Decyzja 1999/146 zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 146/1999
z dnia 5 listopada 1999 r.
zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dalej zwane Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik II do Porozumienia został zmieniony decyzją 64/98 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 14 lipca 1998 r.(1)

(2) Dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(2), a uchylającą dyrektywę Rady 83/189/EWG(3) oraz następujące po niej zmiany, ma być włączona do Porozumienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do Porozumienia w rozdziale XIX tekst w pkt 1 (dyrektywa Rady 83/189/EWG) otrzymuje brzmienie:

"398 L 0034: dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37).

Przepisy tej dyrektywy, do celów niniejszego Porozumienia, rozumie się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 1 ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

»Określenie 'specyfikacja techniczna' obejmuje również metody i procesy wytwarzania produktów przeznaczonych do konsumpcji przez ludzi i zwierzęta, a także produktów leczniczych, jak zdefiniowano w artykule 1 dyrektywy 65/65/EWG (załącznik II do Porozumienia rozdział XIII punkt 1), jak również metody i procesy wytwarzania innych produktów, jeśli takie oddziaływują na ich charakterystyki.«;

b) w art. 8 ust. 1 na końcu akapitu pierwszego dodaje się, co następuje:

»Pełny tekst zgłoszonego projektu przepisu technicznego zostaje udostępniony w języku oryginalnym, jak również w pełnym tłumaczeniu na jeden z języków urzędowych Wspólnoty Europejskiej.«;

c) w art. 8 ust. 1 do akapitu czwartego dodaje się, co następuje:

»Wspólnota, z jednej strony, oraz Urząd Nadzoru EFTA lub państwa EFTA za pośrednictwem Urzędu Nadzoru EFTA, z drugiej strony, mogą poprosić o dalsze informacje w sprawie zgłoszonego projektu przepisu technicznego.«;

d) w art. 8 ust. 2 dodaje się, co następuje:

»Uwagi państw EFTA są przekazywane Komisji Europejskiej przez Urząd Nadzoru EFTA w formie jednego skoordynowanego komunikatu, a uwagi Wspólnoty są przekazywane przez Komisję Urzędowi Nadzoru EFTA. Jeśli zgodnie z zasadami obowiązującymi w ich systemach wewnętrznych obowiązuje sześciomiesięczne wstrzymanie procedury, Umawiające się Strony informują się o tym wzajemnie stosując podobny sposób informowania«;

e) artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

»Właściwe władze Państw Członkowskich UE i państwa EFTA opóźniają przyjęcie zgłoszonego projektu przepisów technicznych o trzy miesiące, od daty otrzymania tekstu projektu przepisu.

- przez Komisję Europejską w przypadku projektów zgłoszonych przez Państwa Członkowskie Wspólnoty,

- przez Urząd Nadzoru EFTA dla projektów zgłoszonych przez Państwa EFTA.

Jednakże trzymiesięczny okres wstrzymania procedury nie stosuje się w tych przypadkach, w których z nagłych przyczyn odnoszących się do ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia zwierząt lub roślin, właściwe władze są zobowiązane do przygotowania przepisów technicznych w bardzo krótkim terminie w celu nadania im mocy prawnej i niezwłocznego ich wprowadzenia, bez możliwości odbycia jakichkolwiek konsultacji. Należy podać przyczyny uzasadniające pilność podjętych środków. Uzasadnienie dla pilności środków zostanie szczegółowo i wyraźnie wyjaśnione, z położeniem szczególnego nacisku na nieprzewidywalność i powagę zagrożenia w obliczu którego stoją zainteresowane władze, jak również na absolutną niezbędność podjęcia natychmiastowego działania w celu usunięcia go.«;

f) w załączniku II dodaje się, co następuje:

»ISLANDIA

STRI

Staðlaráð Íslands

LIECHTENSTEIN

TPMN

Liechtensteinische Technische Prüf-, Mess- und Normenstelle

NORWEGIA

NSF

Norges Standardiseringsforbund

NEK

Norsk Elektroteknisk Komite

PT

Post- og teletilsynet«

g) za niezbędne do stosowania dyrektywy uważa się następujące komunikaty, przesyłane przy użyciu elektronicznych środków:

1. karty zgłoszeniowe. Można je wysyłać przed lub wraz z przesyłanym pełnym tekstem;

2. potwierdzenia odbioru tekstu projektu, zawierające między innymi, stosowną datę upływu okresu wstrzymania procedury, określoną zgodnie z zasadami każdego z systemów;

3. wiadomości z żądaniem dodatkowych informacji;

4. odpowiedzi na żądanie dodatkowych informacji;

5. uwagi;

6. żądania spotkań ad hoc;

7. odpowiedzi na żądania spotkań ad hoc;

8. żądania tekstów ostatecznych;

9. informacje o zażądaniu sześciomiesięcznego okresu wstrzymania procedury;

następujące komunikaty mogą, w chwili obecnej, być przesyłane zwykłą pocztą, preferowane są jednakże środki elektroniczne:

10. pełny tekst zgłoszonego projektu;

11. podstawowe teksty prawne lub przepisy wykonawcze;

12. tekst ostateczny.

h) uzgodnienia administracyjne dotyczace komunikatów są uzgadniane wspólnie przez Umawiające się Strony.".

Artykuł  2

Teksty dyrektywy 98/34/WE w językach islandzkim i norweskim, załączone do odpowiednich wersji językowych niniejszej decyzji, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 listopada 1999 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 1999 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
N. v. LIECHTENSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 100 z 15.4.1999, str. 52.

(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37.

(3) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.15.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/146 zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG
Data aktu: 05/11/1999
Data ogłoszenia: 18/01/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/11/1999