Rozporządzenie 1309/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1309/2002
z dnia 12 lipca 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zwiększenia efektywności zarządzania administracyjnego, dokument nadzoru w załączniku VII do rozporządzenia Rady (WE) nr 517/94(1) powinien zostać uaktualniony w celu ujednolicenia go ze wspólnotowym dokumentem nadzoru przewidzianym w rozporządzeniach Rady (WE) nr 3285/94(2) i (WE) nr 519/94(3), obu ostatnio zmienionych rozporządzeniem (WE) nr 139/96(4). W celu zachowania jasności, przepisy art. 14 rozporządzenia (WE) nr 517/94 powinny zostać odpowiednio przeredagowane.

(2) Należy wprowadzić możliwość ubiegania się o dokument nadzoru drogą elektroniczną i wystawiania go w taki sposób. W tym kontekście zachodzi konieczność zmiany art. 21 rozporządzenia (WE) nr 517/94 w celu umożliwienia elektronicznego składania wniosków o wystawienie tego dokumentu.

(3) Przepisy rozporządzenia (WE) nr 517/94 dotyczące procedury komitetu powinny być dostosowane w celu uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).

(4) Procedura określona w art. 25 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 517/94 dotycząca wprowadzenia nagłych środków ochronnych na mocy art. 13 tego rozporządzenia stanowi wariant wcześniejszej procedury "IIIB", która traci ważność. Właściwą procedurą dotyczącą składania wniosków w sprawie nagłych środków ochronnych jest procedura stosowania środków ochronnych przewidziana w art. 6 lit. c) pierwsza alternatywa decyzji 1999/468/WE.

(5) Procedura w sprawie stosowania standardowych środków ochronnych zawarta w art. 25 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 517/94 odpowiada procedurze określonej w art. 6 lit. c) druga alternatywa decyzji 1999/468/WE, która jest właściwa w celu stosowania takich środków ochronnych.

(6) W związku z tym procedura w sprawie stosowania środków nadzoru w ramach tytułu III rozporządzenia (WE) nr 517/94 powinna być taka sama jak obowiązująca w zakresie stosowania normalnych środków ochronnych, a mianowicie procedura przewidziana w art. 6 lit. c) druga alternatywa decyzji 1999/468/WE, ponieważ oba rodzaje środków są ściśle ze sobą powiązane.

(7) Dla jasności, właściwe jest zastąpienie całości przepisów rozporządzenia (WE) nr 517/94 odnoszących się procedury Komitetu.

(8) Przy stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 517/94, Federalna Republika Jugosławii obejmuje Kosowo, jak zostało to określone rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1244 z dnia 10 czerwca 1999 r. W Kosowie, międzynarodowa administracja cywilna (UNMIK) utworzyła odrębną administrację celną. Załączniki do tego rozporządzenia powinny być dostosowane w celu uwzględnienia tej sytuacji.

(9) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 517/94 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 517/94 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 14 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wyroby podlegające uprzedniemu wspólnotowemu nadzorowi lub środkom ochronnym mogą byc wprowadzone do swobodnego obrotu jedynie po przedstawieniu dokumentu przywozowego.

W przypadku uprzedniego wspólnotowego nadzoru dokument przywozowy jest wystawiany bez pobierania opłat przez właściwy organ wyznaczony przez Państwa Członkowskie w terminie do pięciu dni roboczych następujących po otrzymaniu przez właściwy organ krajowy wniosku od importera wspólnotowego niezależnie od miejsca prowadzenia przez niego działalności na terenie Wspólnoty na dowolną wnioskowaną ilość. Wniosek taki uważa się za otrzymany przez właściwy organ krajowy nie później niż trzy dni robocze po przedłożeniu, o ile nie udowodniono, że jest inaczej. Dokument przywozowy sporządza się w formie odpowiadającej wzorowi w załączniku VII. Przepisy art. 21 stosuje się mutatis mutandis.

W przypadku środków ochronnych, dokument przywozowy wystawia się zgodnie z przepisami tytułu IV.

