Decyzja 1999/15 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 15/1999
z dnia 29 stycznia 1999 r.
zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik XIII do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 121/98 z dnia 18 grudnia 1998 r.(1);

Protokół 9 do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską(2) zastąpił od daty przystąpienia Austrii do Unii Europejskiej w dniu 1 stycznia 1995 r. Porozumienie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Austrii w sprawie drogowego i kolejowego tranzytu towarów(3);

artykuły 11 i 12 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji zapewniają specjalny system tranzytu samochodów ciężarowych przez Austrię, dotyczący międzynarodowego przewozu drogowego towarów do i przez Austrię opartego na systemie praw do tranzytu (ekopunkty);

rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(4) określa szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię ustanowionego przez art. 11 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;

rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96(5) zmienia rozporządzenie (WE) nr 3298/94;

Protokół 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, rozporządzenie (WE) nr 3298/94 i rozporządzenie (WE) nr 1524/96 zostaną włączone do Porozumienia;

dostosowania do rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich(6) wprowadzone przez Rozdział VI, VI, A, pkt 6 załącznika I do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, zostaną włączone do Porozumienia,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W załączniku XIII do Porozumienia w pkt 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) dodaje się:

"zmienione i uzupełnione przez:

- 1 94 N: Akt dotyczący warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską (Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21 dostosowany w Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1);

- 394 R 3298: rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię ustanowionego w art. 11 Protokołu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20);

- 396 R 1524: rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96 z dnia 30 lipca 1996 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94, w odniesieniu do systemu ekopunktów dla samochodów ciężarowych znajdujących się w tranzycie przez Austrię (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13)."

Artykuł  2

W załączniku XIII do Porozumienia dostosowania a)-g) w pkt 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) otrzymują brzmienie:

"a) art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

»2. W przypadku przewozu realizowanego przez Umawiającą się Stronę do państwa trzeciego i vice versa, niniejsze rozporządzenie nie stosuje się do jakiejkolwiek części podróży poza terytorium Umawiającej się Strony na którym nastąpił załadunek lub rozładunek, o ile nie zostało to inaczej ustalone przez Umawiające się Strony«;

b) art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

»3. Niniejsze rozporządzenie nie wpływa na postanowienia dotyczące przewozu z Państw EFTA do państw trzecich, o którym mowa w ust. 2; określone w dwustronnych porozumieniach zawartych pomiędzy Państwem EFTA a państwem trzecim, które zarówno w ramach dwustronnego uznawania lub porozumień liberalizujących zezwala na załadunek i rozładunek na terytorium Umawiającej się Strony przez przewoźników pochodzących z drugiej Umawiającej się Strony, pod warunkiem że uwzględniana jest zasada braku rozróżnienia pomiędzy przewoźnikami wspólnotowymi a przewoźnikami z Państw EFTA«;

c) Państwa EFTA uznają wspólnotowe upoważnienia wydane przez Państwa Członkowskie Wspólnoty zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Do celów takiego uznania w ogólnych postanowieniach wspólnotowego upoważniania określonych w załączniku I niniejszego rozporządzenia odniesienia do »Wspólnoty« czytane są jako »Wspólnoty oraz Islandii, Liechtensteinu i Norwegii« oraz odniesienia do »Państw Członkowskich oraz/lub Islandii, Liechtensteinu i Norwegii«;

d) Wspólnota i Państwa Członkowskie Wspólnoty uznają upoważnienia wydane przez Państwa EFTA zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, dostosowane w części b) załącznika I w dodatku 1 do niniejszego załącznika;

e) jeśli upoważnienie jest wydane przez Państwo EFTA, powinno ono odpowiadać wzorowi określonemu w dodatku 1 do niniejszego załącznika."

Artykuł  3

Dodatek w załączniku do niniejszej decyzji zastępuje dodatek 1 do załącznika XIII do Porozumienia.

Artykuł  4

Dodaje się następujący punkt po punkcie 26a (rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92) w załączniku XIII do Porozumienia:

"26aa. 1 94 N: Protokół 9 do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji oraz dostosowania Traktatów powołujących Unię Europejską (Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21 jak dostosowany przez Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1), zmieniony i uzupełniony przez:

- 394 R 3298: rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowym przez Austrię ustanowionego w art. 11 Protokółu 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20);

- 396 R 1524: rozporządzenie Komisji (WE) nr 1524/96 z dnia 30 lipca 1996 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94, w odniesieniu do systemu praw do tranzytu (ekopunkty) dla samochodów ciężarowych znajdujących się w tranzycie przez Austrię (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13).

Postanowienia rozporządzenia, dla celów niniejszego Porozumienia, są rozumiane zgodnie z następującymi dostosowaniami:

a) poprzez dodanie wyliczonych ekopunktów wyliczonych na podstawie roku referencyjnego 1991, dla 25 700 pojedynczych podróży tranzytowych w roku (Islandia: 100; Liechtenstein: 21 000; Norwegia: 4 600), tabelę w art. 9 rozporządzenia rozumie się następująco:

Rok

Współczynnik procentowy ekopunktów

Ekopunkty dla pojazdów Umawiających się Stron

(1)

(2)

(3)

1991

100,0 %

23.962.280

1998

54,8 %

13.131.329

1999

51,9 %

12.436.423

2000

49,8 %

11.933.215

2001

48,5 %

11.621.706

2002

44,8 %

10.735.101

2003

40,0 %

9.584.912

b) tabelę w załączniku D do rozporządzenia rozumie się następująco:

Państwa Członkowskie Wspólnoty, Liechtenstein, Islandia i Norwegia

Jednostki

Austria

214.800

Belgia

32.500

Dania

40.500

Niemcy

482.500

Grecja

60.500

Hiszpania

1.200

Finlandia

4.600

Francja

5.000

Irlandia

1.000

Islandia

100

Włochy

510.000

Liechtenstein

21.000

Luksemburg

5.000

Niderlandy

123.500

Norwegia

4.600

Portugalia

400

Szwecja

7.500

Zjednoczone Królestwo

8.500

Łącznie

1.523.200"

Artykuł  5

Teksty rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowego przewozu ładunków we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich wprowadzone przez Rozdział VI, VI, A, pkt 6 załącznika I do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, rozporządzenia (WE) nr 3298/94 i rozporządzenia (WE) nr 1524/96 w języku islandzkim i norweskim, które są załączone do odpowiedniej wersji językowej niniejszej decyzji, są autentyczne.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 20 stycznia 1999 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 1999 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
F. BARBASO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 297 z 18.11.1999, str. 50.

(2) Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 21, dostosowane Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 1.

(3) Dz.U. L 373 z 21.12.1992, str. 6.

(4) Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20.

(5) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13.

(6) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1, poprawione Dz.U. L 213 z 29.7.1992, str. 36.

ZAŁĄCZNIK 

do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 15/1999

Dodatek 1

DOKUMENTY WYMIENIONE W ZAŁĄCZNIKU DO ROZPORZĄDZENIA RADY (EWG) NR 881/92, DOSTOSOWANE DO CELÓW POROZUMIENIA EOG

(patrz dostosowanie e) w pkt 26a załącznika XIII do Porozumienia)

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.35.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/15 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG
Data aktu: 29/01/1999
Data ogłoszenia: 10/02/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/08/1999