywania Protokołu oraz nie później niż do dnia rocznicy przyjęcia Protokołu w następnych latach.

2.
Jeśli statki wycofają się z Umowy, a władze Angoli nie wyrażą zgody na ich zastąpienie przez inne statki, powodując tym samym zmniejszenie wielkości dopuszczalnych połowów Wspólnoty, sytuacja taka uprawnia do proporcjonalnego dostosowania rekompensaty finansowej przewidzianej w ustępie 1.
3.
Sposób wykorzystania rekompensaty finansowej leży wyłącznie w gestii Angoli.
Artykuł  4

W celu zapewnienia trwałego i odpowiedzialnego rozwoju połowów, obie strony we wzajemnym interesie współdziałają, mając na celu w szczególności zachęcanie do rozszerzania wiedzy na temat rybołówstwa oraz zasobów biologicznych, kontroli jakości, wprowadzania do obrotu oraz otrzymywania najlepszych dochodów z produktów rybołówstwa, kontroli rybołówstwa, rozwoju nieprzemysłowych połowów, wspierania społeczności zajmującej się połowami oraz szkoleń.

Każdego roku podział kwoty 5.525.000 EUR przeznaczonej na środki przewidziane w artykule 3 ustęp 1 ustala się następująco:

1. Programy naukowe i techniczne przewidziane na poprawę wiedzy na temat rybołówstwa oraz zasobów biologicznych w strefie połowowej Angoli: 750.000 EUR;

2. Program kontroli jakości: 350.000 EUR;

3. Wspieranie programu wprowadzania do obrotu oraz otrzymywania najlepszych dochodów z produktów rybołówstwa: 250.000 EUR;

4. Wspieranie programu nadzoru nad rybołówstwem: 775.000 EUR;

5. Program rozwoju nieprzemysłowych połowów oraz wspierania społeczności zajmującej się połowami: 1.150.000 EUR;

6. Program instytucjonalnego wspierania Ministerstwa Rybołówstwa i Środowiska: 500.000 EUR;

7. Program finansowania szkolnictwa w zakresie rybołówstwa, stypendiów, praktycznych kursów szkoleniowych w różnych dziedzinach naukowych, technicznych i ekonomicznych związanych z rybołówstwem oraz udziału w organizacjach międzynarodowych, seminariach, sympozjach i warsztatach: 1.500.000 EUR;

8. Program mający na celu rozwój akwakultury: 250.000 EUR.

Ministerstwo Rybołówstwa i Środowiska podejmuje decyzje dotyczące środków oraz rocznych wielkości na nie przyznanych i informuje o tym Komisję Wspólnot Europejskich.

Roczne wielkości są udostępnione zainteresowanym instytucjom na rachunku określonym przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Ministerstwa Rybołówstwa i Środowiska najpóźniej do dnia 30 listopada w odniesieniu do pierwszego roku, a następnie - w dzień rocznicy przyjęcia Protokołu.

Trzy miesiące po dacie rocznicy przyjęcia Protokołu Ministerstwo Rybołówstwa i Środowiska dostarcza Komisji Wspólnot Europejskich pisemne informacje odnośnie do wykonania Protokołu oraz osiągniętych wyników. Wspólnota Europejska może, w świetle aktualnie wykonywanych środków oraz po konsultacjach z władzami Angoli, dokonać przeglądu stosownych płatności.

Artykuł  5

W przypadku znaczącej zmiany warunków wykorzystywania zasobów połowowych w wyłącznej strefie ekonomicznej Angoli, która uniemożliwi wykonywanie działalności połowowej, Wspólnota Europejska może przerwać wypłacanie udziału finansowego, z zastrzeżeniem uprzedniego osiągnięcia porozumienia przez obie Strony.

Artykuł  6

Każdego roku odbywają się wspólne spotkania naukowe w celu przeanalizowania pytań odnoszących się do trwałego zarządzania zasobami połowowymi.

Artykuł  7

Jeżeli w ustalonym terminie Wspólnota nie ureguluje płatności przewidzianych w artykułach 2, 3 i 4, wykonanie Umowy może zostać zawieszone.

Artykuł  8

Wszystkie czynności statków poławiających na podstawie niniejszego Protokołu i załączników do niego, w szczególności przeładunek oraz zużycie zapasów statków (żywności i paliwa), są regulowane przez przepisy stosowane w Republice Angoli.

Do celów niniejszego Protokołu produkty rybołówstwa złowione przez statki wspólnotowe poławiające na podstawie niniejszej Umowy uznawane są za produkty posiadające pochodzenie wspólnotowe.

Artykuł  9

Niniejszy Protokół wchodzi w życie po dokonaniu przez obie strony powiadomienia o zakończeniu odpowiednich procedur zatwierdzenia.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  A

ZASADY REGULUJĄCE DZIAŁALNOŚĆ POŁOWOWĄ PROWADZONĄ PRZEZ STATKI WSPÓLNOTOWE NA WODACH ANGOLI

ZAŁĄCZNIK  B

ZASADY REGULUJĄCE DZIAŁALNOŚĆ POŁOWOWĄ PROWADZONĄ PRZEZ STATKI WSPÓLNOTOWE POŁAWIAJĄCE GATUNKI PELAGICZNE NA WODACH ANGOLI

grafika

Dodatek 1

WNIOSEK O WYDANIE LICENCJI NA POŁÓW KREWETEK I GATUNKÓW PRZYDENNYCH NA WODACH ANGOLI

grafika

Dodatek 2

WNIOSEK O WYDANIE LICENCJI NA POŁÓW TUŃCZYKA NA WODACH ANGOLI

grafika

Dodatek 3.1

grafika

Dodatek 3.2

grafika

Dodatek 4.1

grafika

Dodatek 4.2

grafika

Dodatek 5

(MINISTERSTWO RYBOŁÓWSTWA ANGOLI - DZIENNIK POŁOWOWY ICCAT DLA POŁOWÓW TUŃCZYKA)

grafika

Dodatek 6

STATYSTYKA PELAGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI POŁOWOWEJ

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.351.92

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Angola-Wspólnota Europejska. Protokół ustalający na okres od dnia 3 sierpnia 2002 roku do dnia 2 sierpnia 2004 roku dopuszczalne wielkości połowów i udział finansowy przewidziane w Umowie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Angoli w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Angoli.
Data aktu: 30/06/2002
Data ogłoszenia: 28/12/2002
Data wejścia w życie: 03/08/2002, 01/05/2004