Decyzja 2002/463/WE dostosowująca program działań dla współpracy administracyjnej w dziedzinie granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji (program ARGO)

DECYZJA RADY
z dnia 13 czerwca 2002 r.
dostosowująca program działań dla współpracy administracyjnej w dziedzinie granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji (program ARGO)

(2002/463/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 czerwca 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

uwzględniając opinię Komitetu Regionów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Współpraca administracyjna między Państwami Członkowskimi w dziedzinach objętych art. 62 i 63 Traktatu stanowi część celu, jaki stoi przed Wspólnotą stopniowego ustanowienia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

(2) Wspólne działanie 98/244/WSiSW z dnia 19 marca 1998 r. przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, wprowadzające program kształcenia, wymiany i współpracy w dziedzinie azylu, imigracji i przekraczania granic zewnętrznych (program Odyseusz)(3), zakończyło się obecnie ze względu na wyczerpanie się w 2001 r. przeznaczonej na ten cel sumy w budżecie.

(3) Odpowiedzialność za kontrole na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej ogromnie wzrośnie, ze względu na planowane znaczne rozszerzenie Unii, w okresie, w którym będzie funkcjonowała współpraca administracyjna w dziedzinie granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji (ARGO). W związku z tym należy traktować ARGO po prostu jako skromnego zwiastuna bardziej ożywionych działań w tej dziedzinie.

(4) Zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej, przyjętymi w Tampere w dniach 15 i 16 października 1999 r., Komisja określiła w komunikacie dla Rady i Parlamentu Europejskiego, podczas organizowanego co dwa lata uaktualniania wyników, w celu oceny postępu w zakresie tworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w Unii Europejskiej (pierwsza połowa 2001 r.), ambitny program legislacyjny, który powinien prowadzić do nowej postaci zasad wspólnotowych w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, które będą musiały zostać wprowadzone w Państwach Członkowskich.

(5) Ujednolicenie praktyk Państw Członkowskich przy stosowaniu prawa wspólnotowego można osiągnąć wzmacniając współpracę między agencjami krajowymi tych państw oraz między nimi a Komisją.

(6) Oddzielne działania poszczególnych administracji nie doprowadzą do takich wyników. Działanie w ramach Wspólnoty jest więc niezbędne dla poprawy wzajemnego zrozumienia tego, jak działają właściwe instytucje krajowe i jak wdrażają odpowiednią legislację wspólnotową i dla określenia, jakie dziedziny współpracy administracyjnej są najważniejsze.

(7) Potrzebne jest kształcenie na wysokim poziomie o zbliżonej jakości w całej Wspólnocie, aby zapewnić sukces tego programu działań przy jednoczesnym wykorzystaniu doświadczeń nabytych podczas programu Odyseusz.

(8) Wdrożenie programu wspólnotowego działania stanowi jedną z najskuteczniejszych metod osiągnięcia tych celów i zapewni Komisji podstawę do oceny, czy stworzenie wspólnej instytucji edukacyjnej jest odpowiednią metodą poprawy kształcenia personelu Państw Członkowskich w dziedzinie prawa wspólnotowego.

(9) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r., ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4).

(10) Działania w ramach niniejszego programu mają być uzupełnieniem innych rodzajów działania współpracy i kształcenia, finansowanych z budżetu Wspólnoty, i mają być z nimi koordynowane.

(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu dotyczącego stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, dlatego też nie jest nią związana ani jej nie podlega.

(12) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo powiadomiło, listem z dnia 29 stycznia 2002 r., o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.

(13) Zgodnie z art. 1 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji. W wyniku tego, i nie naruszając przepisów art. 4 wymienionego Protokołu, przepisy niniejszej decyzji nie mają zastosowania w stosunku do Irlandii.

(14) Finansowa kwota referencyjna w rozumieniu pkt 34 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(5) jest zawarta w niniejszej decyzji na cały czas trwania tego programu i w następstwie tego nie ma wpływu na kompetencje władzy budżetowej, tak jak jest ona określona w Traktacie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY WSTĘPNE

Artykuł  1

Cel i czas trwania

Niniejsza decyzja ustanawia program wspólnotowego działania o nazwie "program ARGO", który ma wspierać i uzupełniać działania podejmowane przez Wspólnotę i przez Państwa Członkowskie przy wdrażaniu ustawodawstwa Wspólnoty opartego na art. 62, 63 i 66 Traktatu.

