Rozporządzenie Rady (WE) nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 roku dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2500/2001
z dnia 17 grudnia 2001 roku
dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, jakie mają zostać wypełnione przez państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej, zostały ustalone podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 roku.

(2) Rada Europejska w Helsinkach w grudniu 1999 roku stwierdziła, że Turcja jest krajem kandydującym, która przystąpi do Unii na podstawie takich samych kryteriów, jakie mają zastosowanie do innych krajów kandydujących oraz że w oparciu o istniejącą Strategię europejską Turcja, podobnie jak inne kraje kandydujące, będzie czerpać korzyści ze strategii przedakcesyjnej w celu pobudzania i wspierania jej reform.

(3) Rada Europejska na posiedzeniu w Nicei w grudniu 2000 r. z zadowoleniem powitała postęp poczyniony w realizacji strategii przedakcesyjnej dla Turcji.

(4) Ponieważ Turcja jeszcze nie spełnia kryteriów politycznych ustalonych w Kopenhadze, Wspólnota wezwała ją do poprawy i promowania praktyk demokratycznych oraz do poszanowania podstawowych praw człowieka, jak też ściślejszego włączenia obywateli w ten proces.

(5) Kamieniem węgielnym strategii przedakcesyjnej jest "partnerstwo dla członkostwa", przygotowane w oparciu o wcześniejsze konkluzje Rady Europejskiej, zawierające priorytety, na których mają się koncentrować przygotowania akcesyjne w świetle kryteriów politycznych i ekonomicznych oraz zobowiązań Państwa Członkowskiego.

(6) Podstawa prawna utworzenia "partnerstwa dla członkostwa" i jednolitych ram koordynacji wszystkich źródeł przedakcesyjnej pomocy finansowej została określona dla Turcji w rozporządzeniu Rady (WE) nr 390/2001 z dnia 26 lutego 2001 roku w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, a w szczególności w sprawie ustanowienia partnerstwa dla członkostwa(3).

(7) Zasady, priorytety, cele pośrednie i warunki "partnerstwa dla członkostwa" z Turcją zostały zawarte w decyzji 2001/235/WE(4). Tak jak w przypadku pozostałych krajów kandydujących, pomoc dla Turcji z Unii Europejskiej ma koncentrować się na priorytetach wynikających z "partnerstwa dla członkostwa".

(8) Właściwe jest, aby pomoc wspólnotowa była stosowana głównie poprzez wzmocnienie instytucjonalne oraz inwestycje mające na celu promowanie zgodności z dorobkiem wspólnotowym.

(9) Wspólnota powinna podjąć konkretne działania w celu promowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Turcji.

(10) Współpraca transgraniczna, szczególnie w kontekście granic między Turcją a Unią Europejską, między Turcją a innymi państwami kandydującymi oraz między Turcją a innymi państwami w regionie również ma być przedmiotem konkretnych działań.

(11) Komisja powinna zapewnić koordynację pomocy przedakcesyjnej z pomocą dwustronną Państw Członkowskich oraz z finansowaniem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), innymi instrumentami finansowymi dla współpracy transgranicznej (Phare, MEDA, Tacis, CARDS, Interreg), jak również innymi międzynarodowymi instytucjami finansowymi.

(12) Wspólnota powinna współfinansować udział Turcji w programach i agencjach wspólnotowych.

(13) Pomoc Wspólnoty powinna być uzależniona od przestrzegania zobowiązań zawartych w umowach między Wspólnotami Europejskimi a Turcją oraz od warunków ustalonych w rozporządzeniu (WE) nr 390/2001, decyzji 2001/235/WE oraz w niniejszym rozporządzeniu.

(14) Komisja powinna wdrażać pomoc zgodnie z rozporządzeniem finansowym z dnia 21 grudnia 1977 roku mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5).

(15) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia winny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(16) Udział w przetargach powinien być otwarty, zarówno dla osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich, jak i z Turcji, dla osób fizycznych i prawnych z innych państw kandydujących oraz z państw korzystających ze środków finansowych i technicznych towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego (MEDA)(7) oraz z pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (CARDS)(8). Takie uczestnictwo powinno również być otwarte, w przypadku gdy wymagane jest szczególne doświadczenie, dla osób fizycznych i prawnych z krajów Europy Wschodniej i Azji Środkowej, pod warunkiem świadczenia pomocy dla państw partnerskich w Europie Wschodniej i Azji Środkowej(9). Analogicznie, podobne postanowienia powinny zostać wprowadzone w programach pomocowych dla innych państw kandydujących.

