uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Praca na rynku wewnętrznym powinna stopniowo poprawiać jakość życia, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo konsumenta. Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie zapewniają wysoki poziom zdrowia i ochrony konsumentów.
(2) Artykuły tekstylne i skórzane zawierające niektóre barwniki azowe mają zdolność do uwalniania niektórych aryloamin, które mogą stanowić ryzyko choroby nowotworowej.
(3) Ograniczenia już przyjęte lub planowane przez niektóre Państwa Członkowskie w zakresie stosowania barwników azowych do artykułów tekstylnych i skórzanych dotyczą realizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Dlatego też należy zbliżyć ustawodawstwo Państw Członkowskich w tym zakresie i w związku z tym uzupełnić załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(4).
(4) Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska Naturalnego (CSTEE) po konsultacji z Komisją potwierdził, że ryzyko nowotworowe wywoływane przez towary tekstylne i skórzane barwione niektórymi barwnikami azowymi jest podstawą do niepokoju.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzkiego stosowanie niebezpiecznych barwników i wprowadzanie na rynek niektórych artykułów barwionych takimi barwnikami powinno być zabronione.
(6) Do artykułów tekstylnych wykonywanych z odzyskiwanych włókien powinna być stosowana maksymalna koncentracja 70 części na milion dla amin wymienionych w punkcie 43 dodatku do dyrektywy 76/769/EWG. Powinno to mieć miejsce w okresie przejściowym do dnia 1 stycznia 2005 r., jeżeli aminy są uwalniane przez pozostałości z poprzednich farbowań tych samych włókien. Umożliwi to powtórne przetwarzanie materiałów włókienniczych, co przynosi ogólną korzyść dla środowiska naturalnego.
(7) Do stosowania niniejszej dyrektywy niezbędne jest wprowadzenie zharmonizowanych metod badań kontrolnych. Komisja, zgodnie z art. 2a dyrektywy 76/769/EWG, powinna uchwalać takie metody. Metody badań kontrolnych powinny być opracowywane na poziomie europejskim przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), jeśli jest to właściwe.
(8) W świetle nowej wiedzy naukowej metody badań powinny być rewidowane, włączając metody badań kontrolnych przeznaczonych do analizy 4-amino azobenzenu.
(9) W świetle nowej wiedzy naukowej przepisy dotyczące niektórych barwników azowych powinny być rewidowane, w szczególności w odniesieniu do potrzeby włączenia innych materiałów nieobjętych niniejszą dyrektywą, jak również innych aromatycznych amin. Specjalną uwagę należy zwrócić na potencjalne ryzyko w stosunku do dzieci.
(10) Niniejsza dyrektywa stosuje się bez uszczerbku dla przepisów Wspólnoty ustanawiających minimalne wymagania dla ochrony pracowników, zawartych w dyrektywie Rady 89/391/EWG(5) i w poszczególnych dyrektywach opartych na niej, w szczególności dyrektywie Rady 90/394/EWG(6) i dyrektywie 98/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7),
PRZYJĘŁY NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | T. PEDERSEN |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 89 E z 28.3.2000, str. 67 i Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 269.
(2) Dz.U. C 204 z 18.7.2000, str. 90.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 7 września 2000 r. (Dz.U. C 135 z 7.5.2001, str. 257), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 lutego 2002 r. (Dz.U. C 119 E z 22.5.2002, str. 7) i Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 2001/91/WE (Dz.U. L 286 z 30.10.2001, str. 27).
(5) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(6) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
(7) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.243.15 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia19 lipca 2002 r. zmieniająca po raz dziewiętnasty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (barwniki azowe) |
| Data aktu: | 19/07/2002 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 11/09/2002 |