Program ARGO obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.

Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszej decyzji określenie "agencje krajowe" oznacza organy administracyjne i sądowe Państw Członkowskich lub inne organy oddelegowane przez te władze do wdrażania legislacji wspólnotowej opartej na art. 62 i 63 Traktatu i na art. 66 Traktatu o tyle, o ile dotyczy ona współpracy między agencjami krajowymi w dziedzinach objętych wymienionymi art. 62 i 63.

Artykuł  3

Główne zadania

Program ARGO wspiera realizację następujących zadań:

a) promowanie współpracy między agencjami krajowymi przy wdrażaniu zasad wspólnotowych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na włączenie zasobów do wspólnego funduszu i stosowanie skoordynowanych i jednorodnych praktyk;

b) promowanie ujednoliconego zastosowania prawa wspólnotowego w celu zharmonizowania decyzji podejmowanych przez agencje krajowe Państw Członkowskich i uniknięcia w ten sposób złego funkcjonowania, które mogłoby zaszkodzić stopniowemu tworzeniu przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;

c) poprawa ogólnej efektywności agencji krajowych przy wykonywaniu zadań związanych z realizowaniem zasad wspólnotowych;

d) dopilnowanie, by we właściwy sposób uwzględniano wymiar wspólnotowy w sposobie zorganizowania agencji krajowych, które uczestniczą we wprowadzaniu zasad wspólnotowych;

e) zachęcanie do przejrzystości działań, podejmowanych przez agencje krajowe, przez wzmocnienie ich stosunków z obywatelami oraz międzynarodowymi rządowymi i pozarządowymi organizacjami.

ROZDZIAŁ  II

DZIAŁANIA OBJĘTE PROGRAMEM ARGO

Artykuł  4

Działania dotyczące granic zewnętrznych

Aby osiągnąć cele wymienione w art. 3, program ARGO wspiera działania Państw Członkowskich dotyczące granic zewnętrznych, mające:

a) zapewnić prowadzenie przez Państwa Członkowskie kontroli granic zgodnie ze wspólnymi zasadami i przepisami wykonawczymi przewidzianymi w legislacji wspólnotowej;

b) zapewnić równoważny poziom skutecznej ochrony i kontroli granic zewnętrznych;

c) wzmocnić skuteczność kontrolowania przejść granicznych i nadzorowania granic między przejściami.

Artykuł  5

Działania dotyczące wiz

Aby osiągnąć cele wymienione w art. 3, program ARGO wspiera działania Państw Członkowskich dotyczące wiz, mające:

a) zapewnić wydawanie przez Państwa Członkowskie wiz zgodnie ze wspólnymi zasadami i przepisami wykonawczymi przewidzianymi w legislacji wspólnotowej;

b) promować równorzędny poziom kontroli i bezpieczeństwa przy wydawaniu wiz;

c) promować harmonizację sposobu sprawdzania wniosków wizowych, w szczególności dokumentów towarzyszących, dotyczących celu podróży, środków utrzymania i miejsca zamieszkania;

d) promować harmonizację wyjątków stosowanych przez Państwa Członkowskie w stosunku do niektórych kategorii osób ubiegających się o wizy, dla ułatwienia kontroli na granicach zewnętrznych i swobodnego przepływu między Państwami Członkowskimi;

e) ogólnie wzmocnić współpracę konsularną między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  6

