(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/304/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 kwietnia 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9,
uwzględniając dyrektywę Rady 64/433/EWG(4) w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, ostatnio zmieniona dyrektywą 95/23/WE(5), w szczególności jej art. 6 ust. 1 lit. f),
uwzględniając dyrektywę Rady 77/99/EWG(6) sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych oraz niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego, ostatnio zmienioną dyrektywą Rady 97/76/WE(7), w szczególności jej art. 3(A)(7) tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po otrzymaniu sprawozdań dotyczących ognisk pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, Komisja przyjęła decyzję 2001/172/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie(8), ostatnio zmienioną decyzją 2001/.../WE(9).
(2) Środki, które mają zostać wykorzystane w okręgu zagrożonym są ustanowione w art. 9 dyrektywy 85/511/EWG z dnia 18 listopada 1985 r. wprowadzającej wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy(10), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.
(3) Sytuacja epidemiologiczna w Wielkiej Brytanii wymaga zachowania istniejących ograniczeń w odniesieniu do okręgu zagrożonego przez dłuższy okres w związku z wynikłymi problemami związanymi ze wzrastającą liczbą zwierząt wrażliwych, przeznaczonych do uboju utrzymywanych w gospodarstwach nie zakażonych pryszczycą.
(4) Artykuł 9 dyrektywy 85/511/EWG przewiduje transport zwierząt wrażliwych pod urzędowym nadzorem bezpośrednio do rzeźni do celów uboju sanitarnego. Taki transport może być dozwolony przez właściwe władze jedynie po zbadaniu przez urzędowego lekarza weterynarii wszystkich zwierząt, o których mowa oraz po potwierdzeniu, że u żadnego zwierzęcia nie podejrzewa się zakażenia.
(5) Dyrektywa Rady 72/461/EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem(11), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, wymaga, aby mięso uzyskane ze zwierząt pochodzących ze zwierząt z gospodarstwa lub terenu, który z przyczyn zdrowotnych podlega zakazowi, zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. b) dyrektywy Rady 64/432/WE w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpł ywających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(12), ostatnio zmienioną dyrektywą Rady 2000/20/WE(13), nie było wysyłane z terytorium jednego Państwa Członkowskiego do innego Państwa Członkowskiego, takie mięso nie może nosić wspólnotowego znaku jakości zdrowotnej, chyba że jest na niego nałożony krzyżyk.
(6) Dyrektywa Rady 80/215/EWG w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpł ywających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(14), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, zezwala, aby produkty mięsne wyprodukowane z mięsa opatrzonego znakiem określonym w art. 5a dyrektywy 72/461/EWG zostały oznakowane zgodnie z rozdziałem VI załącznika B do dyrektywy 77/99/EWG, po poddaniu mięsa niektórym rodzajom obróbki.
(7) Artykuł 6 ust. 1 lit. f) dyrektywy Rady 94/433/EWG wymaga, aby Państwa Członkowskie zapewniły, że mięso z obszaru podlegającego ograniczeniom związanym z wymogami zdrowia zwierząt, podlega szczególnym zasadom, które mają zostać ustalone na podstawie analizy każdego przypadku zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 16 tej dyrektywy. Ponadto, art. 6 ust. 1 lit. h) dyrektywy 64/433/EWG wymaga, aby mięso takie zostało opatrzone krajowym znakiem, który nie może mylić się ze znakiem wspólnotowym oraz, w szczególności, nie może być owalny.
(8) Artykuł 3(A)(7) tiret drugie dyrektywy Rady 77/99/EWG wymaga, aby produkty mięsne wyprodukowane z mięsa, które musi zostać sprzedane na rynku lokalnym, posiadały znak, który zostanie określony zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 20 dyrektywy 77/99/EWG.
(9) Artykuł 3 ust. 1 lit. f) dyrektywy Rady 91/495/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. dotyczącej zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej(15), ostatnio zmienionej dyrektywą 94/65/WE(16), przewiduje oznaczenia jakości zdrowotnej mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka.
(10) Decyzja Komisji 2001/172/WE zakazuje, z wyjątkiem mięsa uzyskanego ze zwierząt ubitych przed dniem 1 lutego 2001 r., wysyłania świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt z gatunków bydła, owiec, kóz i świń oraz innych parzystokopytnych pochodzących z Wielkiej Brytanii oraz produktów mięsnych wyprodukowanych z takiego mięsa, z wyjątkiem mięsa, które przeszło odpowiednią obróbkę.
(11) Dlatego też celem niniejszej decyzji jest określenie znaku jakości zdrowotnej stosowanego w przypadku świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt gatunków wrażliwych oraz w przypadku produktów uzyskanych z takiego mięsa, które zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym dotyczącym pryszczycy nie kwalifikuje się do handlu wewnątrzwspólnotowego oraz warunków, zgodnie z którymi takie znaki jakości zdrowotnej mogą zostać zastosowane.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.
(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.
(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.
(4) Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 2012/64. Dyrektywa uaktualniona dyrektywą 91/497/EWG (Dz.U. L 268 z 24.4.1991, str. 69).
(5) Dz.U. L 243 z 11.10.1995, str. 7.
(6) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85. Dyrektywa uaktualniona dyrektywą 92/5/EWG (Dz.U. L 57 z 2.3.1992, str. 1).
(7) Dz.U. L 10 z 16.1.1998, str. 25.
(8) Dz.U. L.
(9) Dz.U. L 62 z 2.3.2001, str. 22.
(10) Dz.U. L 315 z 26.11.1985, str. 11.
(11) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 34.
(12) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977/64.
(13) Dz.U. L 163 z 4.7.2000, str. 35.
(14) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4.
(15) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41.
(16) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10.
(17) Dz.U. L 237 z 19.9.1994, str. 13.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2001/345/WE z dnia 2 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.122.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2002/49/WE z dnia 23 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.21.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2001/345/WE z dnia 2 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.122.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2002/49/WE z dnia 23 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.21.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.104.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/304/WE w sprawie oznaczania i wykorzystania niektórych produktów zwierzęcych w związku z decyzją 2001/172/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie |
| Data aktu: | 11/04/2001 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/04/2001 |