Rozporządzenie 5/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 5/2001
z dnia 19 grudnia 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 1907/90(2) ustala niektóre normy handlowe dla jaj.

(2) 1 Metoda stosowana przy chowie kur stała się jednym z głównych czynników branych pod uwagę przez konsumenta przy kupowaniu jaj. Komisja zobowiązała się zaproponować wprowadzenie poprawki do normy handlowej i nałożyć obowiązek wykazywania na jajach i opakowaniach metod chowu w taki sposób, aby konsument nie był narażony na wprowadzenie w błąd. W tym celu oczywiste i niestwarzające wątpliwości etykietowanie jest jedynym sposobem zapewnienia, żeby konsument był w stanie dokonać świadomego wyboru między różnymi klasami jaj w oparciu o metody chowu. Obowiązkowe dołączenie właściwej wzmianki jest zgodne z życzeniami wyrażonymi przez konsumentów oraz przez organizacje konsumentów.

(3) W celu uzupełnienia informacji dla konsumenta etykietowanie może zawierać wzmiankę na temat sposobu karmienia kur.

(4) 2 Jest niezbędne, aby obowiązkowe etykietowanie było stosowane do wszystkich jaj sprzedawanych w Unii Europejskiej i kupowanych przez konsumentów poza miejscem produkcji, bez względu na to, czy są one produkowane we Wspólnocie Europejskiej, czy pochodzą z państw trzecich. Jednak w przypadku jaj produkowanych w państwach trzecich oznaczenie metody chowu może zostać zastąpione oznaczeniem "metoda chowu nieokreślona" i wskazaniem miejsca pochodzenia, jeżeli procedury państwa trzeciego nie dają wystarczających gwarancji w zakresie równoważności norm technicznych i norm stosowanych we Wspólnocie w ramach procedur; gwarantuje to, że takie jaja zostaną odróżnione od jaj etykietowanych ze wskazaniem metod produkcji, i spowoduje, że następne oznakowanie informacjami wprowadzającymi w błąd będzie niemożliwe.

(5) Jaja drugiej jakości lub jaja zakonserwowane klasy B stanowią tylko małą część rynku Wspólnoty Europejskiej. Większa część handlu jest dostosowana do dostarczania konsumentom jaj najwyższej jakości, klasy A. Dlatego klasyfikacja jaj powinna zostać uproszczona i obecne klasy B i C (jaja przeznaczone do celów produkcyjnych) należy połączyć w nową klasę B, a sprzedaż takich jaj powinna być realizowana wyłącznie do celów przetwarzania.

(6) 3 Nie później niż sześć miesięcy przed wprowadzeniem obowiązkowego oznakowania jaj i opakowań wskazującego na metody chowu Komisja powinna przedstawić raport, z załączonymi odpowiednimi propozycjami uwzględniającymi wnioski tego raportu, poświęcony rozwojowi sytuacji w zakresie zasad higieny żywności, szczególnie jeśli chodzi o jaja umyte, oraz rezultatom negocjacji Światowej Organizacji Handlu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1907/90 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 6 ust. 1:

a) skreśla się tiret trzecie;

b) 4 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- klasa B lub »druga klasa jakości lub jaja przeklasyfikowane przeznaczone dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zatwierdzonych zgodnie z dyrektywą 89/437/EWG i przemysłu niespożywczego«.".

2) 5 Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

1. a) Jaja klasy A stempluje się kodem oznaczającym numer odróżniający producenta i pozwalającym na zidentyfikowanie metody chowu;

b) Komisja dokonuje oceny sposobów etykietowania obowiązujących w wywożących państwach trzecich. Jeśli stwierdzi ona, że stosowane procedury zapewniają wystarczające gwarancje równoważności norm technicznych i odpowiednich norm wspólnotowych, jaja przywożone z tych krajów mogą otrzymać odróżniający kod, o którym jest mowa w lit. a), W innym przypadku przywożone jaja otrzymują odróżniający kod umożliwiający zidentyfikowanie państwa pochodzenia i nieokreślonego charakteru metody chowu;

c) o ile jest to konieczne, Komisja prowadzi negocjacje z tymi państwami w celu ustalenia odpowiednich sposobów gwarantowania zgodności norm etykietowania odpowiadających procedurom wspólnotowym;

d) stosowanie tych oznaczeń jest regulowane warunkami określonymi zgodnie z procedurą opisaną w art. 20.

2. Jedno lub kilka z następujących odróżniających znaków może być stemplowane na jajach klasy A:

a) data minimalnej trwałości (»najlepiej spożyć przed«);

b) jedna lub więcej danych mających na celu dostarczenie konsumentowi dodatkowej informacji;

c) klasa jakości;

d) klasa wagowa;

e) numer zakładu pakowania;

f) nazwa lub nazwa handlowa zakładu pakowania;

g) nazwa handlowa lub znak handlowy;

h) oznaczenie miejsca pochodzenia jaj.

Oznaczenie określone w lit. f) i g) stosuje się tylko zgodnie z odpowiednimi warunkami ustanowionymi w drugiej części zdania, które stanowi art. 10 ust. 1 lit. a).

Oznaczenie określone w lit. b) i h) stosuje się tylko zgodnie z odpowiednimi warunkami ustanowionymi w art. 10 ust. 3.

Jaja klasy A mogą posiadać informacje o sposobie karmienia kur niosek. Tę informację stosuje się tylko zgodnie z odpowiednimi warunkami ustanowionymi w art. 10 ust. 3.".

