uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Praca na rynku wewnętrznym powinna stopniowo poprawiać jakość życia, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo konsumenta. Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie zapewniają wysoki poziom zdrowia i ochrony konsumentów.
(2) Artykuły tekstylne i skórzane zawierające niektóre barwniki azowe mają zdolność do uwalniania niektórych aryloamin, które mogą stanowić ryzyko choroby nowotworowej.
(3) Ograniczenia już przyjęte lub planowane przez niektóre Państwa Członkowskie w zakresie stosowania barwników azowych do artykułów tekstylnych i skórzanych dotyczą realizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Dlatego też należy zbliżyć ustawodawstwo Państw Członkowskich w tym zakresie i w związku z tym uzupełnić załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(4).
(4) Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska Naturalnego (CSTEE) po konsultacji z Komisją potwierdził, że ryzyko nowotworowe wywoływane przez towary tekstylne i skórzane barwione niektórymi barwnikami azowymi jest podstawą do niepokoju.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzkiego stosowanie niebezpiecznych barwników i wprowadzanie na rynek niektórych artykułów barwionych takimi barwnikami powinno być zabronione.
(6) Do artykułów tekstylnych wykonywanych z odzyskiwanych włókien powinna być stosowana maksymalna koncentracja 70 części na milion dla amin wymienionych w punkcie 43 dodatku do dyrektywy 76/769/EWG. Powinno to mieć miejsce w okresie przejściowym do dnia 1 stycznia 2005 r., jeżeli aminy są uwalniane przez pozostałości z poprzednich farbowań tych samych włókien. Umożliwi to powtórne przetwarzanie materiałów włókienniczych, co przynosi ogólną korzyść dla środowiska naturalnego.
(7) Do stosowania niniejszej dyrektywy niezbędne jest wprowadzenie zharmonizowanych metod badań kontrolnych. Komisja, zgodnie z art. 2a dyrektywy 76/769/EWG, powinna uchwalać takie metody. Metody badań kontrolnych powinny być opracowywane na poziomie europejskim przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), jeśli jest to właściwe.
(8) W świetle nowej wiedzy naukowej metody badań powinny być rewidowane, włączając metody badań kontrolnych przeznaczonych do analizy 4-amino azobenzenu.
(9) W świetle nowej wiedzy naukowej przepisy dotyczące niektórych barwników azowych powinny być rewidowane, w szczególności w odniesieniu do potrzeby włączenia innych materiałów nieobjętych niniejszą dyrektywą, jak również innych aromatycznych amin. Specjalną uwagę należy zwrócić na potencjalne ryzyko w stosunku do dzieci.
(10) Niniejsza dyrektywa stosuje się bez uszczerbku dla przepisów Wspólnoty ustanawiających minimalne wymagania dla ochrony pracowników, zawartych w dyrektywie Rady 89/391/EWG(5) i w poszczególnych dyrektywach opartych na niej, w szczególności dyrektywie Rady 90/394/EWG(6) i dyrektywie 98/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7),
PRZYJĘŁY NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | T. PEDERSEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 89 E z 28.3.2000, str. 67 i Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 269.
(2) Dz.U. C 204 z 18.7.2000, str. 90.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 7 września 2000 r. (Dz.U. C 135 z 7.5.2001, str. 257), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 lutego 2002 r. (Dz.U. C 119 E z 22.5.2002, str. 7) i Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 2001/91/WE (Dz.U. L 286 z 30.10.2001, str. 27).
(5) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(6) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
(7) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.243.15 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia19 lipca 2002 r. zmieniająca po raz dziewiętnasty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (barwniki azowe) |
Data aktu: | 19/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 11/09/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 11/09/2002 |