Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 czerwca 2002 r.
ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 2196)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/477/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(2), w szczególności jej art. 14 B) ust. 2 lit. b),

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(3), ostatnio zmienianą rozporządzeniem (WE) nr 1452/2001(4), w szczególności jej art. 16 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymagania dotyczące zdrowia publicznego zawarte w decyzji Komisji 2001/471/WE z dnia 8 czerwca 2001 r. ustanawiającej przepisy dotyczące regularnych kontroli higieny ogólnej przeprowadzanych przez kierowników w zakładach, zgodnie z dyrektywą 64/433/EWG w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz z dyrektywą 71/118/EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(5) powinny mieć również zastosowanie do przywozu z państw trzecich.

(2) W tym celu, po pierwsze, zasady dotyczące państw trzecich w odniesieniu do wprowadzania w życie regularnych kontroli ogólnej higieny przeprowadzanych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty powinny być brane pod uwagę przy rozważaniu spełnienia kryteriów ustanowionych w ramach art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG dla wykazu danych państw trzecich.

(3) Po drugie, wprowadzenie w życie takich kontroli przez dane podmioty gospodarcze powinno być uwzględnione przy rozważaniu włączenia ich do wykazu zakładów przewidzianych w art. 14 (B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz w art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG.

(4) Po trzecie, gwarancje zapewniane przez art. 14 (B) ust. 1 lit. b) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 72/462/EWG, powinny być włączone do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorów świadectw przewidzianych odpowiednio w art. 14 B) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 22 dyrektywy 72/462/EWG przy najbliższej sposobności.

(5) Dyrektywa 71/118/EWG przewiduje ustanowienie wykazu zakładów spełniających szczególne wymagania prawodawstwa wspólnotowego.

(6) Tymczasowy wykaz zakładów jest zawarty w decyzji Komisji 97/4/WE z dnia 12 grudnia 1996 r. ustalającej tymczasowe wykazy zakładów państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego(6), ostatnio zmienionej decyzją 2001/400/WE(7).

(7)Decyzja Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(8), ostatnio zmieniona decyzją 2001/659/WE(9), została zmieniona decyzją 2001/598/WE(10), między innymi w celu wprowadzenia do świadectw zdrowia zwierząt oraz zdrowia publicznego wzoru deklaracji zdrowia publicznego dla przywozu świeżego drobiu z państw trzecich, wymaganego przez art. 14 B) ust. 1 lit. c) dyrektywy 71/118/EWG. Decyzja 94/984/WE powinna być obecnie dalej zmieniona, tak by uzupełnić wspomnianą wzorcową deklarację w zgodzie z celami obecnej decyzji. Odpowiednie jest również jednoczesne poprawienie istotnego błędu z załącznika III do tej decyzji.

(8) Dyrektywa 72/462/EWG zapewnia, że bez uszczerbku dla wymagań dotyczących zdrowia zwierząt ustanowionych w art. 14 oraz 15 tej dyrektywy Państwa Członkowskie nie mogą dopuszczać przywozu świeżego mięsa z państw trzecich, jeżeli mięso nie spełnia wymagań dotyczących zdrowia publicznego, które mają być przyjęte. Artykuł 17 ust. 2 lit. c) tej dyrektywy przewiduje, iż świeże mięso musi być traktowane w zgodzie z warunkami higieny zgodnie z dyrektywą Rady 64/433/EWG(11). Art. 4 przewiduje sporządzenie wykazu zakładów, których zgodność z przepisami dyrektywy oraz warunkami higieny wymaganymi w ramach dyrektywy 64/433/EWG jest oceniana w zgodzie z kryteriami przedstawionymi w ust. 2 tego artykułu oraz która może być zmieniona albo uzupełniona przez Komisję w zgodzie z wynikami inspekcji przewidzianych w art. 5.

(9) Warunki zdrowia zwierząt oraz wymagania świadectw weterynaryjnych przy przywozie świeżego mięsa z kilku krajów były ustanawiane na podstawie art. 16 dyrektywy 72/462/EWG w kilku decyzjach Komisji, które powinny zostać przepracowane w niedalekiej przyszłości; do tego czasu odpowiednie będzie wprowadzenie do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorcowych świadectw takich samych poświadczeń zdrowia publicznego, jak wprowadzone przez niniejszą decyzję dla świeżego drobiu.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami, Komisja bierze pod uwagę przepisy tych państw trzecich w odniesieniu do wprowadzenia w życie regularnych kontroli ogólnej higieny, opartych na zasadach analizy ryzyka oraz kontroli punktów krytycznych oraz, jeśli jest to niezbędne, kontrolach mikrobiologicznych prowadzonych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty.

Artykuł  2

Gdy inspekcje są przeprowadzane zgodnie z dyrektywą 71/118/EWG oraz dyrektywą 72/462/EWG w celu określenia, czy zakład odpowiada przepisom tych dyrektyw oraz załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG i może być włączony do wykazu przedstawionego w art. 14 B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG, wprowadzanie w życie przez dane podmioty gospodarcze wymagań decyzji 2001/471/WE jest brane pod uwagę.

Artykuł  3

W decyzji 94/984/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku II pkt 15 (wzór A oraz B) sekcja II (świadectwo zdrowia publicznego) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Mięso pochodzi z zakładu wprowadzającego w życie kontrole higieny ogólnej zgodnie z przepisami decyzji Komisji 2001/471/WE(1).

______

(1) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.".

2) W załączniku III wyrazy "znak jakości zdrowotnej określony w art. 2" zastępuje się wyrazami "znak jakości zdrowotnej określony w art. 1 ust. 2".

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 8 czerwca 2003 r.

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami albo gdy prowadzona jest w danym państwie trzecim inspekcja zgodnie z art. 14 dyrektywy 71/118/EWG albo art. 5 dyrektywy 72/462/EWG, Komisja od daty przyjęcia niniejszej decyzji uwzględnia podjęte przez dane państwo kroki przygotowawcze, mające na celu spełnienie wymagań niniejszej decyzji od dnia 8 czerwca 2003 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.

(3) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(4) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.

(5) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.

(6) Dz.U. L 2 z 4.1.1997, str. 6.

(7) Dz.U. L 140 z 24.5.2001, str. 70.

(8) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.

(9) Dz.U. L 232 z 30.8.2001, str. 19.

(10) Dz.U. L 210 z 3.8.2001, str. 37.

(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.164.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE
Data aktu: 20/06/2002
Data ogłoszenia: 22/06/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 08/06/2003, 01/01/1970