3) 6 Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

1. Jaja klasy B, z wyjątkiem jaj stłuczek, opatrzone są znakiem odróżniającym wskazującym ich klasę jakości. Mogą one również posiadać jedno lub więcej oznaczeń, wymienionych w art. 7.

2. Jaja klasy A, które nie mają cech ustalonych dla tej klasyfikacji, zostają przeklasyfikowane na klasę B.

W takim przypadku posiadają one odróżniający znak zgodnie z ust. 1. Jakiekolwiek znaki, które mogą być stosowane zgodnie z art. 7 lub z ust. 1 niniejszego artykułu, mogą zostać utrzymane oprócz tych, które dotyczą klasy wagowej, która w razie potrzeby może zostać zmieniona.

3. Jednakże w drodze odstępstwa od ust. 2 jaja klasy A, które już nie mają cech ustalonych dla tej klasy, mogą być dostarczone bezpośrednio do przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zatwierdzonych zgodnie z dyrektywą 89/437/EWG lub przemysłu niespożywczego, bez oznakowań określonych w ust. 2, pod warunkiem że ich opakowania posiadają zawsze etykietę wyraźnie wskazującą na miejsce przeznaczenia.".

4) 7 W art. 10 wprowadza się następujące zmiany:

a) 8 w ust. 1 lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

"e) data minimalnej trwałości (»najlepiej spożyć przed«), po której następują odpowiednie zalecenia dotyczące przechowywania jaj klasy A, i data pakowania dla jaj klasy B;

f) dane szczegółowe dotyczące chłodzenia lub sposobów konserwowania, w formie niekodowej, w odniesieniu do jaj klasy B;

g) metoda chowu w odniesieniu do jaj klasy A. Te dane szczegółowe stosowane są zgodnie z zasadami, które mają zostać ustalone w oparciu o procedurę ustaloną w art. 20.";

b) następującą literę dodaje się do ust. 2:

"f) informacja dotycząca sposobu karmienia kur niosek.";

c) 9 ustep 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dalsze dane i oznaczenia dotyczące metod chowu, pochodzenia jaj oraz sposobu karmienia kur niosek mogą być stosowane zgodnie z zasadami określonymi według procedury, o której mowa w art. 20. Te zasady obejmują w szczególności kryteria dotyczące metod chowu, pochodzenia jaj i sposobu karmienia kur niosek.

Jednakże jeśli stosowanie oznaczeń odnoszących się do miejsca pochodzenia jaj i metody chowu okaże się szkodliwe dla płynności rynku Wspólnoty lub jeśli powstaną poważne trudności dotyczące kontroli stosowania takich oznaczeń i ich skuteczności, Komisja, działając w ramach tej samej procedury, może zawiesić stosowanie tych oznaczeń.

Jednak gdy opakowania transportowe zawierają opakowania jednostkowe lub jaja noszące oznaczenie bez jakiegokolwiek odniesienia do miejsca pochodzenia jaj, te dane szczegółowe należy również podać na opakowaniach transportowych.".

5) 10 W art. 15 lit. b) dodaje się następującą podpozycję:

"gg) metoda chowu dla jaj klasy A, wymieniona w art. 10 ust. 1 lit. g), lub następujące oznaczenia: »metoda chowu nieokreślona«.".

6) W art. 20 dodaje się następujący ustęp:

"4. Zgodnie z procedurą ustaloną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 Komisja przyjmuje:

a) środki niezbędne dla ułatwienia przyjęcia zmian ustalonych w drugim tiret art. 6 ust. 1, w art. 7 i 8, w art. 10 ust. 1 lit. e), f) i g), art. 10 ust. 2 lit. f), art. 10 ust. 3 i w art. 15 lit. b) i gg);

b) środki, które są zarówno niezbędne, jak i należycie uzasadnione do przyjęcia w sytuacjach nadzwyczajnych, praktycznych, szczególnych i nieprzewidzianych.".

7) Dodaje się art. 22a w brzmieniu:

"Artykuł 22a

Komisja przedstawia Radzie, najpóźniej dnia 30 czerwca 2003 r., sprawozdanie z rozwoju w zakresie konsumpcji jaj, życzeń konsumentów i organizacji konsumentów oraz z zakresu znakowania jaj i kontroli, łącznie z odpowiednimi propozycjami.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.

Jednakże ostatni akapit nowego art. 7 ust. 2 określonego w art. 1 pkt 2, art. 1 pkt 4 lit. b) i c) i art. 1 pkt 6 i 7 stosuje się od dnia 1 lipca 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2000 r.

W imieniu Rady
J. GLAVANY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1516/96 (Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 99).

(2) Dz.U. L 173 z 6.7.1990, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 818/96 (Dz.U. L 111 z 4.5.1996, str. 1).

1 Motyw 2 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
2 Motyw 4 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
3 Motyw 6 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
4 Art. 1 pkt 1 lit. b) zmieniona przez pkt 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
5 Art. 1 pkt 2:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/1).

- zmieniony przez pkt 1 i 4-15 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).

6 Art. 1 pkt 3 zmieniony przez pkt 16-18 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
7 Art. 1 pkt 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/1).
8 Art. 1 pkt 4 lit. a) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
9 Art. 1 pkt 4 lit. c) zmieniona przez pkt 1 i 19-21 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).
10 Art. 1 pkt 5 zmieniony przez pkt 22 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1/2).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.2.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 5/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj
Data aktu: 19/12/2000
Data ogłoszenia: 05/01/2001
Data wejścia w życie: 05/01/2001, 01/07/2001, 01/05/2004, 01/01/2004