(2001/913/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2001 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (zwany dalej "Traktatem"), w szczególności jego art. 106 ust. 1, oraz statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 106 ust. 1 Traktatu i art. 16 Statutu Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) posiada wyłączne prawo do zatwierdzania emisji banknotów we Wspólnocie; zgodnie z tymi przepisami EBC i krajowe banki centralne (KBC) mogą emitować banknoty, które są jedynymi banknotami posiadającymi status legalnego środka płatniczego na terytorium uczestniczących Państw Członkowskich. Prawo wspólnotowe przewiduje system wielości emitentów banknotów. EBC i KBC mogą emitować banknoty euro.
(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro(1) od dnia 1 stycznia 2002 r. EBC i KBC (dalej zwane "Eurosystemem") wprowadzą do obiegu banknoty euro. Banknoty euro są nośnikiem tej samej, jednolitej waluty i podlegają jednemu systemowi prawnemu.
(3) Emisja banknotów euro nie musi podlegać ograniczeniom ilościowym lub innym, gdyż wprowadzenie banknotów do obiegu jest procesem stymulowanym przez popyt.
(4) Decyzja EBC/2001/7 z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie nominałów, specyfikacji, odtworzenia, wymiany i wycofania banknotów euro(2), zmieniona decyzją EBC/2001/14(3), zawiera wspólne zasady dotyczące banknotów euro. EBC ustanowił wspólne specyfikacje techniczne dla banknotów euro oraz środki kontroli jakości w celu zapewnienia zgodności banknotów euro z tymi specyfikacjami. W rezultacie wszystkie banknoty euro mają taki sam wygląd fizyczny i poziom jakości i nie ma żadnej różnicy między banknotami o tej samej wartości.
(5) Wszystkie banknoty euro powinny podlegać takim samym wymaganiom dotyczącym ich identycznej akceptacji i przetwarzania przez członków Eurosystemu, niezależnie od tego, kto je wprowadza do obiegu. Obecnie stosowana praktyka odprowadzania banknotów oznaczonych w krajowych jednostkach monetarnych do emitującego banku centralnego nie będzie miała zastosowania do banknotów euro. System emisji banknotów euro oparty jest na zasadzie nieodprowadzania banknotów euro.
(6) Zgodnie z art. 29.1 Statutu każdemu z członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych przypisuje się wagę w kluczu na subskrypcję kapitału EBC, jak przewiduje decyzja EBC/1998/13 z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie udziałów procentowych krajowego banku centralnego w kluczu na kapitał EBC(4); ważenie to oparte jest na liczbie ludności i produkcie krajowym brutto (PKB) każdego Państwa Członkowskiego i reguluje kwestię wkładu do kapitału EBC, przekazania zagranicznych aktywów rezerwowych KBC do EBC, podziału dochodu pieniężnego KBC, jak również podziału zysków i udziału w stratach EBC.
(7) Banknoty euro są legalnym środkiem płatniczym we wszystkich uczestniczących Państwach Członkowskich, będą dostępne w swobodnym obiegu w strefie euro, będą powtórnie emitowane przez członków Eurosystemu, a także mogą być przechowywane lub wykorzystywane poza strefą euro. Zobowiązaniami z tytułu emisji całkowitej wartości będących w obiegu banknotów euro obciążeni zostaną członkowie Eurosystemu, zgodnie z obiektywnym kryterium. Odpowiednim kryterium jest udział każdego KBC w kapitale wniesionym do EBC. Udział ten wynika z proporcjonalnego zastosowania klucza kapitałowego określonego w art. 29.1 Statutu do KBC. Kryterium to nie ma zastosowania do EBC, natomiast udział procentowy banknotów euro, jakie zostaną wyemitowane przez EBC, ustali Rada Prezesów.
(8) Na mocy art. 9.2 i art. 12.1 Statutu, ustanawiających zasadę decentralizacji działania Eurosystemu KBC powierza się zadanie wprowadzenia do obiegu i wycofania z obiegu wszystkich banknotów euro, włącznie z tymi, które zostały wyemitowane przez EBC. Zgodnie z zasadą decentralizacji bezpośrednia obsługa banknotów euro również będzie prowadzona przez KBC.
(9) Różnica między wartością banknotów euro przeznaczonych dla każdego KBC zgodnie z kluczem przydziału banknotów oraz wartość banknotów euro, jaką każdy KBC wprowadzi do obiegu, powinny stanowić podstawę wewnętrznych sald Eurosystemu. EBC nie wprowadza banknotów euro do obiegu, dlatego powinien prowadzić wewnętrzny system roszczeń Eurosystemu w stosunku do KBC o wartość równą udziałowi banknotów euro, jakie emituje. Wynagrodzenie tych wewnętrznych sald w Eurosystemie ma wpływ na pozycję dochodów KBC i w związku z tym podlega decyzji EBC/2001/16 z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie przydziału dochodu pieniężnego krajowych banków centralnych uczestniczących Państw Członkowskich od roku budżetowego 2002(5), na podstawie art. 32 Statutu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono we Frankfurcie n. Menem, dnia 6 grudnia 2001 r.
| Willem F. DUISENBERG | |
| Prezes EBC |
______
(1) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(2) Dz.U. L 233 z 31.8.2001, str. 55.
(3) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
(4) Dz.U. L 125 z 19.5.1999, str. 33.
(5) Dz.U. L 337 z 20.12.2001, str. 55.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2003/23 z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.9.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2004/9 z dnia 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.205.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2006/25 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.24.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2008/21/WE z dnia 7 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/56/WE z dnia 12 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.21.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2003/23 z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.9.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2004/9 z dnia 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.205.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2006/25 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.24.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2008/21/WE z dnia 7 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/56/WE z dnia 12 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.21.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.337.52 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2001/15 w sprawie emisji banknotów euro |
| Data aktu: | 06/12/2001 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2002 |