KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2000(2), w szczególności jego art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/96(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2015/2001(4) przewiduje różnicę 10 EUR na tonę w odniesieniu do obliczania należności przywozowych dla zbóż przywożonych drogą lądową transportem rzecznym lub morzem na statkach z portów zlokalizowanych nad Morzem Śródziemnym, Morzem Czarnym lub Morzem Bałtyckim. Różnica ta jest oparta na kosztach transportu, które są znacząco niższe niż te wykorzystywane do obliczania należności przywozowych. Na podstawie informacji rynkowej, korzyści wynikające z bliskości są równoważone przez niedogodności wynikające z infrastruktury transportu, składowania oraz załadunku, co prowadzi do tego, że koszty frachtu przez dłuższy okres czasu są w praktyce równoważne. Na postawie doświadczenia wydaje się, że istnienie dodatkowej należności w przywozie trudności związane z płynnością rynku. Obniżka 10 EUR na tonę przewidziana w art. 4 powinna dlatego zostać zniesiona. Sytuacja zostanie ponownie oceniona przed kolejnym rokiem gospodarczym.
(2) Artykuł 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1249/96 ustanawia kryteria jakości, które mają być przestrzegane w przywozie do Wspólnoty. Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1908/84(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2507/87(6) ustanawia metody referencyjne do oznaczania jakości zbóż. Rozporządzenie to zostało uchylone w konsekwencji zniesienia jakości standardowych dla zbóż. Dlatego niezbędne jest odniesienie się do metod analitycznych przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 824/2000 z dnia 19 kwietnia 2000 r. ustanawiającym procedury przejęcia zbóż przez agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż(7).
(3) Przypis w załączniku II stanowi, że w razie braku notowania potrzebnego do obliczenia reprezentatywnej przywozowej ceny CIF stosowane może być notowanie FOB podawane oficjalnie w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Jednakże przepis ten jest trudny do stosowania, ponieważ koszty transportu wewnętrznego w USA nie mogą być brane pod uwagę. Dlatego przypis musi zostać zmieniony celem uwzględnienia tych kosztów transportu.
(4) Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.
(2) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 1.
(3) Dz.U. L 161 z 29.6.1996, str. 125.
(4) Dz.U. L 272 z 13.10.2001, str. 31.
(5) Dz.U. L 178 z 5.7.1984, str. 22.
(6) Dz.U. L 235 z 20.8.1987, str. 10.
(7) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 31.