uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1251/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiające system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1672/2000(2), w szczególności jego art. 9 i 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1672/2000 włączyło len i konopie, przeznaczone do wytwarzania włókien, do systemu wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1251/1999. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2316/1999(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1454/2000(4), ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 w zakresie warunków przyznawania płatności obszarowych w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych. Dlatego rozporządzenie (WE) nr 2316/1999 powinno zostać zmienione, aby mogło uwzględniać włączenie lnu i konopi do systemu.
(2) Artykuł 5a rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 ustanawia, z jednej strony, zawartość tetrahydrokanabinolu w stosowanych odmianach, która nie może przekraczać 0,2 %, a z drugiej zobowiązanie Państwa Członkowskie do utworzenia systemu sprawdzania zawartości tetrahydrokanabinolu w uprawianych konopiach. W celu zapewnienia wdrożenia tego typu kontroli muszą zostać ustanowione specjalne środki, w szczególności w odniesieniu do kontynuacji upraw konopi aż do określonego terminu.
(3) Artykuł 5a uzależnia płatność obszarową w odniesieniu do lnu i konopi przeznaczonych do wytwarzania włókien, od zawierania umów lub zobowiązań zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi uprawianych na włókno(5). Należy uwzględnić przesyłanie kopii umowy lub zobowiązania do właściwych władz Państwa Członkowskiego odpowiedzialnych za administrowanie wnioskami o przyznanie płatności.
(4) Należy zapewnić, że odmiany lnu i konopi przeznaczonych do wytwarzania włókien są tożsame z odmianami wpisanymi do wspólnego katalogu odmian gatunków roślin uprawnych w części poświęconej roślinom włóknistym, a w przypadku lnu, w szczególności tożsame z odmianą "lnu włóknistego". Ponadto w przypadku konopi zawartość tetrahydrokanabinolu w zatwierdzonych odmianach nie może przekraczać 0,2 %. Dlatego powinien zostać sporządzony wykaz kwalifikujących się odmian. W przypadku konopi, w celu ułatwienia procesu przejścia z obowiązujących rozwiązań do środków ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1251/1999, powinien również zostać sporządzony wykaz odmian konopi czasowo zatwierdzonych na rok gospodarczy 2001/2002, która musi być poddawana dalszym weryfikacjom w trakcie wymienionego roku gospodarczego. W przypadku konopi, w celu zapewnienia lepszych gwarancji, powinno być wymagane wykorzystanie kwalifikowanego materiału siewnego.
(5) W celu zapewnienia właściwym władzom Państwa Członkowskiego możliwości kontroli wykorzystanych nasion, powinny im zostać przesłane etykiety z opakowań zbiorczych po nasionach lub w przypadku lnu jakikolwiek równoważny dokument.
(6) W celu wzmocnienia kontroli administracyjnej w odniesieniu do konopi, powinna być wymagana dodatkowa informacja, podawana we wnioskach o przyznanie pomocy "dla obszaru", określonych w art. 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustalającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2801/1999(7).
(7) Zgodnie z art. 9 akapit pierwszy tiret ósme rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 musi zostać ustanowiona metoda oznaczania poziomu tetrahydrokanabinolu w konopiach przeznaczonych do wytwarzania włókien oraz należy uwzględnić powiadamianie Komisji o wynikach badań przeprowadzonych zgodnie z wymienioną metodą.
(8) W art. 5a ust. 2 ustanawia się obowiązek Państw Członkowskich w zakresie przeprowadzania kontroli przynajmniej 30 % areału konopi przeznaczonych do wytwarzania włókien, w stosunku, do których złożono wnioski o przyznanie płatności obszarowych i przynajmniej 20 % powierzchni upraw, jeżeli Państwo Członkowskie wprowadza system wcześniejszej zgody na tego typu uprawy. Należy określić dokładne wymagania odnoszące się do tych kontroli.
(9) Załącznik X do rozporządzenia (WE) nr 2316/1999 ustala datę 15 czerwca jako ostateczną datę siewu w szczególnych przypadkach. Ponieważ konopie są czasami wysiewane do dnia 15 czerwca, powinno się włączyć do tego Załącznika również konopie przeznaczone do wytwarzania włókien.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 2316/1999 ustanawia, że można zmniejszać minimalną wielkość obszaru odłogowanego, z powodów związanych z ochroną środowiska naturalnego. W wyniku tego należy również uwzględnić możliwość dostosowywania minimalnego obszaru gruntu odłogowanego.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1017/94 z dnia 26 kwietnia 1994 r. dotyczącym zmiany przeznaczenia gruntów z ornych na ekstensywny chów zwierząt gospodarskich w Portugalii(8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1461/95(9), zostały przedłożone wnioski w sprawie przekształcenia obszaru odpowiadającego 7.052 ha. Obszar bazowy podany w załączniku VI rozporządzenia (WE) nr 2316/1999 powinien dlatego zostać zmieniony.
(12) W odpowiedzi na wniosek Grecji, nowe obszary bazowe powinny być ustalane zgodnie z greckim planem regionalizacyjnym, bez zmiany łącznego obszaru bazowego.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 grudnia 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 13.
(3) Dz.U. L 280 z 30.10.1999, str. 43.
(4) Dz.U. L 163 z 4.7.2000, str. 28.
(5) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.
(6) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(7) Dz.U. L 340 z 31.12.1999, str. 29.
(8) Dz.U. L 112 z 3.5.1994, str. 2.
(9) Dz.U. L 144 z 28.6.1995, str. 4.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.332.63 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2860/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2316/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1251/1999 ustanawiającego system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych w celu włączenia do nich lnu i konopi przeznaczonych do wytwarzania włókien, określenia przepisów dotyczących gruntów odłogowanych i zmiany powierzchni podstawowych dla Grecji i Portugalii |
| Data aktu: | 27/12/2000 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/12/2000, 01/07/2001 |