Działania dotyczące azylu

Aby osiągnąć cele określone w art. 3, program ARGO wspiera działania Państw Członkowskich dotyczące azylu, mające:

a) promować utworzenie i funkcjonowanie wspólnego europejskiego systemu azylu przez wspieranie środków i norm prowadzących do wspólnej procedury udzielania azylu i jednolitego statusu osób, którym udzielono azylu, ważnego w całej Wspólnocie;

b) ułatwić określenie, które państwo jest odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku o azyl;

c) wspierać zbliżenie zasad uznawania statusu uchodźcy i treści tego statusu uzupełnionych dodatkowymi formami ochrony oferującymi właściwy status każdej osobie potrzebującej takiej ochrony;

d) wzmocnić skuteczność i prawidłowość procedury udzielania azylu i pomóc w zbliżeniu sposobu podejmowania decyzji przy wnioskach o azyl;

e) przygotować pomieszczenia do przesiedlania się i wjazdu oraz środki prawne przyjmowania uchodźców przez Państwa Członkowskie na zasadach humanitarnych.

Artykuł  7

Działania dotyczące imigracji

Aby osiągnąć cele wymienione w art. 3, program ARGO wspiera działania Państw Członkowskich dotyczące imigracji, mające:

a) zapewnić, by Państwa Członkowskie wydawały dokumenty pobytowe i zezwolenia na pracę zgodnie ze wspólnymi zasadami i przepisami wykonawczymi przewidzianymi w legislacji wspólnotowej;

b) promować znajomość zasad udzielania dokumentów pobytowych i zezwoleń na pracę obywatelom państw trzecich;

c) zachęcić do weryfikacji skutków i percepcji wspólnotowej polityki imigracyjnej w krajach pochodzenia imigrantów;

d) zapewnić skuteczne i jednolite stosowanie odpowiednich wspólnych reguł i wspólnej polityki w stosunku do nieregularnego napływu imigrantów i nielegalnej imigracji, jednocześnie gwarantując wystarczający poziom dostępu do międzynarodowej ochrony;

e) zwiększyć współpracę w dziedzinie powrotów obywateli państw trzecich i bezpaństwowców bez dokumentów pobytowych oraz osób, których wnioski o azyl zostały odrzucone, włącznie z tranzytem przez inne Państwa Członkowskie i państwa trzecie;

f) wzmocnić walkę z organizacjami zajmującymi się organizowaniem nielegalnej imigracji i zapobiec napływowi nielegalnych imigrantów.

Artykuł  8

Rodzaje działań

Aby popierać cele wymienione w art. 3 i działania ustanowione w art. 4, 5, 6 lub 7, program ARGO wspiera następujące rodzaje działań:

a) działania związane z kształceniem, zwłaszcza opracowanie zharmonizowanych programów nauki i wspólnych programów podstawowego kształcenia, którego organizacją zajmą się agencje krajowe, oraz działania uzupełniające, mające na celu zachęcenie agencji krajowych do przyjmowania najlepszych metod pracy opracowanych w innych Państwach Członkowskich;

b) wymianę personelu, zapewniającą efektywne uczestnictwo personelu średniego szczebla w pracy agencji krajowych, będących gospodarzami;

c) działania wspierające, z jednej strony, korzystanie z komputerowego prowadzenia dokumentacji i procedur, włącznie z najnowocześniejszymi technikami elektronicznej wymiany danych, i z drugiej strony, zbieranie, analizę, rozprowadzanie i wykorzystanie informacji przy pełnym zastosowaniu technologii informatycznych, zwłaszcza tworzenie punktów informacyjnych i stron internetowych;

d) ocenę wpływu wspólnych zasad i procedur opartych na art. 62 i 63 Traktatu;

e) działania mające promować opracowanie najlepszych praktyk w celu ulepszenia metod pracy i urządzeń oraz uproszczenia procedur i skrócenia ostatecznych terminów;

f) działania operacyjne, do których może należeć stworzenie wspólnych ośrodków operacyjnych i zespołów złożonych z personelu pochodzącego z dwóch lub więcej Państw Członkowskich;

g) badania, konferencje i seminaria z udziałem personelu z Państw Członkowskich i Komisji i tam, gdzie sytuacja tego wymaga, pracowników z odpowiednich krajowych i międzynarodowych rządowych i pozarządowych organizacji;

h) mechanizmy służące do konsultowania i kojarzenia właściwych krajowych i międzynarodowych rządowych i pozarządowych organizacji;

i) działania Państw Członkowskich w państwach trzecich, zwłaszcza stwierdzanie stanu faktycznego przez placówki dyplomatyczne w krajach pochodzenia i tranzytu;

j) zwalczanie fałszowania dokumentów.

