Dyrektywa 2002/97/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (2,4-D, triasulfuronu i thifensulfuronu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchniach

DYREKTYWA KOMISJI NR 2002/97/WE
z dnia 16 grudnia 2002 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (2,4-D, triasulfuronu i thifensulfuronu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchniach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/79/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/79/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/79/WE, w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/81/WE(6), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istniejące substancje czynne 2,4-D, triasulfuron oraz thifensulfuron metylowy (omawiane substancje czynne) zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG odpowiednio dyrektywami Komisji 2001/103/WE(7), 2000/66/WE(8) i 2001/99/WE(9), stosowane jako herbicydy, ale bez określenia szczegółowych warunków wywołujących wpływ na zboża, które mogą być poddane działaniu środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną.

(2) Włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG tych substancji czynnych oparte było na podstawie oceny przedłożonych informacji dotyczących proponowanego wykorzystania. Informacje dotyczące tego wykorzystania zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane przeglądowi oraz są wystarczające dla celów ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości.

(3) W przypadku gdy nie istnieje wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości ani tymczasowy dopuszczalny poziom pozostałości, Państwa Członkowskie mają ustanowić tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, zanim środki ochrony roślin zawierających tę substancję czynną mogą zostać dopuszczone.

(4) W odniesieniu do włączenia danej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG związana z tym ocena techniczna i naukowa została zakończona w postaci sprawozdania przeglądowego Komisji. Sprawozdanie zostało ukończone dnia 2 października 2001 r. w odniesieniu do 2,4-D, dnia 13 lipca 2000 r. w odniesieniu do triasulfuronu oraz dnia 29 czerwca 2001 r. w odniesieniu do thifensulfuronu metylowego. W sprawozdaniach została ustalona dopuszczalna dawka dzienna w wysokości wynoszącej odpowiednio dla 2,4-D - 0,05 mg/kg masy ciała dziennie, dla triasulfuronu 0,01 mg/kg masy ciała dziennie, a dla thifensulfuronu metylowego na 0,01 mg/kg masy ciała dziennie. Oceniono i oszacowano, zgodnie z procedurami wspólnotowymi, występujące w ciągu całego życia narażenie konsumentów środków spożywczych poddanych działaniu omawianych substancji czynnych. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(10) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(11) w sprawie zastosowanej metodologii. Wynika z tego, że proponowane najwyższe dopuszczalne dzienne dawki nie będą prowadziły do przekroczenia wielkości dopuszczalnej dawki dziennej. Żadna toksyczność ostra skutkująca wymaganiem ustalenia dawki ostrej porównawczej nie została zauważona podczas ocen i dyskusji poprzedzających włączenie omawianych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(5) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości występujących w produktach lub na ich powierzchni, na które nie zostało wydane zezwolenie, rozważne jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na dolnym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG i 90/642/EWG.

(6) Ustalenie na poziomie wspólnotowym dla takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie zapobiega ustanawianiu przez Państwa Członkowskie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niniejszej dyrektywy. Uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający, aby umożliwić rozwój dalszych zastosowań omawianych substancji czynnych. Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości powinny następnie stać się poziomami ostatecznymi.

(7) Załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG powinny dlatego zostać zmienione w odpowiedni sposób.

(8) Komisja notyfikowała niniejszą dyrektywę w formie projektu Światowej Organizacji Handlu, a otrzymane uwagi zostały uwzględnione w czasie nadawania ostatecznego kształtu omawianej dyrektywie. Możliwość ustalenia istotnego odchylenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w odniesieniu do szczególnych połączeń pestycyd/uprawa zostanie zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych.

(9) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się następujący najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości pestycydów:

"Pozostałości pestycydów

Najwyższy poziom w mg/kg (ppm)

2,4-D (suma 2,4-D i jego estrów wyrażonych jako 2,4-D)

0,05 (*)(p) zboża

Triasulfuron

0,05 (*)(p) zboża

Thifensulfuron metylowy

0,05 (*)(p) zboża

(*) wskazuje dolną granicę oznaczenia

(p) wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie

z art. 4 ust. 1 lit. f)dyrektywy 91/414/EWG: o ile nie zostanie

zmieniony, poziom ten stanie się ostateczny ze skutkiem po upływie 4

lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy"

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B dodaje się następujące najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów:

"Pozostałości pestycydów

Najwyższy poziom (mg/kg)

W przypadku mięsa, w tym tłuszczu, przetworów z mięsa, podrobów i tłuszczów zwierzęcych wymienionych w załączniku I i objętych kodami CN 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

W przypadku mleka i przetworów mlecznych wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik I i objętych kodami 0401, 0402, 0405 00 i 0406

W przypadku jaj bez skorupek, jaj ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I objętych kodami CN 0407 00 i 0408

2,4-D

Nerki (z wyjątkiem drobiu) 1(p) Pozostałe 0,05(*)(p)

0,01(*)(p)

0,01(*)(p)

(*) wskazuje dolną granicę oznaczenia.