(17) Zarządzanie pomocą przedakcesyjną powinno zostać stopniowo zdecentralizowane w odniesieniu do Turcji, z uwzględnieniem jej zdolności zarządzania i kontroli finansowej, pod warunkiem prowadzenia kontroli pomocy ex post oraz pod warunkiem że władze tureckie podejmą się przeprowadzania takich samych kontroli oraz stosowania takich samych gwarancji, jak kontrole i gwarancje ustanowione w odpowiednich przepisach wspólnotowych.

(18) Należy sporządzać sprawozdania roczne z realizacji programu pomocowego oraz przedstawiać sprawozdanie oceniające.

(19) W perspektywie finansowej 2000-2006 przedakcesyjna pomoc finansowa została podwojona dla państw kandydujących. W świetle konkluzji Rady Europejskiej w Helsinkach, z zastrzeżeniem normalnych procedur budżetowych, celem powinno być zastosowanie niniejszej zasady do Turcji oraz kontynuacja stosowania w pozostałym okresie bieżącej perspektywy finansowej.

(20) Traktat nie przewiduje kompetencji innych niż wymienione w art. 308, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wspólnota udziela Turcji przedakcesyjnej pomocy finansowej w celu wspierania priorytetów określonych w "partnerstwie dla członkostwa" dla Turcji.

Artykuł  2

Pomoc:

– przyjmie postać dotacji,

– będzie realizowana w drodze finansowania programów lub projektów mających na celu wypełnienie kryteriów akcesyjnych oraz zgodnie z zasadami programowymi i wykonawczymi ustanowionymi w wytycznych, które mają zostać przyjęte przez Komisję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2,

– może przyjąć postać usług, dostaw i robót,

– w przypadku inwestycji nie może obejmować zakupu ziemi ani budynków.

Artykuł  3

Beneficjentami niniejszej pomocy może być nie tylko Państwo Tureckie, ale również regionalne i lokalne organy władzy, organizacje i agendy wspierające przedsiębiorstwa, spółdzielnie i wspólnoty, w szczególności organizacje reprezentujące społecznych partnerów, stowarzyszenia, fundacje, organizacje o celu niezarobkowym oraz organizacje pozarządowe.

Artykuł  4
1.
Od odbiorców pomocy może być wymagane wniesienie wkładu finansowego do każdego programu lub projektu. Wkład zależy od charakteru programu lub projektu. W wyjątkowych przypadkach, dla programów lub projektów mających na celu promowanie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wkład może zostać wniesiony w naturze.
2.
Pomoc obejmuje wydatki związane z wsparciem programowym, działaniami w zakresie komunikacji i informacji oraz monitorowaniem, kontrolą, przeglądem i oceną programów i projektów.
3.
Komisja przyjmuje szczegółowe postanowienia dotyczące informacji i reklamy w celu zapewnienia wysokiego poziomu finansowania przez Wspólnotę środków finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia.
4.
Pomoc może być zarówno niezależna, jak i w formie współfinansowania wraz z Państwami Członkowskimi, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, państwami trzecimi lub organizacjami wielostronnymi.
5.
Można ubiegać się o możliwości współfinansowania z innymi darczyńcami, zwłaszcza Państwami Członkowskimi.
6.
Wspólnota może wnieść wkład w koszty związane ze strukturami zarządzania pomocą.
7.
Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi zapewni staranną koordynację z innymi dostawcami przedmiotowych funduszy, w szczególności EBI.
Artykuł  5

Finansowanie programów i projektów zależy od przestrzegania zobowiązań zawartych w Układzie Stowarzyszeniowym między Wspólnotami Europejskimi a Turcją, decyzji nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja z dnia 22 grudnia 1995 roku w sprawie wprowadzenia w życie ostatniego etapu unii celnej(10) oraz wszelkich pozostałych powiązanych umów i decyzji oraz warunków ustanowionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 390/2001, w "partnerstwie dla członkostwa" z Turcją oraz w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  6
1.
Komisja będzie wdrażać pomoc wspólnotową zgodnie z zasadami przejrzystości oraz zgodnie z rozporządzeniem finansowym, a w szczególności jego art. 114.
2.
W uprzedniej ocenie programów i projektów zostaną uwzględnione między innymi następujące czynniki:

a) jej skuteczność i natychmiastowa wykonalność,

b) aspekty kulturalne, socjalne i dotyczące płci;

c) zachowanie i ochrona środowiska na podstawie zasad stałego rozwoju;

d) rozwój instytucjonalny niezbędny do osiągnięcia celów programu i projektu;

e) doświadczenie zdobyte na podstawie programów i projektów tego samego rodzaju.