Artykuł  9

Szczególne działania

Inne formy współpracy między agencjami krajowymi w dziedzinach polityki objętych art. 62 i 63 Traktatu, zwłaszcza pilne wspólne czynności i działania o ograniczonym zakresie i czasie trwania, wynikające z sytuacji, które wymagają natychmiastowej reakcji, mogą być w ramy programu ARGO włączane. W rocznym programie pracy, określonym w art. 12, powinny być zdefiniowane ramy finansowania tych specjalnych działań włącznie z celami i kryteriami oceny.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY FINANSOWE, ZARZĄDZANIE I MONITOROWANIE

Artykuł  10

Kryteria finansowania

1.
Aby działania określone w art. 8 i zaproponowane przez krajową agencję któregoś z Państw Członkowskich kwalifikowały się do współfinansowania w ramach programu ARGO, muszą one:

a) obejmować:

– co najmniej dwa inne Państwa Członkowskie, lub

– inne Państwo Członkowskie i jakiś kraj kandydujący, w przypadku gdy celem jest przygotowanie tego kraju do przystąpienia, lub

– inne Państwo Członkowskie i jakieś państwo trzecie, w przypadku gdy byłoby to korzystne dla celów proponowanego działania;

b) realizować jedno z głównych zadań, określonych w art. 3;

c) realizować któreś z działań w odpowiedniej dziedzinie polityki, określonej w art. 4, 5, 6 lub 7.

1a. 1
Aby działania określone w art. 8 i zaproponowane przez krajową agencję któregoś z Państw Członkowskich realizującego któreś z działań w odpowiedniej dziedzinie polityki, określonej w art. 4, kwalifikowały się do współfinansowania w ramach programu ARGO, muszą one:

a) realizować jeden z głównych celów, określonych w art. 3; i

b) wnosić wkład w zintegrowane zarządzanie granicami dążąc do eliminacji konkretnych słabości strukturalnych w punktach granicznych o znaczeniu strategicznym, określonych na podstawie obiektywnych kryteriów.

2.
Działania określone w art. 8 mogą wspólnie prowadzić uczestnicy z agencji krajowych dowolnego Państwa Członkowskiego niezwiązanego niniejszą decyzją.
3.
Działania zaproponowane przez Komisję będą promować i ułatwiać współpracę administracyjną wspierającą cele ogólne, określone w art. 3, oraz działania w odpowiednich dziedzinach polityki, określonych w art. 4, 5, 6 lub 7.
Artykuł  11

Finansowanie

1.
Finansowa kwota na realizowanie programu ARGO wynosi 25 milionów EUR.
2.
Środki finansowe przyznane na poszczególne lata zatwierdzają władze budżetowe w granicach perspektywy finansowej.
3. 2
Działania określone w art. 10 ust. 1 i 1a z jednej strony i działania określone w art. 10 ust. 3 z drugiej strony otrzymują odpowiednią część sumy przeznaczonej na cały rok.
4. 3
Współfinansowanie jakiegoś działania określonego w art. 10 ust. 1 i 1a przez program ARGO wyklucza jakiekolwiek finansowanie przez inny program finansowany z budżetu Wspólnot Europejskich.
5. 4
Decyzje o przyznaniu dotacji wspólnotowych na działania określone w art. 10 ust. 1 i 1a podlegają umowom o dotacjach między Komisją i agencjami krajowymi proponującymi te działania. Wykonanie decyzji o przyznaniu dotacji i wynikających z nich umów podlega kontroli finansowej Komisji i audytowi Trybunału Obrachunkowego.
6. 5
Część wsparcia finansowego z budżetu Wspólnot Europejskich dla działań określonych w art. 10 ust. 1 i 1a w zasadzie nieprzekracza 60 % kosztów działania, jednakże w wyjątkowych okolicznościach udział ten może zostać zwiększony do 80 %.
Artykuł  12

