Rozporządzenie 1093/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 245/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi uprawianych na włókno

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1093/2001
z dnia 1 czerwca 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 245/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi uprawianych na włókno

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(1), w szczególności jego art. 9 i 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu wyjaśnienia niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 245/2001(2) w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000, konieczne jest wprowadzenie zmian w treści tego rozporządzenia.

(2) Artykuł 5 rozporządzenia (WE) nr 1673/2000 zawiera przepisy mające na celu zapobieganie rynkowej dystrybucji konopi uprawianych na włókno, pochodzących z nielegalnych upraw. Artykuł ten przewiduje wydawanie pozwoleń na przywóz konopi oraz ustanowienie systemu kontroli przywozu konopi i nasion konopi, a także ograniczenia przywozu nasion konopi innych niż przeznaczonych do siewu przez uprawnionych importerów. Należy przygotować standardowe pozwolenie stwierdzające zgodność przywożonych konopi z ustanowionymi warunkami. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny dokonać ustaleń systemu kontroli przywożonej konopi oraz uzgodnień w sprawie nadawania uprawnień importerom nasion konopi z przeznaczeniem innym niż do siewu. Należy także ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące handlu nasionami konopi między Państwami Członkowskimi.

(3) W celu umożliwienia Państwom Członkowskimi oraz podmiotom gospodarczym dostosowania się do nowych przepisów związanych z przywozem konopi, należy stworzyć przepisy stosowane od dnia 1 listopada 2001 r. Środki kontroli, obowiązujące przed tą datą, stosuje się do dnia 31 października 2001 r.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Lnu i Konopi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 245/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 6 ust. 2 lit. e), po wyrazie "słomę" dodaje się wyrazy "oraz umów o przetwarzanie".

2) W art. 15 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) na każdy rok gospodarczy, zestawienie ilościowe dotyczące długiego włókna lnianego, krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego uzyskiwanych ze słomy pochodzącej z Wspólnoty, magazynowanych na koniec danego okresu."

3) 1 Dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Artykuł 17a

Przywożone konopie

1. Pozwolenie wskazane w art. 5 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1673/2000 wystawiane jest w formie zgodnej z wzorcem przedstawionym w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Pozwolenie jest wydawane jedynie w przypadku, gdy zostanie udowodnione w sposób przekonujący państwu członkowskiemu przywozu, że zostały spełnione wszystkie ustanowione warunki.

Bez uszczerbku dla ust. 2, zainteresowane Państwa Członkowskie określają warunki, które powinien spełniać wniosek o wydanie pozwolenia, zakres i przedmiot pozwolenia. Jednakże, pola 1, 2, 4, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 24 oraz 25 formularza pozwolenia muszą zostać wypełnione.

System kontroli, określony w art. 5 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1673/2000, ustala się w każ dym zainteresowanym Państwie Członkowskim.

2. Do celów art. 5 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1673/2000, zainteresowane Państwa Członkowskie są obowiązane ustalić odpowiednie procedury nadawania uprawnień importerom nasion konopi z przeznaczeniem innym niż do siewu. Procedury te zawierają dokładne sprecyzowanie warunków przyznawania takich uprawnień i określenie kar, które będą obowiązywać w przypadku gdy warunki te zostaną naruszone.

W przypadku przywozu nasion konopi, określonych w akapicie pierwszym, pozwolenie na przywóz, określone w ust. 1, wydaje się jedynie w przypadku gdy uprawniony importer zobowiąże się, że przedstawi właściwym władzom, w terminie i zgodnie z warunkami określonymi przez Państwo Członkowskie, odpowiednie dokumenty świadczące, iż nasiona konopi objęte pozwoleniem zostało wykorzystane w okresie krótszym niż 12 miesięcy od daty wystawienia pozwolenia, na podjęcie jednego z niżej wymienionych działań:

- uczynienie nasion niezdatnymi do siewu,

- wymieszanie z nasionami innymi niż konopie, do celów żywienia zwierząt, przy czym zawartość nasion konopi wynosiła najwyżej 15 % całej mieszanki, zaś w wyjątkowych wypadkach najwyżej 25 %, na wniosek uprawnionego importera, opatrzony uzasadnieniem,

- ponowny wywóz do państwa trzeciego.

Jednakże, jeżeli część nasion konopi objęta pozwoleniem nie została wykorzystana do celów, określonych w akapicie poprzedzającym w terminie 12 miesięcy, Państwo Członkowskie ma prawo, na wniosek uprawnionego importera przedstawiającego odpowiednie uzasadnienie, przedłużyć termin ważności na jeden lub dwa okresy sześciomiesięczne.

Dokumenty zaświadczające, określone w akapicie drugim, są sporządzane przez podmioty, które wykonują opisane działania i zawierają co najmniej następujące informacje:

- nazwę/nazwisko podmiotu, pełny adres, Państwo Członkowskie oraz podpis podmiotu,

- opis przeprowadzonego działania spełniającego warunki ustanowione w akapicie drugim oraz datę wykonywania,

- ilość nasion konopi w kilogramach, poddawanych działaniu.

3. W oparciu o analizę ryzyka, dane Państwo Członkowskie jest obowiązane przeprowadzać kontrole prawidłowości świadectw, odnoszące się do działań określonych w ust. 2 akapit drugi, wykonywanych na jego terytorium.

W uzasadnionych wypadkach państwo członkowskie przywozu przesyła zainteresowanym Państwom Członkowskim kopie zaświadczeń dotyczących działań przeprowadzanych na swoim terytorium, dostarczane im przez uprawnionych importerów. W przypadku wykrycia nieprawidłowości podczas kontroli, określonej w akapicie pierwszym, dane państwo członkowskie powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego przywozu.

4. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o przyjętych przepisach w zakresie stosowania ust. 1 i 2.

Nie później niż do dnia 31 stycznia każdego roku, Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o nał ożonych karach lub podejmowanych środkach przewidywanych w przypadku wykrycia nieprawidłowości w poprzedzającym roku gospodarczym.

Państwa Członkowskie przesyłają Komisji, która przesyła je pozostałym Państwom Członkowskim, nazwy i adresy władz odpowiedzialnych za wydawanie pozwolenia oraz kontrole określone w niniejszym artykule."

4) W art. 19 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenia (EWG) nr 1523/71, (EWG) nr 1164/89, (EWG) nr 1784/93 oraz (WE) nr 452/1999 stosuje się nadal w odniesieniu do lat gospodarczych 1998/99, 1999/2000 oraz 2000/01."

Artykuł  2 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 2001/02. Jednakże, art. 1 ust. 3 stosuje się z mocą od dnia 1 maja 2002 r., a krajowe środki kontroli obowiązujące w dniu 30 czerwca 2001 r. stosuje się do przywozu konopi dokonanego do dnia 30 kwietnia 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.

(2) Dz.U. L 35 z 6.2.2001, str. 18.

ZAŁĄCZNIK  3

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika
1 Art. 1 pkt 3 zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.150.17/1).
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2105/2001 z dnia 26 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.283.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 października 2001 r.
3 Załącznik zmieniony przez pkt 3 i 4 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.01.150.17/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.150.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1093/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 245/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi uprawianych na włókno
Data aktu: 01/06/2001
Data ogłoszenia: 06/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/06/2001, 01/05/2002, 01/08/2001