Decyzja 2002/996/WSiSW ustanawiająca mechanizm oceny systemów prawnych i ich stosowania na poziomie krajowym w walce z terroryzmem

DECYZJA RADY
z dnia 28 listopada 2002 r.
ustanawiająca mechanizm oceny systemów prawnych i ich stosowania na poziomie krajowym w walce z terroryzmem

(2002/996/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29 i 34 ust. 1,

uwzględniając inicjatywę Królestwa Hiszpanii(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w dniu 20 września 2001 r. podjęto decyzję, jak zapisano w pkt 15 konkluzji z posiedzenia, o zaleceniu Komitetowi ds. Artykułu 36 opracowania łatwiejszej i płynniejszej formy mechanizmu oceny, określonego we wspólnym działaniu 97/827/WSiSW z dnia 5 grudnia 1997 r. ustanawiającym mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością(3), w celu określenia procedury głębokiej oceny krajowych ustaleń dotyczących antyterroryzmu.

(2) Niezbędne jest poprawienie krajowych systemów prawnych do walki z terroryzmem i ich stosowanie.

(3) Główna odpowiedzialność za stworzenie każdego systemu prawnego i stosowanie go na poziomie krajowym leży po stronie Państwa Członkowskiego, mimo że, w kontekście Unii Europejskiej, Państwa Członkowskie informują się wzajemnie o treści zawartości przepisów w tym zakresie w celu osiągnięcia większej skuteczności w walce z terroryzmem.

(4) Jest również pożądane, zgodnie z treścią wyżej wymienionego mandatu Rady z dnia 20 września 2001 r., aby ustanowiony został mechanizm, który, w kontekście współpracy przewidzianej przez Traktat, umożliwiałby Państwom Członkowskim dokonywanie oceny krajowych systemów prawnych w zakresie walki z terroryzmem oraz ich stosowania na podstawie równości i wzajemnego zaufania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie mechanizmu oceny

1.
Zostaje ustanowiony mechanizm głębokiej oceny krajowych ustaleń w zakresie walki z terroryzmem w ramach współpracy międzynarodowej między Państwami Członkowskimi, zgodnie ze szczegółowymi zasadami określonymi poniżej.
2.
Każde Państwo Członkowskie podejmuje działania, ukierunkowane na zapewnienie, że jego władze krajowe ściśle współpracują z zespołami oceniającymi, ustanowionymi na podstawie niniejszej decyzji w związku z jej wprowadzeniem w życie, przy należytym poszanowaniu norm prawnych i zasad etyki, stosowanych na poziomie krajowym.
Artykuł  2

Przedmioty oceny

1.
Do celów dokonania każdej oceny, konkretny przedmiot oceny, jak również kolejność, w jakiej Państwa Członkowskie mają być oceniane, określane są przez Komitet ds. Artykułu 36, na wniosek prezydencji.

W zależności od konkretnego przedmiotu wybranego do oceny Komitet ds. Artykułu 36 decyduje również, czy wyznaczyć podległą mu grupę roboczą Rady w celu prowadzenia oceny, czy też prowadzić ocenę bezpośrednio.

Dodatkowo Komitet ds. Artykułu 36 podejmuje decyzję co do częstotliwości każdej dokonywanej oceny.

2.
Prezydencja Rady przygotowuje ocenę z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady, który korzysta w szczególności z krajowych ekspertów, oddelegowanych w tym celu. Komisja jest w pełni zaangażowana w prace przygotowawcze.
3.
Dokonanie pierwszej oceny jest zakończone nie później niż w połowie roku 2003.
Artykuł  3

Wyznaczanie ekspertów

1.
Każde Państwo Członkowskie przesyła Sekretariatowi Generalnemu Rady, z inicjatywy prezydencji i nie później niż na cztery tygodnie przed dniem, w którym Komitet ds. Artykułu 36 podejmuje decyzję o wszczęciu oceny konkretnego przedmiotu oceny, nazwiska od jednego do trzech ekspertów, mających znaczne doświadczenie w dziedzinie, do której odnosi się ocena w zakresie zwalczania terroryzmu oraz przygotowanych do uczestnictwa w dokonywaniu co najmniej jednej oceny.
2.
Prezydencja opracowuje listę ekspertów wyznaczonych przez Państwa Członkowskie i przesyła ją Komitetowi ds. Artykułu 36 lub do grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów.
Artykuł  4

Zespół oceniający

Na podstawie listy określonej w art. 3 ust. 2 prezydencja wybiera zespół dwóch ekspertów do dokonania oceny każdego Państwa Członkowskiego, upewniając się, że nie są oni obywatelami zainteresowanego Państwa Członkowskiego.

Nazwiska ekspertów wybranych do stworzenia każdego zespołu oceniającego są przekazywane do Komitetu ds. Artykułu 36 lub do grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów.

Zespół oceniający korzysta z pomocy Sekretariatu Generalnego Rady i Komisji we wszystkich swoich zadaniach.