Realizacja

1.
Komisja odpowiada za kierowanie programem ARGO i jego realizację wspólnie z danym Państwem Członkowskim.
2.
Komisja kieruje programem ARGO zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego.
3.
Aby wdrożyć program ARGO, Komisja w ramach ogólnych celów wymienionych w art. 3:

a) 6 przygotowuje roczny program pracy zawierający określone cele, priorytety tematyczne, kryteria obiektywne określone w art. 10 ust. 1a lit. b), definicję indykatywnej maksymalnej części budżetu rocznego na działania, o których mowa w art. 10 ust. 1a, opis działań określonych w art. 10 ust. 3, które Komisja zamierza podjąć i, jeżeli konieczne, wykaz innych działań;

b) oceni i wybierze działania zaproponowane przez agencje krajowe.

4. 7
Roczny program pracy, obejmujący działania proponowane przez Komisję i konkretne działania przewidziane w art. 9 przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 13 ust. 2.

W odniesieniu do działań określonych w art. 10 ust. 1 i 1a, wykaz wybranych działań przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 13 ust. 3.

5.
Komisja oceni i wybierze działania zaproponowane przez agencje krajowe na podstawie następujących kryteriów:

a) zgodności z rocznym programem pracy, ogólnymi celami, wymienionymi w art. 3 i działaniami w odpowiednich dziedzinach polityki, określonymi w art. 4, 5, 6 lub 7;

b) europejskich wymiarów proponowanych działań i stopnia uczestnictwa krajów kandydujących;

c) zgodności z pracą podjętą lub planowaną w ramach politycznych priorytetów Wspólnoty w dziedzinach, których dotyczą art. 62 i 63;

d) dopełniania innych przeszłych, obecnych lub przyszłych wspólnych działań administracyjnych;

e) możliwości zrealizowania proponowanego działania przez agencje krajowe;

f) jakości proponowanego działania pod względem koncepcji, organizacji, prezentacji i oczekiwanych wyników;

g) wielkości pomocy potrzebnej ze strony programu ARGO i proporcjonalności tej pomocy do oczekiwanych wyników;

h) wpływu oczekiwanych wyników na ogólne cele wymienione w art. 3 i na działania w odpowiednich dziedzinach polityki określonych w art. 4, 5, 6 lub 7.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY OGÓLNE I KOŃCOWE

Artykuł  13

Komitet

1.
Komisję wspiera Komitet, zwany dalej "Komitetem ARGO".
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE należy ustalić jako trzymiesięczny.

3.
W przypadku odniesień do niniejszego ustępu stosuje się art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE.
4.
Komitet ARGO przyjmuje swój regulamin.
5.
Komisja może wezwać przedstawicieli państw kandydujących na spotkanie informacyjne po spotkaniach komitetu ARGO.
Artykuł  14

Monitoring i ocena

1.
Komisja i Państwa Członkowskie w sposób ciągły monitorują i oceniają realizację programu ARGO.
2.
Każdego roku Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat realizacji programu ARGO.

W sprawozdaniu analizuje się osiągnięty postęp i w miarę potrzeby towarzyszą mu propozycje zapewnienia jednolitości stosowania w Państwach Członkowskich legislacji wspólnotowej, wydanej na podstawie art. 62 i 63 Traktatu. Komisja przedłoży pierwsze sprawozdanie najpóźniej do dnia 31 grudnia 2003 r., a sprawozdanie końcowe najpóźniej do dnia 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  15

Stosowanie

Niniejsza decyzja stosuje się od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  16

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich, zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 13 czerwca 2002 r.

W imieniu Rady
M. RAJOY BREY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 25 E z 29.1.2002, str. 526.

(2) Opinia wydana dnia 9 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 99 z 31.3.1998, str. 2.

(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

1 Art. 10 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
2 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
3 Art. 11 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
4 Art. 11 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
5 Art. 11 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
6 Art. 12 ust. 3 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.
7 Art. 12 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 2004/867/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.161.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/463/WE dostosowująca program działań dla współpracy administracyjnej w dziedzinie granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji (program ARGO)
Data aktu: 13/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 19/06/2002, 01/01/2002, 01/05/2004