Decyzja 2001/531/WE,Euratom w sprawie ustanowienia Europejskiego Naukowego Gremium Doradczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 czerwca 2001 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiego Naukowego Gremium Doradczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1656)

(2001/531/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisji potrzebny jest niezależny organ o wysokim poziomie kwalifikacji w celu podniesienia efektywności europejskiej polityki badań i rozwoju technologicznego (RTD).

(2) Organ doradczy powinien zostać utworzony przez wybitne jednostki ze środowiska nauki, przemysłu i sektora usług, w celu zbadania zagadnień związanych z ogólną polityką badań.

(3) W konkluzjach Prezydencji Rady Europejskiej ze spotkania w Lizbonie (marzec 2000 r.) stwierdza się, że Unia powinna podjąć działania w kierunku osiągnięcia celów wymienionych w komunikacie Komisji pt. "W kierunku europejskiego obszaru badawczego".

(4) Rada potwierdziła dnia 16 listopada 2000 r. znaczenie ustanowienia przez Komisję takiego niezależnego organu doradczego.

(5) Wiedza naukowa i doradztwo mają coraz większe znaczenie dla nakreślania kierunków i wdrażania polityki Unii Europejskiej.

(6) Komisja prowadzi szerokie konsultacje z naukowcami i zainteresowanymi środowiskami przemysłowymi na temat optymalnej postaci takiego organu.

(7) Należy dostosować system doradztwa do wymagań polityki w obszarze nauki i technologii, w szczególności rozwoju europejskiego obszaru badawczego, z pełnym uwzględnieniem kompetencji specjalistycznych struktur doradczych Wspólnoty, zajmujących się szczególnie oceną ryzyka.

(8) Komisja popiera odpowiednią reprezentację kobiet w komitetach doradczych i stawia za cel osiągnięcie 40 % uczestnictwa kobiet w działalności RTD,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja ustanawia komitet doradczy, zwany dalej "Europejskim Naukowym Gremium Badawczym" (Komitetem). Komitet jest organem doradczym w sprawach związanych z polityką badań i rozwoju technologicznego.

Artykuł  2
1.
Zadaniem Komitetu jest doradzanie Komisji przy formułowaniu i wdrażaniu polityki Wspólnoty w obszarze badań i rozwoju technologicznego. W tym celu Komitet będzie zwracał szczególną uwagę na tworzenie europejskiego obszaru badawczego i stosowanie takich instrumentów polityki, jak wspólnotowe ramowe programy badań i rozwoju technologicznego.
2.
W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 Komitet z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji wydaje opinie i doradza w zakresie różnych aspektów polityki badawczej Wspólnoty oraz rozwoju nauki i technologii w Europie i na świecie.
3.
Komisja zapewnia Komitetowi otrzymywanie informacji niezbędnych do realizacji powyższych zadań. W tym celu Komitet jest regularnie informowany o rozwoju polityki badawczej Wspólnoty.
4.
Na oficjalny wniosek Komitetu służby Komisji dostarczają Komitetowi pisemne uwagi na temat jego opinii lub porad. Służby Komisji dostarczają również regularnie informacje o ewentualnych działaniach podjętych w ich wyniku.
5.
W każdym przypadku, kiedy Komisja żąda opinii Komitetu, może ona ustalić termin, w którym opinia powinna być dostarczona.
6.
Komitet utrzymuje jasno sprecyzowane niezależne stanowisko i nie reprezentuje interesów organizacji naukowych, przemysłowych lub innych, państw lub sektorów. W każdym przypadku, kiedy jest to właściwe, prowadzi konsultacje z takimi organizacjami.
7.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 8 porady Komitetu są podawane do publicznej wiadomości i rozpowszechniane wśród instytucji Wspólnot Europejskich, jak również Państw Członkowskich.
Artykuł  3
1.
Komitet składa się z 45 członków, mianowanych przez Komisję we własnym imieniu. W celu zapewnienia właściwej reprezentacji świata nauki/wyższych uczelni, biznesu/przemysłu i innych grup interesów, jak również pełnej niezależności Komitetu, proces nominowania jest następujący:

– 20 członków z kręgu wyższych uczelni mianowanych na podstawie propozycji zgłoszonych przez Europejską Fundację Nauki (ESF),

– 20 członków z kręgu biznesu i przemysłu mianowanych na podstawie propozycji zgłoszonych przez Związek Konfederacji Przemysłowców i Pracodawców Europy (UNICE),

– pięciu członków wyznaczonych przez Komisję.