Artykuł  5

Przygotowanie kwestionariusza

Prezydencja, z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady i Komisji, opracowuje ankietę do celów oceny wszystkich Państw Członkowskich w ramach konkretnego przedmiotu oceny, określonego w art. 2 ust. 1, oraz przedstawia go do zatwierdzenia Komitetowi ds. Artykułu 36 lub grupie roboczej, wyznaczonej do tych celów. W tym kontekście, gdzie jest to stosowne, wymagana jest opinia dowolnej grupy roboczej Rady, posiadającej kompetencje w dziedzinie objętej oceną. Ankieta opracowywana jest w taki sposób, aby pozwalała na ustalenie wszelkich informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny. Oceniane Państwo Członkowskie zapewnia, że odpowiedź na ankietę następuje w ciągu jednego miesiąca i w sposób możliwie jak najbardziej kompletny oraz załącza, w miarę potrzeby, wszystkie przepisy prawa oraz wymagane dane techniczne i praktyczne.

Artykuł  6

Wizyta w sprawie oceny

Nie później niż sześć tygodni po otrzymaniu odpowiedzi na ankietę, w przypadku gdy jest to uznane za właściwe, zespół oceniający odbywa podróż do ocenianego Państwa Członkowskiego w celu dodatkowego wyjaśnienia odpowiedzi na ankietę, zgodnie z programem wizyty, opracowanym przez odwiedzane Państwo Członkowskie, na podstawie propozycji zespołu oceniającego, w celu przeprowadzenia wywiadów z organami politycznymi, administracyjnymi, policyjnymi, celnymi i sądowymi oraz z każdym innym odpowiednim organem.

Artykuł  7

Przygotowanie projektu sprawozdania

Nie później niż piętnaście dni po otrzymaniu odpowiedzi na ankietę lub po wizycie, określonej w art. 6, o ile wizyta taka miała miejsce, zespół oceniający opracowuje zwięzły projekt sprawozdania i przedkłada go ocenianemu Państwu Członkowskiemu, które przedstawia swoją opinię w ciągu sześciu tygodni. Jeżeli zespół oceniający uzna to za właściwe, zmienia swoje sprawozdanie, w świetle uwag przedstawionych przez oceniane Państwo Członkowskie.

Artykuł  8

Omówienie i przyjęcie sprawozdania

1.
Prezydencja przesyła projekt sprawozdania, który jest dokumentem poufnym, członkom Komitetu ds. Artykułu 36 lub grupie roboczej wyznaczonej do tych celów, wraz ze wszelkimi uwagami ocenianego Państwa Członkowskiego, które nie zostały przyjęte przez zespół oceniający.
2.
Posiedzenie Komitetu ds. Artykułu 36 lub grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów rozpoczyna się przedstawieniem projektu sprawozdania przez członków zespołu oceniającego. Przedstawiciel ocenianego Państwa Członkowskiego prezentuje następnie wszelkie uwagi, informacje lub wyjaśnienia, jakie uzna za niezbędne. W dalszej kolejności Komitet ds. Artykułu 36 lub grupa robocza wyznaczona do tych celów omawia projekt sprawozdania i przyjmuje wnioski na zasadzie konsensusu.
3.
Prezydencja, pod koniec całego procesu dokonywania oceny, informuje Radę, przy użyciu właściwych środków, o wynikach dokonanych ocen. Rada może, jeżeli uzna to za stosowne, skierować wszelkie zalecenia do zainteresowanego Państwa Członkowskiego oraz może wezwać je do złożenia ponownego sprawozdania do Rady w sprawie postępu, jakiego dokonało do nieprzekraczalnego terminu ustalanego przez Radę.
4.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 prezydencja informuje Parlament Europejski pod koniec całego procesu dokonywania oceny co do stopnia stosowania mechanizmu oceny.
Artykuł  9

Poufność

1.
Eksperci w zespołach oceniających zobowiązani są do respektowania poufności wszystkich informacji, jakie otrzymują w związku z wykonywaniem ich zadań. Państwa Członkowskie w związku z tym gwarantują, że eksperci, wyznaczeni na podstawie art. 3, mają właściwy poziom wiarygodności.
2.
Sprawozdanie, opracowane w ramach niniejszej decyzji, jest dokumentem poddanym ograniczeniu. Jednakże oceniane Państwo Członkowskie może opublikować sprawozdanie na własną odpowiedzialność. Jeżeli Państwo Członkowskie chce opublikować jedynie części sprawozdania, musi uzyskać zgodę Rady.
Artykuł  10

Zmiana mechanizmu

Nie później niż pod koniec pierwszej oceny wszystkich Państw Członkowskich Rada bada szczegółowe zasady i zakres mechanizmu oraz, jeżeli jest to właściwe, dokonuje zmian niniejszej decyzji.

Artykuł  11

Data wejścia w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł  12

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 listopada 2002 r.

W imieniu Rady
B. HAARDER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 151 z 25.6.2002, str. 14.

(2) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 344 z 15.12.1997, str. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.349.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/996/WSiSW ustanawiająca mechanizm oceny systemów prawnych i ich stosowania na poziomie krajowym w walce z terroryzmem
Data aktu: 28/11/2002
Data ogłoszenia: 24/12/2002
Data wejścia w życie: 24/12/2002, 01/05/2004