Artykuł  6a 1

Komisja może, w granicach określonych w art. 54 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (11), zdecydować o powierzeniu zadań władzy publicznej, w szczególności zadań związanych z wykonaniem budżetu, organom wymienionym w art. 54 ust. 2 tego rozporządzenia. Organom określonym w art. 54 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia mogą zostać powierzone zadania władzy publicznej, jeśli posiadają one uznaną pozycję międzynarodową, stosują międzynarodowo uznane systemy zarządzania i kontroli oraz podlegają władzom publicznym.

Artykuł  7
1.
Wybór projektu, przetarg i kontraktacja przez Turcję podlegają zatwierdzeniu ex ante przez Komisję.
2.
Niemniej jednak Komisja może podjąć decyzję, na podstawie analizy w oparciu o poszczególne przypadki programu krajowego i sektorowego/możliwości zarządzania projektem, procedur i struktur kontroli finansowej dotyczących finansów publicznych, o zwolnieniu od wymogu zatwierdzenia ex ante, o którym mowa w ust. 1, i powierzyć jednostkom wdrażającym w Turcji zarządzanie pomocą na zasadzie decentralizacji. Takie zwolnienie uzależnione jest od:

a) minimalnych kryteriów oceny możności zarządzania pomocą jednostek wdrażających w Turcji i minimalnych warunków mających zastosowanie do takich jednostek, przedstawionych w Załączniku;

b) szczególnych przepisów dotyczących między innymi zaproszeń do składania ofert, dokładnego badania i oceny przetargów, przyznawania kontraktów i wdrażania dyrektyw Wspólnoty dotyczących zamówień publicznych, jakie mają zostać ustanowione w umowach o finansowanie zawartych z Turcją.

Artykuł  8
1.
Pomoc w wysokości powyżej 2.000.000 EUR zostanie udostępniona w drodze decyzji w sprawie finansowania podejmowanych przez Komisję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2. W tym celu Komisja przedłoży komitetowi, o którym mowa w art. 10, propozycję finansowania opisującą programy i/lub projekty, jakie mają zostać wdrożone.

Komisja powiadomi komitet, o którym mowa w art. 10, z przynajmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem, o wszelkich decyzjach w sprawie finansowania, jakie zamierza przyjąć w sprawie programów i projektów w wysokości poniżej 2.000.000 EUR.

2.
Komisja może zatwierdzić, bez zwracania się o wydanie opinii komitetu, o którym mowa w art. 10, dodatkowe dotacje niezbędne do pokrycia spodziewanych lub faktycznych przekroczeń programów lub projektów, pod warunkiem że przekroczenie nie będzie wyższe niż 20 % pierwotnej dotacji ustalonej w decyzji o finansowaniu.
3.
Wszystkie umowy lub kontrakty o finansowanie zawarte na podstawie niniejszego rozporządzenia będą zawierały postanowienia przewidujące przeprowadzenie przez Komisję i Trybunał Obrachunkowy kontroli na miejscu zgodnie z procedurami ustalonymi przez Komisję na podstawie obowiązujących przepisów, a w szczególności przepisów rozporządzenia finansowego.
4.
W celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych Wspólnoty Komisja może przeprowadzać sprawdzania i kontrole na miejscu zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(12).
5.
Zastosowanie ma art. 15 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiającego zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(13), łącznie z powiadamianiem o poszczególnych przypadkach nieprawidłowości oraz ustaleniem systemu zarządzania informacjami w tej dziedzinie.
6.
W przypadku gdy programy i projekty są przedmiotem umów o finansowanie pomiędzy Wspólnotą i Turcją, umowy te będą stanowić, że płatność podatków, opłat i innych zobowiązań nie będzie objęta pomocą.
7. 2
Udział w przetargach i zleceniach jest otwarty na równych warunkach dla wszystkich osób fizycznych i prawnych pochodzących z Państw Członkowskich w zakresie objętym Traktatami, z państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej oraz z państw korzystających z pomocy zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa EUR-śródziemnomorskiego(14) oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(15). Zamawiający może zezwolić, w przypadkach należycie uzasadnionych i dla każdego przypadku oddzielnie, na udział osób fizycznych i prawnych pochodzących z państw trzecich w przetargach i zleceniach. Uprawnienie do udziału w procedurach przetargowych na podstawie niniejszego rozporządzenia określają dodatkowo kryteria kwalifikujące, a także odstępstwa od nich, zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty(16).