2. Informacji innych niż przewidziane w ust. 1 można wymagać, w przypadku gdy podejmowana jest decyzja o stosowaniu środków nadzoru lub środków ochronnych.";

2. W art. 21 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wnioski o zezwolenia na przywóz sporządza się na formularzach odpowiadających wzorowi posiadającemu cechy ustalone zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2. Właściwe organy mogą zgodnie z warunkami przez nie ustalonymi, dopuścić składanie wniosków drogą elektroniczną. Jednakże wszystkie dokumenty i dowody muszą być dostępne dla właściwych organów.";

b) ust. 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Dowolny środek konieczny do realizacji niniejszego ustępu można przyjąć zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2.";

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Na wniosek zainteresowanego Państwa Członkowskiego, wyroby włókiennicze w posiadaniu właściwych organów tego Państwa Członkowskiego, szczególnie w kontekście upadłości lub podobnych procedur, na które ważne zezwolenie na przywóz nie jest już dostępne, można wprowadzić do swobodnego obrotu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 25 ust. 2.";

3. art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 25

Komitet ds. Wyrobów Włókienniczych

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet.

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.

3. W odniesieniu do spraw ujętych w tytule III niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem jego art. 13, stosuje się procedurę ochronną stosownie do art. 6 decyzji 1999/468/WE w zgodności z jej art. 7. Przed przyjęciem przez Komisję decyzji, Komisja zasięga opinii Komitetu zgodnie z procedurami do ustalenia w regulaminie Komitetu. Termin przewidziany w art. 6 lit. b) decyzji 1999/468/WE wynosi jeden miesiąc od przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej środków ochronnych. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może potwierdzić, uzupełnić lub uchylić decyzję przyjętą przez Komisję w terminie trzech miesięcy licząc od odesłania decyzji Komisji do Rady, po upływie którego decyzję Komisji uznaje się za uchyloną.

4. W przypadku nagłych środków ochronnych na podstawie art. 13 niniejszego rozporządzenia stosuje się procedurę na podstawie art. 6 decyzji 1999/468/WE, w zgodności z jej art. 7. Przed przyjęciem przez Komisję decyzji, Komisja zasięga opinii Komitetu zgodnie z procedurami do ustalenia w regulaminie Komitetu. Termin przewidziany w art. 6 lit. b) decyzji 1999/468/WE wynosi jeden miesiąc od przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej środków ochronnych. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może podjąć inną decyzję w ciągu trzech miesięcy licząc od odesłania decyzji Komisji do Rady.

5. Przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z przedstawicieli Państw Członkowskich, zasięgać opinii Komitetu w jakiejkolwiek innej sprawie dotyczącej działania lub stosowania niniejszego rozporządzenia.

6. Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.";

4. W art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 2, art. 6 ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 2, art. 17 ust. 3, art. 17 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 2, art. 21 ust. 3, art. 22, art. 23 i art. 28 wyrazy "zgodnie z właściwą procedurą przewidzianą w art. 25" zastępuje się wyrazami "zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2";

5. W załącznikach wprowadza się następujące zmiany:

a) w załącznikach IIIb i VI pozycję "FEDERALNA REPUBLIKA JUGOSŁAWII" zastępuje się pozycją "FEDERALNA REPUBLIKA JUGOSŁAWII(*)

______

(*) Włącznie z Kosowem, jak to zostało określone w rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1244 z dnia 10 czerwca 1999 r.";

b) załącznik VII zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lipca 2002 r.

W imieniu Rady
T. PEDERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 888/2002 (Dz.U. L 146 z 4.6.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2474/2000 (Dz.U. L 286 z 11.11.2000, str. 1).

(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem(WE) nr 1138/98 (Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 21 z 27.1.1996, str. 7.

(5) Dz.U. L 184 z 28.6.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

"ZAŁĄCZNIK VII

Wykaz danych, które należy podać w polach dokumentu nadzoru

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.192.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1309/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu
Data aktu: 12/07/2002
Data ogłoszenia: 20/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/2002