45 członków mianowanych jest jednorazową decyzją, a lista członków Komitetu jest publikowana przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

2.
Ostateczny skład Komitetu odzwierciedla różnorodność Europy. Zestaw kryteriów stosowanych w procesie nominowania jest następujący:

– wysokie umiejętności w zakresie badań i/lub zarządzania badaniami,

– doświadczenie w doradztwie na poziomie europejskim lub międzynarodowym,

– równowaga między dyscyplinami nauki i technologii, łącznie z osobami posiadającymi specjalistyczne doświadczenie uniwersytecko-przemysłowe,

– równowaga geograficzna, biorąc pod uwagę poszerzenie UE i kraje związane z programami ramowymi,

– odpowiednia równowaga płci.

Artykuł  4

Kadencja każdego członka Komitetu trwa trzy lata z możliwością jednej reelekcji. Członkowie Komitetu pełnią swoje funkcje do czasu podjęcia decyzji o ich zastąpieniu lub odnowienia ich kadencji.

Członkowie Komitetu nie są wynagradzani. Wydatki na podróże i utrzymanie związane z posiedzeniami Komitetu lub z wszelkimi grupami roboczymi ustanowionymi w ramach Komitetu pokrywane są przez Komisję, zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami administracyjnymi. Wydatki na podróże i utrzymanie związane z opracowywaniem opinii lub porad mogą być również pokrywane przez Komisję, pod warunkiem uzyskania jej zgody. Obejmuje to też spotkania członków Komitetu z zewnętrznymi ekspertami spoza Brukseli.

Artykuł  5
1.
Komitet wybiera przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, każdego większością dwóch trzecich obecnych członków. Dodatkowo Komitet wybiera pięciu ze swoich członków, również większością dwóch trzecich obecnych członków, którzy razem z przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi tworzą biuro komitetu. Skład biura powinien uwzględniać kryteria określone w art. 3 ust. 2.

Biuro organizuje pracę Komitetu.

W celu przygotowania opinii Komitetu oraz porad, biuro może poprosić Komisję o podjęcie badań lub konsultacji na zewnątrz.

2.
Komisja wspiera finansowo i administracyjnie sekretariat Komitetu, gwarantując jego pełną niezależność.
3.
Aby umożliwić Komitetowi realizację jego zadań, biuro może ustanowić grupy robocze składające się z członków Komitetu oraz, w razie potrzeby, osób z zewnątrz. Komitet i grupy robocze mogą powołać ekspertów do uczestniczenia w pracach. Powyżsi eksperci uczestniczą w dyskusjach tylko nad sprawą, dla której zostali powołani. Komisja pokrywa ich wydatki związane z podróżą i kosztami utrzymania.

Komitet może prowadzić warsztaty lub konferencje. Koszty powyższych imprez mogą być pokrywane przez Komisję, pod warunkiem uzyskania jej wcześniejszej zgody na ich organizację.

4.
Komisja zapewnia Komitetowi właściwe środki służące do komunikowania i upowszechniania jego działań i opinii.
Artykuł  6

Komitet zbiera się średnio trzy razy w roku. Zwykłym miejscem posiedzeń jest siedziba Komisji.

Przedstawiciele Komisji uczestniczą w posiedzeniach Komitetu oraz jego grup roboczych, chyba że przewodniczący Komitetu formalnie wystąpi z innymi wnioskiem.

Artykuł  7

Komitet uchwala swój regulamin.

Artykuł  8

Bez uszczerbku dla przepisów art. 287 Traktatu ustanawiającego WE i art. 194 Traktatu EWEA członkowie Komitetu podpisują deklarację, że nie wyjawią żadnej informacji otrzymanej w związku z ich pracą w Komitecie lub jego grupach roboczych w przypadku, gdy Komisja informuje ich o poufnym charakterze poszczególnych opinii lub spraw.

Członkowie Komitetu powinni powstrzymywać się przed omawianiem zagadnień, w stosunku do których znajdują się w konflikcie lub czerpią z nich korzyści. W tym celu powinni oni podpisać deklarację, w której zaświadczają, że w przypadku wniesienia do porządku obrad punktu, z którym istnieje konflikt interesów, szkodzącemu ich niezależności, poinformują o tym przewodniczącego.

Artykuł  9

Niniejszym uchyla się decyzję Komisji 98/611/WE, Euratom ustanawiającą europejskie forum badawcze.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Philippe BUSQUIN
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.192.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/531/WE,Euratom w sprawie ustanowienia Europejskiego Naukowego Gremium Doradczego
Data aktu: 27/06/2001
Data ogłoszenia: 14/07/2001
Data wejścia w życie: 27/06/2001, 01/05/2004