uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/79/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/79/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/79/WE, w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/81/WE(6), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Istniejące substancje czynne 2,4-D, triasulfuron oraz thifensulfuron metylowy (omawiane substancje czynne) zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG odpowiednio dyrektywami Komisji 2001/103/WE(7), 2000/66/WE(8) i 2001/99/WE(9), stosowane jako herbicydy, ale bez określenia szczegółowych warunków wywołujących wpływ na zboża, które mogą być poddane działaniu środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną.
(2) Włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG tych substancji czynnych oparte było na podstawie oceny przedłożonych informacji dotyczących proponowanego wykorzystania. Informacje dotyczące tego wykorzystania zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane przeglądowi oraz są wystarczające dla celów ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości.
(3) W przypadku gdy nie istnieje wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości ani tymczasowy dopuszczalny poziom pozostałości, Państwa Członkowskie mają ustanowić tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, zanim środki ochrony roślin zawierających tę substancję czynną mogą zostać dopuszczone.
(4) W odniesieniu do włączenia danej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG związana z tym ocena techniczna i naukowa została zakończona w postaci sprawozdania przeglądowego Komisji. Sprawozdanie zostało ukończone dnia 2 października 2001 r. w odniesieniu do 2,4-D, dnia 13 lipca 2000 r. w odniesieniu do triasulfuronu oraz dnia 29 czerwca 2001 r. w odniesieniu do thifensulfuronu metylowego. W sprawozdaniach została ustalona dopuszczalna dawka dzienna w wysokości wynoszącej odpowiednio dla 2,4-D - 0,05 mg/kg masy ciała dziennie, dla triasulfuronu 0,01 mg/kg masy ciała dziennie, a dla thifensulfuronu metylowego na 0,01 mg/kg masy ciała dziennie. Oceniono i oszacowano, zgodnie z procedurami wspólnotowymi, występujące w ciągu całego życia narażenie konsumentów środków spożywczych poddanych działaniu omawianych substancji czynnych. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(10) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(11) w sprawie zastosowanej metodologii. Wynika z tego, że proponowane najwyższe dopuszczalne dzienne dawki nie będą prowadziły do przekroczenia wielkości dopuszczalnej dawki dziennej. Żadna toksyczność ostra skutkująca wymaganiem ustalenia dawki ostrej porównawczej nie została zauważona podczas ocen i dyskusji poprzedzających włączenie omawianych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(5) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości występujących w produktach lub na ich powierzchni, na które nie zostało wydane zezwolenie, rozważne jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na dolnym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG i 90/642/EWG.
(6) Ustalenie na poziomie wspólnotowym dla takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie zapobiega ustanawianiu przez Państwa Członkowskie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niniejszej dyrektywy. Uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający, aby umożliwić rozwój dalszych zastosowań omawianych substancji czynnych. Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości powinny następnie stać się poziomami ostatecznymi.
(7) Załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG powinny dlatego zostać zmienione w odpowiedni sposób.
(8) Komisja notyfikowała niniejszą dyrektywę w formie projektu Światowej Organizacji Handlu, a otrzymane uwagi zostały uwzględnione w czasie nadawania ostatecznego kształtu omawianej dyrektywie. Możliwość ustalenia istotnego odchylenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w odniesieniu do szczególnych połączeń pestycyd/uprawa zostanie zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych.
(9) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(6) Dz.U. L 276 z 12.10.2002, str. 28.
(7) Dz.U. L 313 z 30.11.2001, str. 37.
(8) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 35.
(9) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.
(10) Wytyczne w sprawie przewidywania dawki żywieniowej pozostałości pestycydu (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywności we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia, 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(11) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii odnoszących się do zmieniania załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.343.23 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/97/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (2,4-D, triasulfuronu i thifensulfuronu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchniach |
| Data aktu: | 16/12/2002 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/01/2003 |