(p) wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie

z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: o ile nie zostanie

zmieniony, poziom ten stanie się ostateczny ze skutkiem po upływie 4

lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy."

Artykuł  3

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do omawianych substancji czynnych, przedstawione w Załączniku do niniejszej dyrektywy, dodaje się do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2003 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują niniejsze przepisy z mocą od dnia 1 lipca 2003 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(6) Dz.U. L 276 z 12.10.2002, str. 28.

(7) Dz.U. L 313 z 30.11.2001, str. 37.

(8) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 35.

(9) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.

(10) Wytyczne w sprawie przewidywania dawki żywieniowej pozostałości pestycydu (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywności we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia, 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

(11) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii odnoszących się do zmieniania załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).

ZAŁĄCZNIK 

Grupy i przykłady pojedynczych produktów, w odniesieniu do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Triasulfuron Thifensulfuron metylowy 2,4-D (suma 2,4-D i jego estrów wyrażonych jako 2,4-D)
"1. Owoce, świeże, suszone lub

niegotowane, zakonserwowane

przez mrożenie, bez dodatku

cukru; orzechy

0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
i) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (włączając

klementynki i inne

mieszańce)

Pomarańcze
Owoce pomelo
Pozostałe
ii) ORZECHY Z DRZEW (łuskane i

niełuskane)

Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzeszki makadamia
Orzeszki pekanowe
Orzeszki sosnowe
Orzeszki pistacjowe
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwa
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie i czereśnie
Brzoskwinie (włączając

nektaryny i podobne

mieszańce)

Śliwki
Pozostałe
v) OWOCE JAGODOWE I OWOCE

DROBNE

a) Winogrona deserowe i do

produkcji win

Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji

win

b) Truskawki (inne niż

dzikie)

c) Owoce leśne (inne niż

dziko rosnące)

Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówka jeżyny z

maliną

Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i

owoce jagodowe (inne niż

dziko rosnące)

Czarna jagoda
Żurawina błotna
Porzeczki (czerwone,

czarne i białe)

Agrest
Pozostałe
e) Owoce jagodowe i owoce

dziko rosnące

vi) OWOCE RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy

jadalnej

Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa, świeże lub

niegotowane, zamrożone lub

suszone

0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
i) WARZYWA KORZENIOWE I

BULWIASTE

Buraki
Marchew
Seler
Chrzan
Topinambur
Pasternak
Pietruszka korzeniowa
Rzodkiew zwyczajna
Salsefia
Ziemniaki słodkie
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe
ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebule
Szalotki
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA WYDAJĄCE OWOCE
a) Psiankowate (Solanacea)
Pomidory
Papryki
Owoce oberżyny
Pozostałe
b) Dyniowate - o skórce

jadalnej

Ogórki
Korniszony
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - o skórce

niejadalnej

Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza słodka
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiaty kapustnych
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste
Kapusta brukselka
Kapusta głowiasta
Pozostałe
c) Kapustne liściaste
Kapusta pekińska
Kapusta włoska/jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE

ZIOŁA

a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka warzywna
Sałata
Skarola
Pozostałe
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna
d) Endywia
e) Zioła
Trybula
Szczypior
Pietruszka naciowa
Liście selera naciowego
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami)
Groch (bez strąków)
Pozostałe
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler naciowy
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
viii) GRZYBY
a) Grzyby uprawne
b) Grzyby dziko rosnące
3. Jadalne nasiona roślin

strączkowych

0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p)
Fasola
Soczewica
Groszek zielony
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,1(*)(p)
Nasiona siemienia lnianego
Orzeszki ziemne
Nasiona maku
Nasiona sezamu
Nasiona słonecznika
Nasiona rzepaku
Nasiona soi
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi,

suszone, fermentowane lub w

inny sposób przetwarzane, z

liści Camellia sinensis)

0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,1(*)(p)
7. Chmiel (suszony), łącznie z

szyszkami chmielu i

nieskoncentrowanym proszkiem

0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,1(*)(p)
(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia
(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie

z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: o ile nie zostanie

zmieniony, poziom ten stanie się ostateczny ze skutkiem po upływie 4

lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy."

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.343.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/97/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (2,4-D, triasulfuronu i thifensulfuronu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchniach
Data aktu: 16/12/2002
Data ogłoszenia: 18/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/01/2003