Przysłane towary muszą pochodzić, w ramach postanowień traktatowych, z Państw Członkowskich, państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej lub z państw korzystających z pomocy na mocy rozporządzenia (WE) nr 1488/96 oraz na mocy rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Zamawiający może udzielić, w przypadkach należycie uzasadnionych i dla każdego przypadku oddzielnie, odstępstwo od tego wymogu. Udział w procedurach umownych wdrażanych za pośrednictwem organizacji międzynarodowych lub współfinansowanych przez państwo trzecie jest dodatkowo określony w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005.

8. 3
Pochodzenie dostaw i materiałów zakupionych na podstawie niniejszego rozporządzenia określają dodatkowo reguły pochodzenia, a także odstępstwa od tych reguł, zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005.
Artykuł  9

Przydziały roczne zostają zatwierdzone przez organ budżetowy w granicach perspektywy finansowej.

Artykuł  10
1.
Komisja jest wspomagana przez komitet ustanowiony na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 roku w sprawie pomocy gospodarczej dla niektórych państw Europy Środkowej i Wschodniej(17).
2.
W przypadku gdy przywołuje się niniejszy ustęp, stosuje się art. 4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres, o którym mowa w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE, zostaje ustalony na trzy miesiące.

3.
Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  11

Komisja corocznie przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z realizacji pomocy. Sprawozdanie będzie zawierać informacje na temat programów i projektów finansowanych w ciągu roku oraz programowanie na następny rok finansowy, jak również informacje o wynikach monitoringu i oceny, w razie konieczności z załączonymi wnioskami o dokonanie zmian w zarządzaniu pomocą, w celu zapewnienia jak największej skuteczności. Informacje te mogą zostać zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 3906/89. Sprawozdanie zostanie przedłożone nie później niż dnia 30 września następnego roku.

Artykuł  12
1.
W rozporządzeniu (WE) nr 3906/89 wprowadza się następujące zmiany:

– na końcu art. 7 ust. 1 dodaje się wyrazy:

"oraz Turcja, Cypr i Malta".

2.
W rozporządzeniu Rady (WE) nr 555/2000 z dnia 13 mara 2000 roku w sprawie wdrożenia działań w ramach strategii przedakcesyjnej dla Republiki Cypru i Republiki Malty(18) wprowadza się następujące zmiany:

– na końcu art. 7 ust. 9 dodaje się wyrazy:

"oraz pozostałe państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej",

– na końcu art. 7 ust. 10 dodaje się wyrazy:

"lub inne państwo ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej".

3.
Do art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 roku ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(19) dodaje się następujący ustęp:

"8. »Osoby fizyczne i prawne z Cypru, Malty i Turcji mogą brać udział w zaproszeniach do składania ofert i kontraktach na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do wszystkich osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich oraz krajów beneficjentów«."

4.
Do art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(20) dodaje się następujący ustęp:

"3. »Osoby fizyczne i prawne z Cypru, Malty i Turcji mogą brać udział w zaproszeniach do składania ofert i kontraktach na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do wszystkich osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich oraz krajów beneficjentów«."

Artykuł  13

Rada dokona przeglądu niniejszego rozporządzenie przed dniem 1 stycznia 2006 r. W tym celu Komisja przed dniem 1 lipca 2005 roku przedstawi Radzie sprawozdanie oceniające dotyczące rozporządzenia oraz, odpowiednio, wniosek o wprowadzenie zmian do tego rozporządzenia.

Artykuł  14

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
A. NEYTS-UYTTEBROECK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 240 E z 28.8.2001, str. 115.

(2) Opinia wydana w dniu 25 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2001, str. 1.

(4) Dz.U. L 85 z 24.3.2001, str. 13.

(5) Dz.U. 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).

(6) Dz.U. 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7)Rozporządzenie (WE) nr 1488/96 (Dz.U. 189 z 30.7.1996, str. 1). Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2698/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1).

(8)Rozporządzenie (WE) nr 2666/2000 (Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1).

(9)Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 99/2000 (Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 1).

(10) Dz.U. L 35 z 13.2.1996, str. 1. Decyzja ze zmianami wprowadzonymi decyzją nr 2/1999 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja (Dz.U. L 72 z 18.3.1999, str. 36).

(11) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(12) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(13) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(14) Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2698/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1).

(15) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 13.12.2001, str. 3).

(16) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.

(17) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2666/2000.

(18) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 3.

(19) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

(20) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

1 Art. 6a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 850/2005 z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.141.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 czerwca 2005 r.
2 Art. 8 ust. 7:

- zmieniony przez art. 3 lit. a) rozporządzenia nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.

3 Art. 8 ust. 8 dodany przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.342.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie Rady (WE) nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 roku dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000
Data aktu: 17/12/2001
Data ogłoszenia: 27/12/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/12/2001