Decyzja 1999/15 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 15/1999
z dnia 29 stycznia 1999 r.
zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik XIII do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 121/98 z dnia 18 grudnia 1998 r.(1);

Protokół 9 do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską(2) zastąpił od daty przystąpienia Austrii do Unii Europejskiej w dniu 1 stycznia 1995 r. Porozumienie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Austrii w sprawie drogowego i kolejowego tranzytu towarów(3);

artykuły 11 i 12 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji zapewniają specjalny system tranzytu samochodów ciężarowych przez Austrię, dotyczący międzynarodowego przewozu drogowego towarów do i przez Austrię opartego na systemie praw do tranzytu (ekopunkty);

rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(4) określa szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię ustanowionego przez art. 11 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;

rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96(5) zmienia rozporządzenie (WE) nr 3298/94;

Protokół 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, rozporządzenie (WE) nr 3298/94 i rozporządzenie (WE) nr 1524/96 zostaną włączone do Porozumienia;

dostosowania do rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich(6) wprowadzone przez Rozdział VI, VI, A, pkt 6 załącznika I do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, zostaną włączone do Porozumienia,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W załączniku XIII do Porozumienia w pkt 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) dodaje się:

"zmienione i uzupełnione przez:

- 1 94 N: Akt dotyczący warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską (Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21 dostosowany w Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1);

- 394 R 3298: rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię ustanowionego w art. 11 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20);

- 396 R 1524: rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96 z dnia 30 lipca 1996 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94, w odniesieniu do systemu ekopunktów dla samochodów ciężarowych znajdujących się w tranzycie przez Austrię (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13)."

Artykuł  2

W załączniku XIII do Porozumienia dostosowania a)-g) w pkt 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) otrzymują brzmienie:

"a) art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

»2. W przypadku przewozu realizowanego przez Umawiającą się Stronę do państwa trzeciego i vice versa, niniejsze rozporządzenie nie stosuje się do jakiejkolwiek części podróży poza terytorium Umawiającej się Strony na którym nastąpił załadunek lub rozładunek, o ile nie zostało to inaczej ustalone przez Umawiające się Strony«;

b) art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

»3. Niniejsze rozporządzenie nie wpływa na postanowienia dotyczące przewozu z Państw EFTA do państw trzecich, o którym mowa w ust. 2; określone w dwustronnych porozumieniach zawartych pomiędzy Państwem EFTA a państwem trzecim, które zarówno w ramach dwustronnego uznawania lub porozumień liberalizujących zezwala na załadunek i rozładunek na terytorium Umawiającej się Strony przez przewoźników pochodzących z drugiej Umawiającej się Strony, pod warunkiem że uwzględniana jest zasada braku rozróżnienia pomiędzy przewoźnikami wspólnotowymi a przewoźnikami z Państw EFTA«;

c) Państwa EFTA uznają wspólnotowe upoważnienia wydane przez Państwa Członkowskie Wspólnoty zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Do celów takiego uznania w ogólnych postanowieniach wspólnotowego upoważniania określonych w załączniku I niniejszego rozporządzenia odniesienia do »Wspólnoty« czytane są jako »Wspólnoty oraz Islandii, Liechtensteinu i Norwegii« oraz odniesienia do »Państw Członkowskich oraz/lub Islandii, Liechtensteinu i Norwegii«;

d) Wspólnota i Państwa Członkowskie Wspólnoty uznają upoważnienia wydane przez Państwa EFTA zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, dostosowane w części b) załącznika I w dodatku 1 do niniejszego załącznika;

e) jeśli upoważnienie jest wydane przez Państwo EFTA, powinno ono odpowiadać wzorowi określonemu w dodatku 1 do niniejszego załącznika."

Artykuł  3

Dodatek w załączniku do niniejszej decyzji zastępuje dodatek 1 do załącznika XIII do Porozumienia.

Artykuł  4

Dodaje się następujący punkt po punkcie 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) w załączniku XIII do Porozumienia:

"26aa. 1 94 N: Protokół 9 do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską (Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21 jak dostosowany przez Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1), zmieniony i uzupełniony przez:

- 394 R 3298: rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowym przez Austrię ustanowionego w art. 11 Protokółu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20);

- 396 R 1524: rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96 z dnia 30 lipca 1996 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94, w odniesieniu do systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych znajdujących się w tranzycie przez Austrię (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13).

Postanowienia rozporządzenia, dla celów niniejszego Porozumienia, są rozumiane zgodnie z następującymi dostosowaniami:

a) poprzez dodanie wyliczonych ekopunktów wyliczonych na podstawie roku referencyjnego 1991, dla 25 700 pojedynczych podróży tranzytowych w roku (Islandia: 100; Liechtenstein: 21 000; Norwegia: 4 600), tabelę w art. 9 rozporządzenia rozumie się następująco:

Rok

Współczynnik procentowy ekopunktów

Ekopunkty dla pojazdów Umawiających się Stron

(1)

(2)

(3)

1991

100,0 %

23.962.280

1998

54,8 %

13.131.329

1999

51,9 %

12.436.423

2000

49,8 %

11.933.215

2001

48,5 %

11.621.706

2002

44,8 %

10.735.101

2003

40,0 %

9.584.912

b) tabelę w załączniku D do rozporządzenia rozumie się następująco:

Państwa Członkowskie Wspólnoty, Liechtenstein, Islandia i Norwegia

Jednostki

Austria

214.800

Belgia

32.500

Dania

40.500

Niemcy

482.500

Grecja

60.500

Hiszpania

1.200

Finlandia

4.600

Francja

5.000

Irlandia

1.000

Islandia

100

Włochy

510.000

Liechtenstein

21.000

Luksemburg

5.000

Niderlandy

123.500

Norwegia

4.600

Portugalia

400

Szwecja

7.500

Zjednoczone Królestwo

8.500

Łącznie

1.523.200"

Artykuł  5

Teksty rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowego przewozu ładunków we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich wprowadzone przez Rozdział VI, VI, A, pkt 6 załącznika I do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, rozporządzenia (WE) nr 3298/94 i rozporządzenia (WE) nr 1524/96 w języku islandzkim i norweskim, które są załączone do odpowiedniej wersji językowej niniejszej decyzji, są autentyczne.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 20 stycznia 1999 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 1999 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
F. BARBASO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 297 z 18.11.1999, str. 50.

(2) Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21, dostosowane Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1.

(3) Dz.U. L 373 z 21.12.1992, str. 6.

(4) Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20.

(5) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13.

(6) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1, poprawione Dz.U. L 213 z 29.7.1992, str. 36.

ZAŁĄCZNIK 

do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 15/1999

Dodatek 1

DOKUMENTY WYMIENIONE W ZAŁĄCZNIKU DO ROZPORZĄDZENIA RADY (EWG) NR 881/92, DOSTOSOWANE DO CELÓW POROZUMIENIA EOG

(patrz dostosowanie e) w pkt 26a załącznika XIII do Porozumienia)

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024