uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzające wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 4 i art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2202/96 ustanawia system pomocy dla organizacji producentów, które dostarczają do przetwórstwa niektórych owoców, zbieranych na terenie Wspólnoty, wymienionych w art. 1 niniejszego rozporządzenia.
(2) W celu jednakowego stosowania systemu, powinny zostać określone lata gospodarcze i równoważne okresy dla owoców cytrusowych.
(3) System pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych oparty jest na umowach między uznanymi lub wstępnie uznanymi organizacjami producentów na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 911/2001(4), z jednej strony a przetwórcami z drugiej strony. W pewnych okolicznościach organizacje producentów mogą działać w charakterze przetwórców. Dla celów stosowania systemu pomocy należy określić rodzaje i czas obowiązywania umów oraz dane, które powinny być w nich zawarte.
(4) Dla każdego z produktów określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96, umowy muszą być zawarte przed daną datą, aby organizacje producentów mogły sporządzić swoje plany i zagwarantować przetwórcom stałe dostawy surowców. W celu zapewnienia najlepszej efektywności systemu, strony takich umów powinny jednakże być upoważnione do dokonywania w nich zmian wynikających z dostosowania pierwotnie ustalonych ilości do danej granicy.
(5) W celu usprawnienia funkcjonowania systemu, władze powinny znać wszystkie organizacje producentów wprowadzające na rynek produkcję swoich członków, członków innych organizacji producentów oraz producentów indywidualnych, którzy chcą korzystać z systemu pomocy. Przetwórcy podpisujący umowy z tymi organizacjami producentów powinni przesyłać władzom wymagane informacje w celu zapewnienia, że system funkcjonuje poprawnie.
(6) Istnieje ścisłe powiązanie między surowcem dostarczanym do przetwórstwa a uzyskiwanym produktem gotowym. Dlatego surowiec powinien spełniać określone minimalne wymogi.
(7) Wnioski o pomoc dla każdego produktu muszą zawierać wszelkie informacje niezbędne do sprawdzenia ich zgodności z informacjami zawartymi w umowie.
(8) W celu zapewnienia, że system pomocy jest stosowany prawidłowo, organizacje producentów i przetwórcy muszą przekazywać właściwe informacje i uaktualniać stosowną dokumentację, a także określać w szczególności obszary uprawy pomarańcz, małych owoców cytrusowych, cytryn, grejpfrutów i pomelo, na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 495/2001(6) oraz rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli(7), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2721/2000(8), w celach wszelkich inspekcji i kontroli uważanych za niezbędne.
(9) Dla celów zarządzania systemem pomocy, należy ustanowić procedury kontroli bezpośredniej i dokumentacyjnej w odniesieniu do dostaw i przetwórstwa, kontrole muszą obejmować wystarczająco reprezentatywną ilość wniosków o pomoc i muszą być ustanowione pewne kary dla organizacji producentów i przetwórców, którzy naruszają przepisy, w szczególności poprzez przedstawianie fałszywych deklaracji, poprzez niedotrzymywanie warunków umów lub poprzez nieprzetworzenie dostarczonych produktów.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają zastąpić środki ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1169/97 z dnia 26 czerwca 1997 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(9), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2729/1999(10). Rozporządzenie to traci moc.
(11) Komitet Zarządzający ds. Owoców i Warzyw nie wydał opinii w terminie ustalonym przez swojego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(4) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.
(5) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(6) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6.
(7) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(8) Dz.U. L 314 z 14.12.2000, str. 8.
(9) Dz.U. L 169 z 27.6.1997, str. 15.
(10) Dz.U. L 328 z 22.12.1999, str. 35.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.150.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1092/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych |
| Data aktu: | 30/05/2001 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2001 |
| Data wejścia w życie: | 09/06/2001 |